Onko 40 minuutin työmatka yhteen suuntaan mielestäsi paljon?
Kommentit (61)
Väliaikaisesti menettelee, mutta pidemmän päälle etsisin lyhyempää matkaa. Yksinhuoltajana kun aika on muutenkin kortilla.
Numero 10 jatkaa: minusta 45 min julkisilla on ok pk-seudulla, koska esim. Metrossa voi lukea, kun taas 45 min autossa olisi raskaampaa. Ja paljon riippuu työstäkin. Hyvään asiantuntijatyöhön voi matkustaa kauemmas, koska töitä ei välttämättä sieltä omasta lähiöstä löydy. Alepan kassan tuskin kannattaa aikaansa pitkään matkaan hukata, jos töitä tarjolla lähempää. Pk-seudulla suurin osa isoista yrityksistä on nykyään muualla kuin keskustassa (Keilaniemi, Aviapolis, Pitäjänmäki jne).
Autossa voi popittaa musiikkia tai kuunnella äänikirjoja. Joskus saattaa nähdä jotain mielenkiintoista työmatkalla, kuten hirven moottoritiellä tai upean auringonnousun. Muuten melko puuduttavaa, mutta ihan siedettävää verrattuna työttömyyteen.
Mulle tuo olisi kyllä aika tarkkaan kipurajalla. Olen hakemassa uutta kotia ja 40 minuuttia tuntuu olevan vähän sellainen raja jota kauemmas ei tekisi töistä mieli muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla pitkä (pitää koko ajan keskittyä ajamiseen), julkisella ok (matkalla voi tehdä jotain järkevää).
Itse yritin julkisia pk-seudulla puolisen vuotta. En pystynyt tekemään mitään järkevää siellä ihmispaljoudessa paitsi kuuntelemaan musiikkia ja tuijottaa somea apaattisena. Haukotutti ja väsytti ihan törkeästi koko matkan.
Autolla olen virkeä ja nautin radion kuuntelusta samalla.
Jep. Kulkuneuvot ovat niin täynnä, ettei siellä pysty mitään fiksua tekemään. Lisäksi vaihdot pätkittävät matkaa. Kuka viitsii avata kirjaa ja lukea sitä seisten vain sulkeakseen sen viiden minuutin kuluttua kun pitää jäädä pois kyydistä ja kävellä seuraavalle pysäkille?
Matka on siis autolla ja vakityöpaikka. AP
Minulla ruuhkista riippuen 25-45 min autolla, 1h 45 min bussi-metro-bussi yhdistelmällä ja olen töissä 25 min liian aikaisin tai 35 min myöhässä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla pitkä (pitää koko ajan keskittyä ajamiseen), julkisella ok (matkalla voi tehdä jotain järkevää).
Itse yritin julkisia pk-seudulla puolisen vuotta. En pystynyt tekemään mitään järkevää siellä ihmispaljoudessa paitsi kuuntelemaan musiikkia ja tuijottaa somea apaattisena. Haukotutti ja väsytti ihan törkeästi koko matkan.
Mä taas en pystyisi autoa ajaessa yhtään keskittymään mihinkään kuunteluun, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Julkisissa voi vaikka nukkua päikkärit jos on sopiva matka.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ruuhkista riippuen 25-45 min autolla, 1h 45 min bussi-metro-bussi yhdistelmällä ja olen töissä 25 min liian aikaisin tai 35 min myöhässä...
Etkö sä autollakin ole joko 20 minuuttia etuajassa tai 20 minuuttia myöhässä, vai miten sä ennustat noi ruuhkat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas en pystyisi autoa ajaessa yhtään keskittymään mihinkään kuunteluun, kun pitäisi keskittyä siihen ajamiseen. Julkisissa voi vaikka nukkua päikkärit jos on sopiva matka.
Näin meitä on erilaisia. Itse en pysty mitenkään nukkumaan julkisissa, vaikka väsyttää julmetusti, ja se siitä tekee entistä rankempaa. Autoillut olen jo 20 vuotta, joten se on automaattista itselleni.
Ei ole. Itse ajan päivittäin tunnin suuntaansa työmatkaa. Julkisia ei kulje.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Kulkuneuvot ovat niin täynnä, ettei siellä pysty mitään fiksua tekemään. Lisäksi vaihdot pätkittävät matkaa. Kuka viitsii avata kirjaa ja lukea sitä seisten vain sulkeakseen sen viiden minuutin kuluttua kun pitää jäädä pois kyydistä ja kävellä seuraavalle pysäkille?
Ihmeellinen työmatka kyllä, jos matka kestää 40 minuuttia ja vaihtaa viiden minuutin välein bussia.
Jos ovelta ovelle on 40min niin aika normi on. Yli tuntia en halua enää ikinä tuhrata työmatkaan. Kuljin pari vuotta töihin niin että ovelta ovelle oli 1h45min yhteen suuntaan ja se oli aivan liikaa, olin koko ajan aivan poikki.
Ei ole kohtuuton, oma työmatkani on 45min. yhteen suuntaan. Vuosia tota on tullut tahkottua, jotain hyvitystä matkoista saan verotuksessa. Plussana se, että työpaikka on kaukana, eipä tarvii katella sitä lomilla eikä asu työkavereita naapurissa. Omalla autolla kuljen, täältä skutsista ei mee julkisia.
On erittäin paljon. Minulla on työmatka 15min ja teen etätöitä yli puolet työajasta.
Tämä työmatkojen pituus on sellainen asia, joka pitäisi suhteuttaa palkkaan, mutta monet eivät sitä tee. Kehuskelevat, että on iso tuntipalkka, mutta saattavat jopa 1,5 tuntia ajaa yhteenkin suuntaan. Siinä palkka laskee suhteellisesti melko alhaiseksi, kun miettii, montako tuntia saa sen eteen suhata.
Olen kymmenen vuotta kulkenut 60 km matkaa yhteensuuntaan, aikaa menee 45 min. Olen tottunut siihen ei tunnu pitkältä. Kuuntelen musiikkia tai äänikirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä niin helppoa ajamista koko työmatka 80- ja 120-aluetta, että helppo keskittyä muuhunkin. Ei tarvitse huolehtia jalankulkijoista tai liikennevaloista. Monta kirjaa tullut kuunneltua ja yleensä syön aamupalankin työmatkalla. Nukkua nyt ei voi, se huono puoli on.
Vierailija kirjoitti:
On erittäin paljon. Minulla on työmatka 15min ja teen etätöitä yli puolet työajasta.
Tämä työmatkojen pituus on sellainen asia, joka pitäisi suhteuttaa palkkaan, mutta monet eivät sitä tee. Kehuskelevat, että on iso tuntipalkka, mutta saattavat jopa 1,5 tuntia ajaa yhteenkin suuntaan. Siinä palkka laskee suhteellisesti melko alhaiseksi, kun miettii, montako tuntia saa sen eteen suhata.
Noin kun miettii niin viikossa pelkkiin työmatkoihin menisi melkein yksi työpäivä. Aika hurjalta kuulostaa. Toiset saavat siinä nollattua pään tai tehtyä muuta kehittävää.
Vierailija kirjoitti:
Toi 1.5 tuntia on extremeä, mutta kyllähän nyt puoli tuntia tai 45min voi yhteen suuntaan mennä, jos työpaikka on hyvä. Ei ole itsestään selvää, että työilmapiiri ja henki on hyvä, on sopivia työkavereita, oma työ on mielekästä ja sopivan haastavaa, pomot on mukavia, palkka on kohdillaan jne jne.
Kaikki vaikuttaa.
Itselläni 30min. Ei niin pitkältä tunnu mutta viehän se päivästä aikaa. Toisaalta on ihan kiva ennen työn alkua ajella omassa rauhassa ja kuunnella musiikkia ja sama kotiinpäin. Omat ainoat yksityiset hetket päivässä.