Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ystäväni lapsettomuus ja katkeroituminen

Vierailija
14.07.2019 |

Paras ystäväni, sanotaan nyt vaikka "Mira", on kärsinyt lapsettomuudesta vuosia. Miralle on tehty useita inseminaatioita tuloksetta ja kaksi keinohedelmöitysyritystä myös epäonnistunut. Mira on tästä katkeroitunut pahasti. Välit kaikkiin yhteisiin kavereihimme hän on katkonut sen takia, kun kaverit ovat tulleet äideiksi, ja saan jatkuvasti kuulla pahaa puhetta Miralta meidän yhteisistä ystävistä, kuinka he ovat hänen mielestään huonoja äitejä eivätkä oikeasti olisi ansainneet tulla vanhemmiksi jne. Olen vanhasta kaveriporukastamme ainoa, jolla ei ole vielä lapsia ja välit tähän ystävääni ovat erittäin läheiset ja lämpimät. Olemme kumpikin 25-30v.

No, nyt olemme kuitenkin avopuolisoni kanssa niin onnekkaassa tilanteessa, että odotan lasta. Raskaus ei näy vielä ulospäin, siksi en ole puhunut tästä vielä Miralle. Pahinta tässä on se, et Mira tietää ettei lapsen/lasten saaminen ole ikinä ollut minulle mitenkään välttämätöntä, olen sanonut että lapset tulee jos on tullakseen ja elämämme on varsin hyvää ilman vanhemmuuttakin. Toki erilaista, mutta hyvää.

Onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta tilanteesta? Kuinka pystyn kertomaan tästä Miralle ilman, että aiheutan hänelle kohtuutonta surua? Kuinka voisin tukea ystävääni ja auttaa häntä olemaan katkeroitumatta toisten onnesta? Vai meneekö tässä nyt sitten välit meiltäkin lopulta, kuten muidenkin kohdalla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on hankala tilanne. Mulla ja parhaalla kaverilla meni välit samasta syystä. Ensimmäisen lapsen kohdalla hän sinnitteli kateutta vastaan, toisen kohdalla hän ei jaksanu enää yrittää ja kolmannen kohdalla minä päätin, että jos aion jaksaa pyörittää omaa arkea ja pysyä järjissäni, en voi kannatella meitä molempia pinnalla, kun hän ei vaan pystyny yhtään tulemaan vastaan.

Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tehdä mitään. Tämä Mira ei varmastikaan kadehdi pelkkiä raskauksia, vaan kaikkea muutakin, vaikkei ehkä avoimesti siitä kerrokaan. Keskity itseesi ja omaan hyvinvointiisi. Jos teidän ystävyys loppuu siihen, että sinä iloitset omasta onnestasi, niin ei sitä voi kovin kummoiseksi ystävyydeksi sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, et voi tehdä asialle mitään. Kyllä sulla on oikeus tehdä lapsia ja olla niistä onnellinen. Jos tää mira siitä suuttuu se on hänen ongelmansa.

Vierailija
4/4 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauta!!! Ferritiini!!

Monen ongelma tässä.

Kannattaa tutkituttaa.