N.40-vuotiaat, mitä teidän vanhemmat tekivät joutohetkinään?
Kun te olitte lapsia? Siis jos oli joutohetkiä?
Entä nykyään?
Kommentit (46)
Aiti varmaan luki kirjoja tai katsoi telkkaria. Tai kavi kavereitten kanssa rimpsalla tai treffeilla. Kun han oli 40, ma olin jo liki taysi-ikainen.
Nykyaan han lahinna matkustelee miesystavansa kanssa, kay avoimen yliopiston kielikursseilla, pyorailee, lukee kirjoja, surffaa netissa, kokkailee/leipoo ja katsoo Netflixia :)
Makasi paljon sängyssä. Ei harrastanut mitään erikoista. Nykyään makaa haudassa.
Isä oli usein myöhään töissä ja iltaisin katteli telkkaria tai kuskasi meitä lapsia harrastuksiin. Äiti oli vuorotyössä ja nukkui usein aamupäivisin. Vapaa-ajalla teki käsitöitä, katteli telkkaria ja teki ristikoita.
Äiti teki käsitöitä. Isä ”painoi” pitkää päivää.
Ei ollut aikaa kytätä vanhempia. Itse olin pelaamassa ulkopelejä naapurissa/ naapurustossa tai sähelsin jossain. Kotona käytiin vaan syömässä jos kylillä ei tullut syötyä. Kai vanhemmat töitä teki vapaallakin.
Kun asuin kotona, niin äitini lueskeli, kävi metsässä kävelemässä tai hiihtämässä koiran kanssa, pyöräilemässä ihan muuten vaan, hän marjasti ja sienesti paljon, hoiti puutarhaa ilokseen ja kävi naapurin rouvien kanssa läheisellä koululla jumpassa. Isäni vapaa-ajan puuhat olivat aika samanlaisia, mutta hän urheili hieman enemmän, juoksi maratoneja kin, pyöräili ja hiihti paljon.
Nyt he ovat 78 ja 75 vuotiaat hyvin toimeliaat seniorit, jotka harrastavat vieläkin liikuntaa paljon. He pitävät hyvää huolta pihastaan ja kasvattavat omat pottunsa, porkkanansa, sipulinsa ja ties mitkä vihannekset ja juurekset
sekä marjansa. Niin kotona kuin mökilläkin on omat viljelyksensä. Metsästä käyvät poimimassa sitten marjat ja sienet omaan käyttöönsä. He lueskelevat paljon, katsovat telkkaria iltaisin ja käyvät myös senioreiden liikuntakerhoissa. N45
Äiti luki, neuloi ja ompeli. Isä katseli telkkaria ja luki. Lenkkeilivät koiran kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut aikaa kytätä vanhempia. Itse olin pelaamassa ulkopelejä naapurissa/ naapurustossa tai sähelsin jossain. Kotona käytiin vaan syömässä jos kylillä ei tullut syötyä. Kai vanhemmat töitä teki vapaallakin.
Oletteko nykyään läheisiä?
Muistaakseni katsoivat telkkaria tai lukivat.
Vierailija kirjoitti:
Kun asuin kotona, niin äitini lueskeli, kävi metsässä kävelemässä tai hiihtämässä koiran kanssa, pyöräilemässä ihan muuten vaan, hän marjasti ja sienesti paljon, hoiti puutarhaa ilokseen ja kävi naapurin rouvien kanssa läheisellä koululla jumpassa. Isäni vapaa-ajan puuhat olivat aika samanlaisia, mutta hän urheili hieman enemmän, juoksi maratoneja kin, pyöräili ja hiihti paljon.
Nyt he ovat 78 ja 75 vuotiaat hyvin toimeliaat seniorit, jotka harrastavat vieläkin liikuntaa paljon. He pitävät hyvää huolta pihastaan ja kasvattavat omat pottunsa, porkkanansa, sipulinsa ja ties mitkä vihannekset ja juurekset
sekä marjansa. Niin kotona kuin mökilläkin on omat viljelyksensä. Metsästä käyvät poimimassa sitten marjat ja sienet omaan käyttöönsä. He lueskelevat paljon, katsovat telkkaria iltaisin ja käyvät myös senioreiden liikuntakerhoissa. N45
Tässähän ei kysytty vapaa-ajanvietosta, vaan joutoajan vietosta.
Lukivat paljon. Äiti teki käsitöitä. Jossain kansalaisopiston harrastuspiireissä (savenvalantaa ja japaninkieltä, tms.) kävivät. Ja kävelyillä kävivät. Telkkarista katselivat uutiset ja pari brittiläistä tai saksalaissta dekkaria.
Molemmat lenkkeili, hiihti ja pyöräili sekä yhdessä että meidän lasten kanssa. Isä myös kilpaili ko. lajeissa. Hoitivat puutarhaa ja etenkin isä marjasti. Täyttivät ristikoita ja katsoivat telkkaria. Äiti myös ompeli paljon vaatteita.
Nykyään molemmat eläkkeellä ja oikeastaan sama meno jatkuu paitsi että isä ei enää kilpaile. Ja äiti käy enemmän uimassa kuin ennen.
Olen huomannut että aika pitkälti nämä samat liikunnalliset harrastukset ovat tarttuneet meihin lapsiin.
^^eikös se joutoaikaa ole vapaa-aikaa.
Katsoivat televisiota ja lukivat lehteä klo 20:n aikaan illalla(iltanavetan jälkeen).
Nykyään käyvät pyörälenkeillä, hoitavat kasvimasta/pihaa, isän TV:n katsominen on lisääntynyt.
Äiti luki, aina oli keittiön pöydällä kirja avoimena. Samalla hän neuloi sukkia ja lapasia, joskus villapaitoja. Isä teki sanaristikkoja tai luki sanomalehteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko nykyään läheisiä?
Sama tarina ja kyllä olemme läheisiä. Nähdään paljon ja soitetaan kun ei nähdä. Asutaan samassa kaupungissa.
Eri
Ei pienintäkään muistikuvaa, mutta äiti kyllä luki mielellään ja rakasti ristikoiden tekemistä. Mutta oli se ensimmäinen 9-10v elämästäni niin...en löydä nyt oikeaa sanaa, että ei ole muistoja kuin muutama jos sitäkään.
Äiti kuoli 47v iässä.
Mä en todellakaan tiedä, vinttasin itse aamusta iltaan kavereiden kanssa ja kävin kotona lähinnä syömässä. Nykyään äitini (71) on isäni (67) omaishoitaja, siinäpä se aika meneekin.