Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakointi ja juominen raskauden aikana

Vierailija
20.07.2019 |

Sain alkuviikosta yllätyksekseni tietää olevani raskaana e-pillereistä huolimatta. Edelliset kuukautiset alkoivat 10.6., ja niiden jälkeen on ehtinyt olemaan vaikka mitä, mm. Juhannus, syntymäpäivät ja festarit, joiden kaikkien aikana olen juonut melko runsaasti alkoholia. Lisäksi olen polttanut päivittäin, kuitenkin alle 5 savuketta päivässä (aloitin tupakoinnin vähentämisen jo ennen raskausuutista ja nyt yritän lopettaa kokonaan).

Ajatus abortista ahdistaa, mutta samalla pelottaa, että olen ehtinyt juomisellani tai tupakoimisellani vaurioittamaan sikiötä. Onko täällä muita, jotka ovat ehtineet juoda/tupakoida tietämättään tai tupakoineet raskauden aikana? Miten raskaus sujui ja syntyikö lapsi terveenä?

Kyseessä on tosiaan vahinko ja ensimmäinen raskauteni, joten olen pihalla kaikesta ja päällä on jatkuva pelko, ahdistus ja stressi siitä, että teen jotain väärin tai "pilaan" kaiken jotenkin. Multa ei löydy oikeastaan minkäänlaista perhettä/tukiverkkoa/ihmisiä joille keskustella tai joilta kysyä mitään.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus on vielä hyvin alussa ja tuskin mitään pahaa on vielä ehtinyt käydä. Mä suosittelen että käyt neuvolassa mahdollisimman pian ja keskustelet kunnolla niistä vaihtoehdoista mitä on. Abortti ei ole mikään paha asia ja jos tähän päädyt niin sun ei tarvitse edes kertoa kenellekään, jos et halua. Raskaus ja vauvan hoito on täysin yksin todella raskasta, mikä ei tarkoita sitä, että siitä ei voisi selvitä, mutta todellakin pitäisi tajuta, että se oma elämä tulee muuttumaan hyvin paljon.

Vierailija
2/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On voinut tapahtua vahinkoa, mutta on voinut olla tapahtumattakin. Pienet ihmisen alut ovat yllättävän sitkeitä kuitenkin. Ei kukaan voi varmuudella sanoa mitään, mutta tärkeintä nyt elää terveellisesti tästä eteenpäin. En itse tuossa tilanteessa aborttia edes harkitsisi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otahan tyhnesti. Minä käytin vaarallisia lääkkeitä alkuraskaudessa kun en tiennyt olevani raskaana. Terve lapsi tuli. Tän jälkeen olen saanut kolme lasta lisää ja olen myös totaalitukoverkoton, mies toki löytyy. Mutta siis 4 lasta olemme oikein hyvin jaksaneet hoitaa itse, koskaan ei olla saatu mitään lastenhoitoapua tms ennen kuin sit lpset menneet tarhaan. Suku on surkeaa paskaa ja erityisesti mun vanhemmat vasta onkin - eivät ole nähneet lapsenlapsiaan koskaan.

Terveitä lapsia syntyy myös oikeille alkkiksille ja niitä syntyi keskitysleireilläkin!

Katso nyt seulontaultrat ensin. Ja onnea upeasta asista eli raskaudesta! Sinusta on tulossa äiti!

Vierailija
4/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiö on aluksi ns ruskuaispussissa ennenkuin kiinnittyy kohtuun. Eli aluksi se ei oo missään tekemisissä äidin syömisten/juomisten/minkään kanssa Tuon takia ei tarvi aborttia aatella.

Onnea vauvasta!

Vierailija
5/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesta tulee down...

Vierailija
6/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti. Tunnustat olevasi päihdeäiti, niin varmasti järkevänä ihmisenä myös ymmmärrät mikä on parasta tässä tapauksessa. FAS-lapsia ei tarvita enempää.

Vierailija
7/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikiö on aluksi ns ruskuaispussissa ennenkuin kiinnittyy kohtuun. Eli aluksi se ei oo missään tekemisissä äidin syömisten/juomisten/minkään kanssa Tuon takia ei tarvi aborttia aatella.

Onnea vauvasta!

Ei alkio ole ruskuaispussissa. Ruskuaispussi alkaa kehittyä , kun alkio on kiinnittynyt kohtuun. Se ei ole ravintovarasto vaan alkio saa ravinnon äidistä ihan heti raskauden alusta asti.

Vierailija
8/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmöityksestä kestää aikansa, ennen kuin alkio kiinnittyy kohdun seinään. Jos menkat on tapahtuneet 10.6, ovulaatiosi (munasolun irtoaminen) noin 25.6. Menee päiviä, ellei viikko, ennen kuin alkio kiinnittyy. Ensimmäisen viikon/viiikkoja, alkio ottaa solukalvojen läpi ravinnon kohdunseinämästä; siksi se meillä on! Pikkuhiljaaa hormonit kasvattelevat yhteyttä jolla sinun ja alkion aineenvaihdunnat yhdistyy, mutta se ei ole ainakaan vielä juhannuksena ollut lähelläkään. Hyvä kun hedelmöitys.

Kohdun limakalvo ja kuukautiset ovat olemassa juuri siksi, että ei meillä tietenkään voi olla mitään pistokkeen lailla kiinnotettävää napanuoraa lapseen heti samalla sekunnilla kun se hedelmöittyy, vaan sen pitää kasvaa. Siksi alkio nautiskelee kohdunseinämästä sen ajan.

Vierailija
9/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hedelmöityksestä kestää aikansa, ennen kuin alkio kiinnittyy kohdun seinään. Jos menkat on tapahtuneet 10.6, ovulaatiosi (munasolun irtoaminen) noin 25.6. Menee päiviä, ellei viikko, ennen kuin alkio kiinnittyy. Ensimmäisen viikon/viiikkoja, alkio ottaa solukalvojen läpi ravinnon kohdunseinämästä; siksi se meillä on! Pikkuhiljaaa hormonit kasvattelevat yhteyttä jolla sinun ja alkion aineenvaihdunnat yhdistyy, mutta se ei ole ainakaan vielä juhannuksena ollut lähelläkään. Hyvä kun hedelmöitys.

Kohdun limakalvo ja kuukautiset ovat olemassa juuri siksi, että ei meillä tietenkään voi olla mitään pistokkeen lailla kiinnotettävää napanuoraa lapseen heti samalla sekunnilla kun se hedelmöittyy, vaan sen pitää kasvaa. Siksi alkio nautiskelee kohdunseinämästä sen ajan.

Alkio saa kaiken ravinnon ja muutkin aineet todella äidistä heti. Ruskuaispussi toimii tässä aineenvaihdunnassa välittäjänä, mutta ei ole itsessään ravintovarasto. Istukka alkaa kehittyä samaan aikaan kuin ruskuaispussi ja toimii myös koko ajan kehittyessäänkin. Mitään alkiolle turvallista aikaa esim. alkoholin suhteen ei ole missään vaiheessa raskautta.

Vierailija
10/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tupakoin kaikkien lasten raskauksien ajan ja kävin viikonloppuisin viihteellä, koska huomasin aina vasta puolessa välissä raskautta olevani raskaana eikä siinä vaiheessa enää ollut järkeä lopettaa. kaikki ovat terveitä paitsi sijaisvanhemmat epäilee kahella lapsella adhdtä, mutta se on nykyään melkein kaikilla joten tuskin johtuu röökistä

Vierailija
11/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla Englannissa kehotettiin ottamaan joka paiva vahan konjakkia keskenmenon estoon.

Toisen maailmansodan aikaan amerikkalaiset odottavat aidit kokoontuivat sannollisesti viiden maissa cocktaileille. Lapsista tuli laakareita ja asianajajia.

Vierailija
12/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää. Verenkiertonne ei ole vielä kunnolla yhdistynyt. Muistaakseni viikoilla 6-7 vasta, jonka jälkeen alkoholista ym. on haittaa.

Vierailija
13/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon aiempaam juupas-eipäs niin alkiolla on kyllä alkuun vararavinto minkä vuoksi selviää, kaikki aineet eivät kulkeudu äidistä salamana alkioon heti kun raskaus on alkanut. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa onko "turvallista" juoda vielä esim 6.7. tai vaikka 13.7.

Juhannuksesta en olisi huolissani koska koko hedelmöitys on tapahtunut niihin aikoihin. Enemmän miettisin että mitkä festarit olivat kyseessä ja milloin? Tupakka tässä ei oikeastaan ole se pahin (vaikka haitallista sekin sikiölle varsinkin pitkällä tähtäimellä), vaan alkoholi.

Vierailija
14/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hätää. Verenkiertonne ei ole vielä kunnolla yhdistynyt. Muistaakseni viikoilla 6-7 vasta, jonka jälkeen alkoholista ym. on haittaa.

Verenkierrot eivät yhdisty milloinkaan, mutta alkio saa ravinteet äidistä heti raskauden alusta lähtien. Alkoholista on haittaa ihan heti.Ei ole mitään turva-aikaa.

Vierailija
15/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon aiempaam juupas-eipäs niin alkiolla on kyllä alkuun vararavinto minkä vuoksi selviää, kaikki aineet eivät kulkeudu äidistä salamana alkioon heti kun raskaus on alkanut. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa onko "turvallista" juoda vielä esim 6.7. tai vaikka 13.7.

Juhannuksesta en olisi huolissani koska koko hedelmöitys on tapahtunut niihin aikoihin. Enemmän miettisin että mitkä festarit olivat kyseessä ja milloin? Tupakka tässä ei oikeastaan ole se pahin (vaikka haitallista sekin sikiölle varsinkin pitkällä tähtäimellä), vaan alkoholi.

No ei ole varaevästä alkiolla.

Vierailija
16/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tekisin abortin tuossa tilanteessa, epävarmuus olisi niin valtava, eikä minusta tähän maailmaan tarvita yhtään enempää lapsia, joiden elämä tulee olemaan hankalaa. Alkoholi on niin paha sikiölle.

Minä tulin raskaaksi kondomista huolimatta, aavistin asian pari viikkoa ennenkuin kuukautisten piti alkaa ja lopetin silloin tupakoinnin. Alkoa käytin muutenkin todella vähän ja edellisestä kerrasta oli kulunut yli puoli vuotta, joten sitä ei tarvinnut murehtia.

Tein testin oletettuna kuukautisten alkamispäivänä, vaikkei olisi tarvinnut, valtava pahoinvointi varmisti asian minulle kolme päivää ennen oletettua alkamispäivää. Sainkin todella vahvan plussan testiin. 

Lapsi on nyt reilu 3v, syntyi aivan terveenä ja on ollut aina hiukan isompi kuin muut ikäisensä, mutta kasvaa omalla keskikäyrällään. Mitään isompia ongelmia ei koskaan ollut, paitsi että vauvana joi niin paljon korviketta että oksensi, huusi nälkäänsä ja söi, oksensi, itki nälkää jne. Neuvolasta en saanut apua, mutta sain ongelman itse ratkaistua. 

Tällä hetkellä lapsi ei puhu ja meillä on puheterapia käynnissä, mutta mitään muuta ei ole ollut.

Joka päivä silti mietin, että mitä jos ei puhu koska ehdin polttaa hetken, ennenkuin aavistin asiaa lainkaan. 

Vierailija
17/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? Lähteesi?

Kyllä on, sillä munasolulla on potentiaali hedelmöittymisen mahdollistamisella mukana.

"Ravintoa alkio saa aluksi munasolun ravintovarastoista. Kohtuun kiinnittymisen jälkeen alkio saa ravintoa ruskuaispussista siihen saakka, kunnes napanuora ja istukka ovat kehittyneet."

https://peda.net/jokioinen/perusopetus/paanan-koulu/luokat-ja-opettajat…

Ensimmäisen viikon tsygootti saa ravintoa

munasoluun varastoituneista aineista

• Ennen istukan muodostumista ravinnonsaannista

huolehtivat sikiökalvot ja ruskuaispussi, jotka

kehittyvät alkiokehityksen alussa

Lähde: Yksilön kehitys, Therapica Fennica

"Naaraalla ituradan solut käyvät kehittyessään läpi oogeneesin ja meioosin ja lopputuloksena on haploidi munasolu. Oogeneesissa munasoluun varastoituu suuri määrä vararavintoa alkion alkukehityksen turvaamiseksi" -Wikipedia, sukusolu

Vierailija
18/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olisit raskaana nyt tänään ehkäpä rv5+5. (Viikot+päivät). Minulle raskaus selvisi rv7+0. Olin koko raskausviikon 6+0-6+6 ryypännyt etelänmatkan ja vähän sitäkin ennen oli kosteita iltoja. Ja tupakoin myös tuohon 7+0 asti.

Lapsi on päällisin päin normaali. Puheenkehityksessä on viivästymää (lapsen isällä ollut toki myös jotain kielellisiä häiriöitä lapsena).

En suosittele kenellekään, enkä ylpeile. Nyt tumppaat viimeisetkin röökit ja alat vedellä foolihappoa. Rv12 ultrassa selviää onko kaikki suurin piirtein ok. Älä stressaa turhia, kaikki tulee varmasti menemään hyvin ja onnea odotukseen! <3

Vierailija
19/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin abortin tuossa tilanteessa, epävarmuus olisi niin valtava, eikä minusta tähän maailmaan tarvita yhtään enempää lapsia, joiden elämä tulee olemaan hankalaa. Alkoholi on niin paha sikiölle.

Minä tulin raskaaksi kondomista huolimatta, aavistin asian pari viikkoa ennenkuin kuukautisten piti alkaa ja lopetin silloin tupakoinnin. Alkoa käytin muutenkin todella vähän ja edellisestä kerrasta oli kulunut yli puoli vuotta, joten sitä ei tarvinnut murehtia.

Tein testin oletettuna kuukautisten alkamispäivänä, vaikkei olisi tarvinnut, valtava pahoinvointi varmisti asian minulle kolme päivää ennen oletettua alkamispäivää. Sainkin todella vahvan plussan testiin. 

Lapsi on nyt reilu 3v, syntyi aivan terveenä ja on ollut aina hiukan isompi kuin muut ikäisensä, mutta kasvaa omalla keskikäyrällään. Mitään isompia ongelmia ei koskaan ollut, paitsi että vauvana joi niin paljon korviketta että oksensi, huusi nälkäänsä ja söi, oksensi, itki nälkää jne. Neuvolasta en saanut apua, mutta sain ongelman itse ratkaistua. 

Tällä hetkellä lapsi ei puhu ja meillä on puheterapia käynnissä, mutta mitään muuta ei ole ollut.

Joka päivä silti mietin, että mitä jos ei puhu koska ehdin polttaa hetken, ennenkuin aavistin asiaa lainkaan. 

ööööö.... meinaatko että ennen ku kaikki veti röökiä niin oli paljon puhumattomia lapsia? Ei ne tupakan vaikutukset lapseen ole mitään mysteerejä, ja passiivinen tupakointi, katupöly ja saasteet on jo aika paljon merkittävämpiä asioita.

Nykyään ihmiset käyttää lääkkeitä, kosmetiikkaa, pesuaineita, palonestoaineita (kaikki elektroniikka ja verhot, sohvat), hyönteismyrkyt jne mistä olisin aika hitosti enemmän huolissani mutta ainiin, ei kukaan ole! Ollaan vaan niistä asioista jotka oma pieni pää vielä jotenki käsittää ja sitten harhaillaan niiden kanssa. Huoh.

Apn muksulle ei ole käynyt vielä mitään.

Vierailija
20/23 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei vai? Lähteesi?

Kyllä on, sillä munasolulla on potentiaali hedelmöittymisen mahdollistamisella mukana.

"Ravintoa alkio saa aluksi munasolun ravintovarastoista. Kohtuun kiinnittymisen jälkeen alkio saa ravintoa ruskuaispussista siihen saakka, kunnes napanuora ja istukka ovat kehittyneet."

https://peda.net/jokioinen/perusopetus/paanan-koulu/luokat-ja-opettajat…

Ensimmäisen viikon tsygootti saa ravintoa

munasoluun varastoituneista aineista

• Ennen istukan muodostumista ravinnonsaannista

huolehtivat sikiökalvot ja ruskuaispussi, jotka

kehittyvät alkiokehityksen alussa

Lähde: Yksilön kehitys, Therapica Fennica

"Naaraalla ituradan solut käyvät kehittyessään läpi oogeneesin ja meioosin ja lopputuloksena on haploidi munasolu. Oogeneesissa munasoluun varastoituu suuri määrä vararavintoa alkion alkukehityksen turvaamiseksi" -Wikipedia, sukusolu

Kirjoitus on huuhaata. Missään lähdekirjassa ei noin sanota. Ruskuaispussista ei tule ravintoa. Alkio saa alusta lähtien ravintolaa äidiltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi