Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmisiä, jotka eivät osaa käyttää esim. ovia?

Vierailija
13.07.2019 |

Onkohan kuinkakin yleistä, että tavanomaiset arkiset asiat ja esineet ovat jotenkin motorisesti liian haastavia? Esimerkiksi ovien avaaminen ja sulkeminen. Puolisoni, jonka kanssa vielä joudun asumaan saman katon alla, mutta ero on jo vireillä, on tällainen. Hän paiskoo ja repii ovia suhteettomalla voimalla, sellaisella, että hänen omaan kroppaansakin sattuu. Hän on kahdessa eri talossamme särkenyt useita ulko-ovia tai niiden kahvoja, sekä sisällä mm. kaapistojen ovia. Hän kirjaimellisesti repii ovia saranoiltaan. Hänellä on myös suuria vaikeuksia oppia käyttämään erilaisia lukkoja ulko-ovissa, mikä johtaa hermostuneeseen ränkkäämiseen ja huutoon sen sijaan että rauhoittuisi ja keskittyisi. Opettaminen ei käy, se on iso loukkaus.

Ihmettelen vaan, mikä voi olla moisen taustalla, ja onko muita vastaavia ihmisiä olemassa.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anyone?

Vierailija
2/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa pahasti stressaantuneelta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienomotoriset taidot eivät ole kehittyneet riittävästi lapsena. Ei ole esim kiipeillyt puissa, kallioilla yms. On ehkä pelannut tietokonepelejä tai katsonut vain tvtä sohvalla läpi lapsuuden/nuoruuden.

Vierailija
4/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sähkölukko, ovi aukeaa nappia painamalla.

Vierailija
5/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienomotoriset taidot eivät ole kehittyneet riittävästi lapsena. Ei ole esim kiipeillyt puissa, kallioilla yms. On ehkä pelannut tietokonepelejä tai katsonut vain tvtä sohvalla läpi lapsuuden/nuoruuden.

Kiipeily kuuluu karkeamotorisiin taitoihin, hienomotorisia taitoja ovat esim. kynätyöskentely, ompeleminen, muovaileminen jne.

Vierailija
6/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että kyseinen vaiva on laadultaan henkistä eikä fyysistä laatua. Tekstisi perusteella sinä olet syy ahdinkoon. On ihan lukossa joka osa-alueella eikä saa lukkoja omin avuin auki terveellä tavalla ainakaan.

Vierailija
7/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja vieläkin vakavampi tapaus on lapseni. Tosin emme raivoa lukoille.

Molemmilta saattavat myös tavarat putoilla kädestä huomaamatta tai esim. Tavara irtoaa kädestä jo hyvässä matkaa siitä tasosta jolle se olisi tarkoitus asettaa.

Oma bravuurini on myös jäädä vaatteista kiinni oven kahvoihin ja läikyttäminen.

Joo, saadaan välillä sanomista.

Vierailija
8/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vaikeuksia joskus avata uudenlaisia lukkoja ja ovia, enkä osaa oikeastaan mitään arjen perusasioista, joissa pitäisi käyttää käsiä. Esimerkiksi ommellessa käsistä menee tunto ja voimat kokonaan enkä saa mitään tehtyä. Minulla on todettu erittäin vaikeatasoinen visuaalinen hahmotushäiriö, silmälasit ovat auttaneet jonkin verran mutta koskaan tämä ei ole täysin korjattavissa.

Piirtämään en oppinut koskaan vaikka joka päivä yritin, pelkkiä rumia tikku-ukkoja.

Vierailija
9/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmilta saattavat myös tavarat putoilla kädestä huomaamatta tai esim. Tavara irtoaa kädestä jo hyvässä matkaa siitä tasosta jolle se olisi tarkoitus asettaa.

Tämä mun tyyppi on myös kova pudottelemaan esineitä. Tai paiskomaan niitä.

Oletko hermostunut tai stressaantunut noissa tilanteissa vai tapahtuuko tuota kaikissa mielentiloissa?

Vierailija
10/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko hermostunut tai stressaantunut noissa tilanteissa vai tapahtuuko tuota kaikissa mielentiloissa?

Ap siis kirjoitti tuon.

Vierailija
11/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset ihmiset käyttävät suhteellisesti enemmän voimaa. Mun paras ystävä ei nyt varsinaisesti paisko, mutta kyllä mä joskus nauran sille, kun hän esim. pahoinpitelee näppäimistöä. Joillain ihmisillä voi olla myös kehonhallinnassa puutteita.

Vierailija
12/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon tuollainen lukkojen kanssa. Eksyn myös helposti. Mutta oon hyvillä arvosanoilla valmistunut maisteri, että ei se tyhmyyttä ole.

Vierailija
13/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko joku päänsisäinen juttu, jos hermostuu kun ei keskity asiaan?

Naapuri on ihan samanlainen, ovia ja ikkunoita paiskotaan hirveällä voimalla, ikkunat aina helisee kun ulko-ovi käy.

Vierailija
14/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla ihan normaalia "kömpelyyttä", oville raivoaminen on jotain ihan muuta.

Vierailija
15/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoruus kovan kurin nuorisokodissa ja sitten muutava vuosi vankilassa niin eiköhän siinä jää oppimatta ovien käyttö.  Avaa miehellesi ovet .

Vierailija
16/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaa meitä olisi vissiin kutsuttu kömpelöiksi.

Aiempaan kommenttiin viitaten, olemme molemmat kuitenkin liikunnallisia. Harrastin lapsena esim. Voimistelua mm. kärrynpyörät, käsillä kävely ja spagaatit menivät heittämällä. Mutta kehon hahmotus on silti ollut tavallista heikompi, ei esim. Olisi ollut toiveita kisaryhmiin tms. Vaikka temput onnistuivatkin.

Lapset oppivat tavallisesti kehon hallintaa apinoimalla muita, mutta itselläni ei vielä aikuisenakaan ole mitään tajua siitä, että teen jonkin liikkeen väärin tai miten teen sen väärin, ellei joku korjaa asentoani vääntämällä sen oikeaksi, silloinkaan liikkeet eivät jää helposti lihasmuistiin ja sitä ulkopuolisen korjailua voidaan tarvita vuosia.

Vierailija
17/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä taitaa olla ihan normaalia "kömpelyyttä", oville raivoaminen on jotain ihan muuta.

Voi olla että se ovi joutuu raivon kohteeksi silloin kun on valmiiksi kiihtynyt. Rauhallisempanakin tämä kuitenkin paiskoo, mutta myös hermostuu nopeasti oville tai lukoille, jos ne eivät tottele, mistä syntyy kierre. Lisätään voimaa, mikään ei vieläkään onnistu ja alkaa sattua, jolloin hermostuminen kasvaa jne.

Ap

Vierailija
18/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeatasoinen voimankäyttö on oleellinen osa kädentaitoja.

Mies ei ilmeisesti ole käsistään kätevä? Mitä harrastaa ja tekee työkseen?

Vierailija
19/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa, mutta kyllä esim. Stressi pahentaa tilannetta.

Ja nyt kun aloin miettimään, niin vaikka lukoille ei tule raivottua, niin erityisesti väsyneenä ja stressantuneena tavaroiden tiputtelu ja yleinen kömpelyys saattavat aiheuttaa turhautuneita reaktioita.

Samoin ainakin nuorempana myös muiden sanomiset kömpelyydestä turhauttivat ja raivostuttivat, jolloin saattoi tulla ylilyöntejä helpommin.

Esim. Joku valittaa oven paiskomisesta- turhautuminen, voimattomuus ja ärsytys, koska kokemus siitä, ettei voi asialle mitään- paiskominen mielenosoituksellisesti vieläkin lujempaa.

Olen joskus ihan tietoisesti kiinnittänyt huomiota esim. Oven sulkemiseen hiljaa, mutta usein jostain syystä se johtaa vieläkin huonompaan tulokseen ja voiman aliarvioimiseen, sekä siihen keskittyminen vie hirveästi voimia ja energiaa.