Voisiko joku selittää minulle tuon curly girl -metodin?
Kuvitellaan, että olen aloittelija. En tiedä vielä mistään mitään, mutta haluaisin lähteä hommaan mukaan. Mistä aloitan ja mitä minun pitää tietää?
Kommentit (43)
Pese hiukset huolella kalliilla shamppoolla jota olet metsästänyt useammasta kaupasta. Sotke hiukset kalliilla mönjillä. Älä kuivaa, älä harjaa.
Tietääkö joku miks nää sulfaatittomat tekee mun hiuksista elottoman näköiset hamput? Silikoneista ei voi johtua, koska olen käyttänyt silikonittomia tuotteita jo vuosikaudet. Tuntuu, että nää sulfaatittomat on rankempia aineita, vaikka pitäisi olla hellävaraisempia.
Lisäksi, voiko curly girlissä pestä palashampoolla?
Sitten vielä kolmas kysymys ainesosista. Sebamedin shampoossa on ainesosa Sodium Lauryl Sulfoacetate. Tästä on ristiriitaista tietoa netissä. Joidenkin mielestä sopii metodiin hyvin ja joidenkin mielestä sitten ei. Miten asia on? Tietääkö kukaan? Ei ole sulfaatti, vaikka nimi siihen viittaa. Disodium Laureth Sulfosuccinate on ainakin metodiin sopiva aine, ja sitäkin Sebamedissä on. Haluaisin kokeilla tuota shampoota, mutta uskaltaako?
Netissä on kyllä asiaa aiheesta. Mun kampaaja nauraa tälle. On vuosikymmeniä opastanut käyttämään hoitoainetta, rutistamaan kuivaksi (di pyyhehinkkausta), ei harjaamaan jne...
Jos laitan hiukset letille yöksi niin katso: laineilla ovat aamulla.
Tämä metodi ei ehkä koske piikkisuoria suomalaishiuksia.
Että kandee vähän miettiä mihin hurahtaa
Liittykää metodin faceryhmään. Siellä on kaikki tarpeellinen tieto koottu tiedostoihin. Alkuun infoa kun on paljon. Loppuviimeks metodin voi toteuttaa todella yksinkertasesti parilla aineella. Tai sitten voi läträtä purkkitolkulla kalliitta mömmöjä päähän ja käyttää tunteja pehkon hipsuttamiseen. Oleellista on sopivat tuotteet, oman hiuslaadun tunteminen ja kosteutus.
menet hömpötykseen mukaan, ja ostat turhakkeita joita sissimarkkinoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku miks nää sulfaatittomat tekee mun hiuksista elottoman näköiset hamput? Silikoneista ei voi johtua, koska olen käyttänyt silikonittomia tuotteita jo vuosikaudet. Tuntuu, että nää sulfaatittomat on rankempia aineita, vaikka pitäisi olla hellävaraisempia.
Sitten vielä kolmas kysymys ainesosista. Sebamedin shampoossa on ainesosa Sodium Lauryl Sulfoacetate. Tästä on ristiriitaista tietoa netissä. Joidenkin mielestä sopii metodiin hyvin ja joidenkin mielestä sitten ei. Miten asia on? Tietääkö kukaan? Ei ole sulfaatti, vaikka nimi siihen viittaa. Disodium Laureth Sulfosuccinate on ainakin metodiin sopiva aine, ja sitäkin Sebamedissä on. Haluaisin kokeilla tuota shampoota, mutta uskaltaako?
Siksi ku sulfaatittomat poistaa hiuksista kaikki shampoista jääneet lisäainejäämät jne.
En ymmärrä miksi ihmiset haluavat rumentaa itseään jonkin hömpötyksen vuoksi... tehkööt mitä lystäävät.
1. Aloitus: Final wash
Tee ensin viimeinen shampoopesu eli loppupesu (final wash) metodia haittaavien ainesosien poistamiseksi hiuksista sulfaattipitoisella XZ-shampoolla. Tämä tehdään vain kerran metodia aloittaessa.
2. Pese Low Poo- tai Co-Wash-menetelmillä
Tämän jälkeen hiuksia pestään Low Poo- tai Co-wash menetelmillä ja Curly Girl -metodin suosittelemilla hiustenhoitotuotteilla, joissa ei ole silikonia, sulfaatteja tai voimakkaita alkoholeja. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi XZ Persikkanektari Sulfaatiton Shampoo, Omena Hiushuuhde ja Omena Hoitoaine.
Selvitä hiukset pesun aikana käsin tai kammalla. Lisää sitten esimerkiksi XZ Persikkanektari Hoitoainetta hiuksiin varovasti puristaen noin 5 minuutin ajan. Hoitoainetta saa myös jäädä hieman hiuksiin huuhtelun jälkeen.
Lisää huuhtelun jälkeen XZ Hoitosuihketta tai XZ Energisoiva Hedelmä Hoitovoidetta märkiin hiuksiin. Suihkuta ja puristele sitten märkiin hiuksiin myös muotoilutuotteita, esimerkiksi XZ 4in1 Muotoilusuihketta.
3. Ploppaus
Siirry sitten ”ploppaus”-vaiheeseen: kuivaa hiukset hellästi puristaen mikrokuitupyyhkeeseen tai vanhaan T-paitaan (vältä froteepyyhkeitä, koska ne imevät kosteutta). Kieritä T-paita pään ympärille 5-30 minuutin ajaksi, jotta kihara pääsee muodostumaan paremmin. Voit myös lisätä muotoilutuotteet vasta tämän vaiheen jälkeen.
Anna hiusten kuivua itsestään tai käytä diffuuseria. Kun hiukset ovat täysin kuivuneet, lisää käsiisi muutama tippa XZ Kaura Hiusöljyä ja puristele kovuus pois hiuksista.
4. Freesaus
Viimeisenä vaiheena on freesaus: nuku yö hiukset ananaksella tai silkkihuivi pään ympärillä. Hoida aamulla kiharat kuntoon suihkuttamalla hiuksiin hoitosuihketta XZ Herne Hoitosuihke, Suklaa Vanilja Hoitosuihke, Angry Birds Hoitosuihke tai Niiskuneiti Hoitosuihke. Voit myös puristella hiuksiin hieman lisää muotoilutuotteita vähentääksesi pörröisyyttä.
Käytin nyt esimerkkinä xz tuotteita, jotka soveltuu metodiin.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluu asiaan että hiukset kuivuu, siksi metodiin tarvitaan hiusnaamioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi ku sulfaatittomat poistaa hiuksista kaikki shampoista jääneet lisäainejäämät jne.
Mutta jos ei koskaan ole käyttänytkään sulffaattituotteita , tai hoitoaineita, hiukset eivät tarvitse noita aineita elinvoimaisena pysyäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä kukaan voi estää :D Jos tuote sopii sinun hiuksillesi, niin siitä vaan! Metodissahan on kyse nimenomaan siitä, että hiusta hoidetaan sille parhaiten sopivilla tuotteilla. Minä pesen välillä ihan huoletta sulfaatillisella shampoolla, eikä kihara ole yhtäkkiä suoristunut. Tukkani on laineikas luonnonkihara, joka saattaa näyttää erilaiselta täsmälleen samoilla tuotteilla tehtyjen pesujen jälkeen. Välillä kihara on parempaa, välillä loivempaa tai sotkuisempaa, mutta mitä siitä, se on vain tukka, jonka saa kiinni "huonona hiuspäivänä".
Se fb ryhmä on kyllä aika hauska! Osalla tuntuu menevän hiukan yli koko touhu!Seurataan ilmankosteutta ym. Lähinnä olen ryhmässä seuraamassa tätä fanaattista touhua.Jollekin väärällä aineella pesu on maailmanloppu!Hauska seurata kauvanko tätä hämppää kestää.
Mä pesen hiukseni ruokasoodalla ja etikalla. ZX vanilja hoitoainetta. Pyyhkeellä kuivaamiseen jälkeen Herbinan muotovaahtoa. Tuloksena laineikkaat hiukset. Ja tosiaan hiuksia ei harjata kuivana.
Jos pesen hiukset CG metodin suosittelemalla shampoilla niin hiukset on ihan suorat. Mutta ihan halpaa shampoota ostin. Silkkityynyliinaa en ole ostanut vaikka se tähän metodiin kuuluu. Ja ihan tavallista pyyhettä olen käyttänyt.
Vierailija kirjoitti:
1. Aloitus: Final wash
Tee ensin viimeinen shampoopesu eli loppupesu (final wash) metodia haittaavien ainesosien poistamiseksi hiuksista sulfaattipitoisella XZ-shampoolla. Tämä tehdään vain kerran metodia aloittaessa.
2. Pese Low Poo- tai Co-Wash-menetelmillä
Tämän jälkeen hiuksia pestään Low Poo- tai Co-wash menetelmillä ja Curly Girl -metodin suosittelemilla hiustenhoitotuotteilla, joissa ei ole silikonia, sulfaatteja tai voimakkaita alkoholeja. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi XZ Persikkanektari Sulfaatiton Shampoo, Omena Hiushuuhde ja Omena Hoitoaine.
Selvitä hiukset pesun aikana käsin tai kammalla. Lisää sitten esimerkiksi XZ Persikkanektari Hoitoainetta hiuksiin varovasti puristaen noin 5 minuutin ajan. Hoitoainetta saa myös jäädä hieman hiuksiin huuhtelun jälkeen.
Lisää huuhtelun jälkeen XZ Hoitosuihketta tai XZ Energisoiva Hedelmä Hoitovoidetta märkiin hiuksiin. Suihkuta ja puristele sitten märkiin hiuksiin myös muotoilutuotteita, esimerkiksi XZ 4in1 Muotoilusuihketta.
3. Ploppaus
Siirry sitten ”ploppaus”-vaiheeseen: kuivaa hiukset hellästi puristaen mikrokuitupyyhkeeseen tai vanhaan T-paitaan (vältä froteepyyhkeitä, koska ne imevät kosteutta). Kieritä T-paita pään ympärille 5-30 minuutin ajaksi, jotta kihara pääsee muodostumaan paremmin. Voit myös lisätä muotoilutuotteet vasta tämän vaiheen jälkeen.
Anna hiusten kuivua itsestään tai käytä diffuuseria. Kun hiukset ovat täysin kuivuneet, lisää käsiisi muutama tippa XZ Kaura Hiusöljyä ja puristele kovuus pois hiuksista.
4. Freesaus
Viimeisenä vaiheena on freesaus: nuku yö hiukset ananaksella tai silkkihuivi pään ympärillä. Hoida aamulla kiharat kuntoon suihkuttamalla hiuksiin hoitosuihketta XZ Herne Hoitosuihke, Suklaa Vanilja Hoitosuihke, Angry Birds Hoitosuihke tai Niiskuneiti Hoitosuihke. Voit myös puristella hiuksiin hieman lisää muotoilutuotteita vähentääksesi pörröisyyttä.
Käytin nyt esimerkkinä xz tuotteita, jotka soveltuu metodiin.
Kiitos tästä! Mulla luonnonkihara, mihin haluaisin kokeilla tätä, mutta en ole jaksanut alkaa etsimään mistä löydän sopivia tuotteita tai selata ainesosia, joten olen antanut olla. Nyt taidan kokeilla, kun on yksinkertaiset ohjeet.
Mitä tarkoittaa ”nukkua tukka löysällä ananaksella”? 😯🍍
Vierailija kirjoitti:
Netissä on kyllä asiaa aiheesta. Mun kampaaja nauraa tälle. On vuosikymmeniä opastanut käyttämään hoitoainetta, rutistamaan kuivaksi (di pyyhehinkkausta), ei harjaamaan jne...
Jos laitan hiukset letille yöksi niin katso: laineilla ovat aamulla.
Tämä metodi ei ehkä koske piikkisuoria suomalaishiuksia.
Että kandee vähän miettiä mihin hurahtaa
Suomalaisilla ei ole piikkisuoria. Katso itä-aasialaisia.
Vierailija kirjoitti:
Sodium lauryl sulcoacetate on mieto puuhdistava aine. Pitäisi sopia herkälle iholle eikä pitäisi kuivattaa hiusta.
Jos hiukset ja varsinkin hiuspohja kuivuu vaikka käytät mietoa shampoota, katso onko tuotteessa kuivattavia hajusteita ja alkoholia. Jos on, valitse toinen tuote.
Jos koet, että sulla on kiharat tai laineikkaat hiukset, jotka ei näytä hyvältä nykyisellä hoidolla, haluaisit pitää niitä kiharampana tai muuten vaan haluat vaihtelua, noudatat metodista niitä ohjeita, joita haluat ja jotka sopii sinun hiuksille.
Pestään harvoin, yleensä hoitoaineella, sulfiititon shampoo, silikoniton ja sulfiititon hoitoaine. Kosteutta hiunaamiosta.
JOS haluat maksimoida kiharat, niihin laitetaan geeliä ja kuivataan esim. t-paidan sisällä ja/tai diffucer föönillä.
Tätähän et kysynyt, mutta itse hyödynnän metodista lähinnä pesutuotteet ja satunnaisesti koko setti geeleineen.
Peswt hiukset ja rutistelet kuiviksi niin, että jäävät "kiharaan".
Shamppoo mahdollisimman luonnollinen. Ei Silikoneja, sulffaatteja, tai alkoholia.