Miltä päivän ruokailuni kuulostaa?
Aamulla iso kuppi mustaa kahvia ja reissumies (eli kaksi puolikasta), päällä keijua ja tartexia.
Lisäksi appelsiini ja pieni omena
Lounaaksi iso lautasellinen tomaatti-papukeittoa ja kaksi palaa pieni pyöreä ruisnäkkäriä, päällä keijua.
Välipalana puoli kourallista pähkinöitä, vettä ja purukumia.
Miltä kuulostaa? :)
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi mystistä juttua. Mikä on tartex? Paljonko on kourallinen tai puoli kourallista. Miksi kouramittaa käytetään vain pähkinoiden yhteydessä. Miten se mitataan? Ja ihan vakavissani kysyn tätä kouramittaa.
Tartex on kasvistahnaa.
Käytin kourallista esimerkkinä, koska kouraisen valmiista pähkinäsekoituskulhosta noin puoli kourallista erilaisia, sattumanvaraisia pähkinöitä :DAp
Kiitos vastauksesta. Miksi et syö tarexin sijaan vaikka tomaatteja ja kurkkuja yms vuodenaikaan liittyvää? Aloin miettiä kourallisen määritelmää. Se on kai se määrä minkä voi pitää kädessään kämmenpuoli alaspäin, Eli yksi appelsiini, yksi kurkku ei sovi kouraan vaikka pysyykin siina.
Iltalehti määritteli kourallisen näin: "
Kuinka paljon pähkinöitä kannattaa syödä päivässä?
Kourallinen eli 30–40 grammaa"
Puutarhaliitto näin: "kourallinen eli sata grammaa"
MeNaiset "sata grammaa"
Anna (piti kourallista pienenä) : "Noin 15-30 grammaa, eli 1-2 pientä kourallista pähkinöitä"
terve.fi Pieni kourallinen on 30 grammaa.
Syöhyvaa,fi "Puoli kiloa on noin 5-6 kourallista"
Hanna Partanen ""pähkinöitä pieni kourallinen (n. 20 g) päivässä"
Sydän.fi
Yksi annos eli noin kourallinen on esimerkiksi
yksi keskikokoinen tomaatti,
yksi keskikokoinen porkkana,
1½ dl raastetta tai vihersalaattia,
1½ dl kypsennettyjä kasviksia eli lämmintä kasvislisäkettä,
1 dl marjoja, tai
yksi hedelmä
Ja tässä analysoidaan montako ampiaishämähäkkiä on kourallinen
http://kirlah-kielet.blogspot.com/2011/09/kourallinen-ampiaishamahakkej…
Nämä löydetty haulla "kourallinen määrä" Lähes kaikissa artikkeleissa puhuttiin pähkinöistä. Tulokset ovat välillä 15 - 100 grammaa. Aika epämääräistä.
Sadan gramman kourallinen esim mun herkkua eli saksanpähkinöitä, tekee 711 kcal. Se on aika paljon energiaa päivittäin jios pähkinöitä kourii.
Sulla on sama lempipähkinä kuin minulla! :)
Kyllä, energiatiheää tavaraa ovat, harmittaa, koska on ihan herkkua!
Ap
Miksi käytät sekä Keijua että tartexia, eikö sen keijun voisi jättää pois? Itse käytän leivän päällä artisokkatahnaa (kaupan) tai hernetahnaa (itse tehtyä), tai maapähkinä- tai mantelivoita. Eläimettömästi syön siis minäkin mutta margariini ei oikein iske.
Keijua JA tartexia? Laitat varmaan paahtoleivällekin keijua ja marmeladia?
Miksi joku keinotekoinen tahna, mikset tee itse?
Vierailija kirjoitti:
Keijua JA tartexia? Laitat varmaan paahtoleivällekin keijua ja marmeladia?
Miksi joku keinotekoinen tahna, mikset tee itse?
Joo, ihan hyvä kysymys! :D
Olen välillä intoutunut tekemään omaa valkosipulilevitettä eli noista cashew-pähkinöistä sellasta tahnaa ja se maustetaan omavalintaisilla mausteilla, mulla valkosipuli ja pippuri. Nyt en ole jaksanut ja ihastuin tartexiin Saksassa ja siitä lähtien olen välillä sitä ostanut.
Totta on sekin, että pelkkä levite riittää tai pelkkä tahna... Joskus nautin tosi rasvaisesta leivästä eli paahdan reissarin ja sit sekä margariinia ja tahnaa. Kuulostaa kyllä varmasti tosi ällöltä jos ei itse tykkää :D
Ap
Lisään vielä, että kyllä! Jos joskus syön paahtoleipää niin laitan alle vähän rasvaa ja sitten marmeladia (syön vain vegaanista appelsiinimarmeladia). Nykyään en ole syönyt paahtoleipää pitkään aikaan kun olen rakastunut reissariin ja näkkileipään.
Ap
No minulle ei kuulosta kovin hyvältä, koska en pidä omenoista, appelsiineista, tomaattikeitosta, keijusta enkä purukumista. Mutta miksi tämä kiinnostaa ap:ta jos hän itse noista tykkää?
Lisäksi kuulostaa vähäiseltä, jos tuossa on koko päivän ruuat.
Ap vaikuttaa kivalta Naiselta. Vastailee kivasti, ystävällisesti ja naisellisesti niillekin, jotka vinoilee. Tykkään.
Mies (koura-analysoija).
Vierailija kirjoitti:
No minulle ei kuulosta kovin hyvältä, koska en pidä omenoista, appelsiineista, tomaattikeitosta, keijusta enkä purukumista. Mutta miksi tämä kiinnostaa ap:ta jos hän itse noista tykkää?
Aattelin tehdä tällaisen, ehkä vähän tyhjänpäiväisen, aloituksen ja saada uusia ruokaideoita samalla. Välillä tosi vaikea keksiä mitään uutta. Kerro mitä itse syöt tai mistä nautit? :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi käytät sekä Keijua että tartexia, eikö sen keijun voisi jättää pois? Itse käytän leivän päällä artisokkatahnaa (kaupan) tai hernetahnaa (itse tehtyä), tai maapähkinä- tai mantelivoita. Eläimettömästi syön siis minäkin mutta margariini ei oikein iske.
Mistä kaupasta löytää valmista artisokkatahnaa??? Please kerro 🙏
Vierailija kirjoitti:
Ap vaikuttaa kivalta Naiselta. Vastailee kivasti, ystävällisesti ja naisellisesti niillekin, jotka vinoilee. Tykkään.
Mies (koura-analysoija).
Oho, kiitos! :)
En tiedä tuosta naisellisuudesta, nytkin juon olutta :D Oluessa ei ole lisäaineita ja on maanläheinen maku ja ainesosat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä kaupasta löytää valmista artisokkatahnaa??? Please kerro 🙏
Tämä vinkki kelpaisi minullekin, en nimittäin ole koskaan edes maistanut tuota.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aattelin tehdä tällaisen, ehkä vähän tyhjänpäiväisen, aloituksen ja saada uusia ruokaideoita samalla. Välillä tosi vaikea keksiä mitään uutta. Kerro mitä itse syöt tai mistä nautit? :)
Ap
Aamulla söin paistettua kananmunaa ja myös noita pyöreitä ruisnäkkäreitä. Ne ovat kyllä hyviä! Päälle laitoin hummusta. Usein teen sitä itse, nyt oli kaupasta joka osoittautui olevan ihan ok.
Lounaaksi söin höyrytettyä lehtikaalia ja voita sekä grillattua halloumia ja paprikaa.
Illaksi on kasvisjauhispizza pakastimessa. Perjantain kunniaksi! Ja myös oluen aion juoda minäkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies (koura-analysoija).
Oho, kiitos! :)
En tiedä tuosta naisellisuudesta, nytkin juon olutta :D Oluessa ei ole lisäaineita ja on maanläheinen maku ja ainesosat.Ap
No olethan sinä Nainen josta miehet tykkäävät. Terveellinen elämä, kiinnostunut ruoasta ja hyvät hermot ja normaalipainoinen eikä mikään niuhottaja. Olut ei vähennä ollenkaan kiinnostavuutta. Luonnontuote. Itselläkin on oluttölkki pöydällä iltaseurana. Ja muutama vielä jääkaapissa.
Mies. Koura-analysoija.
Ne pitäää mut tekohengitykselllä.
Onneks nyyt on rahaa ryypätä ja ostaaa ne akut siihen sahaan. Viimekesänä siiinä pskassa ei olllut akkua mukana.
Onko Ap syönyt mitään puolenpäivän jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Onko Ap syönyt mitään puolenpäivän jälkeen?
Joo, olen eli söin lounaan yhden aikaan ja pähkinöitä, en muista tarkkaan, mutta varmaan klo 16 aikaan. Olutta nyt sitten ja sehän on täyttävää :)
Lähden tästä nyt ulos, kiitos keskustelusta ja kivaa viikonloppua kaikille!
Yritän löytää artisokkatahnaa ja kokeilla sitä. Huomenna aion tehdä perunarieskoja.
Ap
Aamulla kahvikuppi, kirsikoita ja mansikoita. Omena. Vettä.
Myöhäinen lounas lämmin chevre salaatti, melonia (cantaloupe ja tavallinen), porkkanaraastetta. Vettä ja valkkari lasillinen.
Sadan gramman kourallinen esim mun herkkua eli saksanpähkinöitä, tekee 711 kcal. Se on aika paljon energiaa päivittäin jios pähkinöitä kourii.