Apua nivelkipuun ( nivelrikko)
Onko kokemuksia ja vinkkejä? Mikä juuri sinulla on auttanut kipuihin? Lääkitys (mikä ja missä ajassa?),ruokavalio ( millainen?), jokin muu?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sulle oikeaa tietoa. Turhaa täällä kysellä mitään terveyden asioista. Nivelrikko ja ravinto | Reumaliitto
Millä perustelet sen oikeaksi tiedoksi?
Ainakin sen että te ette ole mitään tutkijoita ja pätevyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Viljaton, laktoositon ja ei punaista lihaa. Välttele sokeria ja ylipainoa, lisää liikuntaa. Glukosamiinia 3x500mg aamuisin sekä tuoretta raastettua inkivääriä n.1 rkl esim.mehun sekaan. Huolehdi varastorauta kohdilleen. Näillä kivut kurissa, nivelrikko ollut 6v.
Punaista lihaa ei ole tarpeellista välttää, se ei vaikuta nivelkipuihin haitallisesti.
Kihdissä pitää välttää tiettyjä ruokia. Nivelrikko on kuluma eikä mikään ns. tulehdustila.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sulle oikeaa tietoa. Turhaa täällä kysellä mitään terveyden asioista. Nivelrikko ja ravinto | Reumaliitto
Millä perustelet sen oikeaksi tiedoksi?
Ainakin sen että te ette ole mitään tutkijoita ja pätevyyttä.
Ok, perustelut jäi.
Reuma ja nivelrikko ovat ystävät hyvät kaksi aivan eri asiaa.
Nivelrikkoon ei mikään välttämisruokavalio auta. Reumaliiton sivullakin kehotetaan syömään monipuolisesti ja pitämään paino kurissa.
Joten ap, unohda joidenkin tuossa antamat ohjeet. Nivelrikko on kulumissairaus, reuma tulehdus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kasvisvoittoista ruokavaliota, kuitenkaan nitraattipitoisia ei mättämällä, punainen liha voi aiheuttaa oireiden pahentumista samoinkuin elimistön matalaa tulehdustilaa ylläpitävät, esimerkiksi runsas maitotuotteiden käyttö.
Liha ei aiheuta nivelkipuja. Elimistön tulehdustilaa aiheuttaa keinoruoka ja esim. margariinit, rypsiöljyt ja muut siemenöljyt.
Ihan paskaa puppua. Reumaliittokaan ei dissaa noita ruokavalioita.
Osaatko sanoa, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on polvien ja sormien nivelrikko.
Jos on ylipainoa ja nivelrikko alaraajoissa, painonpudotus auttaa tehokkaasti - jo se kaikkien markkinoina 5 kiloa tekee ison eron (itse koettu).
Liikunta kannattaa, vaikka vähäkin - myös kipeät nivelet tarvitsevat voitelua. Toki pahimman tulehduksen aikaan lepoa. Tämäkin itse hyväksi havaittu niin polvien kuin sormien kohdalla. Eli jos vaan suinkin voit, liiku. Kuulostele kehoasi.
Kylmä/lämmin vuorottelu vähentää turvotusta ja kipua. Minulla on niitä apteekin geelitäytteisiä lämpö/kylmäpusseja aina pari pakkasessa ja pari lämmitettäväksi. Hieronta nivelen ympäriltä helpottaa usein turvotusta, liikuttaa nestettä pois nivelen alueella ja vähentää siten kipua.
Kipuun käytän tarvittaessa kuurina Arcoxiaa.
Tuntuisi, että lihan syönnin lopettaminen minun kohdallani vähensi nivelkipuja. En sitten tiedä, olisiko minulla sitten kihtiä, joka selittäisi tuon vaikutuksen.
Toivottavasti löydät itsellesi toimivat konstit! Tsemppiä! :)
Hyviä neuvoja. Mun äidillä auttoi lisäksi kukonheltta jonkin aikaa. Joku lisäravinne siis vissiin. Ja sitten hän laittaa hevossalvaa (jota saa esim tokmannilta) ja välillä kylmägeeliä. Tosin lääkäri sanoi, että vain sellainen kylmäpakkaus auttaa, joka on ollut pakastimessa, mutta pitää varoa, ettei tuu paleltumaa. Ympärille kangasta ja max 20 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoon ei mikään välttämisruokavalio auta. Reumaliiton sivullakin kehotetaan syömään monipuolisesti ja pitämään paino kurissa.
Joten ap, unohda joidenkin tuossa antamat ohjeet. Nivelrikko on kulumissairaus, reuma tulehdus.
Nivelrikon kipuihin auttaa viljaton ruokavalio. Sun mielipide ei siihen vaikuta.
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/hyva-tietaa/ravitsemustieto…
Kuten tuollakin sanotaan, normaali monipuolinen ruokavalio, kikkailusta ei ole hyötyä.
Mikä on, että asiasta mitään tietämättömät punkeaa tyrkyttämään neuvoja, vaikka sekottavat reuman ja nivelrikon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikon kipuihin auttaa viljaton ruokavalio. Sun mielipide ei siihen vaikuta.
Ei sitten sinunkaan mielipiteesi.👋🍆
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoa ei enää saa kutsua nivelkulumaksi.
Sen syytä ei tiedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suhun ei auta mikään ruokavalio.😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei ole mikään mielipideasia. Mitään näyttöä välttämisruokavalioiden ja nivelrikon yhteydestä ei ole, ihan sama mitä väität. Tuossa on jo se Reumaliitonkin linkki, lue itse sieltä ja lopeta inttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kasvisvoittoista ruokavaliota, kuitenkaan nitraattipitoisia ei mättämällä, punainen liha voi aiheuttaa oireiden pahentumista samoinkuin elimistön matalaa tulehdustilaa ylläpitävät, esimerkiksi runsas maitotuotteiden käyttö.
Liha ei aiheuta nivelkipuja. Elimistön tulehdustilaa aiheuttaa keinoruoka ja esim. margariinit, rypsiöljyt ja muut siemenöljyt.
Itselläni ollut jo pitkään sorminivelissa ja aina kun syön lihaa, eritoten punaista, seuraavana aamuna sormet täysin tönkkänä, joten ei voi olla täysin sattumaa. Olen kyllä kokeillut maidottoman ja viljattomankin (kesti usamman vuoden), sillä oli terveydellistä vaikutusta, mutta ei tähän nivelrikkoon, maitotuotteista en ole ihan varma. Eri rasvalaaduista ei ole havaintoja, vaikka voisihan niitäkin tässä vaihteeksi koklata. Kasvisvoittoista ruokavaliota kannatan.
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko on kuluma, mutta sen kivun aiheuttaa tulehdus, johon auttaa viljaton ruokavalio. Ota selvää asioista, kerro mielipiteesi vasta kun tiedät asiasta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on polvien ja sormien nivelrikko.
Jos on ylipainoa ja nivelrikko alaraajoissa, painonpudotus auttaa tehokkaasti - jo se kaikkien markkinoina 5 kiloa tekee ison eron (itse koettu).
Liikunta kannattaa, vaikka vähäkin - myös kipeät nivelet tarvitsevat voitelua. Toki pahimman tulehduksen aikaan lepoa. Tämäkin itse hyväksi havaittu niin polvien kuin sormien kohdalla. Eli jos vaan suinkin voit, liiku. Kuulostele kehoasi.
Kylmä/lämmin vuorottelu vähentää turvotusta ja kipua. Minulla on niitä apteekin geelitäytteisiä lämpö/kylmäpusseja aina pari pakkasessa ja pari lämmitettäväksi. Hieronta nivelen ympäriltä helpottaa usein turvotusta, liikuttaa nestettä pois nivelen alueella ja vähentää siten kipua.
Kipuun käytän tarvittaessa kuurina Arcoxiaa.
Tuntuisi, että lihan syönnin lopettaminen minun kohdallani vähensi nivelkipuja. En sitten tiedä, olisiko minulla sitten kihtiä, joka selittäisi tuon vaikutuksen.
Toivottavasti löydät itsellesi toimivat konstit! Tsemppiä! :)
Hyviä neuvoja. Mun äidillä auttoi lisäksi kukonheltta jonkin aikaa. Joku lisäravinne siis vissiin. Ja sitten hän laittaa hevossalvaa (jota saa esim tokmannilta) ja välillä kylmägeeliä. Tosin lääkäri sanoi, että vain sellainen kylmäpakkaus auttaa, joka on ollut pakastimessa, mutta pitää varoa, ettei tuu paleltumaa. Ympärille kangasta ja max 20 minuuttia.
Täsmennän, että lääkäri piti kylmägeeliä tehoamattomana. (äitini kyllä tykkää käyttää sitä silti)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoa ei enää saa kutsua nivelkulumaksi.
Sen syytä ei tiedetä.
Ei, kyllä se tiedetään ainakin osin kulumasairaudeksi. Sitä ei tosin tiedetä, miksi joillain tulee se ja joillain ei. Se ei kumminkaan kehity normaaliin niveleen nuorilla, vaan on tyypillisesti iän, ylipainon ja väärän asennon/nivelen vamman synnyttämää.
Mikään tulehdus se ei kumminkaan siis ole ja siksi siihen ei neuvota mitään välttämisruokavaliota, vaan päinvastoin monipuolista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/hyva-tietaa/ravitsemustieto…
Kuten tuollakin sanotaan, normaali monipuolinen ruokavalio, kikkailusta ei ole hyötyä.
Mikä on, että asiasta mitään tietämättömät punkeaa tyrkyttämään neuvoja, vaikka sekottavat reuman ja nivelrikon.
Joo, "normaali monipuolinen ruokavalio" Mitähän se niin kuin tarkoittaa käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ollut jo pitkään sorminivelissa ja aina kun syön lihaa, eritoten punaista, seuraavana aamuna sormet täysin tönkkänä, joten ei voi olla täysin sattumaa. Olen kyllä kokeillut maidottoman ja viljattomankin (kesti usamman vuoden), sillä oli terveydellistä vaikutusta, mutta ei tähän nivelrikkoon, maitotuotteista en ole ihan varma. Eri rasvalaaduista ei ole havaintoja, vaikka voisihan niitäkin tässä vaihteeksi koklata. Kasvisvoittoista ruokavaliota kannatan.
Mulla myös sorminivelissä, höpö höpö noi lihajutut. Mulla enemmänkin vaikuttaa selkeästi viljat, niitä jos vetää esim vehnä pahin niin silloin aamulla tosi tönköt. Ihan sama mitä lihaa olen syönyt.
Ihan paskaa puppua. Reumaliittokaan ei dissaa noita ruokavalioita.