Kerro mitä saunakulttuuritapaa olet ihmetellyt?
Kommentit (52)
puhtaus ja ryyppääminen, ei vois enää ristiriitaisempaa olla!
En ole varmaankaan kunnon suomalainen, kun tämä ei ole auennut koskaan. Jo lapsena ujostutti kamalasti, kun uimahalissa pakotettiin julkiseen saunaan, taikka kun jossain sukujuhannuksissa olisi pitänyt ängetä mökkisaunaan yhdessä puolituntemattomienkin kanssa. En ole koskaan pitänyt siitä, että joudun näyttäytymään alasti.
ylipäänsä mun mielestä on kummallista ja ällöä saunoa muiden kuin perheenjäsenten kanssa
Ei se ole pelkkää peseytymistä, se on riitti. Mikä on ihanampaa kuin saunoa mökillä kesäisin ja mennä sitten uimaan?
"seurustelusaunomisesta", jossa istuskellaan löylyssä ja sen jälkeen otetaan pikainen suihku ja lähdetään pois.
Itse haluan pestä kunnolla saunassa ja käyttää saunomiseen ihan reilusti aikaa. Tunti ei riitä.
Saakutin kuumat lauteet ja parhaimmasa tapauksessa entinen oli vielä ottanut sellaiset hikilöylyt että hän haisi uskomattoman pahalle.
hyi Haiset varmaan hyvälle
Paremmalle kuin juuri saunasta tulleet, ei siellä saunassa itseään hyväntuoksuiseksi saa, vai onko sinulla joku hikifetissi?Oletko vähän yksinkertainen? Saunan idea on hikoilla. Hiki sitten pestään pois.
Lauteille muuten yleensä heitetään kylmää vettä.
Niillä saa ne "paskat" pois ihohuokosista ja tulee puhtaaksi.
Ja jos itse haluan hikoilla, menen kuntosalille ja jumppaan. Tämän jälkeen menen suihkuun ja käytän pesuainetta jolla saan itseni puhtaaksi.
Saunassa hikoileminen on mielestäni typerää.
En ihan tosissani kiihotu siitä että hikinen mies tulee lääppimään minua, oli ne lauteet valeltu kylmällä vedellä tai eivät.
On aika yksinkertaista ajatella että vain saunan kautta puhdistuu kunnolla. Nyt eletään 2000-lukua, ei 1800-lukua. Ihon syväpuhdistamiseen on muitakin keinoja kuin kuppainen saunominen.
Mennään kylään kavereille. Olen laittanut meikit, tuoksut ja pessyt/puunannut hiukset.
Ja sitten pitäisi mennä saunaan.
Thx but no thx.Yhtäkkiä mennään alasti jonkun kaverin kanssa saunaan. Vanhat hyvät ystävät eri asia.
Jos mä lähden esim. lauantai-iltana pitämään kavereiden kanssa kaupungille hauskaa, niin siihen EI kuulu saunassakäynti! Muutamankin kerran käynyt niin, että olen menny yhelle ensin kaverin luo, tai vaan hakemaan häntä että lähdettäis saman tien, niin tämä (siis useampi hlö) onkin ollut kylpytakissa lähdössä saunaan!! Ja oletus on että kaikki haluaa saunoa. Aina.
Ei kiitos. Yleensä näiden saunojaihmisten kanssa on turha lähteä mihinkään, koska kello on yli puolen yön reippaasti, ennen kuin pääsevät ovesta ulos saunomistensa jälkeen. Ja jonkun kerran on käynyt niin, ettei kukaan enää haluakaan lähteä kaupungille, kun "saunan jälkeen on niin kiva istua kotona ja yhdessä ottaa muutama". aaaargh!
Jos teidän illanviettoonne sisältyy se pakkosauna, niin kertokaa siitä etukäteen älkääkä pilatko muitten iltaa pakko-odottamisella. Minä en bileiltoina sauno.
Saunassa ei monesti saisi puhua, löylyä käy joku ulkopuolinen heittämässä ja huitomassa pyyhkeellä jotta lämpö leviää... Sekasaunoissakin kaikki alasti. Saunasäännöissä kerrotaan tarkasti, kauanko saunassa saa olla, jonka jälkeen lepotauko, taas sauna, taas lepotauko... Ei kiitos.
siinä tiriseviä makkaroita. Minusta keittiö on ruoanlaittoa varten ja sauna saunomista. Ällöttää ne makkarahöyryt siellä löylyn seassa.
Eikö sitä voi odottaa niin kauaa, että tulee löylystä vilvoittelemaan?
Mikä ihmeen pakko just silloin. Meillä sauna lämpiää just tasan silloin kun siltä tuntuu.
venäläisten ihme tapa hangata ihoaan jollain hiusharjan näköisellä puisella kapistuksella.
Kylpylöissä olen tämän nähnyt ja ihmetellyt, että miksi ihmeessä ne näin tekee?
Ja en kyseisen maan turistien tavasta MAATA kylpylän saunan lauteillakaan tykkää.
olen ihmetellyt perheitä joille laudeliina/pefletti on täysin vieras käsite. Olen aina luullut sen olevan olennainen osa saunomista.
olen ihmetellyt perheitä joille laudeliina/pefletti on täysin vieras käsite. Olen aina luullut sen olevan olennainen osa saunomista.
Ja minusta on kummallista, jos siellä ylälauteella on pitkä liina ja kaikki istuvat mihin sattuu. Siis eli ei omia henk.kohtaisia käytössä.
ja mennään saunomaan. Jätän nuo aina väliin.
Ja minusta on kummallista, jos siellä ylälauteella on pitkä liina ja kaikki istuvat mihin sattuu. Siis eli ei omia henk.kohtaisia käytössä.
liina on ratkaisu.
Saakutin kuumat lauteet ja parhaimmasa tapauksessa entinen oli vielä ottanut sellaiset hikilöylyt että hän haisi uskomattoman pahalle.
hyi Haiset varmaan hyvälle
Paremmalle kuin juuri saunasta tulleet, ei siellä saunassa itseään hyväntuoksuiseksi saa, vai onko sinulla joku hikifetissi?Oletko vähän yksinkertainen? Saunan idea on hikoilla. Hiki sitten pestään pois.
Lauteille muuten yleensä heitetään kylmää vettä.
Niillä saa ne "paskat" pois ihohuokosista ja tulee puhtaaksi.
Ja jos itse haluan hikoilla, menen kuntosalille ja jumppaan. Tämän jälkeen menen suihkuun ja käytän pesuainetta jolla saan itseni puhtaaksi.
Saunassa hikoileminen on mielestäni typerää.En ihan tosissani kiihotu siitä että hikinen mies tulee lääppimään minua, oli ne lauteet valeltu kylmällä vedellä tai eivät.
On aika yksinkertaista ajatella että vain saunan kautta puhdistuu kunnolla. Nyt eletään 2000-lukua, ei 1800-lukua. Ihon syväpuhdistamiseen on muitakin keinoja kuin kuppainen saunominen.
Ai miten se kuntosalilla hikoileminen ei ole kuppasta jos saunominen on?
Sitä kun jotkut käy välissä pyörimässä lumihangessa tai avannossa.. Hirveää itsensä rääkkäämistä. Rakastan lämpöä ja saunomista, mutta saisin varmaan sydärin jos pitäisi heittäytyä ulos kylmään siinä välissä..
liina on ratkaisu.
Minun mielestä liinan pesu saunomiskertojen välillä ei riitä, jos saunassa istutaan silti missä sattuu ja vaikka suihkussa käynnin jälkeen toisen paikalla.
Olen viimeksi käynyt saunassa syyskuussa 1996.