Tytär haluaa väkisin muuttaa isälleen
Alan olla aika loppu. Olemme siis lasten isän kanssa eronneet jo vuosia sitten. Lapset käyvät yleensä joka toinen vklp isänsä luona ja välillä arkisin ihan päiväseltään, tyttö 16.v ja poika 11.v. Olemme heidän isän kanssa aika erillaisia ihmisiä ja aivan erillaiset tulot. Minä olen maanläheinen hippi ja tienaan alle 2000e kk, mies taas tienaa melkein 3000e kk.
Tilanne on siis se, että tytär haluaisi nyt muuttaa isänsä luo, koska ei kestä asua minun luona, koska olemme "köyhiä". Tytär huutaa, paiskoo ovia, uhkaa karkaamista, haistattelee yms. Minulla ei ole kovin kovaa palkkaa, mutta olen saanut lapsille kaiken tarpeellisen ja he ovat ihan ajassa mukana, etteivät joudu kirppari puhelimia ja vaatteita käyttämään. Isänsä maksaa myös minulle elatusmaksuja jonkun verran ja on myös mukana lapsien hankinnoissa. On ostanut mm lapsille uudet puhelimet ja yhdessä olemme säästäneet lapsien syntymästä asti ajokortti rahaa jne.
Olen itse hieman hippi ja suosin kierrätystä ja itse tekemistä mm. En halua käyttää suuria summia rahaa merkkivaatteisiin joka kuukausi tai ostaa joka vuosi sitä uutta puhelinta. Olen myös lapsesta asti yrittänyt kasvattaa lapsia maanläheisiksi ja käyttämään sitä maalaisjärkeä. Nyt kuitenkin kun mies osti uuden asunnon keskustan läheisyydestä ja asunto on aika hulppea, niin tytär haluaa muuttaa sinne. Ongelma vaan on, että mies tekee viikot reissutöitä ja saattaa helposti olla ma-to toisella paikkakunnalla töissä ja nukkuu sitten hotellissa. Olemme yrittäneet keskustella tästä tyttären kanssa että se ei ole ok, että hän on yli puolet viikosta ilman aikuisen valvontaa. Tytär vaan huutaa miten hän ei kestä asua enää luonani. Olettaa myös että saisi isältään paljon enemmän käyttörahaa millä voisi sitten kustantaa ne merkkivaatteet ja ipädit ja iphonet ja meikit yms. Ymmärrän, että teinille on tärkeää kuulua porukkaan ja olla ne samat vehkeet kuin muillakin, mutta mielestäni tämä menee yli. Hänellä kuitenkin on niitä merkkivaatteitakin ja on se iphone, mutta mikään ei tunnu riittävän. Mies on samoilla linjoilla kanssani ja on yrittänyt myös puhua tyttären kanssa, mutta tytär alkaa itkemään miten isänsä ei rakasta häntä enää yms. Tuntuu kuin tytär olisi taantunut 5 vuotiaaksi joka alkaa parkumaan kaupassa kun ei saa tikkaria. Olemme miehen kanssa mielestämme yrittäneet kasvattaa lapsia maanläheisiksi ja siihen että jos jotain haluaa, niin sen eteen saa tehdä töitäkin. Eli emme ole ostaneet lapsille tavaroita koska he vain haluavat. Uuteen puhelimeenkin tytär viime kesänä tienasi kesätyöllä parisataa ja teki kotitöitä ja me sitten kustansimme loput.
En tiedä mitä tehdä enää. Tilanne tuntuu mahdottomalta. Olen yrittänyt keskustella tyttären kanssa rauhallisesti, mutta hän aloittaa huutamisen ja haistattelun. En ole itse lähtenyt siihen mukaan, mutta en tiedä enää. Tämä vaikuttaa koko perheen ilmapiiriin pahasti. Poikaa pelottaa ja ahdistaa siskonsa haistattelu ja huutaminen. Neuvoja kaipaisin ja pahoittelut kirjoitusvirheistä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Antakaa lapsenne kasvaa ja itsenäistyä. Tuosta ylenpalttisesta vahtimisesta seuraa vain kapinointia esim. juuri lintsausta, ryyppäämistä jne. Hän ei ole enää pikkulapsi.
Niin kauan kun käyttäytyy kuin pikkulapsi, kohdellaan pikkulapsena.
Tuollainen asetelma on lapsellista käytöstä vanhemmilta.
Kotibileet ja aifounit sillä siintää jo silmissä. Tuolla käytöksellä on isän kämppä kohta säpäleinä, kun palaa työmatkalta. Jos nyt jo käyttää alkoholia ja lintsaa, ei pidä palkita.
Turha kontrolli on juuri sitä, ettei anneta lähes aikuisen 16v olla edes muutama päivä yksin viikossa. Täysin turhaa ja järjetöntä kontrollointia.
Onko tytöllä kenties poikaystävää? Ette ehkä edes tiedä. Saa panokämpän, kun isä on poissa. Pitää ajatella nuorten malliin motivaatioita.
Tytön kannattaisi hakea opiskelemaan mahdollisimman kauas vanhemmistaan ja käydä samalla töissä, jotta päejää taloudellisesti. Ei tuosta tule mitään, että häntä vahditaan kuin jotain alakoululaista.
Tämähän on loistava tilaisuus! Niinkuin on ehdotettu, niin lupaa tytölle, että ensi kesänä pääsee muuttamaan jos:
-Ei yhtään lintsaavat
-Ei yhtään alkoholista kiinnijäämistä
-Kotityöt tehdään ilman kitinää
-Kevään todistuksessa keskiarvo nousee 0,5 tämän kevään arvoista.
Näin tytön tehtäväksi jää kasvaa ihmisenä, hän saa tunteen, että häntä kuunnellaan ja 17v on jo paljon aikuisempi kuin 16v. Ja kaupanpäälle saat panostusta koulunkäyntiin. :D
ANtakaa lapsenne itsenäistyä. Itsekin muutin kotoa tuon ikäisenä.
12 saa valita asuinpaikkansa? Isälläkin on oikeus lapsensa vaikka ne naiset olette toista mieltä.
Pullamössösukupolven kasvattajien asenteet ovat vahvoina tässä ketjussa. Lapsi työnnetään pehmustettuun tynnyriin ja heitetään 18-vuotiaana kadulle ja sitten on hänen omalla vastuullaan aikuistua.
On 16-vuotiaita ja 16-vuotiaita. Toiset ihan lapsia vailla elämän vaatimia taitoja elää yksin. Sitten niitä reippaita, jotka ovat jo aikuistuneet riittävästi. Lintsaaminen ja alkoholinkäyttö eivät viittaa jälkimmäiseen. Koulutus on välttämätöntä nykymaassa. Ei helppo elämä.
Voisiko hän muuttaa sinne pääsääntöisesti ja yöpyä sun luona silloin, kun isänsä ei ole kotona?
Vierailija kirjoitti:
12 saa valita asuinpaikkansa? Isälläkin on oikeus lapsensa vaikka ne naiset olette toista mieltä.
Tässä tapauksessa isäkin on sitä mieltä, ettei lapsi voi olla jatkuvasti yksin öitä, eikä isä taas ole arkena öisin kotona.
Kiukuttelu ja huuto poikki, että pääsee isän luo enimmäksi aikaa! Vaikka joku pystyy asumaan itsenäisesti 16v:na, se ei todista tämän tytön pystyvän siihen. Tuon ikäinen saattaa pian ollakin lisääntymässä ilman valvontaa. Ja se on vanhempien vika, jos päästävät hänet yksin asumaan! sanoo sossu.
Sekin on mahdollista, että alkaa toimimaan eräässä ammatissa, että saa uuden puhelimen ym. !
Vierailija kirjoitti:
Tyttäresi ei ole mitenkään maanläheinen ja ei sellaiseksi tule. Kannattaa ostaa ne merkkikamat ja pukata tytär lääkikseen, oikikseen tai kauppakorkean puolelle. Sinun pitäisi vahvistaa hänen pyrkimyksiään ja samalla kertoa, että määrätty elintaso vaatii määrättyjä toimia. Siihen liittyy vahvasti yrittäminen ja kova työnteko. Opeta lapsesi tekemään kovasti töitä niiden asioiden eteen, mitä hän haluaa, koska hän selvästi on eteenpäin pyrkivä. Hän haluaa ehkä isänsä luokse, koska hulppea asunto nostaa sosiaalista statusta kavereiden silmissä. Hän ei halua alentaa sosiaalista statusta sinun asunnolla. Lapset ovat raadollisia. Kyllä hän sinua aina tulee rakastamaan, mutta tekee ihan omat päätökset elämänsä suhteen ja sinun tulisi ennemminkin vahvistaa häntä tulevia kamppailuita varten, mitä tuputtaa väkisin omaa hippiasennetta. Se on vähän sama, kuin alkoholistivanhemmat koittaisi saada lasta juomaan.
En osta merkkivaatteita tyttärelle, kun ei ole varaa niihin ja myöskään poika ei saa, niin en halua pitää heitä eri arvossa. Tytär saa ostaa mielin määrin merkkivaatteitaan ja tienata itse niihin rahansa. Annan kuukaudessa molemmille lapsille tietyn summan rahaa ja niillä on pärjättävä (koulujutut yms eri asia). Jos antamani raha ei riitä niihin merkkivaateisiin saa tytär aivan itse tienata loput rahansa.
Töitä olemme opettaneet aina tekemään. Raha ei tule seinästä. En tuputa hänelle minun hippi asennetta. Se on oma päätökseni elää miten elän ja yritän kasvattaa lapsistani järkeviä ihmisiä jotka osaavat käyttää maalaisjärkeä. Kannustan heitä heidän unelmissaan ja tavoitteissaan, olivatpa ne mitä tahansa. En oleta, että lapsistani tulee minun laisiani. Toki olisi ihanaa jos hekin kiinnostuisivat kierrätyksestä, mutta en tuputa.
Surullista toki on, jos tyttärelle status on niin tärkää, mutta minkäpä minä sille voin. Hän tekee omat päätöksensä ja minä tuen niin kauan kun ne ovat laillisia. Hän saisi puolestani muuttaa isälleen jos näin haluaa, mutta emme kumpikaan pidä hyvänä ajatuksena, että hän asuisi yli puolet viikosta yksin. Asukoon vaikka muuten isällään, mutta minun luonani kun isä reissussa. Mutta tämä ei tyttärelle käy.
Ap
Äiti ja isä ehkä pelkää mitä tekee jos isällä asuu ilman valvontaa.Pitää bileitä iskän asunnossa ja kutsuu sinne ties mitä porukkaa.Lintsaa kun ystävät voivat puhua ympäri.En antaisi olla isällään yksin vaikka kuinka kiukuttelisi.
Ap täällä.
Tytär kiukuttelee, huutaa ja raivoaa. Hän on jäänyt kiinni alkoholin ja tupakan käytöstä ja hän on lintsannut. En tiedä mahdollisista poika/tyttöystävistä tai minulle niistä ei ole mitään kerrottu. Jos tytär osaisi käyttäytyä, keskustella ja parantaa tapansa, asiaa voisi harkita. Mutta tytär ei ole näyttänyt oikeastaan mitään merkkejä siitä, että hänet voisi jättää 3-5 päiväksi valvomatta. Hän on vielä alaikäinen sen kaksi vuotta, joten hän on meidän vanhempien vastuulla. Nämä on ne viimeiset vuodet kun voimme vielä vaikuttaa tyttäreen. Asiaa voisi harkita uudestaan jossain vaiheessa, esim vuoden tai puolen päästä, jos tytär muuttaa rajusti asennettaan ja käytöstään. Tätä hän ei tunnu ymmärtävän, olen vain n atsi p aska mutsi. Isäänsä yrittää vedota itkemällä ja valittamalla miten kontrollifriikki olen (mikä ei pidä paikkaansa). Olen antanu hänelle vapauksia, mutta vastuuta hän ei ole ottanut. Tämä tilanne vaan vaikuttaa koko perheeseen ja poikaan varsinkin. en tiedä mitä tehdä, koska tytär ei suostu puhumaan ja keskustelemaan. Ei juuri isälleensäkkään. Mutta en ala antamaan periksi kiukuttelulle ja raivoamiselle.
Ap
Niin ja en ole väkisin pitämässä tytärtä luonani miehen elatusmaksujen takia. Rehellisesti, jos tytär muuttaisi isälleen, rahatilanteeni helpottaisi. Lapset ovat tärkeämpiä kuin pankkitilini.
Ap
16v lisääntyy, jos haluaa, vaikkei se suositeltavaa olekaan.
16v päättää itse seksielämästään. Järkevää olis tietty huoltajan varmistaa, että ehkäisy kunnossa.
Yritä jaksaa ap. Onnistuisiko keskustelu paremmin, jos sinun, tytön ja isän lisäksi paikalla olisi joku muukin henkilö? Vaikka sosiaalityöntekijä tms.
Mitä ihmeen kontrollointia? Ap:n tytär asuu vanhemman luona kuten tuhannet muutkin ikäisensä. Mitä kontrollointia siinä muka on, häh?