Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mikä takia tuo logopedia on nyt niin suosittua?

Vierailija
13.07.2019 |

???

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tykätä asiakastyöstä ja olla kyky kohdata erilaisia ihmisiä (asiakkaina paljon lapsia ja vaativan erityisen tuen potilaita)

Vierailija
22/35 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikkoja riittää.

Työllisyystilanne on huonontunut viimeisen vuoden aikana, koska hyvinvointialueilla ei ole rahaa ja sen vuoksi terapiajaksoja ei myönnetä vaikka tarvetta olisi. 

Työn voi tehdä hyvin tai huonosti. Hyvin tehdessä melko rankkaa hommaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan hyvää työllisyyttä on nyt puffattu useampi vuosi. Toki tämän asian kanssa tehdään sama virhe kuin kaikkien muidenkin alojen kanssa, eli nuoria sysätään lyömään se 3-6 vuotta elämästään "varman alan" opiskeluun ja sitten levitellään käsiä, kun on porukkaa koulutettu ihan liikaa todelliseen tarpeeseen nähden. Sama mitä kävi esim. koodareiden kanssa.

Aina sama juttu, paitsi tietenkin lääkärien kohdalla, koska lääkäriliitto pitää niin aggressiivisesti huolta siitä, ettei koulutuspaikkoja lisätä, jotta alan sisällä ei synny kilpailua ja kaikkien palkat pysyvät hyvinä.

Vierailija
24/35 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska puhutaan, että työllisyystilanne on niin hyvä ja palkkakin hyvä. Siksi kiinnostaa nuoria.

Kohta ei ole enää. Kysynnän ja tarjonnan laki. 

Vierailija
25/35 |
08.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin yliopistossa logopedia on siirtynyt lääkkikseen, samoin psykologia. Eli status vähän noussut. On terveydenhuoltopuolen yliopistokoulutus. Siks

Oli tosi suosittu jo ennen tiedekuntasiirtoa. 

Itse mietin nuorena 80-luvulla logopedian opintoja, mutta en koskaan pyrkinyt noihin opintoihin. Minua kiinnosti mahdollisuus auttaa puheongelmista kärsiviä. Myös alan konkreettisuus viehätti verrattuna moniin muihin aloihin. Olin opiskellut valtsikassa ja asiat olivat nuorelle mielelleni aika höttöisiä. 

Vierailija
26/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tämän alan korvata tekoäly?

Vierailija
27/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se se syy, mutta ainakin hirveä pula on puheterapeuteista ja pääosin hyvin palkattu siisti sisätyö.

Vierailija
28/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo päästä, tuttu pääsi M:n papereilla.

Vierailija
29/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tämän alan korvata tekoäly?

Toistaiseksi aika kehnosti, koska asiakkaana on monesti hyvin eri ikäisiä ja monenlaisista taustoista tulevia lapsia tai vaikeasti vammautuneita aikuisia. Kummallekaan asiakasryhmälle ei mikään one size fits all -terapiasessio toimi ja tekoäly ei tällä hetkellä uskoakseni muuhun kykene kuin esitietojen pohjalta luettelemaan mahdollisesti sopivia harjoituksia k.o. asiakkaalle. Tekoäly ei saa lasta eikä aikuista motivoitua aidolla kohtaamisella, jos harjoitukset eivät kiinnosta tai ovat todella vaikeita.

Vierailija
30/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös siinä legopediassa koota leegoja? 

Vierailija
31/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko se se syy, mutta ainakin hirveä pula on puheterapeuteista ja pääosin hyvin palkattu siisti sisätyö.

Vieläkin hirveä pula?

Vierailija
32/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei ainakaan jaksaisi kiinnostaa lasten kanssa työskentely. Sellaista lässynläätä, vaikka asia toki onkin tärkeä.

Vierailija
33/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on töitä. Itse olen kyllä kuullut muutamaltakin taholta ettei niitä ole ja ovat joutuneet vaihtamaan alaa. Tiedä sitten koskeeko tämä juuri niitä tiettyjä kaupunkeja vain joissa heitä koulutetaan?

no onko niitä töitä vai ei?

42 työpaikkaa on auki tällä hetkellä julkisessa haussa

Vierailija
34/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on töitä. Itse olen kyllä kuullut muutamaltakin taholta ettei niitä ole ja ovat joutuneet vaihtamaan alaa. Tiedä sitten koskeeko tämä juuri niitä tiettyjä kaupunkeja vain joissa heitä koulutetaan?

no onko niitä töitä vai ei?

Kaikki lehtijutut ja vastaavat listat toitottavat että on pulaa vuodesta toiseen. Kun taas lähipiirissä joku on törmännyt pariinkin joka sanoo ettei ole saanut töitä ja on käynyt jopa toisen yliopistokoulutuksen. Näinpä on vähän vaikea miettiä mistä on kyse.

Ovatko pk-seudulta?

35/35 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää tykätä asiakastyöstä ja olla kyky kohdata erilaisia ihmisiä (asiakkaina paljon lapsia ja vaativan erityisen tuen potilaita)

Suomi on täynnä empaattisia ja loogisia naisia, mikä näkyy vasemmistopuolueiden kannatuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan