Kysymys niille, joille on tehty inssi Helsingin Väestöliitossa!
Hei!
Minulla on nyt ensimmäinen inssi takana ja jäi askarruttamaan muutama asia..
Kun kyselin inssin mahdollisesta epäonnistumisesta, niin lääkäri sanoi ettei niitä mielellään tehdä perättäisiin kiertoihin, vaan odotellaan sitten vielä luomumenkat väliin.. Aluksi olin ihan ok asian suhteen, mutta sitten minua jäi vähän mietityttämään tuo odottelu.. Onko teillä muilla Helsingin Väestöliitossa hoidoissa olevia kehotettu odottamaan vai onko teillä tehty uusi inssi heti seuraavaan kiertoon? Onko tuo ihan lääkäristä kiinni vai onko siellä tosiaan tuollainen käytäntö? Muualla kun ainakin tehdään inssejä perättäisiin kiertoihin.
Ja toinen kysymys.. Onko teitä kehotettu menemään veritesteihin kuten minua? Kysyin että teenkö kotitestiä lainkaan, niin lääkäri sanoi ettei tarvitse, vaan pyysi tulemaan veritesteihin pp15 jos ei ole kuukautiset kunnolla alkaneet siihen mennessä.. Minä kun olen luullut että vain ne, joille on tehty IVF on pyydetty veritesteihin.
Toivottavasti jaksatte vastata.. En millään viitsisi varata puhelinaikaa lääkärille tämän vuoksi.
-Tuittu pp2-
Kommentit (7)
Kuten sinullekin ja monille muille tehdään inssejä perättäisiin kiertoihin, siksi siis minua jäikin häiritsemään että miksei minulle sitten..
Kaipaankin vielä siis Helsingin Väestöliitossa käyvien/käyneiden kommentteja.. Onko teille tehty inssejä perättäisiin kiertoihin ja onko teitä kehotettu menemään veritesteihin kotitestin sijasta?
-Tuittu-
Me ollaan käyty Hgin väestöliitolla insseissä, ja kyllä meille on yritetty tehdä inssejä peräkkäisiin kiertoihin, vaikka käytännössä ei kertaakaan niin olla päästy tekemään (syynä on että ovulaatio meni " ohi" pari kertaa, kerran taas munikset ei lähteneetkään kasvamaan ja yksi inssillä saatu plussa taas meni kesken jonka jälkeen piti tietysti pitää vähän taukoa).
Tuo veritesti-asiakin kuulostaa kummalta, mulle on vaan joka kerta sanottu että n. kaks viikkoa inssistä voin tehdä kotitestin - ja jos se näyttää negaa niin useemman kerran on annettu lupa aloittaa taas clomit kp3 ilman ultrausta siinä välissä.
Erikoiselta tuntuu että saman klinikan sisällä olisi kovin erilaisia hoitokäytäntöjä - pitäisköhän sun pyytää toista mielipidettä asiaan (siis joltain toiselta väestöliiton lääkäriltä)?
Mun ei käsketty tehdä edes kotitestiä ja taisin lukea vasta clomi-paketista, että täytyy olla varma, ettei ole raskaana ennen kuin aloittaa seuraavan kuurin. Jätin testin kuitenkin tekemättä, kun menkat alko kyllä niin normaalisti ettei voinut olla paljon epäselvyyttä. Mietin vaan, että onko se kovinkin vaarallista sitten, jos sattuiskin oleen raskaana?! Lääkäreillä tuntuu olevan näkemys- ja kokemuseroja asioista, kannattaahan se kysyä jonkun toisenkin mielipidettä.
tuoteselosteessa sanotaan että " eläinkokeissa klomifeeni on osoittautunut teratogeeniseksi aineeksi, ja ihmisellä klomifeenin on raportoitu aiheuttaneen synnynnäistä retina-aplasiaa"
TERATOGEENI: epämuodostumia aiheuttava lääke tai aine, joka aiheuttaa sikiön epämuodostumia, jos sitä käytetään raskauden aikana
RETINA-APLASIA: verkkokalvon vajaakehitys (tms.)
Eli kyllä noi sen verran pahalta kuulostaa että kannattaa ehdottomasti varmistua ettei ole raskaana ennenkuin clomit aloittaa.
Kävin tänään Väestöliitossa muissa asioissa ja kysyin toiselta lääkäriltä seuraavan kierron " ohjelmasta" . Hänen mielestään voidaan inssi tehdä heti seuraavaan kiertoon. Näin siis vaihtelee lääkärien väliset kommentit.. Aika hassua.
Se veritesti on kyllä aika ihme kehotus, mutta ajattelin nyt sinne mennä jos on silloin vielä aihetta. Eipä tule testattua liian aikaisin, kun ei tarvitse ostaa kotiin testiä..:)
Kiitos vastauksistanne!
Toivottavasti Meninakin pääsee kohta inssiin ja vatsaa kasvattamaan! :)
-Tuittu-
Vastailenpa nyt tähän pinoon, vaikka tuolta Hoidokeistakin varmaan huomaisit viestini.
Eli ei meille kyllä puhuttu mitään veritestistä. En muista oliko kotitestistäkään sen enemmän puhetta, mutta jotenkin tuntuu, että lääkäri sanoi jotain tyyliin " ilmoittele sitten, miten kävi" . Mä ainakin tein kotona ihan tavallisen apteekin testin muistaakseni pp14 tai 15. Joka tapauksessa tarkoitus oli, että juttelen lääkärin kanssa ainakin puhelimessa, ennen kuin aloitan seuraavan clomikuurin.
Toivottavasti sun ei tartte kuitenkaan enää miettiä seuraavia kuureja ja inssejä. Iso kasa plussapöllyä sinne, että kaikki menisi hyvin! Toivottavasti se kumma vuotokin on jo lakannut.
-Q-
Mulla ei kyllä ole kokemusta Helsingin Väestöliitosta mutta aattelinpa kuitenki vastailla :) Mulla tehtiin toinen inssi heti perään ja kolmaskin tehdään, jos negaa tulee. Sit kesätauon ajan yks kierto väliä ja sit rankemmat hoidot.. Ois kyllä kiva kuulla perustelut, miksi pitäisi pitää väliä. Mua ei ole pyydetty veritesteihin eikä edes mainittu moisesta. Olis ihan kiva käydä kyllä testeissä, kai niissä jotain näkyis, jos jotain edes yrittää tapahtua..?