Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi ja juominen raskauden aikana

Vierailija
20.07.2019 |

Sain alkuviikosta yllätyksekseni tietää olevani raskaana e-pillereistä huolimatta. Edelliset kuukautiset alkoivat 10.6., ja niiden jälkeen on ehtinyt olemaan vaikka mitä, mm. Juhannus, syntymäpäivät ja festarit, joiden kaikkien aikana olen juonut melko runsaasti alkoholia. Lisäksi olen polttanut päivittäin, kuitenkin alle 5 savuketta päivässä (aloitin tupakoinnin vähentämisen jo ennen raskausuutista ja nyt yritän lopettaa kokonaan).

Ajatus abortista ahdistaa, mutta samalla pelottaa, että olen ehtinyt juomisellani tai tupakoimisellani vaurioittamaan sikiötä. Onko täällä muita, jotka ovat ehtineet juoda/tupakoida tietämättään tai tupakoineet raskauden aikana? Miten raskaus sujui ja syntyikö lapsi terveenä?

Kyseessä on tosiaan vahinko ja ensimmäinen raskauteni, joten olen pihalla kaikesta ja päällä on jatkuva pelko, ahdistus ja stressi siitä, että teen jotain väärin tai "pilaan" kaiken jotenkin. Multa ei löydy oikeastaan minkäänlaista perhettä/tukiverkkoa/ihmisiä joille keskustella tai joilta kysyä mitään.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Verenkiertonne ei ole vielä kunnolla yhdistynyt. Muistaakseni viikoilla 6-7 vasta, jonka jälkeen alkoholista ym. on haittaa.

Verenkierrot eivät yhdisty milloinkaan, mutta alkio saa ravinteet äidistä heti raskauden alusta lähtien. Alkoholista on haittaa ihan heti.Ei ole mitään turva-aikaa.

Ei ole mitaan tutkimusta missa vaiheessa sikion kehitysta alkoholi olisi vaarallista. Siksi siita kehoitetaan pidattaytymaan heti alusta lahtien. Laita linkki jos sellaisen loydat.

Moni juo raskauden alussa kun ei edes tieda olevansa raskaana eika lapselle tule mitaan vahinkoa.

Vierailija
22/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aiempaam juupas-eipäs niin alkiolla on kyllä alkuun vararavinto minkä vuoksi selviää, kaikki aineet eivät kulkeudu äidistä salamana alkioon heti kun raskaus on alkanut. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa onko "turvallista" juoda vielä esim 6.7. tai vaikka 13.7.

Juhannuksesta en olisi huolissani koska koko hedelmöitys on tapahtunut niihin aikoihin. Enemmän miettisin että mitkä festarit olivat kyseessä ja milloin? Tupakka tässä ei oikeastaan ole se pahin (vaikka haitallista sekin sikiölle varsinkin pitkällä tähtäimellä), vaan alkoholi.

No ei ole varaevästä alkiolla.

Ai ei vai? Lähteesi?

Kyllä on, sillä munasolulla on potentiaali hedelmöittymisen mahdollistamisella mukana.

"Ravintoa alkio saa aluksi munasolun ravintovarastoista. Kohtuun kiinnittymisen jälkeen alkio saa ravintoa ruskuaispussista siihen saakka, kunnes napanuora ja istukka ovat kehittyneet."

https://peda.net/jokioinen/perusopetus/paanan-koulu/luokat-ja-opettajat…

Ensimmäisen viikon tsygootti saa ravintoa

munasoluun varastoituneista aineista

• Ennen istukan muodostumista ravinnonsaannista

huolehtivat sikiökalvot ja ruskuaispussi, jotka

kehittyvät alkiokehityksen alussa

Lähde: Yksilön kehitys, Therapica Fennica

"Naaraalla ituradan solut käyvät kehittyessään läpi oogeneesin ja meioosin ja lopputuloksena on haploidi munasolu. Oogeneesissa munasoluun varastoituu suuri määrä vararavintoa alkion alkukehityksen turvaamiseksi" -Wikipedia, sukusolu

Ei ruskuaispussi sisällä ravintoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Verenkiertonne ei ole vielä kunnolla yhdistynyt. Muistaakseni viikoilla 6-7 vasta, jonka jälkeen alkoholista ym. on haittaa.

Verenkierrot eivät yhdisty milloinkaan, mutta alkio saa ravinteet äidistä heti raskauden alusta lähtien. Alkoholista on haittaa ihan heti.Ei ole mitään turva-aikaa.

Ei ole mitaan tutkimusta missa vaiheessa sikion kehitysta alkoholi olisi vaarallista. Siksi siita kehoitetaan pidattaytymaan heti alusta lahtien. Laita linkki jos sellaisen loydat.

Moni juo raskauden alussa kun ei edes tieda olevansa raskaana eika lapselle tule mitaan vahinkoa.

https://www.is.fi/perhe/art-2000001255250.html

https://www.verkkouutiset.fi/alkuraskauden-aikana-juotu-alkoholi-nakyy-…

Koska varmuudella ei tiedetä mikä määrä ja milloin raskauden aikana nautittu alkoholi kenelläkin on vaaraksi, ei sitä tietenkään pidä juoda.  Kun minä olin nuori, sanottiin juuri niin, että vaarallisinta aikaa on kun nainen ei vielä tiedä olevansa raskaana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi