Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälasit ja tt-tuki - Kuka tässä huijaa ja ketä?

Vierailija
16.07.2019 |

Hain ja maksoin lasit itse liikkeestä. Korvauspäätös ihmetyttää. Sain korvausta kokonaista 22e, koska tuolla hinnalla kuulemma liike myy lasit kehyksineen Kelalle. Koska kyseessä on kuitenkin voittoa tavoitteleva yritys liikkeelle jäänee tuosta voittoa about puolet. Arvolisäveron osuus laseista olisi n. 5 euroa. Voiko todella olla, että kehykset, linssien teko, toimitus jne kustantaa liikkeelle todellisuudessa vain n.6 euroa. Tuolloinhan liike huijaa kaikkia jotka maksavat laseista jopa 100e tai vielä tätäkin enemmän. Kuka tässä viilaa linssiin ja ketä.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan mitään korkean katteen kauppaa Nissenille, mutta ei kyllä tappiota tee, kyllä laskeneet että kannattaa.

Itse sain oikein ystävällistä palvelua Nissenillä vaikka maksusitoumuksen kanssa asioin.

Vierailija
42/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten itselläni hajosi silmälasit, ja tiesin, että mulla on oikeus saada lasit Kelan kustantamana, joten tietenkin sen käytin, sillä itselläni ei olisi ollut varaa näöntarkastukseen ja laseihin sillä hetkellä. Oikein hyvät lasit sain, ovat ensimmäiset monitehot, eli ns surkeimmat lasit, mutta kyllä näillä ihan hyvin olen pärjännyt. Jos olisin halunnut paremmat, olisin joutunut maksamaan erotuksen itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa silmälasit ovat ylihinnoiteltu, eikä sille mitään voi.

Silmälasien hinta liikkeelle on vain murto-osa siitä, mitä liike perii asiakkaalta.

Joillakin liikkeillä silmälasien laatu on huono. linssit hiotaan sarjatuotantona.

Jotkut liikkeet panostaa laatuun, ja linssien hionta on yksillöllistä, mutta hinta on myös silloin korkea.

Se mitä ihminen haluaa ja tarvitsee riippuu näkötarpeista, onko työelämässä, tarviiko työlasit koneelle jne.

Tavalliset, tavalliseen näköön tarvittavat saa todellakin hyvin edullisesti, eikä  niistä todellekaan kannata liikaa maksaa.  Jotkus hakevat silmälasinsa esim. Virosta, jossa hinnat ovat paljon edullisempia kuin Suomessa.

Tietenkin Kela korvaa vain halvimmat mahdolliset silmälasit, ihan ymmärrettävää, kyse on verovaroista, ei sinun omista rahoistasi, vai maksatko veroja?

Kaikkihan Suomessa maksaa veroja

Toimeentulotuesta ei makseta veroja, jos siis tosissasi kommentoit.

Vierailija
44/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kelan maksamista hinnoista voi vetää johtopäätöstä kuinka mielettömät katteet silmalasiliikkeillä on vaikka miten on kehykset tai linssit -50% alennuksessa.

Vierailija
45/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Instrumentariumin sivuilta kun katsoo, niin näyttää halvimmat kehykset maksavan 10e ja halvimmat yksiteholinssit 27e eli peruslasit saa 37 eurolla. Kela on neuvotellut nuo samat lasit 22 euroon eli katteet on pienet liikkeelle. Mikä ongelma? Luuletko tosiaan, että Kelassa virkailija vain itse päättänyt, että korvataanpa näistä nyt vaan 22e tai että Kelan ohjeistus korvaushinnoista olisi vain tuulesta temmattu? Eiköhön ne korvaussummat ihan noihin sopimushintoihin perustu, kuten todettu. Aina voi jättää oikaisuvaatimuksen, jonka ratkaisee Kelan ratkaisutyön ulkopuolella oleva oikaisuvaatimuskeskus, mutta päätös ei tule muuttumaan.

Vierailija
46/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole tt-tuella, saako mistään tukea silmälasien ostoon?

Olen työmarkkinatuella eikä siitä pysty ostamaan laseja. Mulla lasit maksavat yleensä paljon, viimeksi maksoin n. 450 euroa ja siinäkin oli alennusta.

Vierailija
47/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työmarkkinatuella eikä siitä pysty ostamaan laseja. Mulla lasit maksavat yleensä paljon, viimeksi maksoin n. 450 euroa ja siinäkin oli alennusta.

Miksi et saa toimeentulotukea, jos tuo on ainoa tulosi eikä muuta varallisuutta ole?

Vierailija
48/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en saanut mitään. Lasit maksoi lähemmäs 400.

Sä oletkin työssäkäyvä ja se, joka kaikkien lasit maksaa.

Niin minäkin.

Ai olet noin tietoinen, että juuri sinun ansioverosi kohdennetaan tt-tukea hakevien ihmisten silmälasien korvaamiseen. Mistä olet noin tarkkaa faktaa saanut tietoosi?

Tilinauhasta. Se on semmoinen... äh, antaa olla.

Fakta vain on, että tietty, pienehkö prosentti kansalaisista maksaa tietyn, suurehkon prosentin valtion verotuloista ja myös kaikki omat kulunsa ja ostoksensa ihan itse.

Sinullahan jännä tilinauha on. Ei mun 25 vuotta kestäneen työelämäni aikana ole yhdessäkään tilinauhassa ikinä lukenut, kenelle tai mihin tarkoitukseen palkasta maksamini verot osoitetaan. 

Vierailija
49/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silmälasien hinta liikkeelle on vain murto-osa siitä, mitä liike perii asiakkaalta.

Joillakin liikkeillä silmälasien laatu on huono. linssit hiotaan sarjatuotantona.

Jotkut liikkeet panostaa laatuun, ja linssien hionta on yksillöllistä, mutta hinta on myös silloin korkea.

Se mitä ihminen haluaa ja tarvitsee riippuu näkötarpeista, onko työelämässä, tarviiko työlasit koneelle jne.

Tavalliset, tavalliseen näköön tarvittavat saa todellakin hyvin edullisesti, eikä  niistä todellekaan kannata liikaa maksaa.  Jotkus hakevat silmälasinsa esim. Virosta, jossa hinnat ovat paljon edullisempia kuin Suomessa.

Tietenkin Kela korvaa vain halvimmat mahdolliset silmälasit, ihan ymmärrettävää, kyse on verovaroista, ei sinun omista rahoistasi, vai maksatko veroja?

Mutta kaikki jotka Suomessa asuvat myös maksavat veroja vaikka olisivat toimeentulotuella. Vähintään arvonlisävero pitää siitä huolen.

Vierailija
50/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä asutko esim. puolison kanssa, onko sinulla muuta omaisuutta jne.? Yksin ja vuokralla asuva (ilman helposti realisoitavaa omaisuutta oleva) on käytännössä aina oikeutettu toimeentulotukeen. Myös osakkeessa asuva miltei aina.

https://asiointi.kela.fi/Toimeentulotuen_internetlaskenta/alku.faces

Omakotitalossa asuvakin voi hakea toimeentulotukea terveydenhuoltomenoihin. Työmarkkinatuen ja toimeentulotuen välillä on eroa vain noin 50e.  Jos et saa perustoimeentulotukea niin voit hakea ehkäisevää ja täydentävää kunnalta.

Vierailija
51/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantasuomalaiset saa yleensä vähintäänkin työmarkkinatukea josta maksetaan verot.

Vierailija
52/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista kelan maksamista hinnoista voi vetää johtopäätöstä kuinka mielettömät katteet silmalasiliikkeillä on vaikka miten on kehykset tai linssit -50% alennuksessa.

Nissenin halvimmat kehykset ovat 29 euroa. Malleja on muutamia ja ne eivät ole kauhean pukevia ja istuvat naamallakin vain vähän sinne päin. (Otin sellaiset kerran itse.) Samaan hintaan saa linssitkin, mutta niissä ei ole edes kovapinnoitetta, eli naarmuuntuvat helposti. Toki ne ovat juuri sinun silmillesi tehdyt, eli kyllä niillä näkee ihan hyvin.

Voit käydä itsekin ostamassa lasit siihen hintaan, mutta todennäköisesti haluat jotkut kivemman näköiset kehykset ja linsseihin pinnoitteita ja ehkä ohennustakin. Kannattaa lykätä ostoksilla käynti 50 % päivään.

Vierailija
53/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa toimeentulotukea, jos tuo on ainoa tulosi eikä muuta varallisuutta ole?

On eläkesäästöjä.

Vierailija
54/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eläkesäästöjä.

En ymmärrä. Sinulla on säästöjä, mutta ei kuitenkaan varaa ostaa silmälaseja ja yhteiskunnan tukea pitäisi niihin saada?

Vierailija
55/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eläkesäästöjä.

No sitten sulla on säästöjä joten niistä voit maksaa lasit. Kannattaa miettiä kannattaako säästöt pitää virallisina säästöinä vai sukanvarressa.

Vierailija
56/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eläkesäästöjä.

En ymmärrä. Sinulla on säästöjä, mutta ei kuitenkaan varaa ostaa silmälaseja ja yhteiskunnan tukea pitäisi niihin saada?

Ne ovat eläkesäästöjä, joten niistä ei voi noin vain nostella rahaa. Pääasialliset tulot siis vain tuo työmarkkinatuki.

Vierailija
57/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nissenin halvimmat kehykset ovat 29 euroa. Malleja on muutamia ja ne eivät ole kauhean pukevia ja istuvat naamallakin vain vähän sinne päin. (Otin sellaiset kerran itse.) Samaan hintaan saa linssitkin, mutta niissä ei ole edes kovapinnoitetta, eli naarmuuntuvat helposti. Toki ne ovat juuri sinun silmillesi tehdyt, eli kyllä niillä näkee ihan hyvin.

Voit käydä itsekin ostamassa lasit siihen hintaan, mutta todennäköisesti haluat jotkut kivemman näköiset kehykset ja linsseihin pinnoitteita ja ehkä ohennustakin. Kannattaa lykätä ostoksilla käynti 50 % päivään.

Itse sain valita Nisseniltä maksusitoumuksella kehykset 79€ mallistosta kera 2xohennetuilla moniteholinsseillä, onkos se nyt "kulta" tai "platina" paketti.   99€ malliston kehykset olisi saanut maksamalla 20€ itse. 

Vierailija
58/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse sain valita Nisseniltä maksusitoumuksella kehykset 79€ mallistosta kera 2xohennetuilla moniteholinsseillä, onkos se nyt "kulta" tai "platina" paketti.   99€ malliston kehykset olisi saanut maksamalla 20€ itse. 

Mistä Nisseniltä? Itsekin menen sitten sinne.

-eri

Vierailija
59/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On eläkesäästöjä.

Ne ovat eläkesäästöjä, joten niistä ei voi noin vain nostella rahaa. Pääasialliset tulot siis vain tuo työmarkkinatuki.

Jos sieltä ei oikeasti voi nostaa kuin vasta eläkkeellä, toimita asiasta tosite hakemuksen yhteydessä. Sitä ei huomioida varallisuutena, jos se ei ole käytettävissä. Jossain tapauksissa työttömyys on peruste rahan nostamiselle.

Vierailija
60/64 |
17.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne paketit on kaikilla samat. Minäkin sanoin optikolle että sinun varmaan tarvii kirjoittaa joku lausunto kelalle että vahvuuksieni johdosta linssin paksuus muodostuu liian suureksi. Optikko totesi vaan ei tarvi, heillä on kelan kanssa sovittuna monellaisia paketteja ja nämä ko lasit menee maksusitoumukseen.