Apua nivelkipuun ( nivelrikko)
Onko kokemuksia ja vinkkejä? Mikä juuri sinulla on auttanut kipuihin? Lääkitys (mikä ja missä ajassa?),ruokavalio ( millainen?), jokin muu?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reuma ja nivelrikko ovat ystävät hyvät kaksi aivan eri asiaa.
Nivelrikkoon ei mikään välttämisruokavalio auta. Reumaliiton sivullakin kehotetaan syömään monipuolisesti ja pitämään paino kurissa.
Joten ap, unohda joidenkin tuossa antamat ohjeet. Nivelrikko on kulumissairaus, reuma tulehdus.
Nivelrikkoa ei enää saa kutsua nivelkulumaksi.
Sen syytä ei tiedetä.
Ei, kyllä se tiedetään ainakin osin kulumasairaudeksi. Sitä ei tosin tiedetä, miksi joillain tulee se ja joillain ei. Se ei kumminkaan kehity normaaliin niveleen nuorilla, vaan on tyypillisesti iän, ylipainon ja väärän asennon/nivelen vamman synnyttämää.
Mikään tulehdus se ei kumminkaan siis ole ja siksi siihen ei neuvota mitään välttämisruokavaliota, vaan päinvastoin monipuolista ruokaa.
Siellä nivelessä on tulehdus, joka sen kivun aiheuttaa. Siihen tulehdukseen auttaa ruoka. Siihen ruokaan ei tarvita mitään ulkopuolisen "määräystä" tai "neuvoa" vaan voi ihan itse korjailla ruokailujaan.
NivelTeho-niminen valmiste on auttanut minua olkapääkivussa ja miestä polvikivussa. Saa ostettua
luontaistuotekaupoista ja Sokokselta ainakin.
Eipä siihen oikein mikään auta mutta ....
Älä riko paikkoja ensimmäisen vuoden aikana. Tutkimusten mukaan isoimmat vauriot syntyvät ekana vuonna.
Muista huolehtia että liikeradat ja liikkuvuus säilyvät, niveliä kuormittamaton liike on hyväksi.
Syö rapeita kanansiipiä ja niistä rustot, joka jopa voi auttaa kuten MSM tai glusamiini. Tai ei niistä nyt ainakaan haittaa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kasvisvoittoista ruokavaliota, kuitenkaan nitraattipitoisia ei mättämällä, punainen liha voi aiheuttaa oireiden pahentumista samoinkuin elimistön matalaa tulehdustilaa ylläpitävät, esimerkiksi runsas maitotuotteiden käyttö.
Liha ei aiheuta nivelkipuja. Elimistön tulehdustilaa aiheuttaa keinoruoka ja esim. margariinit, rypsiöljyt ja muut siemenöljyt.
Itselläni ollut jo pitkään sorminivelissa ja aina kun syön lihaa, eritoten punaista, seuraavana aamuna sormet täysin tönkkänä, joten ei voi olla täysin sattumaa. Olen kyllä kokeillut maidottoman ja viljattomankin (kesti usamman vuoden), sillä oli terveydellistä vaikutusta, mutta ei tähän nivelrikkoon, maitotuotteista en ole ihan varma. Eri rasvalaaduista ei ole havaintoja, vaikka voisihan niitäkin tässä vaihteeksi koklata. Kasvisvoittoista ruokavaliota kannatan.
Ei voi yleistää, se mikä ei sulle sovi voi muille sopia.
Mulla myös sorminivelissä, höpö höpö noi lihajutut. Mulla enemmänkin vaikuttaa selkeästi viljat, niitä jos vetää esim vehnä pahin niin silloin aamulla tosi tönköt. Ihan sama mitä lihaa olen syönyt.
Vierailija kirjoitti:
NivelTeho-niminen valmiste on auttanut minua olkapääkivussa ja miestä polvikivussa. Saa ostettua
luontaistuotekaupoista ja Sokokselta ainakin.
Niin että mieluummin lääkettä kuin ruokaa??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikkoon ei mikään välttämisruokavalio auta. Reumaliiton sivullakin kehotetaan syömään monipuolisesti ja pitämään paino kurissa.
Joten ap, unohda joidenkin tuossa antamat ohjeet. Nivelrikko on kulumissairaus, reuma tulehdus.
Nivelrikko on kuluma, mutta sen kivun aiheuttaa tulehdus, johon auttaa viljaton ruokavalio. Ota selvää asioista, kerro mielipiteesi vasta kun tiedät asiasta jotain.
Minä en esitä mielipidettä, vaan faktan. Mulla oli tuolla jo linkki Reumaliiton ohjeisiin. Siellä kehotetaan syömään monipuolisesti.
Sulla ei ole ollut yhtään evidenssiä, pelkkää mutua. Sekoitat koko ajan nivelrikon ja reuman. Olet tosi nolo. En viitsi kinata, jokainen voi itse todeta faktat.
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/hyva-tietaa/ravitsemustieto…
Millä perusteella pidät reumaliiton ohjeita faktana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko on kuluma, mutta sen kivun aiheuttaa tulehdus, johon auttaa viljaton ruokavalio. Ota selvää asioista, kerro mielipiteesi vasta kun tiedät asiasta jotain.
Minä en esitä mielipidettä, vaan faktan. Mulla oli tuolla jo linkki Reumaliiton ohjeisiin. Siellä kehotetaan syömään monipuolisesti.
Sulla ei ole ollut yhtään evidenssiä, pelkkää mutua. Sekoitat koko ajan nivelrikon ja reuman. Olet tosi nolo. En viitsi kinata, jokainen voi itse todeta faktat.
https://www.reumaliitto.fi/fi/reuma-aapinen/hyva-tietaa/ravitsemustieto…
Missä kohtaa esität faktan? Linkität vain reumaliiton sivulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeile kasvisvoittoista ruokavaliota, kuitenkaan nitraattipitoisia ei mättämällä, punainen liha voi aiheuttaa oireiden pahentumista samoinkuin elimistön matalaa tulehdustilaa ylläpitävät, esimerkiksi runsas maitotuotteiden käyttö.
Liha ei aiheuta nivelkipuja. Elimistön tulehdustilaa aiheuttaa keinoruoka ja esim. margariinit, rypsiöljyt ja muut siemenöljyt.
Itselläni ollut jo pitkään sorminivelissa ja aina kun syön lihaa, eritoten punaista, seuraavana aamuna sormet täysin tönkkänä, joten ei voi olla täysin sattumaa. Olen kyllä kokeillut maidottoman ja viljattomankin (kesti usamman vuoden), sillä oli terveydellistä vaikutusta, mutta ei tähän nivelrikkoon, maitotuotteista en ole ihan varma. Eri rasvalaaduista ei ole havaintoja, vaikka voisihan niitäkin tässä vaihteeksi koklata. Kasvisvoittoista ruokavaliota kannatan.
Ei voi yleistää, se mikä ei sulle sovi voi muille sopia.
Mulla myös sorminivelissä, höpö höpö noi lihajutut. Mulla enemmänkin vaikuttaa selkeästi viljat, niitä jos vetää esim vehnä pahin niin silloin aamulla tosi tönköt. Ihan sama mitä lihaa olen syönyt.
Saa niitä kukin vetää tyylillään ja tavallaan, mutta mitä yrität tuolla sanoa. Aloittaja pyysi kokemuksia ja vinkkejä.
Kiitos kaikille vastauksista! Ehkä kokeilen aluksi viljojen välttämistä.
ap
Omasta kokemuksesta voin vastata ja itse mulla NivelTeho auttoi. Terveyskaupassa suositteli sitä voidetta lisäksi. On molemmat muodot käytössä.
Linkittäminen tapahtuu kopioimalla osoiterivi (www.jne.fi) ja liittämällä se, ei siis tekstiä sivulta kopioimalla.