Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä arvostat vuokra-asunnossa?

Rva 55
17.07.2019 |

Kysyn oletuksella, että olet muuttamassa ensimmäiseen omaan opiskeluaikaiseen asuntoosi/ekaan työpaikkaasi.

Olen ostanut pienen kaksion sijoitusasunnoksi läheltä oppilaitoksia. Asunto on todella suloinen pesä, asuisin siellä jopa itse. Asuntoon tulee syksyllä kph remontti taloyhtiön toimesta, ja se tulee ihan vimpan päälle kuntoon. Haluaisin samalla päivittää keittiön.

Keittiö on alun perin keittokomero, joka on avattu baarikeittiöksi olohuoneeseen. Minusta oh jää liian pieneksi, ja ajattelin muokata tilaa 2020-luvulle ja pitkälle siitä eteenpäin.

Mitä kodinkoneita nuori opiskelijapari pitää tärkeinä asunnossaan? Ajattelen itse, että pitää olla jää-pakastinkaappi, kapea tiskari, liesi, todennäköisesti induktiotaso ja erillisuuni. Mikro on kysymysmerkki, pitääkö olla kalusteeseen integroitu, vai oma mikro työtasolle?

Ja tärkein, jos vuokra-asunnossasi on induktiotaso, niin huolehditko sen puhtaudesta? Sen saa todella helposti rivon näköiseksi, jos sitä ei pyyhi käytön jälkeen.

Tärkeintä on tietysti sijainti. Tässä yhtiössä on lisäksi loistava kuntosali, jossa varsin kattavat uudet laitteet.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeinä voi tietenkin pitää mitä vaan, mutta ettäkö ihan oikeasti laitat tarjolle induktioo ja tiskaria? No itsepä kärsit, tai mikäs siinä jos pyydät sitten sen mukaista vuokraa, ettei jää korppu kouraan. Takuuvuokra kai myös kattaa vahingot.

Muistathan, että opiskelijat pitävät melkoisia bileitä?

Vierailija
2/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onneksi asunto sijaitsee Porvoon hienostoalueella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ylelliseltä opiskelija-asunnolta, tykkäisin. :)

Ensimmäisessä yksiössäni luksusta oli iso parveke. Tiskikoneen paikkaa ei ollut, ja liesi oli vanha eikä todellakaan mikään induktio. Keittiö oli aivan helvetin pieni koppero jossa laskutilaa oli ehkä kahdelle lautaselle, ja tiskaamiseen oli näppärästi yksi pieni allas. 

Asuin siinä silti 7 tyytyväistä vuotta. Nykyiseen asuntooni ehdottomat vaatimukset olivat oma sauna ja parveke, tänne mahtui onneksi myös tiskikone. 7 vuotta käsitiskiä siinä pienessä altaassa alkoi hieman kyllästyttää.

Vierailija
4/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei välttämättä tiskikonetta tarvitse sinun vuokranantajana sinne hommata, mutta vuokralaisena arvostaisin sitä suuresti, jos sinne olisi suunniteltu sellainen kohta, mihin vaikka vähän halvemmatkin tiskikoneet sopivat. Harvoin opiskelijoilla on varaa kalliimpiin tiskikoneisiin, joten kannattaa mitoittaa halvempien mukaan. 

Vierailija
5/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää mahdollisemman halpa hinta, joten ne kaipaa keittiöremottia jos se nostaa vuokraa. Ja ensisijaisesti haen yksiötä, koska ne on kaksioita halvempia.

Vierailija
6/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni asuu 25 neliön yksiössä ja tiedän harmituksen, kun pakastinta ei ole eikä ole sille tilaa. Työpöytätilan puute rasittaa myös.

Tässä ostamassani asunnossa ei ole nyt tiskaria, mutta sinne saisi max 45 levyisen koneen. Tämä on pariskunnan asunto enempi, joten ehkä panostaisin varustukseen, kun remonttiin ryhdyn. Uskon että haluttavuus lisääntyy, kun asunto on laadukas. Kahdelle vuokrakin jää kohtuulliseksi

Vierailija
7/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä että se on lähes ilmainen. 

T. 20m2, ei uunia vain kaksi keittolevyä ja mikro :D

Vierailija
8/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, että mahtuu nukkumaan ja on suihku. Aika menee kuitenkin yliopistolla ja töissä.

Vierailija
9/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan kaappi tilaa keittiössä, enemmän tykkään tavallisesta tai keraamisesta liedestä kuin induktio, mutta oli se mikä vaan niin siitä huolehdin hyvin. Mikrolle on kiva olla paikka, niin ei vie tasoilta tilaa. Tykkään jos pakastin on isompi kuin pelkkä pakastinlokero.

Kylppärissä amme on kiva, mutta ei pakollinen, lattialämmitys, allaskaappi, paikka kunnon kokoiselle pesukoneelle.

Vierailija
10/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoita paljon kovaäänisiä palohälyttimiä sekä suihkuun kaksi viemäriä. hellan kannattaa olla perusmalli kun harva opiskelija kokkaa useinkaan.

Vierailija
11/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasokasta vuokra-asuntoa etsivä on yleensä eri ryhmää kuin ensimmäiseen vuokra-asuntoonsa muuttava nuori tyhjätasku opiskelija, jonka tärkeimmät prioriteetit on sijainti ja mahdollisimman halpa vuokra.

Vierailija
12/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin pyykinpesukone kuin tiskikone, jos jompikumpi pitää valita. Aina voi tiskata käsin, mutta yhteinen pyykkitupa ei aina houkuta.

Vierailija
13/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskikone on iso plussa. Paikka pyykkikoneelle on myös tärkeä. Keittiössä pitää olla kunnollinen jääkaappi-pakastin, liesi ja uuni, liesituuletin plussaa muttei välttämätön. Muuten sitten siistit pinnat ja sellainen pohjaratkaisu, että makuuhuoneeseen mahtuu kunnolla parisänky.

Vierailija
14/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin pyykinpesukone kuin tiskikone, jos jompikumpi pitää valita. Aina voi tiskata käsin, mutta yhteinen pyykkitupa ei aina houkuta.

Pyykkärin ja mikron hankinta on normaalisti vuokralaisen vastuulla, ei asuntoon kuuluvaa kiinteää kalustusta.

Tiskikone ja jääkaappi/pakastin kuuluvat asuntoon, ja niiden uusimisen ja huollon maksaa vuokranantaja.

Vierailija
15/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri etsimässä poikaystäväni kanssa ensimmäistä yhteistä vuokrakaksiota. Tässä asioita, joita me arvostamme:

- tiskikone

- liitäntä pyykinpesukoneelle

- kunnon pakastin (ei siis vain lokeroa)

- kätevä paikka mikrolle

- kylppärissä semmonen ”suihkuseinä” (en tiedä onko oikea sana..?), ettei tarvitse suihkuverhoa

- riittävästi kaappitilaa

Sitten taas joku hellan tyyppi ja uunin olemassaolo on aivan sama. Ehkä jopa miinusta induktioliedestä, sillä kaikkia kattiloitani ei siinä voi käyttää.

Vierailija
16/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasokasta vuokra-asuntoa etsivä on yleensä eri ryhmää kuin ensimmäiseen vuokra-asuntoonsa muuttava nuori tyhjätasku opiskelija, jonka tärkeimmät prioriteetit on sijainti ja mahdollisimman halpa vuokra.

Samaa mieltä. Olin jo tulossa kirjoittamaan, miksi ap edes harkitsee tasokasta asuntoa sellaiselle, jonka ei ole tarkoituskaan asua siinä kuin vähän aikaa. Asunnon tasohan nostaa aina vuokraa eikä opiskelija-asunnosta tai nuoren ensimmäisestä asunnosta haluta maksaa ylimääräistä. Oikeampi kohderyhmä ap:n asunnolle voisi olla vaikkapa lapseton työssäkäyvä pariskunta, ikisinkku, vanhempi ihminen tai pariskunta, jolla lapset muuttaneet jo omilleen,  tms, jolla on aikomus asua samassa paikassa pitkään eli tehdä asunnosta kodin eikä vain tilapäisen asunnon. Vai onko ap:llä tarkoituskin, että vuokralainen asuisi siinä vain vähän aikaa ja joko ap itse tai joku hänen läheisensä muuttaisi siihen muutaman vuoden päästä?

Mulla on kiva kaksio vuokralla ja sama vuokralainen ollut jo kohta 30 vuotta. Jokaisen remontin yhteydessä olen päivittänyt asuntoa varustukseltaan paremmaksi kuin mitä se oli aiemmin ja kuunnellut myös vuokralaisen toiveita. Viimeisen remontin yhteydessä katsottiin jo vähän paremmin esteettömyyttäkin, koska mun puolestani vuokralainen (mua noin 10 vuotta vanhempi)  - kunhan vaan jatkaa kuten tähänkin asti - voi asua siinä kuolemaansa asti. 

Vierailija
17/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista.

Kylppäristä sen verran, että sinne tulee kaikki nykyajan härpäkkeet, kuten lattialämmitys, suihkuseinäkkeet, valaistu peilikaappi ja allaskaappi/laatikosto. Paikka 40 cm pesukoneelle liitäntöineen. Urakka on näillä materiaaleilla hinnoiteltu, laattoihin voi itse vaikuttaa, valkoista siis.

Makuuhuone on erittäin tilava, arviolta 16 neliötä. Sinne mahtuu iso parisänky, ja vaikka 2 työpöytää seinälle, ja tilaa jää vielä reilusti. Lisäksi on erillinen vaatehuone. Asunnossa on 41,5 neliötä.

Keittiö on siis nyt mietinnässä, miten saada lisää tilaa oleskeluun ja samalla tehdä mahdollisimman kompakti js nätti keittiö. Valkoisen värin aion laittaa sille ja samalla vaalean harmaan laminaattilattian koko asuntoon.

Vierailija
18/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mestari saa olla jos induktiotason saa sotkettua kamalaan kuntoon. Sehän on maailman helpoin pitää puhtaana, toisin kuin viheliäiset keraamiset tasot, joihin kaikki pienimmätkin roiskeet palaa kiinni heti ja sitten skrapa heiluu. Induktio pysyy puhtaana kun välillä pyyhkäisee märällä rätillä - koskaan ei ole tarvinnut hangata, skrapata tai käyttää erikoisia pesuaineita. Näin ainakin meillä, ja liesi päivittäisessä käytössä. Minulle vuokranantajan kalusteiden ja laitteiden puhtaanapito on muutenkin kunnia-asia, joskus opintojen alkutaipaleella pidin jopa exceliä siitä kuinka usein pesin APK:ta, puhdistin liesituulettimen suuttimia yms. :D Nykyään menee ihan lonkalta, mutta kaikki pysyy kyllä siistinä.

Mutta itse asiaan, arvostan itse käytännöllisyyttä, visuaalista puolta ja pintojen siisteyttä. Ja kyllä ainakin meidän opiskelijaporukassa pidetään tärkeänä, että kaikki peruskodinkoneet löytyy, ne toimivat hyvin eivätkä ole vuosimallia -72. Eli siis keraaminen liesi tai parhaassa tapauksessa induktioliesi, liesituuletin, paikka vähintään kapealle pesukoneelle, jää-pakastinkaappi, paikka mikrolle. Kunnon iso roskavaunu kierrätysastioineen, tiskikaappi, hyvä siivouskaappi ja muutenkin hyvin kaappitilaa. Keittiössä on tärkeää myös miettiä sitä kaappien mallia: isot vetolaatikot hyödyntää tilan paljon paremmin ja on mukavampia käyttää kuin kaapit, joissa on perinteiset avattavat ovet.

Pinnoista sen verran, että kaikki menisi oikeastaan paitsi muovimatto. Jos itse saisin päättää, niin laminaatti olisi paras, parketin kanssa kun saa olla niin varovainen ja se muutenkin on usein ikävässä kunnossa toisten vuokralaisten jäljiltä. Keittiössä laattakin toki menee. Sävyt saisi ideaalitilanteessa olla maanläheisiä ja ja neutraaleja. Ennemmin katselisin vaaleita, harmaita ja eri puun sävyjä, kuin vaikka kirkkaan turkooseja kaapinovia ja oranssia välitilan laatoitusta.

Vierailija
19/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Olin jo tulossa kirjoittamaan, miksi ap edes harkitsee tasokasta asuntoa sellaiselle, jonka ei ole tarkoituskaan asua siinä kuin vähän aikaa. Asunnon tasohan nostaa aina vuokraa eikä opiskelija-asunnosta tai nuoren ensimmäisestä asunnosta haluta maksaa ylimääräistä. Oikeampi kohderyhmä ap:n asunnolle voisi olla vaikkapa lapseton työssäkäyvä pariskunta, ikisinkku, vanhempi ihminen tai pariskunta, jolla lapset muuttaneet jo omilleen,  tms, jolla on aikomus asua samassa paikassa pitkään eli tehdä asunnosta kodin eikä vain tilapäisen asunnon. Vai onko ap:llä tarkoituskin, että vuokralainen asuisi siinä vain vähän aikaa ja joko ap itse tai joku hänen läheisensä muuttaisi siihen muutaman vuoden päästä?

Mulla on kiva kaksio vuokralla ja sama vuokralainen ollut jo kohta 30 vuotta. Jokaisen remontin yhteydessä olen päivittänyt asuntoa varustukseltaan paremmaksi kuin mitä se oli aiemmin ja kuunnellut myös vuokralaisen toiveita. Viimeisen remontin yhteydessä katsottiin jo vähän paremmin esteettömyyttäkin, koska mun puolestani vuokralainen (mua noin 10 vuotta vanhempi)  - kunhan vaan jatkaa kuten tähänkin asti - voi asua siinä kuolemaansa asti. 

Kiitos kommentistasi.

Asunto ei ole pääkaupunkiseudulla, mutta isossa yliopistokaupungissa. Helsingin seudulla vuokralla asuminen on yleistä, mutta maakunnissa pyritään siihen omaan asuntoon.

Jokainen nuoripari, joka kynnelle kykenee, asuu vuokralla vain hetken, ja sitten ostaa oman

Olen hankkinut vuokralaiset äitini omistamaan 60 neliön kaksioon 26 vuotta. Suurin osa on ollut työssäkäyviä nuoria pareja, ja vaihtuvuus on ollut noin 2 vuoden välein. Pisin aika, 4 vuotta, oli äsken lukiota käynyt poika, joka lähti inttiin, ja sen jälkeen muutti pois. Asunto itsessään on toimiva pohjaltaan ja hyväkuntoinen.

Pointtinj siis on, että työssäkäyvä ei jää myöskään pitkäksi aikaa. Vaikea on myös kuvitella jotain senioria baaripöydän ääressä ruokailemassa;)

Vierailija
20/21 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ajan kunnioittajia, niitä joiden lojaalisuus loistaa tässä kuin tervehditään naapuria.

Hiljaisuus ajan ulkopuolella ei myöskään saa tuoda mitään lentokone ääniä naapureihin, tätä asiaa kunnioitan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi