Kuinka monta vuosikymmentä voi pussilakanat ja lakanat myös säilyä ehjinä, etteivät ratkea käytössä?
Kommentit (30)
Kyllä mulla 30 vuotta kesti, vaikka ei ollut paljon vaihtolakanoita. Mutta se oli sitä aikaa, nyt kestävät muutaman vuoden, vaikka niitä on käytössä paljon enemmän.
Tarkoitatko että on koko ajan käytössä vai että välillä seisoo kaapissa? Jos on koko ajan käytössä niin mikä tahansa lakana kuluu ennen pitkää puhki. Kun vaihtelee välillä eri settien välillä niin ikää ehtii kertymään kun kulutuskin on pienempää.
Nyt ovat yli 30 vuotta kestäneet häälahjalakanat. :)
Just heitin pois yhdet, jotka kesti 23 vuotta.
Jotkut fiinimmät on menneet 15 vuodessa rikki kovalla käytöllä, lapset leikkineet pussilakanoiden sisällä ym.
Nyt taitaa suurin osa olla noin 15-20 vanhoja, lasten muumit 5-15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu laadusta. Finlayson antaa Jesus-lakanoilleen 50 vuoden takuun.
Erehdyin ostamaan Jesus-pussilakanan, ja voi jessus miten siitä lähti nukkaa. Koko koti oli jeesuspölyssä.
En tiedä, sillä uusin lakanani muutaman vuoden välein aina kun kyllästyn niihin.
Meillä kestää maksimissaan 10 vuotta. Toisaalta kierto on kova, meillä on aina vain kolmet pussilakanat. Yhdet käytössä, yhdet pyykissä ja kolmannet kaapissa. Vaihdetaan 2-3 viikon välein.
Mitä aloittaja tekee tuolla tiedolla? Ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ja niistä lähtee värit ja purkautuu saumat viimeistään kolmannessa pesussa. Mulla on jotkut Ikean lakanat 15v takaa. Ja yhdet Stockan Casa-lakanat 26v vanhat.
Mulla on pari pussilakanaa, jotka on kuosiltaan 70-lukua. Sitä en tiedä, miten kauan ovat olleet käytössä. Olen ostanut ne kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tää yksi ja sama tyyppi, joka jankkaa tätä joka ketjussa, vai onko näitä oikeasti useampia?
Mulla kestää merkkilakanat 10-20v. Useita settejä käytössä. Mökillä olevat lakanat (isomummoni kotitalo) on osa varmaan 50v vanhoja, ei ole niin aktiivisessa käytössä ollut 10 vuoteen, mutta kyllä ne kerran kesässä käytetään kaikki ja pesätän kun koko suku vierailee jossain vaiheessa siellä.
60 v mulla vanhimmat, mutta lakanoita pinkka. Kaikki käytössä vuorollaan, pyykistä aina puhtaat alimmas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tää yksi ja sama tyyppi, joka jankkaa tätä joka ketjussa, vai onko näitä oikeasti useampia?
Ne lakanat hajoavat sitten kun hajoavat. Ei kenenkään arviot pidennä tai lyhennä pussilakanoiden ikää. Täysin turhaa ja mahdotonta tietoa metsästää. Kellään ei ole tuohon vastausta, eikä kukaan sitä tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne lakanat hajoavat sitten kun hajoavat. Ei kenenkään arviot pidennä tai lyhennä pussilakanoiden ikää. Täysin turhaa ja mahdotonta tietoa metsästää. Kellään ei ole tuohon vastausta, eikä kukaan sitä tarvitse.
Mikä diagnoosi on ihmisellä, joka haluaa päättää toisten ihmisten puolesta, mistä nämä saavat keskustella? Huomaatko, että sun mielipiteestä huolimatta ihmiset kuitenkin keskustelevat aiheesta?
Meillä on vanhimmat lakanat varmaan 1920 luvulta ja eihän ne ole edes kuluneet. Harmittaa vaan, että ne ovat inasen liian pieniä nykyisiin petareihin. Vieraspatjana meillä on superlonipatja, joka on varmuudella 1960-luvulta, koska siitä on valokuva sieltä.
Tekoälyn vastaus:
Answer
Laadukkaat pussilakanat ja lakanat voivat kestää useita vuosia, jopa vuosikymmeniä, mikäli niitä hoidetaan oikein. Hoito-ohjeiden noudattaminen, kuten säännöllinen pesu ja vaihtaminen, on tärkeää niiden pitkäikäisyyden kannalta. Esimerkiksi, Finlayson tarjoaa jopa 50 vuoden takuun tietyille pellavapussilakanoille, mikä viittaa niiden erinomaisiin kestävyyteen
. Yleisesti ottaen, hyvin hoidettuja lakanoita suositellaan vaihdettavaksi noin kahden viikon välein, ja niiden peseminen ennen ensimmäistä käyttöä on suositeltavaa. Oikeanlaisten materiaalien, kuten luomupuuvillan tai pellavan, valinta voi myös vaikuttaa lakanat ja pussilakanat kestävyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari pussilakanaa, jotka on kuosiltaan 70-lukua. Sitä en tiedä, miten kauan ovat olleet käytössä. Olen ostanut ne kirpparilta.
Kirpparilta.....lude hautomosta????
Vanhanajan lakanat ovat säilyneet 3. polvea. Isoäitini kapiot 1900-luvun alusta eli yli 100 vuotta. Silloin ei ollut pussilakanoita.
Nykyajan pussilakanat jatkuvassa käytössä muutamia kymmeniä vuosia, jos ovat laadukkaita. Huonolaatuiset vain muutamista kuukausista pariin vuoteen.
Tähän säilyvyyden vaikuttaa miten pestään ja miten kuivataan sekä miten usein pestään. Ikuisesti säilyviä lakanoita tai pussilakanoita ei ole.