En saanut kutsua ystävän häihin - kaikki muut kaveriporukasta paikalla FB-kuvien perusteella
Ystäväni meni hiljattain naimisiin. Tai tämä paljastui minulle Facebookin kuvien kautta. Näköjään kaikki muut kaveriporukasta oli kutsuttu, vain minä olin joukosta poissa. Ärsyttää ja harmittaa, kun en saanut kutsua. Olisi ollut niin mukava nähdä kaikkia, niitäkin, jotka jo opiskelujen päättymisen jälkeen ovat muuttaneet kauaksi. Niin ja tietysti olisin halunnut juhlia morsiusparia. Mutta ehkä olen vain huonoa seuraa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Ongremana on usein se, että vierasmäärää on pakko rajata. On morsiamen ja sulhasen suku ja ystävät. Sukua on rajattava samoin, kun ystäviä. On neuvoteltava että jos kutsutaan tuo, tuo toinen jää ilman kutsua. Lopputulos on aina kompromissi. Itse rajasin pois tosi kaukana asuvat kaverit. En muutakaan neutraalia ja yhdenmukaista rajausta keksinyt. Ehkä joku loukkaantuikin. Tila ja budjetti olivat rajalliset.
Siitä huolimatta porukasta ei jätetä yhtä pois. Joko kutsutaan se yksikin tai sitten rajataan tiukemmin ja useampi pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidä muuten yhteyttä kavereihisi! Face on keksitty ja voithan järkätä omia pippaloita. Yhdet häät sinne tai tänne ei pitäisi sun maailmaa kaataa, ellet itse ollut morsian.
Ohis. Tuli tuosa mieleeni kun yksi kaveri kutsui aikanaan häihinsä pari kaveria, joiden kanssa oli kavereita oikeasaan vain ja ainoastaan FB:n kautta. Sen sijaan ainakin pari sellaista kaveria joiden kanssa hän vietti aikaa "face o face" jäi ilman kutsua. - Näin sivusta seuranneena oli vaikea ymmärtää miten hän oli tullu tällaiseen ratkaisuun.... Oliko joain tekemisä sillä, että live:nä tavau kaverit oli vielä opiskelijoia ja naamakirja ystävät oli paremmassa asemassa(?) kun oliva jo saaneet opintonsa päätökseen. (Kaikk siis tiesivät toisensa alkuaan samasta opiskelupaikasta)
jos halusi järjestää kauniit häät ja jätti rumimmat kaverit kutsumatta. jää ihana muisto häistä kun valokuvissakin on vain kauniita ihmisiä
Täyyy varmaan, jos joku vielä kutsuu minua yhtän mihinkään ottaa mukaan naamari, niin osoitan reiluuteni kusujaa kohtaan näytämällä itse, että ymmärrän, että jos esiinnyn omalla naamallani niin mahd saatan pilata mahd. otettavia kuvia, jollei kuvaaja onnisu muuoin rajaamaan minua kuvista pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongremana on usein se, että vierasmäärää on pakko rajata. On morsiamen ja sulhasen suku ja ystävät. Sukua on rajattava samoin, kun ystäviä. On neuvoteltava että jos kutsutaan tuo, tuo toinen jää ilman kutsua. Lopputulos on aina kompromissi. Itse rajasin pois tosi kaukana asuvat kaverit. En muutakaan neutraalia ja yhdenmukaista rajausta keksinyt. Ehkä joku loukkaantuikin. Tila ja budjetti olivat rajalliset.
Siitä huolimatta porukasta ei jätetä yhtä pois. Joko kutsutaan se yksikin tai sitten rajataan tiukemmin ja useampi pois.
Mistä ihmeestä on syntynyt käsitys, että jos kuuluu johonkin porukkaan, sen porukan kautta automaattisesti saisi tiettyjä oikeuksia? Viiden hengen porukasta kolme voi olla ihan aidosti ystäviä neljännen kanssa, mutta se viides on tälle neljännelle vain kaveri, joka vain sattuu kuulumaan samaan porukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Mä voin olla vähän vanhanaikeinen kun minun mielesäni esimerkiksi he, jotka kutsuaan polttareihin ovat myös heitä, joilla on oikeus olettaa saavansa kutsu myöhemmin pidettäviin häihin. Tai ainakin heille on fiksua kertoa etukäteen, että polttarit ja häät ova erilliset tapahtumat (juhlat) vaikka niissä onkin sama/t sankarit pääosassa. - Ja muilta osallistujilta saatetaan odottaa maksua osallistumisesta....
Aina ei kaikkia kutsuta.
Mies katseli katkerana Laihialla ikkunasta kuinka toiset naapurit läksivät tutun hautajaisiin...
"Kuollaan sitä vielä meilläkin!" - lohdutti vaimo katkeraa miestään.
Jotkut ihmiset vaan unohdetaan.Mulle on käynyt aika usein eri tilanteissa,että olen kiinteä osa kaveriporukka tai työporukkaa.Sitten on tullut ihan puskista,että muut töistä on terassille menossa tai tekemässä jotain muuta yhdessä.
Törkeimmältä tuntuu se,että saatan saada silti jotain Tupperware-kutsuille kutsuja,mutta sielläkin saan kuulla,että muut on edellisenä iltana olleet porukalla jossain.
Tuo polttarijuttu on ihan törkeyden huippu!Eikö sinne mennä just siksi,että häissä ois sitten kivempaa kun tunnetaan jo etukäteen?Voisin ymmärtää jotkut työkavereiden pienet varjopolttarit tai vauvakutsut,jos ketään ei olisi tulossa häihin.
Teepä nyt pieni laskelma siitä, kuinka paljon säästit rahaa, kun et tullutkaan kutsutuksi, ja järjestä itsellesi jotain hemmottelua sillä hinnalla.
P.S. Aina on mahdollista sekin, että Posti on hukannut kutsun, ja morsian ihmettelee nyt, miksi et edes ilmoittanut, ettet pääsekään tulemaan heidän häihinsä.
Striimataan häät facebookiin kirkosta erään vitsin takia, kaikki halukkaat saavat osallistua.
Muuten pyydetään ettei julkaisuja tehdä...
Juhlitaan pienessä porukassa, ei puolituttujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
P.S. Aina on mahdollista sekin, että Posti on hukannut kutsun, ja morsian ihmettelee nyt, miksi et edes ilmoittanut, ettet pääsekään tulemaan heidän häihinsä.
Postin nykytilanteen tuntien ei edes kovin epätodennäköinen vaihtoehto...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postin nykytilanteen tuntien ei edes kovin epätodennäköinen vaihtoehto...
Luulis vaan, että jos on ihan ystävästä kyse, ap olisi kuullut häistä muutenkin, ettei pelkän kutsun varassa olisi.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Iselleni on käyny samalla tavoin. - Kelpasin kuienkin polttareihin. En tiedä miksei minua halutu kutsua. Ymmärtäisin paremmin, jos olisin onnistunu loukkaamaan ja tai satuttamaan jotain polttareissa tai niiden jälkeen... - Kuulemma polttarit ovat erillien juhla, eikä kuulemma ole tarkoituskaan, että polttareihin osallistunee kutsutaan myöhemmin häihin. - No. Jos tämän olisin tiennyt ennen osallistumistani, niin olisin harkinnut kahteen kertaan viitsinkö lähteä polttareihin toiselle puolelle Suomea....
Siis miten aikaisin polttarit oikein pidettiin, jos niihin mennessä ei ollut vielä tullut edes hääkutsuja? Puoli vuotta?
Vierailija kirjoitti:
Teepä nyt pieni laskelma siitä, kuinka paljon säästit rahaa, kun et tullutkaan kutsutuksi, ja järjestä itsellesi jotain hemmottelua sillä hinnalla.
Totta. On mahdollista, että tilanteeseen on luonnollinen selitys. Ap:n kannattaisi ehkä laittaa onnittelut morsiamelle tyyliin "Näin/kuulin että olet mennyt naimisiin. Lämpimät onnittelut!"
Tuoreen rouvan vastauksesta voi sitten päätellä ystävyyden laadusta jo enemmän.
Tosi ystävä varmaan, kun ei ollut kuullut koko häistä! Haloo.
Ja kyllä, yhden voi hyvin jättää ulkopuolelle, jos haluaa. Ihan kutsujien oma päätös.
Vierailija kirjoitti:
Mä taas sain kutsun ystäväni häihin, mutta juhlissa sitten useampikin ihmetteli mun paikallaoloa. Tuli vähän hämmentynyt olo: oliko morsiamen tarkoitus alunperin jättää mut kutsumatta vai yrittivätkö muut "ystävät" ylipuhua morsiamen jättämään mut pois.
Millä tavalla ihmettelivät? Ehkä he luulivat ettet pääse tulemaan tms? Olisi aika käsittämätöntä, jos häävieraat tulisivat tölvimään, että "mitä ihmettä sinä täällä teet?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Iselleni on käyny samalla tavoin. - Kelpasin kuienkin polttareihin. En tiedä miksei minua halutu kutsua. Ymmärtäisin paremmin, jos olisin onnistunu loukkaamaan ja tai satuttamaan jotain polttareissa tai niiden jälkeen... - Kuulemma polttarit ovat erillien juhla, eikä kuulemma ole tarkoituskaan, että polttareihin osallistunee kutsutaan myöhemmin häihin. - No. Jos tämän olisin tiennyt ennen osallistumistani, niin olisin harkinnut kahteen kertaan viitsinkö lähteä polttareihin toiselle puolelle Suomea....
Siis miten aikaisin polttarit oikein pidettiin, jos niihin mennessä ei ollut vielä tullut edes hääkutsuja? Puoli vuotta?
Hyvin arvattu Järjestivät ja pitivät häät elokuun lopussa; polttarit oli Pääsiäisen aikoihin, tuolloin maaliskuussa. - Sinänsä hyvä ajankohta. koska tuolloin oli ehkä tai luultavasti helpompi kaikkien järjestää "ylimääräisiä" vapaapäiviä kuin, jos olisi ollut vain "tavallinen viikonloppu" niin saaeiinpahan vietetyä polareia "koko rahan edestä, niinkuin tuolloin puhuttiin. - Ja koska häisä oli ollu puhe jo hyvän aikaa ennen polttareita sekä hääparin että useamman heistä kanssa, jotka saiva kusun en sen kummemmin osannut odottaa, että minun olisi pitänyt saada hääkutsu "kirjallisena" ennen polttareita. - Saati, että olisin alkanut penäämään erillistä kutsua poltareiden jälkeen, eikä niitä ennen; tällainen kutsun pyytäminen/ kysemelinen kun ei ole minusta hyvien tapojen mukaista. Ei kenelläkään ole mikään velvollisuus tai pakko kutsua minua häihinsä.
Porukat syntyvät yleensä muusta syystä kuin että tietyt ihmiset pelkästään tykkäävät toisistaan.
Harrastetaan samaa, tai ollaan samassa paikassa töissä. Siksi siedetään joitakin sellaisiakin, joista ei oikeasti pidetä. Omiin häihin näitä tyyppejä ei todellakaan kutsuta, ihan sama oliko yksi vai monta.