Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten määritellään virkaehtosopimuksessa palkalliseksi virkavapaaksi katsottava lähiomaisen "hautajaispäivä"?

Vierailija
17.07.2019 |

Onko hautajaispäivä a) ruumiin siunauspäivä vai b) uurnan maahanlaskupäivä tuhkahautaamisen ollessa kyseessä? Vai onko molemmat vapaapäiviä?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siunauspäivä.

Vierailija
2/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei kumpikaan. Serkkuni ei päässyt äitini hautajaisiin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaispäivä on siunauspäivä

Vierailija
4/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisti hautajaiset järjestetään silloin, kun ruumis siunataan, joten tuo on tarkoitettu vapaapäivä. Kahta vapaapäivää ei saman henkilön hautajaisten vuoksi saa.

Vierailija
5/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiomaisiski luettaneen vain vanhemmat, sisarukset ja lapset. Ja puoliso.

Vierailija
6/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti (tai sedän/enon puoliso) ei ole lähiomainen. "Työpäiväksi sattuvat 50- ja 60-vuotispäivät, oma vihkiäispäivä, parisuhteen rekisteröimispäivä, aviopuolison, rekisteröidyn parisuhteen osapuolen, vanhemman, lapsen, veljen ja sisaren hautajaispäivä (siunauspäivä) sekä asevelvollisuuslain mukainen kutsuntapäivä ovat palkallisia vapaapäiviä."

Vierailija
7/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on tuskin tessin tarkoittama serkkusi lähiomainen.

Vierailija
8/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessahan ei ole mahdollista olla lähisuvun kanssa läheinen.

Espanjassa kummitkin on perhettä.

Vierailija
9/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on tuskin tessin tarkoittama serkkusi lähiomainen.

Niin. Täällä on vähän kylmä ilmapiiri.

Vierailija
10/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hautajaispäivä on siunauspäivä

Eihän siunauksessa mitään vielä haudata! Joten se ei voine olla "hautajaispäivä". Missä tuo tulkinta on kirjattu paperille?

Vierailija
11/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse ilmapiirin kylmyydestä vaan siitä kelle se palkallinen vapaapäivä annetaan, johonkin se raja on vedettävä. Hautajaisiin saa kyllä mennä.

Vierailija
12/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse ilmapiirin kylmyydestä vaan siitä kelle se palkallinen vapaapäivä annetaan, johonkin se raja on vedettävä. Hautajaisiin saa kyllä mennä.

Toki.mutta on täällä myös hyvin rajoittunut perhekäsitys.

Vierailija
13/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Espanjassa kummilapsella sitten palkallinen vapaapäivä, kun kummilla on hautajaiset? Suomessa voi ottaa palkatonta vapaata, lomapäivän tai ylityötunteja, jos työnantaja suostuu ja haudattava ei ole tes:n mukainen lähiomainen.

Vierailija
14/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaispäivä on siunauspäivä. Siihenhän osallistutaan isommalla porukalla, on muistotilaisuus jne. Uurna lasketaan monesti sitten ihan lähimpien kesken joskus myöhemmin. Jos on niin läheinen että osallistuu molempiin, kannattaa toinen sijoittaa vapaapäivälle tai iltaan. Mä olen itse osallistunut hautajaisiin vain lauantaisin joten mitään ylimääräistä vapaata ei ole kohdalle osunut. Ja toisaalta, jos molemmat tilaisuudet vaatii vapaata töistä, sitten vain valitsee kumpaan osallistuu tai ottaa omaa vapaata toiseen. Ei kai tästä ongelmaa kannata tehdä?

Vierailija
15/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hautajaispäivä on siunauspäivä. Siihenhän osallistutaan isommalla porukalla, on muistotilaisuus jne. Uurna lasketaan monesti sitten ihan lähimpien kesken joskus myöhemmin. Jos on niin läheinen että osallistuu molempiin, kannattaa toinen sijoittaa vapaapäivälle tai iltaan. Mä olen itse osallistunut hautajaisiin vain lauantaisin joten mitään ylimääräistä vapaata ei ole kohdalle osunut. Ja toisaalta, jos molemmat tilaisuudet vaatii vapaata töistä, sitten vain valitsee kumpaan osallistuu tai ottaa omaa vapaata toiseen. Ei kai tästä ongelmaa kannata tehdä?

En halua tehdä tästä ongelmaa, mutta haluan aina ottaa työnantajaltani vähintään 100%:sti kaiken sen mikä minulle sopimusten mukaan kuuluu tai on mahdollista kuulua.

Vierailija
16/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua tehdä tästä ongelmaa, mutta haluan aina ottaa työnantajaltani vähintään 100%:sti kaiken sen mikä minulle sopimusten mukaan kuuluu tai on mahdollista kuulua.

Toki ja se on hyvä periaate :) En silti ihan ymmärrä ongelmaasi. Otat tarjotun vapaan ja menet hautajaisiin, oli se siunaus tai uurnanlasku. Eikö työnantajalle ihan riitä tieto että hautajaisiin menet?

Vierailija
17/17 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Espanjassa voi vain haaveilla Suomen palkoista ja lomista. Tuskinpa siellä saa palkkaa tätien ja kummien hautajaispäivästä.