Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkökähän takia samat ihmiiset tulee kiusatuiksi aina?

Vierailija
18.07.2019 |

?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmiisen tulee sietää?

Vierailija
2/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus vaiiin voimat loppuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tule aina samat. Mua kiusattiin ala-asteella, mutta ei enää sen jälkeen. Mutta sille, miksi joku tulee kiusatuksi kerta toisensa jälkeen, on kyllä monia syitä.

Vierailija
4/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, jota itsekin mietin. Minua on kiusattu koulussa, lukiossa ja monessa työpaikassa. Kai minussa on jotain vikaa.

Vierailija
5/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin "erilainen" piirre ulkonäössä, sairaus tai vamma. Ujous ja arkuus tuntuvat houkuttavan kiusaajia, koska kiusaajat haistavat pelon. 

Itse uskon joutuneeni nuorempana kiusatuksi kerta toisensa jälkeen mm. siksi, koska aikaisemman kiusaamisen seurauksena olin pelokas ja arka ja sosiaaliset taitoni olivat kehnohkot. 

Vierailija
6/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaasassa kiusataan sairauksista ja erilaisuudesta ihan olan takaa.

Vierailija
7/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys, jota itsekin mietin. Minua on kiusattu koulussa, lukiossa ja monessa työpaikassa. Kai minussa on jotain vikaa.

Uskotko itse niin? Usein se kiusattu tiedostamattaan lähettää jotain viestiä/merkkiä herkkyydestään/haavoistaan kiusattuna oelmisesta/tms ja korppikotkat haistaa sen ja käyvät kimppuun, Siksi joutuu raasu kiusatuksi "aina".

Vierailija
8/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmaaan selitettävissä menee niiin että yksi asia aina johhtaa toiseeen ja sitten kun on vielä useampiaa siiitä syntyyy eräänlainen oma kulttuuurinsa.

Vierailija
9/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaajan uhriksi valikoituu heikoin lenkki, ihminen joka ei osaa tai uskalla puolustaa itseään vaan alistuu kiusattavaksi. itsevarma ja omanarvontuntoinen säästyy kiusaajilta. kiusaaja on raukkis ja kiusaa vain heikompaansa.

Vierailija
10/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse omaksuin vahvasti sen kiusatun roolin ala-asteella. En osannut toimia muuten, kuin alistua kohtaloon ja yksinäisyyteen. Muuta en ollut oppinut.

Tukea en saanut kotoa, enkä koulusta. Äitini mielestä minussa oli pakko olla jotain vikaa, kun koko ajan kiusataan. Itsetunto oli täysin nollissa. Yläasteella kiusattiin myös rankasti. Ikinä ei ollut yhtään kaveria, joten en osannut muuta, kuin löytää välituntipihalta sen syrjäisimmän kolkan, jossa kyhjötin yksin.

Kiusaaminen taisi alun alkaen lähteä siitä, että olin luokan ainoa silmälasipäinen oppilas ja vaatteeni olivat halvimpia mahdollisia. Siitä kiusatun roolista on vaikea päästä pois, jos kukaan ei tue ja auta. Tällä tarkoitan ensisijaisesti aikuisten väliintuloa.

Yläasteen jälkeen kuvittelin, että pääsen kiusatuksi olemisesta eroon, mutta niin se vain on kiusaaminen edelleen jatkunut, niin amiksessa kuin muutamassa työpaikassakin. Nykyisessä duunissa on tosi hyvä työhenki.

Vierailija
11/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan paljolti siksi että nämä kiusatut uhriutuvat ja kokevat itsensä kiusatuiksi tilanteissa jotka muut ymmärtävät normaalina kanssakäymisenä ja leikinlaskuna.

Vierailija
12/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan paljolti siksi että nämä kiusatut uhriutuvat ja kokevat itsensä kiusatuiksi tilanteissa jotka muut ymmärtävät normaalina kanssakäymisenä ja leikinlaskuna.

Kiusaajan malliesimerkki saapui paikalle! Vanha koulukiusaaja? Onko diagnoosia? Oletko Vaasasta?

Vierailija
13/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kiusaajan uhriksi valikoituu heikoin lenkki, ihminen joka ei osaa tai uskalla puolustaa itseään vaan alistuu kiusattavaksi. itsevarma ja omanarvontuntoinen säästyy kiusaajilta. kiusaaja on raukkis ja kiusaa vain heikompaansa.

Ei se omanarvontunto auta jos kiusaaja on luokan lihaksikkain jätkä joka uhkaa hakata sairaalaan.

Vierailija
14/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajat haistavat, että tuossa on helppo uhri. Yleensä kiltti ja arka.

Vierailija
15/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä on vaikea selittää mutta traumaattiset tapahtumat kuten kiusaamistilanteet pysäyttää henkisen kehittymisen ja tilalle tulee pelko. Pelko teke käytöksestä poikkeavaa ja altistaa uudelle kiusaamiselle. Se on noidankehä josta ei pääse yksin pois.

Kiusattuna olo herättää uhrissa myös vahvoja vihan tunteita jotka myös sekoittaa käyttäytymistä. Että kyllä kiusattu tarvitsee paljon tukea ympäristöltä päästäkseen kuiville.

Vierailija
16/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiusaamista voi saada osakseen myös kateudesta. Jos toinen koetaan uhaksi, voidaan toisesta levittää esimerkiksi perättömiä juoruja, tai muuten vain yrittää pilata toisen maine.

Vierailija
17/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa että samoja kiusataan aina. Sama ihminen eri yhteisöissä voi nauttia päinvastaista arvostusta. Kateus on yleisin syy kiusaamiseen. Siksi sama henkilö voi olla arvostettu ja toisaalla kiusattu.

Vierailija
18/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kuinka alapeukutatte, niin tässä on myös totuuden siemen.

Ihminen voi myös ns. "herkistyä kiusaamiselle". Yleensä se tapahtuu sen jälkeen, kun ihminen on ihan oikeasti joutunut kiusatuksi. Toki myös jotkut vanhemmat tekevät lapsistaan yliherkkiä kiusaamiselle opettamalla lapsen luulemaan, että kaikki lapsen kannalta negatiivinen kanssakäyminen on kiusaamista. Siis esim. että joku kaveri ei halua koulun jälkeen leikkiä on heti kiusaamista.

Jos ihminen tulee ihan joka paikassa ( kokee tulevansa) kiusatuksi, siis kaikissa uusissa yhteisöissä, niin todennäköisemmin kysymys on tästä, kuin siitä että oikeasti tulisi kiusatuksi.

Ja kyllä, olen kohdannut itsekin kaksi tällaista yliherkkää tapausta elämässäni, toinen uskoutui mulle kaikesta muka-kiusaamisesta ( jota ihan oikeasti ei tapahtunut, olin vielä osassa niistä tilanteista paikalla). Näihin kiusaamisiin liittyi todella paljon ylitulkittuja eleitä ja ilmeitä ja ihan sitä, että jos kiusatun jokaista mielipidettä ei otettu huomioon, niin  heti häntä kiusattiin.

Toinen oli aivan absurdi tapaus, josta en ehdi nyt kertoa tarkemmin, mutta itse sain " synninpäästön", kun kuulin että hän oli ollut samanlainen myös toista työyhteisömme jäsentä kohtaan ( saanut mitättömästä asiasta jäätävät raivarit, ja alkanut törkyviesteilemään ja yllyttänyt vielä puolisonsakin hommaan mukaan)

Usein tällaiset ihmiset eivät myöskään ymmärrä "puolustautuessaan" käyttäytyvänsä itse aivan käsittämättömällä tavalla.

Vierailija
19/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein kiusaajat ottavat kohteikseen itseään "heikompia" eli ujoja, herkkiä, hiljaisia ja epävarman ja alistuvan oloisia, koska he eivät uskalla sanoa vastaan ja ovat helppoja uhreja.  Sen takia sama henkilö joutuu usein kiusatuksi. Kiusaajilla ei ole rohkeutta valikoida uhrikseen ketään "vahvempaa", koska hän jäisi pian itse alakynteen. 

Vierailija
20/37 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä on vaikea selittää mutta traumaattiset tapahtumat kuten kiusaamistilanteet pysäyttää henkisen kehittymisen ja tilalle tulee pelko. Pelko teke käytöksestä poikkeavaa ja altistaa uudelle kiusaamiselle. Se on noidankehä josta ei pääse yksin pois.

Kiusattuna olo herättää uhrissa myös vahvoja vihan tunteita jotka myös sekoittaa käyttäytymistä. Että kyllä kiusattu tarvitsee paljon tukea ympäristöltä päästäkseen kuiville.

Ei se kyllä ihan noin mene että sen kohteen henkinen kehitys pysähtyy, vaan sen kiusaajan henkinen kehitys tässä on se ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan