Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa uusi työpaikka, kun jouduin entisessä kiusatuksi

Vierailija
15.07.2019 |

Jouduin kiusatuksi yhdellä entisellä työpaikallani. Se vaikutti aika paljon itsetuntooni. Hävettää mennä uuteen työpaikkaan, jos kaikki inhoaa minua siellä. Pelkään nykyään, että olen huono työntekijä ja kaikki puhuvat pahaa. Ahdistaa mennä uuteen paikkaan, jos en osaa mitään. Miten tästä voi selvitä?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jouduit kiusatuksi?

Häh....

Miksi ihminen joutuu kiusatuksi? Kannattaa kysyäniiltä kiusaajiltani tuo kysymys.

Minä vastaisin näin:

No, se johtuu niistä, jotka kiusaa.

Koska typerät sosiaalisesti epäempaattiset osaamattomat kiusaa.

Syitähän voi aina keksiä.

Fiksu ei kiusaa.

Voi voi sanoiko joku silloin ala-asteella nenääsi rumaksi ja olet vieläkin katkera? Sori vaan, mutta kaikki ei auttamatta ole kiusaamista vaikka joku niin kokeekin. Kiusatut on vaan liian herkkiä, eikä osaa ottaa asioita huumorilla, eikä vastata huumorilla. Ja miksi tuntuu, että aina en samat joutuu kiustatuksi koulussa, harrastuksissa, kaveripiirissä, työelämässä, jne...

Höpö höpö. Jos olet osaamaton, niin voit oppia osaavammaksi, jos haluat.

Kuulostat tällä haavaa siltä, että olet ajatuksistasi osaamaton. Sanotko sinä useinkin ihmisille heitä rumaksi, ihan vain heitä miellyttääksesi?

Aapeelle tsemppiä.

Tulet kokemaan niitä samoja tunteita, joita se kiusaaminen on sinussa herättänyt.

Ajattele niissä tilanteissa, että tämä on eri tilanne, vaikka ne tunteet pukkaa päälle.

Ole itsellesi hyväksyvä. Ihmisen osaamattomuus ei johdu sinusta.

Tsemppaa itseäsi.

Ehkä voitot käydä juttelemassa jossain, niin saisit perspektiiviä.

Luottamukseen menee aikaa. Suo se itselle.

Töissä ollaan töitä varten. Hoida se hyvin. Se muu tulee siinä rinnalla.

Työhön sinut on palkattu eli sinut on todettu siihen sopivaksi. Nyt sitten näytät osaamisesi ja kykysi oppia.

Onnea!

Vierailija
22/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh....

Miksi ihminen joutuu kiusatuksi? Kannattaa kysyäniiltä kiusaajiltani tuo kysymys.

Minä vastaisin näin:

Fiksu ei kiusaa.

Voi voi sanoiko joku silloin ala-asteella nenääsi rumaksi ja olet vieläkin katkera? Sori vaan, mutta kaikki ei auttamatta ole kiusaamista vaikka joku niin kokeekin. Kiusatut on vaan liian herkkiä, eikä osaa ottaa asioita huumorilla, eikä vastata huumorilla. Ja miksi tuntuu, että aina en samat joutuu kiustatuksi koulussa, harrastuksissa, kaveripiirissä, työelämässä, jne...

Huumorillahan ne kiusaajat nämä väärinkohtelunsa aina oikeuttavat. Sinäkin luulet olevasi kovin fiksu, mutta et sitä ole.

Tsemppiä nyt kuitenkin valitsemallasi tiellä!

Tämäkin tyyppinen käytös voidaan määritellä kiusaamiseksi. Itse asiassa se on tyttöjen yleisin tapa kiusata. Katsotaan lempeästi hymyillen muita nenänvartaan pitkin kuinka ollaan muita parempia ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh....

Minä vastaisin näin:

Fiksu ei kiusaa.

Höpö höpö. Jos olet osaamaton, niin voit oppia osaavammaksi, jos haluat.

Kuulostat tällä haavaa siltä, että olet ajatuksistasi osaamaton. Sanotko sinä useinkin ihmisille heitä rumaksi, ihan vain heitä miellyttääksesi?

Aapeelle tsemppiä.

Tulet kokemaan niitä samoja tunteita, joita se kiusaaminen on sinussa herättänyt.

Ajattele niissä tilanteissa, että tämä on eri tilanne, vaikka ne tunteet pukkaa päälle.

Ole itsellesi hyväksyvä. Ihmisen osaamattomuus ei johdu sinusta.

Tsemppaa itseäsi.

Ehkä voitot käydä juttelemassa jossain, niin saisit perspektiiviä.

Luottamukseen menee aikaa. Suo se itselle.

Töissä ollaan töitä varten. Hoida se hyvin. Se muu tulee siinä rinnalla.

Työhön sinut on palkattu eli sinut on todettu siihen sopivaksi. Nyt sitten näytät osaamisesi ja kykysi oppia.

Onnea!

Lässyn lässyn.

Vierailija
24/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla sitä tyyppiä , jota kiusataan joka paikassa; töissä, koulussa, harrastuksissa. Veikkaan ettet osaa tulkita ihmisiä oikein etkä osaa ottaa asiallistakaan palautetta vastaan.

”Sitä tyyppiä’ ..mitä ihmeen tyyppiä?

Ihminen oppii vaikka mitä.

Me muokkaudutaan tapahtumien johdosta.

Itse voi tietoisesti alkaa toiminaan kuin parasta on.

Noh, olen tässä 15 vuoden työuran aikana huomannut, että tietyt ihmiset kokevat ihan normaalin kanssakäymisen kiusaamiseksi, jos keskustelun sävy ei miellytä.

Meillä muutama vuosi sitten eräs uusi rekry valitti ensimmäisen viikon jälkeen, että häntä kiusataan. Selvittelin asiaa hänen ja työtovereidensa kanssa ja selvisi, että muut olivat yrittäneet auttaa ja opastaa uutta henkilöä työssään, jotta suoriutuisi paremmin. En kokenut tarpeelliseksi puuttua asiaan vaan yritin selittää, että kokeneempia kannattaa kuunnella eikä se ole kiusaamista. Myöhemmin tämä uusi tyyppi teki muutaman virheen, joista tuli firmalle jonkin verran taloudellisesti takkiin. Yritin keskustella tämän uuden tyypin kanssa asiasta ja pyysin häntä kysymään apua, jos on epävarma jostain. Seuraavalla viikolla jouduin keskusteluun henkilöstöpäällikön ja luottamusmiehen kanssa. Olin kuulemma kiusannut uutta työntekijää. Asian selvittelyyn meni useampi päivä. Lopulta todettiin, että mitään väärää en ole tehnyt. Onneksi henkilö lopetti työt koeajan lopulla, itse olisin luultavasti pyytänyt olemaan tulematta enää koeajan jälkeen jos ei olisi lopettanut itse.

Tätä tarkoitan kun käytän sanaa ”sitä tyyppiä”. Jotkut ihmiset ei vaan pysty ottamaan asiallista palautetta. En varsinaisesti keksi mitä tuon tyypin kohdalla olisin voinut tehdä toisin. Yritettiin auttaa, perehdyttää, antaa tehdä virheitä ja oppia niistä. Perehdytykseenkin tarvittava materiaali meillä on tiptop kunnossa, kellään muulla ei ole koskaan ollut ongelmia.

Vierailija
25/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan joku voi olla yliherkkä palautteelle, mutta on aika asiatonta tulla kommentoimaan ja syyllistämään "taidat olla sitä tyyppiä" -tyyliin. Kertoo jotain asenteestasi. Toisaalta palautteen antokin on taitolaji. Kaikki eivät ole siinä hyviä. Jos itse joutuisin puhutteluun neuvojen antamisesta, miettisin kyllä tosissani, onko palautteenantotyylissäni jotain parannettavaa. Saman asian voi esittää rohkaisevastikin. Äänensävy ja ilme tekee paljon. Tai tuleeko kiireessä ja tympääntyneenä huokailtua, tuhahdeltua ja pyöriteltyä silmiä ja valitettua turhastakin jne. Monilla on myös tyylinä kyllä moittia ja neuvoa ahkerasti, mutta positiivisen palautteen antaminen unohtuu kokonaan. Kaikki tällainen vaikuttaa.

Vierailija
26/26 |
16.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla sitä tyyppiä , jota kiusataan joka paikassa; töissä, koulussa, harrastuksissa. Veikkaan ettet osaa tulkita ihmisiä oikein etkä osaa ottaa asiallistakaan palautetta vastaan.

”Sitä tyyppiä’ ..mitä ihmeen tyyppiä?

Ihminen oppii vaikka mitä.

Me muokkaudutaan tapahtumien johdosta.

Itse voi tietoisesti alkaa toiminaan kuin parasta on.

Noh, olen tässä 15 vuoden työuran aikana huomannut, että tietyt ihmiset kokevat ihan normaalin kanssakäymisen kiusaamiseksi, jos keskustelun sävy ei miellytä.

Meillä muutama vuosi sitten eräs uusi rekry valitti ensimmäisen viikon jälkeen, että häntä kiusataan. Selvittelin asiaa hänen ja työtovereidensa kanssa ja selvisi, että muut olivat yrittäneet auttaa ja opastaa uutta henkilöä työssään, jotta suoriutuisi paremmin. En kokenut tarpeelliseksi puuttua asiaan vaan yritin selittää, että kokeneempia kannattaa kuunnella eikä se ole kiusaamista. Myöhemmin tämä uusi tyyppi teki muutaman virheen, joista tuli firmalle jonkin verran taloudellisesti takkiin. Yritin keskustella tämän uuden tyypin kanssa asiasta ja pyysin häntä kysymään apua, jos on epävarma jostain. Seuraavalla viikolla jouduin keskusteluun henkilöstöpäällikön ja luottamusmiehen kanssa. Olin kuulemma kiusannut uutta työntekijää. Asian selvittelyyn meni useampi päivä. Lopulta todettiin, että mitään väärää en ole tehnyt. Onneksi henkilö lopetti työt koeajan lopulla, itse olisin luultavasti pyytänyt olemaan tulematta enää koeajan jälkeen jos ei olisi lopettanut itse.

Tätä tarkoitan kun käytän sanaa ”sitä tyyppiä”. Jotkut ihmiset ei vaan pysty ottamaan asiallista palautetta. En varsinaisesti keksi mitä tuon tyypin kohdalla olisin voinut tehdä toisin. Yritettiin auttaa, perehdyttää, antaa tehdä virheitä ja oppia niistä. Perehdytykseenkin tarvittava materiaali meillä on tiptop kunnossa, kellään muulla ei ole koskaan ollut ongelmia.

Minkälainen tämä perehdytykseen tarvittava materiaali on? Me kaikki kuitenkin ollaan erilaisia oppijoita; toiset oppivat helpommin kuuntelemalla, toiset käytännön esimerkin kautta ja toiset kirjallisista materiaaleista jne. Tai sitten vaikka näitä tapoja yhdistämällä eri kombinaatioin. Lisäksi perehdytyksessä olisi hyvä muistaa myös kertaamisen tärkeys; pitää myös jotenkin varmistaa, että toinen on varmasti oppinut asiat.

Ollaan myös erilaisista taustoista kaikki. Jos tätä henkilöä on esim. kiusattu aiemmin, niin hän saattaa olla epävarmempi tekemisissään, ja tästä syystä tehdä virheitä. Vielä jos siihen lisätään jatkuva kyttäys ja kommentointi työstä (missä työRAUHA?), niin epävarmemmaksi siinä saattaa tulla ja jos toiset antavat koko ajan ymmärtää, kuinka muka huono työssä on.

Tuollainen kommentointi "kellään muulla ei ole koskaan ollut ongelmia" on hieman vaarallinen. Jos yksikin ihminen ei voi hyvin työssään, niin SAATTAA siinä firmassakin olla ainakin jotain ongelmaa työilmapiirissä. Näin ollen joku voi joutua silmätikuksi ja silloin juurikin väitetään, ettei kellään muulla ole ongelmia. Kai näin on, kun kaikki muut ovat esim. niitä seläntakana touhuajia, jotka tykkäävät käyttää työaikaansa myös toisten arvostelemiseen tarpeettomasti. Kukaan muu siis ei ole kokenut vastaavaa teidän firmassa?

Lisäksi et kai voi tietää kaikkien työntekijöiden todellisia mietteitä/kokemuksia asioista teidän työpaikalla? Sitä paitsi tuskin kukaan kyseenalaistaakaan sitä omaa toimintaansa/firman toimintaa, että siinä voisi jotain korjattavaa olla, ja oma työpaikkakin kun varmaan halutaan säilyttää.

Tämä oli tosiaan vain esimerkki, miten asiat voisivat olla, kun en tosiaankaan tiedä teidän firman asioista tarkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme