Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maallikon ajatuksia maailmankaikkeudesta ja elämän synnystä

Vierailija
20.07.2019 |

Minkälaisia teidän käsitykset näistä kahdesta on? Olisi mielenkiintoista keskustella aiheesta.

Kommentit (3)

1/3 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaa-ajattelija -isäni sanoi useamman kerran, että jumalan olemassaoloa ei ole voitu tieteellisesti todistaa. Minua kiinnosti kovasti se, pitäisikö jumala todistaa koeputkessa, kaukoputkella vai mikroskoopilla..? Ja että miten  ihminen voisi omalla tieteellään ja toiminnallaan ylipäänsä todistaa oman luojansa, jos sellaista on? Ei tullut vastausta. Vapaa-ajattelija-isäni myös sanoi, että tiede on pystynyt selittämään miten elämä on maailmaan syntynyt. Siitä on noin 30 vuotta ja olen ne kaikki 30 vuotta pyytänyt häntä toimittamaan nähtäväkseni ne julkaistut tutkimusartikkelit mielellään kritiikkeineen, joissa näin esitetään. Ei ole näkynyt eikä kuulunut niitä julkaisuja. Tämä on mielestäni kuitenkin poikkeuksellisen hyvä keskustelunaloitus tähän rimpsuun. Minä en usko, että minun elinaikanani millään tavalla uskottavaa selitystä näihin asioihin löytyy. Sitä on pohdittu koko ihmiskunnan olemassaolon ajan ja tullaan uskoakseni pohtimaan koko ihmiskunnan olemassaolon ajan. Selitykseksi on pakko asettaa jokin teoria, jota ei voi todeksi todistaa, on se sitten uskonnollinen tai filosofinen tai tieteellinen tai jotakin. Niiden oletusten kanssa sitten on elettävä, jos tämä kysymys kiinnostaa, niin kuin joitakin ihmisiä kiinnostaa enemmän ja joitakin vähemmän.

Miikka Niskanen

Vierailija
2/3 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen uskovainen, mutta uskominen nuoren maan kreationismiin kirjaimellisesti vaatisi kyllä aika lailla sitä, että kytken kaikki ajattelevat synapsini offline-tilaan. 

Toinen mikä haittaa on se, että näistä asioista kiistelevät ovat usein mielestään kaiken tieteen asiantuntijoita, vaikka ovat oikeasti jotain terveyskeskuslääkäreitä. Myös heidän seuraajansa ovat keskimäärin aika yksinkertaista porukkaa. Jankataan kaiken maailman tieteellisiä totuuksia termodynamiikan II laista jonka mukaan on täysin mahdotonta että mitään järjestystä syntyisi mihinkään, vaikka jokainen näkee pihallaan puiden ja pensaiden kasvavan ja järjestyvän, senkin pitäisi olla tieteellinen mahdottomuus? Tosin sen myönnän että minun mielestäni tämäkin on jumalallinen ihme mutta tuskin kukaan ateisti tulee uskoon kun vien hänet puun luokse ja selitän että katso, miten tämä kasvaa.  

Maailmankaikkeus näyttää olevan hyvin vanha, mutta se on sentään varmaa ettei se ole ikuinen. Tähdet sammuvat ja galaksit kuolevat eikä uusia synny kuin hyvin harvoin. 

Mutta ei minua haittaa jos joku on onnellinen uskoessaan 6000 vuotta vanhaan maailmankaikkeuteen. Kaikilla on joitakin outoja uskomuksia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin laaja aihe kommentoitavaksi.

Elämän synnystähäm ei juuri tiedetä mitään, muuta kuin se, että se ilmestyi Maahan hyvin varhain, jokseenkin hetk, kun se oli mahdollista.

Kauan se junnasi yksisoluisissa eliöissä, ennen kuin alkoi monimutkIstumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän