Millaista taidetta hankkisit kotiisi jos sinulla olisi varaa mihin vain?
Niin, millaista taidetta hankkisitte kotiinne, jos rahaa olisi käytettävissä mielin määrin?
Kommentit (48)
Amadeo Modiglianin maalaaman muotokuvan Jeanne Hebuternesta.
Ehkä yhden ison öljyvärimaalauksen jostain galleriasta. Aiheena ihminen tai maisema. Värien täytyy miellyttää silmääni, ja maalauksessa täytyy olla särmää, mutta aihe ei saa olla ahdistava, järkyttävä, pelottava tai muulla tavalla kielteinen.
Ehkä myös jonkin design-huonekalun ostaisin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ihana keskustelu 😍 Inspiroivaa lukea ihmisten vastauksia.
Pitäisi alkuun tutustua taiteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi alkuun tutustua taiteeseen.
En pidä sellaisesta taiteesta mitä esi lastenohjelmat on nykyisin, hemmetin kirkkaita värejä. Pää tulee kipeäksi.
Täällä selvästikin häröilee joku taiteen inhoaja. Miksiköhän hän on tullut tähän keskusteluun, jossa kysyttiin minkäläista taidetta OSTAISIT jos...?
Mielestäni henkilö, joka sanoo taidetta turhaksi, on jotenkin pelottava.
Talossamme asuu monia erittäin hyvätuloisia asukkaita, joilla ei oikeasti ole lainkaan taidetta seinillä. Tai saattaa ehkä olla joku karsea halpismaalaus, vähän kuin 'pakollisena'. Ihmettelen aina tällaisia koteja. Ne kertovat mielestäni asukkaista ja heidän henkisestä tilastaan paljon. Jutut ovat yhtä tyhjiä kuin seinätkin. Uuden auton saattavat joskus ostaa.
Ostaisin värikkäitä teoksia Kaapelitehtaan teosvälitystilaisuudesta ja Taidelainaamosta.
Jalohopean c-l-i-p-p-e-r metallin.
Kauniita impressionistisia tauluja, suomalaisten suurten taiteilijoiden teoksia sekä 1300-1500 -luvuilla tehtyjä maalauksia ihan vain niiden historiallisen arvon vuoksi.
Ryijyjä, perinteisiä käsitöitä, kuten käspaikan, ortodoksi-ikoneita (en ole ortodoksi, mutta karjalaisjuurisena niissä on tiettyä viehätystä), shamaanirummun, sepän takomia kynttilänjalkoja, käsin puhallettuja lasiesineitä... Mielelläni käyttäisin rahaa pienyrittäjien töihin. Työllistäisin puuseppiäkin. Näitä sitten ihailisin arkkitehdin suunnittelemassa hirsilinnassani.
Joku Daavid-patsas olisi aika hieno, sitä varten pitäisi kyllä uusia asuntokin, 70-luvun kerrostalokolmion eteinen ei tekisi sille oikeutta.
Reijo Kivijärven Jälleennäkemisen riemua tuli ensimmäisenä mieleen. Kaunis ja tunnelmallinen naivistinen maalaus, josta tulee hyvälle mielelle: https://1.bp.blogspot.com/-hIdttQf_2QE/U7-kYzWV0vI/AAAAAAAACaw/92uVeoce…
Ostaisin jonkin Ahti Lavosen taulun kuten myös Sam Vannin. Lisäksi hankkisin grafiikkaa eri taiteilijoilta.
Ulkomaisista minulla on yhden Picasson taulun jäljitelmä,koska pidän siitä erityisesti.
Ongelmaksi käivisi sitten seinien puute, tauluja on jo nyt varastoituna:)
Minulle taulun tekijällä ei ole merkitystä, eli kriteerinä ei ole taiteilijan tunnettuus, vaan kyse on siitä, minkälaisia tunteita ko. teos minussa herättää. Lavosen ja Vannin töistä tykkään tosissaan, mutta niistä on helppo tykätä, kun on nähnyt niitä paljon. Tuntemattomammilta taiteilijoilta löytyisi varmasti yhtä sykähdyttäviä teoksia, mutta heidän teoksiaan ei juurikaan ole mahdollista nähdä. Kierrän kyllä useita "tuntemattomienkin" taitelijoiden näyttelyjä ja olen joitain sellaisista ostanutkin. Ne taulut pakottivat palaamaan luokseen:)
En voisi kuvitella kotiani ilman tauluja. Haluaisin myös pari veistosta, mutta siihen ei nyt ole mahdollisuutta.
Taistelevat metsot.
Jokin vaikuttava maisemaalaus.
Minulla on monta kohtuullista öljyvärityötä. Niiden lisäksi haluaisin vanhan kiinalaisen keramiikkaveistoksen hevosesta, sinisen.
Tietääkö joku, mikä firma asentaa Järvenpäässä galleriakiskoja?
”Minkälaista taidetta” voisi tarkoittaa myös musiikkia? Olisi kiva tilata sinfoniaorkesteri ja kuunnella Tsaikovskin 1812 Overture olkkarin sohvalta.
Elävää taidetta, vaikkapa Roberto Alagna ja Elina Garanca esittämään duettoja.
Bolshoin baletti esittämään Joutsenlammen mun olohuoneessa. Tarttis kyllä varmaan ostaa ensin talo missä olisi isompi olkkari. No, tässä mielikuvitusleikissähän mulla olisi varaa siihen.
Vaikutat henkilöltä, jonka seurassa haluaisin viettää rattoisan päivän jos toisenkin... Nautit takuulla esim. hyvästä ruoasta ja musiikista, henkevistä keskusteluista, runoudesta ja kirjallisuudesta.
Osuinko oikeaan?