Isäksi 50 -vuotiaana?
Olemme suht tuore pari. Minulla on lapsia, mutta kumppanillani ei. Näen hänen käytöksestä ja olemisesta lasteni kanssa, että hän olisi hyvä isä ja ehkä haluaisikin, mutta sanoo, että on liian vanha isäksi "se juna meni jo".
Jäin miettimään onko se niin? Eniten kai mietin lasta, jonka ylioppilasjuhlissa isä olisi 70 -vuotias. Onko se oikein/ onko siinä mitään väärää? Mielipiteitä? Kokemuksia?
Kommentit (40)
Ei oo vielä liian vanha. Saulihan oli 70 kun sai vielä lapsen. Mun yksi tutti tuli äidiksi 48-vuotiaana.
Laita lapsi amikseen. Problem solved.
Mitä sitten jos Sauli sai 70 kumppisenä mitä sitten.Poistaako se tilastollisen faktan että n.40 v miehen sperma nyt vaan on yleensä ji heikompaa kuin 30v miehen.
Silti, jos jaksat vielä 10v kuluttua juosta lapsen perässä (olettaen että lapsi on terve..)
Aika suuri kehitysvamman tai keskenmenon riski. Spermakin happanee.
Mun miehen isä oli 50, kun mieheni syntyi. Ihan hyvin kaikki sujui, mutta isä sairastui ja kuoli 66-vuotiaana. Tämä ei tarkoita, että kaikki miehet kuolee siinä iässä. Miehen setä yli 90 v on vielä hyvässä kunnossa ja asuusi kotona.
Tulevaisuutta on vaikea ennustaa, mutta ihan hyvin mieheni on selvinnyt, vaikka isä olikin iäkäs.
Mun lasten isä oli 48- ja 50-vuotias kun lapset syntyivät. Reippaita, terveitä, älykkäitä ja kauniita lapsia tuli. On hyvä isä lapsille etenkin kun hänellä oli kaksi lasta jo edellisestä avioliitosta. Meillä niinpäin että minulla ei ollut. Olen kymmenen vuotta nuorempi.
Itselläni on 19v naisystävä raskaana. 5 lasta ennestään mutta onneksi viimeinen täyttää ensi vuonna 18v niin loppuu ruokot.
Liian vanha. Moni kaipaa vanhempiaan vielä 30-vuotiaana tosi paljon ja silloin tuo isä on jo 80 v. Lapsi häpeää.
Mun mies kohta 52 ja toista lasta yritetään. Esikoinen nyt 4-vuotta. Tosi hyvä isä on ollu ja jaksaa leikkiä ja touhuta pojan kans.
Jokaisella meillä on vaan täällä yksi elämä, eikä sitä isyyttä vanhalla iällä voi kukaan ulkopuolinen tulla kieltämään. Teidän perheenne tarina on teidän perheenne tarina. Mutta eipä tuollaista voi moni varmaan suositellakaan. Huonoja puolia ja suuria riskejä on pitkä liuta. Sopivampi aika olisi varmasti ollut kymmenen tai kaksikymmentä vuotta sitten, siitä tuskin pääsee mihinkään. Ikävää, että tähdet eivät olleet muutoin tuolloin niin kohdallaan, että mies olisi voinut tulla isäksi. Te sen päätätte, onko lapsen hankkiminen oikea ratkaisu, vaikka tilanne ei ole ihanteellinen - voitte vain yrittää arvioida, riittääkö se, jos yritätte parhaanne.
Ei kannata. Vanhat miehet ovat äkäisiä. Nuoret jaksaa.
Oma isäni oli yli 50 kun synnyin, ja sairasteli sitten loppuikänsä, mikä oli melkoinen taakka minulle. Jouduin olemaan hänelle enemmän äiti kun hän pystyi olemaan minulle isä. Kesti aika kauan toipua tästä elämään omaa elämääni.
Jättäkää lastenteko nuoremmille.
70v voi olla varsin hyväkuntoinen ja perusterve, tai sitten aivan raihnainen. Eihän sitä voi etukäteen tietää. Oma isä liki 70, metsästää ja reuhaa metsätöissä jatkuvasti. Oma isänsä puolestaan tuossa vaiheessa jo pumppuvikainen.
No meillä on pieni vauva ja mieheni on 50. Ei me ainakaan olla ajateltu että mies olisi liian vanha isäksi. Toki moni varmaan ihmettelee ja paheksuu selän takana,suotakoon se heille. Ei meidän perheen onnea hetkauta suuntaan tai toiseen. Itse myös ajattelen että turha miettiä vuosia etukäteen, sitä kun ei tiedä mitä tässä elämässä tapahtuu ja paljonko meillä itse kullakin on tätä elämää jäljellä. Varmasti voi olla että ulkopuolelta tulee paheksuntaa vuosien varrella kun lapsi kasvaa mutta itse koen että tärkeintä lapselle on turvallinen lapsuus ja välittävät vanhemmat.
Olisin menettänyt elämässä paljon, jos isäni olisi saanut minut 50v.
Tämän päivän 50-vuotias on usein aivan eri asia kuin esim 20-30 vuotta sitten. Toki me ihmiset olemme kaikki yksilöitä.
Moni pitää yli 40-vuotiaita vanhoina. Itse sitten huomaavat, että eivät olekaan vanhoja, kun tuon iän saavuttavat. Ei kannata ottaa vakavasti noita, joiden mielestä 50-vuotias on liian vanha. Jokainen ihminen on yksilöllinen. Ei se nuoruuskaan ole aina niin arvoista, jos isä on 20-vuotias ja juo lisäksi. Kuolee kyllä jossain vaiheessa alkoholimyrkytykseen.
Täällä annetaan näitä yhden totuuden ohjeita.
Josko kuitenkin insin selvittäisit, haluaako hän isäksi. Äläkä herrajumala ala painostamaan, ellei aidosti halua.
On niitä vanhempiakin isiä. Ovat muuten tuttujen kokemusten mukaan jopa parempia lasten kannalta ainakin alkuvuosina.