Voisiko joku selittää minulle tuon curly girl -metodin?
Kuvitellaan, että olen aloittelija. En tiedä vielä mistään mitään, mutta haluaisin lähteä hommaan mukaan. Mistä aloitan ja mitä minun pitää tietää?
Kommentit (43)
Tulitikku231 kirjoitti:
Se fb ryhmä on kyllä aika hauska! Osalla tuntuu menevän hiukan yli koko touhu!Seurataan ilmankosteutta ym. Lähinnä olen ryhmässä seuraamassa tätä fanaattista touhua.Jollekin väärällä aineella pesu on maailmanloppu!Hauska seurata kauvanko tätä hämppää kestää.
Minä en ole fb:ssä enkä noudata kys. metodia. Aihe kyllä kiinnostaa, koska minulla on ohut lirutukka, joka on kuitenkin samalla pörröinen. Sadesäällä hiukseni ovat kuin taikaiskusta jopa kauniit; laineikkaat ja eloisat.
Cg kuulostaa vaivalloiselta varsinkin siihen nähden, että hiusten luonnollista kihartumista siinä haetaan. Eikö se kihara synny vähemmälläkin, jos on luonnonkiharaa.
Xz-tuotteita olen joskus kokeillut (mökkishampoita) ja minusta se Omena haisi ihan oksennukselle. Ne eivät minun rasvaista hiuspohjaani myöskään puhdista. Huvittaa myös nämä Angry Birds ja Niiskuneiti-tuotteet. Joku tietenkin niitä käyttää, mutta kyllä hävettää olla nainen, kun tällaisiin hömpötyksiin hurahtaa niin moni.
Lyhyesti tiivistän ajatukseni: metodia tai ei, oma hius pitää tuntea. Pitää testata sen seitsemän(sataa) tuotetta löytääkseen sopivat. Minulle siis riittää sadesää ja arganöljy. Aurinkoisella ilmalla tukka suoristuu, kunnes taas hellekosteus vetää kiharaan. Ja sitä tuen kaikilla kosteuttavilla tuotteilla. Mutta t-paitoja en edes omista ja hiusten pesu ei voi viedä noin älyttömästi aikaa. Pitäköön metodinsa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku miks nää sulfaatittomat tekee mun hiuksista elottoman näköiset hamput? Silikoneista ei voi johtua, koska olen käyttänyt silikonittomia tuotteita jo vuosikaudet. Tuntuu, että nää sulfaatittomat on rankempia aineita, vaikka pitäisi olla hellävaraisempia.
Lisäksi, voiko curly girlissä pestä palashampoolla?
Sitten vielä kolmas kysymys ainesosista. Sebamedin shampoossa on ainesosa Sodium Lauryl Sulfoacetate. Tästä on ristiriitaista tietoa netissä. Joidenkin mielestä sopii metodiin hyvin ja joidenkin mielestä sitten ei. Miten asia on? Tietääkö kukaan? Ei ole sulfaatti, vaikka nimi siihen viittaa. Disodium Laureth Sulfosuccinate on ainakin metodiin sopiva aine, ja sitäkin Sebamedissä on. Haluaisin kokeilla tuota shampoota, mutta uskaltaako?
Siksi ku sulfaatittomat poistaa hiuksista kaikki shampoista jääneet lisäainejäämät jne.
Päinvastoin, sulfaatti shampoossa pesee syväpuhtaaksi eli kaikki muotoilutuotteiden jämät. Ennen metodin alkua tehdään tällainen tehopesu sulfaattioitoisella shampoolla. Sitähän on melkein kaikissa shampoista.
Itse aloin pestä oliiviöljy palasaippualla, käytän hoitoainetta (halpaa sellaista xz sarjasta), en hankaa frotepyyhkellä vaan puristellen kuivaksi. Lisään mousea ja kiharalle sopivaa muotoilutuotetta ja kun on itsestään kuivunut melko kuivaksi, puhallutan kuivaksi hiuksia sormin pöyhien. Seuraavana päivänä lisään hiuksiin Kiharan muotoilu kosteus tuotetta ja puristelen kiharoiksi.
Hiukseni on ohuet, lentävät ja liukkaat ja helposti rasvoittuvat, mutta tällä tavalla olen saanut kuohkeutta ja pesuvälilin on pidentynyt.
Osaisikohan joku täällä neuvoa mikä mahtaa olla vikana kun geelistä tai muotovaahdosta jää hiuksiin aina ”tuotetuntua”?
Olen siis levittänyt tuotteet enemmän tai vähemmän kosteisiin hiuksiin, antanut kuivua täysin kuivaksi ja huolella puristellut ”gel castin” pois, mutta silti hiuksen pintaan jää selvästi jauhemainen pinta.
Käytän sulfaatitonta shampoota, syväpuhdistan muutaman kerran kuussa pesevämmällä tuotteella, hoitoaineissa ei silikonia.
Vierailija kirjoitti:
Osaisikohan joku täällä neuvoa mikä mahtaa olla vikana kun geelistä tai muotovaahdosta jää hiuksiin aina ”tuotetuntua”?
Olen siis levittänyt tuotteet enemmän tai vähemmän kosteisiin hiuksiin, antanut kuivua täysin kuivaksi ja huolella puristellut ”gel castin” pois, mutta silti hiuksen pintaan jää selvästi jauhemainen pinta.
Käytän sulfaatitonta shampoota, syväpuhdistan muutaman kerran kuussa pesevämmällä tuotteella, hoitoaineissa ei silikonia.
Aika monen suomalaisen hiuslaadulle ei sovi ollenkaan tuo geelin käyttö, kun hius on sen laatuinen että imee sitä geeliä eikä se lähde sillä tavalla castin rutistelulla pois.
Mulla meni tästä metodista laineikkaat hiukset suoriksi. ennen olin käyttänyt shampoopalaa ja etikkahuuhdetta, ei muita hoitoaineita. Tukka oli hyväkuntoisen näköinen ja lievästi laineikas kauttaaltaan. Ostin cg-tuotteita, aloin toimia kuten metodissa neuvotaan, ja noin kuukauden päästä tukka oli piikkisuora aj ohuen ja surkean näköinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monen suomalaisen hiuslaadulle ei sovi ollenkaan tuo geelin käyttö, kun hius on sen laatuinen että imee sitä geeliä eikä se lähde sillä tavalla castin rutistelulla pois.
Tämä selittäisi hyvinkin miksei edes vaihteleva geelin määrä ole toiminut. Mitä muuta tuotetta kannattaisi geelin tilalla kokeilla? Muotovaahto käyttäytyy hiuksissani samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittäisi hyvinkin miksei edes vaihteleva geelin määrä ole toiminut. Mitä muuta tuotetta kannattaisi geelin tilalla kokeilla? Muotovaahto käyttäytyy hiuksissani samalla tavalla.
Ei kannattane käyttää mitään noita varsinaisesti muotoiluun tarkoitettuja. Ainakin ohutta ja huokoista hiusta ne lähmää aina. Ei kaikki CG:ssä laita mitään muotoiluainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannattane käyttää mitään noita varsinaisesti muotoiluun tarkoitettuja. Ainakin ohutta ja huokoista hiusta ne lähmää aina. Ei kaikki CG:ssä laita mitään muotoiluainetta.
Ahaa olen aina nettiä lukiessani kuvitellut että jotain tuotetta olisi tarkoitus lisätä pörrööntymisen estämiseksi ja isompien kiharaklimppien aikaan saamiseksi.
Pitää siis kokeilla ilman ja toivottavasti hius ei kuivu kovin pörröiseksi.
Vierailija kirjoitti:
1. Aloitus: Final wash
Tee ensin viimeinen shampoopesu eli loppupesu (final wash) metodia haittaavien ainesosien poistamiseksi hiuksista sulfaattipitoisella XZ-shampoolla. Tämä tehdään vain kerran metodia aloittaessa.
2. Pese Low Poo- tai Co-Wash-menetelmillä
Tämän jälkeen hiuksia pestään Low Poo- tai Co-wash menetelmillä ja Curly Girl -metodin suosittelemilla hiustenhoitotuotteilla, joissa ei ole silikonia, sulfaatteja tai voimakkaita alkoholeja. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi XZ Persikkanektari Sulfaatiton Shampoo, Omena Hiushuuhde ja Omena Hoitoaine.
Selvitä hiukset pesun aikana käsin tai kammalla. Lisää sitten esimerkiksi XZ Persikkanektari Hoitoainetta hiuksiin varovasti puristaen noin 5 minuutin ajan. Hoitoainetta saa myös jäädä hieman hiuksiin huuhtelun jälkeen.
Lisää huuhtelun jälkeen XZ Hoitosuihketta tai XZ Energisoiva Hedelmä Hoitovoidetta märkiin hiuksiin. Suihkuta ja puristele sitten märkiin hiuksiin myös muotoilutuotteita, esimerkiksi XZ 4in1 Muotoilusuihketta.
3. Ploppaus
Siirry sitten ”ploppaus”-vaiheeseen: kuivaa hiukset hellästi puristaen mikrokuitupyyhkeeseen tai vanhaan T-paitaan (vältä froteepyyhkeitä, koska ne imevät kosteutta). Kieritä T-paita pään ympärille 5-30 minuutin ajaksi, jotta kihara pääsee muodostumaan paremmin. Voit myös lisätä muotoilutuotteet vasta tämän vaiheen jälkeen.
Anna hiusten kuivua itsestään tai käytä diffuuseria. Kun hiukset ovat täysin kuivuneet, lisää käsiisi muutama tippa XZ Kaura Hiusöljyä ja puristele kovuus pois hiuksista.
4. Freesaus
Viimeisenä vaiheena on freesaus: nuku yö hiukset ananaksella tai silkkihuivi pään ympärillä. Hoida aamulla kiharat kuntoon suihkuttamalla hiuksiin hoitosuihketta XZ Herne Hoitosuihke, Suklaa Vanilja Hoitosuihke, Angry Birds Hoitosuihke tai Niiskuneiti Hoitosuihke. Voit myös puristella hiuksiin hieman lisää muotoilutuotteita vähentääksesi pörröisyyttä.
Käytin nyt esimerkkinä xz tuotteita, jotka soveltuu metodiin.
Wau mikä stoori ja vaiva hiustenpesusta😳
Ja hiukset pitää kuivata mutta ei pyyhkeellä koska se imee kosteutta😆
Kiinnostaisi tietää onko kukaan kokeillut metodin tapoja (puristelu, hellävarainen kuivaus yms) mutta ns. kielletyillä sulfaatti- ja silikonituotteilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun hiukseni pysyvät kiharina millä aineilla tahansa, mutta jostain syystä kokeilin CG-menetelmää. Käytin geeliä muutaman kerran, mutta jokaisella kerralla sain aikaan vain kummallisen kulmikkaita, kuivia heinänkorsia, ja hiukseni vain rutisivat ja pöllysivät. Löysin FB-ryhmästä kyllä parhaan hiuskiinteen ikinä: XZ 4+1 -suihkeen. Olen kyllä kokeillut sitä vasta yhden kerran, mutta ihastuin heti.
Eikö tähän ole ohjeita netissä pilvin pimein?
Tuhlaat ihan samperisti hoitoaineita tukkaas, puristelet ja lutrailet aikas kuluks. Sitten laitat kunnolla muotovaahtoa ja muuta tököttiä päähän ja annat kuivua rapeaksi. T-paita päähän ja puristelet rapeita "kiharoita". Lakkaa päälle. Saat sellaisen tukan hetkeks aikaa, jota sulla ei oikeasti ole. Ja eiku alusta taas seuraavalla pesukerralla.
Suora hiuksisena otin metodista vain pesuaineet ja suihkussa harjaaminen. Hiukset kiiltävät ja näyttävät paremmalta. Pesuväli myös piteni ja hiukset eivät ole enää lättänä rasvakasana.
Uimahallissa näin kerran tällaisen curlygirlin :D. Sitä veivaamista ja lutkuttamista suihkun alla aineiden kanssa. Sitten pukkariin ja pari kourallista muotovaahtoa niihin puhtisiin lutkutettuihin hiuksiin ja sinne jäi istuman t-paita päässä, kun lähdin pois.
Mutta siis asiasta toiseen. Paras postaus minusta oli se, joka kehui saaneensa metodilla luonnonkiharat. Pesujen ja lutkuttelujan ja ploppalusten jälkeen laittoi kuminauhassa pikku nutturoita yöksi pään täyteen ja ah, aamulla oli ihanan luonnonkiharat ilmestyneet ihan itsestään curlygirlin ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Uimahallissa näin kerran tällaisen curlygirlin :D. Sitä veivaamista ja lutkuttamista suihkun alla aineiden kanssa. Sitten pukkariin ja pari kourallista muotovaahtoa niihin puhtisiin lutkutettuihin hiuksiin ja sinne jäi istuman t-paita päässä, kun lähdin pois.
Mutta siis asiasta toiseen. Paras postaus minusta oli se, joka kehui saaneensa metodilla luonnonkiharat. Pesujen ja lutkuttelujan ja ploppalusten jälkeen laittoi kuminauhassa pikku nutturoita yöksi pään täyteen ja ah, aamulla oli ihanan luonnonkiharat ilmestyneet ihan itsestään curlygirlin ansiosta.
Minä naureskelin tuolle samalle postaukselle sen vuoksi, että se olisi yhtä hyvin voinut olla sarkasmia kuin tosissaankin kirjoitettu. En tiedä, kumpaa oli.
Ryhmässä on aika paljon kaikkea outoa. Erityisesti se, että joku katsoo pilanneensa hiuksensa suoristamalla niitä lähes päivittäin kahdenkymmenen vuoden ajan. Kuinkahan monella meistä on päässä yhä samat hiukset kuin vuonna 1999?
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen hiukseni ruokasoodalla ja etikalla. ZX vanilja hoitoainetta. Pyyhkeellä kuivaamiseen jälkeen Herbinan muotovaahtoa. Tuloksena laineikkaat hiukset. Ja tosiaan hiuksia ei harjata kuivana.
Jos pesen hiukset CG metodin suosittelemalla shampoilla niin hiukset on ihan suorat. Mutta ihan halpaa shampoota ostin. Silkkityynyliinaa en ole ostanut vaikka se tähän metodiin kuuluu. Ja ihan tavallista pyyhettä olen käyttänyt.
Eikö väkiviina-etikka tunnu pahalta iholla?
Etikka kirvelee silmiä..vai ei??
Mitä se etikka vahvana happamana aineena tekee iholle valuessaan?
Etikka pH = 2,9 .
Ja myös... Etikan etikkahappopitoisuus on tyypillisesti 3–5 prosenttia.
Millaisen seoksen teet? Ja miten sitä käytät?
veät helvatasti lähmää tukkaan ja rukoilet kiharoita
seuraavana päivänä sama homma
Huom! Curly girl -menetelmä in tarkoitettu niille, joilla on luonnonkiharat hiukset!
Toki perussääntöjä noudattamalla suoratkin hiukset tykkäävät, muttei niistä kiharoita saa.
Perussääntöinä on välttää:
1. Shampoota, eli vähennä pesukertoja, laimenna shampoota
2. Älä käytä tuotteita joissa on sulfaatteja, silikoneja, hajusteita tai alkoholia.
3. Vältä lämpöä (älä pese liian lämpimällä vedellä, älä käytä hiustenkuivaajia sun muita)
4. Vältä kampoja ja harjoja (selvitä hiukset hellästi sormin ja kampaa läpi vain silloin tällöin)
5. Anna hiusten kuivua luonnollisesti, ja vältä tekemistä niille mitään raakaa kun ne ovat kosteat (eli suorahiuksinenkin voi plopata).
Olen itse noudattanut noita sääntöjä ennen kuin olen koskaan kuullutkaan mistään Curly girleistä. Itse vältän liian monen aineen ja välineen käyttämistä, joten mulla on vaan selvityskampa, shampoo ja hoitoaine, ajoittain käytän hiusten hoitoon kookosöljyä.