Mitä ajattelet joka päivä "after workilla" käyvästä vanhemmasta?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain kaksi vaihtoehtoa: olla raivoraitis tai alkoholisti. Mitään ei mahdu siihen välille, muistakaapas se!
En tiedä, mutta lasten seurassa vain raivoraitis, näin se vaan on. Lasten välille ei mahdu mitään muuta. Se on lapselle haitallista jo se yksikin olut/siideri/viinilasi.
Löytyykö aiheesta tutkimustietoa? Itse mutuilisin, että on vain tervettä, ettei alkoholi ole perheessä mikään tabu.
Helppo sanoa, kun et ole joutunut kokemaan lapsuuttasi alkoholistiperheessä. Minä olen olen lapselleni kertonut jo 4-v asti "aikuisten juomasta" ja siitä että se tekee ihmisen hulluksi ja saa leikkaamaan vaikka oman korvansa irti "Van Gogh". Olen myös kertonut hänelle, että hänen ukki ja mummo juovat aikuisten juomaa ja ovat siksi hulluja. Olen myös sanonut hänelle, että hän ei saa koskaan ottaa "aikuisten juomaa"
En tiedä kumpi on järkyttävämpää, se, että millaiset traumat sinä olet saanut vai se, ettå millaiset traumat siirrät lapsellesi.
Itse voisin olla ilman alkoholia koko loppuelämän ilman että kärsisin mitenkään.
Samoin sukulaiseni. Olen nähnyt alkoholinkäyttöä, kuten onnittelumaljojen juomista, saunakaljaa, viiniä ruoan kanssa yms koko elämäni. Saunakaljaa ei otettu aina, viiniä ei juotu aina, snapseja ei juotu aina jne.
Koskaan en ole nähnyt vanhempiani, isovanhempiani, muita sukulaisiani tai vanhempien ystäviä kännissä tai mitenkään niin, että heidän käytöksensä olisi muuttunut. Kun tapasivat ystäviään, niin naurua ja juttua riitti, oli alkoholia tapaamisissa tai ei. Lapset huomioitiin aina. Alkoholista kerrottiin, että se on myrkky, joka on erityisen vaarallinen lasten maksalle ja aivoille. Kun aivot ja maksa ovat kehittyneet tarpeeksi, niin sitä voi käyttää kohtuudella. Koskaan ei kannata totuttautua siihen, että sitä juo aina jossakin tilanteessa, mutta että siitä ei kannata tehdä myöskään mörköä.
Samoin omissa piireissäni ei ole koskaan tehty numeroa siitä, että valitseekin alkoholittoman vaihtoehdon milloin mistäkin syystä.
Mä huijasin vain, mutta oikeasti en pidä siitä että lasten kanssa käytetään alkoholia. Kyllä vaikka aikuinen ihminen ei sinua hakkaa, niin hän ei ole läsnä ja lapsi jää ilman emotionaalista yhteyttä ja takuuvarmasti hänellä mt-ongelmia vanhempana, niin kuin minullakin.
Vierailija kirjoitti:
Mä huijasin vain, mutta oikeasti en pidä siitä että lasten kanssa käytetään alkoholia. Kyllä vaikka aikuinen ihminen ei sinua hakkaa, niin hän ei ole läsnä ja lapsi jää ilman emotionaalista yhteyttä ja takuuvarmasti hänellä mt-ongelmia vanhempana, niin kuin minullakin.
Varsinkin kun jäin totaalisen yksin jo n. 3-4 vuotiaasta lähtien, kun molemmat vanhemmat viettivät yönsä baarissa ja päivällä olivat kotona kännissä. En voi ymmärtää, miksi 70-luvulla moisesta ei otettu lasta huostaan. Hyvä että olen moisesta heitteillejätöstä selvinnyt edes hengissä, vaikka lähellä henki oli mennä, kun onnistuin sytyttämään tulipalon yksin ollessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun jäin totaalisen yksin jo n. 3-4 vuotiaasta lähtien, kun molemmat vanhemmat viettivät yönsä baarissa ja päivällä olivat kotona kännissä. En voi ymmärtää, miksi 70-luvulla moisesta ei otettu lasta huostaan. Hyvä että olen moisesta heitteillejätöstä selvinnyt edes hengissä, vaikka lähellä henki oli mennä, kun onnistuin sytyttämään tulipalon yksin ollessani.
Aloitin itse päihteiden käytön alakoulussa ja käytin huumeita ja viinaa ja taas miltei henki meni. Kun oma lapsi syntyi, jätin kaikki päihteet ja rakastan lastani, enkä tuhoa häntä samalla lailla kuin omat vanhempani tuhosivat minut.
Että ihailkaa vain sitä päihdekulttuuria, joka Suomessa vallitsee
Lasten seurassakin voi ottaa pari, mutta juovuksissa ei pitäisi olla, se on ahdistavaa lapselle. Aikuinen näyttää lapselle esimerkin, kuinka alkoholia pitäisi käyttää aikuisena., harvoin tietenkin.
Wanhan ajan sivistynyt ihminen. 1-2 päivässä kuuluu siihen kulttuuriin. Vaarallista jos on taipumusta alkoholismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin ihan rehellisesti sanoa, että koskaan en ole kokenut jääväni yksin vanhempieni alkoholin käytön vuoksi. Joskus joivat saunakaljan tai kaksi, joskus jakoivat yhden pullon puoliksi, joskus joivat alkoholitonta olutta tai esim. limsaa, joskus oli pelkästään vettä. Sama ruokajuomien suhteen: Joivat viiniä tai olutta, jos joivat. Päivän alkoholiannokset olivat 0-2. Tämän enempää tuskin koskaan ovat juoneet. Suurin osa päivistä ilman alkoholia, mutta alkoholilla ei ollut minkäänlaista merkitystä traumojen suhteen meille lapsille.
Outoa tosiaan on, että sinua ei ole otettu huostaan lapsena. Eikä ole ihme, että sinulla on traumoja alkoholin käytöstä. Ole kuitenkin ystävällinen, ja ymmärrä se, että suurimmalla osalla, se alkoholin käyttö on ollut niin merkityksetöntä, että lapsuuden muistot eivät eroa mitenkään oli vanhemmilla sitten lasissa omatekoista mansikkamehua tai jotain alkoholipitoista.
Riippuu ihan paljonko sitä alkoholia menee. Jos käy 5 pv viikossa ottamassa yhden annoksen, se on vaan 5 annosta ja eri kertoina eli kaikkien riskirajojen alle. Jos taas menee useampi kerralla ja sen lisäksi vaikka joka pe ja la reilusti, pidän huolestuttavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On vain kaksi vaihtoehtoa: olla raivoraitis tai alkoholisti. Mitään ei mahdu siihen välille, muistakaapas se!
En tiedä, mutta lasten seurassa vain raivoraitis, näin se vaan on. Lasten välille ei mahdu mitään muuta. Se on lapselle haitallista jo se yksikin olut/siideri/viinilasi.
Löytyykö aiheesta tutkimustietoa? Itse mutuilisin, että on vain tervettä, ettei alkoholi ole perheessä mikään tabu.
Helppo sanoa, kun et ole joutunut kokemaan lapsuuttasi alkoholistiperheessä. Minä olen olen lapselleni kertonut jo 4-v asti "aikuisten juomasta" ja siitä että se tekee ihmisen hulluksi ja saa leikkaamaan vaikka oman korvansa irti "Van Gogh". Olen myös kertonut hänelle, että hänen ukki ja mummo juovat aikuisten juomaa ja ovat siksi hulluja. Olen myös sanonut hänelle, että hän ei saa koskaan ottaa "aikuisten juomaa"
Näin kasvatetaan yhteiskuntakelpoisia kamsalaisia
Vai oikein after workilla. Kas kun ei dinnerillä. Puhukaa suomeakun kerran suomalaisia olette!
Täysin normaalia esim sivistyneessä Espanjassa sosialisoitua mutta ei ilmeisesti täällä junttilassa.
Vierailija kirjoitti:
Lasu
Siitä vaan. Itse käyn usein after workilla. Juon tosin kivennäisvettä. After work ei ole synonyymi alkoholille. Se on tapa käydä ystävien tai kollegojen kanssa työn ulkopuolella viettämässä hetki aikaa.
Hänellä on.kiltti puoliso, joka suostuu hakemaan joka päivä lapset hoidosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset luulisi, että narraisin. He ei ole koskaan nähneet, että "aikuisten juoma" tekisi hulluksi.
Kyllä Sinulta pitäisi lapset takavarikoida huostaan ja antaa heille parempi elämä jonkun ei-"alkoholistiperheessä lapsuutensa kokeneen" luona, ja samalla Sinut itsesi pitäisi steriloida, ettei kenellekään enää tulisi sitä onnetonta ristiä kannettavakseen, että joutuisi "kokemaan lapsuuttaan" Sinun nyrjähtäneessä raivoraittius- (sic!) -perheessäsi.
Parempi lapsen on siellä "alkoholistiperheessäkin" kokea lapsuutensa kuin Sinun kasvatuksesi alla. Olet hyvin sairas.
Ota vodkasnapsi tai esim. Johnnie Walker -luikaus joka päivä ja ala ottaa easysti.