Kerro mitä saunakulttuuritapaa olet ihmetellyt?
Kommentit (52)
olen ihmetellyt perheitä joille laudeliina/pefletti on täysin vieras käsite. Olen aina luullut sen olevan olennainen osa saunomista.
Ja minusta on kummallista, jos siellä ylälauteella on pitkä liina ja kaikki istuvat mihin sattuu. Siis eli ei omia henk.kohtaisia käytössä.
kyllä oman perheen kesken voi vähän pöpöt leviää, meillä ei ole edes sitä hinoa saippuajuttua, mihin ei tarvii koskea :D
Saunan pesen kerran viikossa, et ei siellä kauheen likasta ole. Vieraita meillä saunoo harvoin, silloin saa pikkupyyhkeen hanurinsa alle jos haluaa.
siinä tiriseviä makkaroita. Minusta keittiö on ruoanlaittoa varten ja sauna saunomista. Ällöttää ne makkarahöyryt siellä löylyn seassa.
ihminen silloin saunoo kun makkarat siellä tirisee, kyllä ensin saunotaan ja ne makkarat paistuu jälkilämmöllä. Me tehtiin näin ihan jonku aikaa sitten kun piti grillata, mutta alkoi sataa. Ja paistaminen ei tuntunut hyvältä ajatukselta, eikä edes maistu samalta ;P
olen ihmetellyt perheitä joille laudeliina/pefletti on täysin vieras käsite. Olen aina luullut sen olevan olennainen osa saunomista.
Ja minusta on kummallista, jos siellä ylälauteella on pitkä liina ja kaikki istuvat mihin sattuu. Siis eli ei omia henk.kohtaisia käytössä.
Voisiko joku kertoa mikä hyöty siitä on ettei siihen saippuapurkkiin koske? Kädethän on kuitenkin likaiset ennen kun ne pesee, eli yksi ja sama vaikka siitä pullosta pöpöjä tulisikin kun ne kohta pestään pois. Ja tuskin enää pesun jälkeen siihen saippuapulloon tarvii koskea?
kyllä oman perheen kesken voi vähän pöpöt leviää, meillä ei ole edes sitä hinoa saippuajuttua, mihin ei tarvii koskea :DSaunan pesen kerran viikossa, et ei siellä kauheen likasta ole. Vieraita meillä saunoo harvoin, silloin saa pikkupyyhkeen hanurinsa alle jos haluaa.
Voisiko joku kertoa mikä hyöty siitä on ettei siihen saippuapurkkiin koske? Kädethän on kuitenkin likaiset ennen kun ne pesee, eli yksi ja sama vaikka siitä pullosta pöpöjä tulisikin kun ne kohta pestään pois. Ja tuskin enää pesun jälkeen siihen saippuapulloon tarvii koskea?
kyllä oman perheen kesken voi vähän pöpöt leviää, meillä ei ole edes sitä hinoa saippuajuttua, mihin ei tarvii koskea :DSaunan pesen kerran viikossa, et ei siellä kauheen likasta ole. Vieraita meillä saunoo harvoin, silloin saa pikkupyyhkeen hanurinsa alle jos haluaa.
ihmettelimme saunan olematonta lämpö..., Siellähän tuli melkein vilu.
Keikoilla Elonkerjuun ex-solisti Lauri Tähkä sanoi usein kuumuudesta, että "täällähän on olo kuin ruotsalaisessa saunassa!" Mutta oikeasti Elonkerjuun keikoilla oli paljon KUUMEMPAA ;)
Miks venäläiset käyttää saunassa huopahattua? Rupes hullusti serenassa naurattaa ku venäläiset pisti pefletit päähänsä, luuli niitä vissiin kertakäyttöhatuiksi :D mua ne katto yhtä kummissaan, kun istuin sen hatun päälle..
Täällä myös yksi epä-suomalainen, joka saunoo vain perheen tai hyvien ystävien kanssa.
Miks venäläiset käyttää saunassa huopahattua? Rupes hullusti serenassa naurattaa ku venäläiset pisti pefletit päähänsä, luuli niitä vissiin kertakäyttöhatuiksi :D mua ne katto yhtä kummissaan, kun istuin sen hatun päälle..
Mulle ei vissiin mikään saunatapa ole outo, ihan normaaleja nuo kaikki, mitä olette maininneet...
Mikä niiden myssyjen tarkoitus on? Sori ohis.
suojaa päätä ja hiuksia kuumuudelta. Sen voi myös kastella viileällä vedellä.
Hiuksille ei tee hyvää olla liian kuumassa varsinkaan jos on joku hoitoaine päässä. Silloin pitäisi aina pää suojata jollain, esim. myssyllä tai pyyhkeellä.
Muuten saunon mielelläni ja nautin siitä ja vihtomisestakin. Eikä haittaa, vaikka ottaisi yhden kaljankin lauteilla. Mutta niitä tuoksutippoja en tajua, ne haisee hirveältä keinoaineelta ja tulee päänsärkyä ja ---ei hyvä. JOS saunaan haluaa jotain tuoksua, niin miksi ei voi viedä sinne sitä koivunoksaa tai kuusenoksaa ihan aitona?
Muuten saunon mielelläni ja nautin siitä ja vihtomisestakin. Eikä haittaa, vaikka ottaisi yhden kaljankin lauteilla. Mutta niitä tuoksutippoja en tajua, ne haisee hirveältä keinoaineelta ja tulee päänsärkyä ja ---ei hyvä. JOS saunaan haluaa jotain tuoksua, niin miksi ei voi viedä sinne sitä koivunoksaa tai kuusenoksaa ihan aitona?
mutta ne ei ole mitään keinotekoisia hajusteita, vaan eteerisiä öljyjä.
laittaa aina jonkun t-paidan päähän, kun ottaa kovat löylyt, koska korvat palaa muuten. Kutsuu sitä venäläisittäin banjahatuksi.
En ymmärrä mikä järki on juoda olutta saunomisen yhteydessä/jälkeen. Ensin hikoillaan, ja siten poistetaan loputkin nesteet sillä oluella ö.ö
Nestehukka vissiin tuntuu kivalta ;)
Itse en pidä saunomisesta ollenkaan.
ne eteeriset öljyt on oikeasti keinotekoisia nekin
keinotekoisesta. Mulle keinotekoinen on synteettinen. Eteerinen öljy ei ole keinotekoinen, koska se on peräisin kasvista, esim. noissa saunatuoksuissa on mänty-, eucalyptys- ja minttuöljyä.
En ymmärrä saunomista ylipäänsä yhtään. Saunon tosi harvoin ja jos se olisi ollut vain musta kiinni, niin ei oltaisi rakennettu meidän taloon saunaa ollenkaan.
Musta on aivan älytöntä istua jossain lauteilla alasti ja hikoilla.
Ja jos jossain mökillä käy, niin siellä on IHAN PAKKO lämmittää se sauna. Lämmität sitä muutaman tunnin ja taas istutaan alasti lauteilla ja hikoillaan. Aivan älyvapaata.
Kyllä nyt ihminen saa sen selkänsäkin pestyä ilman että pitää kenenkään sitä erikseen tulla hinkkaamaan. Vai kieriskelettekö te paskassa ennen saunomista?
Olen viimeksi käynyt saunassa syyskuussa 1996.
Haiset varmaan hyvälle
Vai kieriskelettekö te paskassa ennen saunomista?
Pyydän naapurista pari kertaa vuodessa paskakasan, jossa siten koko perhe kieritään. Viimeiset pari vuotta on ollut hevosensontaa, sitä ennen lehmänpaskaa.
ei ole mitään virkistävämpää kuin vihtoa kuumassa saunassa ja hypätä laiturilta kylmään järveen ja naiskennella siihen päälle, olettaen siis että saunon miehen kanssa kaksi. Ja kylmä lonkerokin maistuu siihen päälle, se ei tarkoita kännissä olemista, jota en minäkään ymmärrä.
Mutta yhtä en ymmärrä, millaiset ihmiset saunovat aikuisten sisaruksien kanssa? Tai isänsä/äitinsä, jos itse ovat vastakkaista sukupuolta olevia aikuisia lapsia. Jotenkin yököttävää. Yleensäkin sekasaunominen on omituista.
Vaikka nykypäivänä paljasta pintaa näytelläänkin jugurttimaioksissakin, niin itse koen, että alastomuus on mun oma asiani ja mieheni asia, en halua näytetllä itseäni kaiken maailman ihmisille, miehille siis, enkä kaikille naisillekaan, enkä tosiaankaan halua nähdä muita ihmisiä laumoittain alasti.