Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tytär haluaa väkisin muuttaa isälleen

Vierailija
14.07.2019 |

Alan olla aika loppu. Olemme siis lasten isän kanssa eronneet jo vuosia sitten. Lapset käyvät yleensä joka toinen vklp isänsä luona ja välillä arkisin ihan päiväseltään, tyttö 16.v ja poika 11.v. Olemme heidän isän kanssa aika erillaisia ihmisiä ja aivan erillaiset tulot. Minä olen maanläheinen hippi ja tienaan alle 2000e kk, mies taas tienaa melkein 3000e kk.
Tilanne on siis se, että tytär haluaisi nyt muuttaa isänsä luo, koska ei kestä asua minun luona, koska olemme "köyhiä". Tytär huutaa, paiskoo ovia, uhkaa karkaamista, haistattelee yms. Minulla ei ole kovin kovaa palkkaa, mutta olen saanut lapsille kaiken tarpeellisen ja he ovat ihan ajassa mukana, etteivät joudu kirppari puhelimia ja vaatteita käyttämään. Isänsä maksaa myös minulle elatusmaksuja jonkun verran ja on myös mukana lapsien hankinnoissa. On ostanut mm lapsille uudet puhelimet ja yhdessä olemme säästäneet lapsien syntymästä asti ajokortti rahaa jne.
Olen itse hieman hippi ja suosin kierrätystä ja itse tekemistä mm. En halua käyttää suuria summia rahaa merkkivaatteisiin joka kuukausi tai ostaa joka vuosi sitä uutta puhelinta. Olen myös lapsesta asti yrittänyt kasvattaa lapsia maanläheisiksi ja käyttämään sitä maalaisjärkeä. Nyt kuitenkin kun mies osti uuden asunnon keskustan läheisyydestä ja asunto on aika hulppea, niin tytär haluaa muuttaa sinne. Ongelma vaan on, että mies tekee viikot reissutöitä ja saattaa helposti olla ma-to toisella paikkakunnalla töissä ja nukkuu sitten hotellissa. Olemme yrittäneet keskustella tästä tyttären kanssa että se ei ole ok, että hän on yli puolet viikosta ilman aikuisen valvontaa. Tytär vaan huutaa miten hän ei kestä asua enää luonani. Olettaa myös että saisi isältään paljon enemmän käyttörahaa millä voisi sitten kustantaa ne merkkivaatteet ja ipädit ja iphonet ja meikit yms. Ymmärrän, että teinille on tärkeää kuulua porukkaan ja olla ne samat vehkeet kuin muillakin, mutta mielestäni tämä menee yli. Hänellä kuitenkin on niitä merkkivaatteitakin ja on se iphone, mutta mikään ei tunnu riittävän. Mies on samoilla linjoilla kanssani ja on yrittänyt myös puhua tyttären kanssa, mutta tytär alkaa itkemään miten isänsä ei rakasta häntä enää yms. Tuntuu kuin tytär olisi taantunut 5 vuotiaaksi joka alkaa parkumaan kaupassa kun ei saa tikkaria. Olemme miehen kanssa mielestämme yrittäneet kasvattaa lapsia maanläheisiksi ja siihen että jos jotain haluaa, niin sen eteen saa tehdä töitäkin. Eli emme ole ostaneet lapsille tavaroita koska he vain haluavat. Uuteen puhelimeenkin tytär viime kesänä tienasi kesätyöllä parisataa ja teki kotitöitä ja me sitten kustansimme loput.
En tiedä mitä tehdä enää. Tilanne tuntuu mahdottomalta. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa rauhallisesti, mutta hän aloittaa huutamisen ja haistattelun. En ole itse lähtenyt siihen mukaan, mutta en tiedä enää. Tämä vaikuttaa koko perheen ilmapiiriin pahasti. Poikaa pelottaa ja ahdistaa siskonsa haistattelu ja huutaminen. Neuvoja kaipaisin ja pahoittelut kirjoitusvirheistä.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös muuttanut 15-vuotiaana omilleni ja vielä kokonaan eri paikkakunnalle vanhemmistani. Hyvin pärjäsin. Oli myös bileitä, alkoholia ja juhlia. En mennyt pilalle vaan hauska nuoruus oli. Olen nykyisin sairaanhoitaja ja ttm-opiskelija, työvuosia kertynyt 12..

Vierailija
42/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuleeko yllätyksenä ettei joku halua asua haisevan hipin kanssa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastuu kasvattaa. Antakaa tytölle mahdollisuus.

Ensin voisi kasvaa sen verran, että uskaltaisi antaa mahdollisuuden.

Miten voi kasvaa, jos ei anneta mahdollisuutta?

Vierailija
44/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käykö kompromissi? Tyttö saa olla isän luona niin paljon kuin haluaa silloin kun isä on kotona, ja jos pystyy käyttäytymään hyvin (huolehtii kotitöistään, ei riitele tai haistattele tai ole muuten asiaton, ei polta ja juo ym.) niin vaikka vuoden päästä harkitsette uudestaan. Ja tosiaan tehkää selväksi, että isän luona asuminen ei lisää materiaa tai rahaa.

Varmasti lisää. Kyllä teinitytöt keksii, mistä rahaa tulee, vaikkei isältä saisikaan. Montaa yötähän tytön ei sitten tarvitse isän luona enää asuakaan.

Vierailija
45/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän teidän tuloerot ole elatusmaksut huomioden paljon mitään. Ja jos olette molemmat vanhemmat sitä mieltä tyttärenne tuntien, että muutto ei ole hyvä ajatus, niin sitten tytär ei muuta. Jos tytär kokee, ettei isä rakasta tai on ikävä isää, niin sopikaa, että vierailee/asuu isänsä luona nykyistä enemmän silloin, kun isäkin on kotona.

Tytölle kannattaa myös sanoa, että isän mielipide muutosta kertoo nimenomaan siitä, että isä rakastaa.

Vierailija
46/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipahan jaaritteleva tekstiseinä, en jaksanut edes lukea. Alapeukkua sulle! Ei ihme että tyttäresi vihaa sua, AP.

Vierailija
47/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tytöllä vaikka kuinka paljon kasvunpaikkoja, eli toisin sanoen lakata käyttäytymästä kuin 5-vuotias.

Vierailija
48/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa lapsenne kasvaa ja itsenäistyä. Tuosta ylenpalttisesta vahtimisesta seuraa vain kapinointia esim. juuri lintsausta, ryyppäämistä jne. Hän ei ole enää pikkulapsi.

Vierailija
49/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytär on siis 16-vuotias? Isänsä on järkevä eikä anna tolkuttomasti rahaa korvauksena poissaolostaan?

Jos näin on, niin en tajua, miksi tytär ei voisi muuttaa isälleen. Teette hänelle yhdessä selväksi, että sitoutuu tiettyihin sääntöihin isän kodissa (isä tekee selväksi säännöt mutta sinä komppaat), hoitaa opiskelut, kesätyöt jne. Ihan turha tapella asiasta sillä varjolla, että tyttären toive olisi jotenkin kohtuuton. Uskon, että sinulle ja pojalle on oikeasti suuri helpotus henkisestikin, että riidanhaastaja on poissa. Manipuloikoon nyt isäänsä, kunnes tämä kyllästyy. Ehkä siinä vaiheessa on tullut järkeäkin päähän sen verran, että homma alkaa sujua.

Ai kannattaa antaa lopulta periksi, kun teini on haistatellen ja kiukutellen tehnyt tahtonsa tiettäväksi? Selvästi hän ei ole riittävän kypsä asumaan puolta viikkoa yksikseen, kun ei osaa käyttäytyä sentin vertaa aikuismaisesti edes äitinsä helmoissa.

Vierailija
50/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö varmaan odottaa niitä päiviä kun olisi kotona yksin ja voisi järjestää bileitä jne valvomatta.

Vierailija
51/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä on mahdollisuus jo kahden vuoden päästä itsenäistyä niin itsenäiseksi kuin itse haluaa.

Vierailija
52/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täh? Ei millään kolmen tonnin kuukausiliksalla mitään luksuselämää eletä, tuosta jää ehkä 2400 verojen jälkeen käyttörahaa josta maksetaan sitten kaikki. Luuleeko tytär tosissaan että isä on upporikas ja pystyy noilla varoilla ostelemaan sitä sun tätä merkkivaatetta ja puhelinta? Maanläheisyyden opettamisen lisäksi olisi kannattanut opettaa lapsille myös rahan arvoa ja mitä asiat oikeasti maksavat. 

Vierailija
53/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v ja tyttö voi tehdä ihan mitä huvittaa Suomen lain rajoissa. Kannattaa nyt viimeistään opetella neuvottelemaan hänen kanssaan ja antaa vähitellen itsenäistyä

Muuten voi tulla raju irtiotto (vaikkapa huumeita, huoraamista tms.) parin vuoden päästä, kun te vanhemmat ette enää mitenkään voi häntä määräillä. Jos eyte tutön mielipidettä kuuntele varautukaa välien katkeamiseen ja muuhun ikävään. Näitä on nähty ennenkin.

Vierailija
54/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa lapsenne kasvaa ja itsenäistyä. Tuosta ylenpalttisesta vahtimisesta seuraa vain kapinointia esim. juuri lintsausta, ryyppäämistä jne. Hän ei ole enää pikkulapsi.

Jos aikuisen kanssa asuminen on ylenpalttista vahtimista, niin miten ydinperheissä voi kasvaa ollenkaan?

Vierailija
55/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttärellä on mahdollisuus jo kahden vuoden päästä itsenäistyä niin itsenäiseksi kuin itse haluaa.

Niin, jos on varaa omaan asuntoon. 18-vuotias toisen asteen opiskelija ei paljon tukia saa.

Vierailija
56/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, joten eikö nyt olisi hyvä opetella sitä itsenäisyyttä?

Vierailija
57/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kun käyttäytyy kuin pikkulapsi, kohdellaan pikkulapsena.

Vierailija
58/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

16-vuotiaan EI TARVITSE opetella itsenäistymistä asumalla yksin. 16-vuotias on vielä alaikäinen ja vanhemmat ovat vastuussa hänestä, joten vanhemmat päättävät asumisjärjestelyistä.

Vierailija
59/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotas vaan, kun täyttää 18. Jos kaiken vastuun saa kertarysäyksellä, voi mamma ja isukki olla ihmeissään pikku tyttösestään, jota eivät voi enää kontrolloida ollenkaan. Sitäkö tässä halutaan?

Vierailija
60/80 |
14.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä tytön oikea syy on nimenomaan tuo vähäisempi valvonta. Kyllähän tyttökin sen ymmärtää.