Onko 40 minuutin työmatka yhteen suuntaan mielestäsi paljon?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ruuhkista riippuen 25-45 min autolla, 1h 45 min bussi-metro-bussi yhdistelmällä ja olen töissä 25 min liian aikaisin tai 35 min myöhässä...
Etkö sä autollakin ole joko 20 minuuttia etuajassa tai 20 minuuttia myöhässä, vai miten sä ennustat noi ruuhkat?
Laskepa uudelleen. jos väli on 20 minuuttia niin miten voi 40 minuuttia töihintuloaika heittää? Kun katsoo että yleensä menee 35 min niin olen max 10 min aikaisemmin töissä ja pahimmillan 10 min myöhässä. Ja noita ruuhkia tosi harvoin oikeasti.
No tietysti jos sä lähdet sen mukaan että matka kestääkin 35 minuuttia. Mutta ei sun työmatka silloin ole autollakaan 25 minuttia, kun et sä ikinä lähde niin myöhään liikkeelle.
Ja heittää se 40 minuuttia: jos lähdet kotoa sillä oletuksella että matka kestää 25 min., mutta meneekin 45 min, niin olet 20 minuuttia myöhässä. Jos taas lähdet kotoa olettaen että matkaan menee 45 minuuttia, mutta ehditkin perille 25 minuutissa, niin olet 20 minuuttia etuajassa.
Vierailija kirjoitti:
Autolla pitkä (pitää koko ajan keskittyä ajamiseen), julkisella ok (matkalla voi tehdä jotain järkevää).
Pääkaupunkiseudulla noin pitkä työmatka julkisilla tarkoittaa vaihtoja, useampiakin. Ei siis voi esim lukea kirjaa tuon tunnin ajan vaan pitää) siirtyä seuraavaan liikennevälineeseen ja odottaa sitä.
No, minusta on koska pääsen ite tällä hetkellä pyörällä töihin 7 min. Eli tuo olisi merkittävä huononnus. Mutta kai tuo aika keskitasoa sitten on.
40 minuutin työmatka taitaa olla ihan normi sekä maaseudulla että pk-seudulla. Mun työmatka julkisilla onnistuu kolmella eri välineellä yhteen suuntaan. Jos selviän tunnissa olen tyytyväinen. Autolla ruuhkasta riippuen 25 minuutista tuntiin. Aika selvää että autolla mennään...
Sen lisäksi että julkiset on aina täynnä, myöhässä tai jotain muuta häikkää. Puhumattakaan haisevista matkustajista joista liian suuri prosentti ei todellakaan kuuluis liikkumaan vapaasti kadulla ihmisten joukossa ilman valvontaa.
Mulla on 50 minuuttia/suunta. On tähän tottunut.
Vierailija kirjoitti:
julkisella ok (matkalla voi tehdä jotain järkevää).
Riippuu matkasta. Jos on täysinäinen bussi ja istut ahtaasti sadesäällä, kun vieruskaverin takki märkä tai sateenvarjo valuttaa vettä housunpunttia pitkin, ja kauppakassit painavat sylissä, niin ei siinä välttämättä tee mieli esim. lukea. Vielä jos joutuu vaihtamaan liikennevälineestä toiseen, niin sekin vähentää aikaa, jolloin voisi vain paikallaan istua ja keskittyä johonkin muuhun kuin siihen, että huomaa jäädä oikealla pysäkillä pois.
Mulla on 45 min suunta. Sanoisin, että se on maksimi, joka tuntuu vielä miellyttävältä. Etenkin kun matkan varrella voi hoitaa asioita. Mulla on ollut myös 1,5-2 h suunta. Sitä en olisi vakituisesti jaksanut. Liikun julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla pitkä (pitää koko ajan keskittyä ajamiseen), julkisella ok (matkalla voi tehdä jotain järkevää).
Itse yritin julkisia pk-seudulla puolisen vuotta. En pystynyt tekemään mitään järkevää siellä ihmispaljoudessa paitsi kuuntelemaan musiikkia ja tuijottaa somea apaattisena. Haukotutti ja väsytti ihan törkeästi koko matkan.
Autolla olen virkeä ja nautin radion kuuntelusta samalla.
Jep. Kulkuneuvot ovat niin täynnä, ettei siellä pysty mitään fiksua tekemään. Lisäksi vaihdot pätkittävät matkaa. Kuka viitsii avata kirjaa ja lukea sitä seisten vain sulkeakseen sen viiden minuutin kuluttua kun pitää jäädä pois kyydistä ja kävellä seuraavalle pysäkille?
Ihmeellinen työmatka kyllä, jos matka kestää 40 minuuttia ja vaihtaa viiden minuutin välein bussia.
Esim. 10 minuuttia kävelyä ensimmäiselle kulkuneuvolle. 5 minuttia matkaa, 5 minuuttia kävelyä ja 5 minuuttia odottelua vaihtoon, 10 minuuttia matkaa, 5 minuuttia kävelyä työpaikalle.
On, jo 40 min työpäivä on liikaa,
T.Ikityötön
Itse asun vantaalla, bussi kulkee kerran tunnissa. Linnuntietä matkaa 10km. Bussimatka kestää 40min. Kiertää kaikki maitolaiturit. Olen työpaikalla aina 40min liian aikaisin. Sama toisinpäin, joudun odottelemaan bussia 30 min. työvuoron jälkeen. Ei ole varaa ostaa autoa yksinelävänä lähihoitajana.
Itse oon kulkenut saman kävellen per suunta. On paljon.
45 min - 60 min menee itsellä julkisilla riippuen, miten vaihdot osuvat kohdilleen. On itselleni aika siinä kipurajoilla tämä. Muutetaan kohta ja työmatka lyhenee puoleen tuntiin, tuntuu ihan luksukselta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulla noin pitkä työmatka julkisilla tarkoittaa vaihtoja, useampiakin. Ei siis voi esim lukea kirjaa tuon tunnin ajan vaan pitää) siirtyä seuraavaan liikennevälineeseen ja odottaa sitä.
Pääkaupunkiseudun hyvä joukkoliikenne on myytti. Matka yhdestä helsingin kehyskunnasta toiseen kestää 1,5 tuntia sivu. Omalla autolla menee alle 40 minuuttia. Valinta on helppo.
En enää lähtis. Nykyään onneksi 5 min autolla.
Mulla bussimatka 40min (1 vaihto nykyään, kun nää p*rkeleet meni muuttamaan linjoja.) Toi vaihto ärsyttää varsinkin talvella. Mutta tuo on se hinta minkä maksan mielelläni vähän syrjemmässä, luonnonrauhaisassa paikassa asumisesta. Ja töistä tullessa saa tuossa ajassa kivasti nollattua työasiat!
Ei ole paljon.
Toki riippuu siitäkin, miten sen tekee. Voiko vaikka lukea matkalla, tai ottaa sen hyötyliikunnan kannalta. Jos joutuu seisomaan ruuhkabussissa tai matelemaan autolla jonossa, ei välttämättä ole niin kivaa.
Laskepa uudelleen. jos väli on 20 minuuttia niin miten voi 40 minuuttia töihintuloaika heittää? Kun katsoo että yleensä menee 35 min niin olen max 10 min aikaisemmin töissä ja pahimmillan 10 min myöhässä. Ja noita ruuhkia tosi harvoin oikeasti.