Työsuhteen purkaminen koeajalla tyylikkäästi
Olen ollut nykyisessä työpaikassani asiantuntijatehtävissä reilu kolme kuukautta. Tiesin, ettei paikka ole aivan unelmieni täyttymys, mutta edeltävässä työpaikassa oli niin pahoja johtamisen ja ilmapiiriongelmia, että otin paikan ilolla vastaan.
Työhöni ollaan oltu tyytyväisiä, ja itsekin olen viihtynyt ihan ok. Nyt sain yllättäen kuitenkin tarjouksen suorastaan unelmieni työpaikasta (todella hyvät etenemismahdollisuudet, laajempi ja kiinnostavampi toimenkuva ja vielä pisteenä iin päälle myös parempi palkka ja muut edut. Pitkän harkinnan jälkeen päätin ottaa työn vastaan. vaikka totta kai harmittelen nykyisen työnantajan "jättämistä pulaan" (vaikka toki tiedän, että tilalleni on suht helppo löytää riittävän osaava henkilö).
Olen vielä koeajalla, eli kyseessä on koeaikapurku eikä varsinainen irtisanoutuminen. Nyt mietin, kuinka hoitaa tämä mahdollisimman tyylikkäästi. "Itsekkäästi" tietysti ajattelen sitä, että jos ilmoitan pomolle nyt, hän voi sanoa saman tien, ettei minun tarvitse enää tulla töihin. Tällöin minulle tulee pari viikkoa palkatonta "lomaa" – uusi työ alkaa siis elokuun alkupuolella.
Toisaalta en myöskään halua olla niin itsekäs, että tylysti vain ilmoittaisin heinäkuun viimeinen päivä, että kiitos hei, en tule enää, jolloin he jäisivät vielä enemmän pulaan.
Onko minun siis vain riskillä otettava asia suoraan puheeksi pomon kanssa ja toivottava, että työni katsotaan vielä sen parin viikon aherruksen arvoiseksi ja pomo suorastaan toivoo minun lähtevän vasta viimeinen päivä?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et vain irtisanoudu tavalliseen tapaan? Tiedäthän, että käytännössä määräaikaisestakin voi yleensä irtisanoutua, koska sen on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin äkkinäinen työsuhteen purku.
Kun irtisanoudut, olet sen kaksi viikkoa töissä ja sillä selvä. Mikä siinä niin vaikeaa on?
Sitä paitsi työsuhteen koeaikapurku toisen paremman työpaikan vuoksi on laiton. Tästä on joku korkeamman oikeusasteen päätös, koska koeaikapurkamisen pitää liittyä työhön, jossa lopettaa.
Irtisanoutumiseen ei tarvita mitään syytä, ja irtisanoutua voi vaikka ensimmäisenä työpäivänä.
KOEAIKANA VOI IRTISANOUTUA. Tämä on fakta ja jos joku (15) väittää vastaan, esittää todisteeksi sen säädöksen, jossa muuta sanotaan.
Heeei oisin tosi iloinen, jos näyttäisit sen säädöksen – voisi auttaa mua kovastikin!
Toki tässä on tosiaan se, että työnantaja voi silti halutessaan purkaa työsuhteeni koeaikaan vedoten saman tien. Mutta voisin tuota silti ehkä hyödyntää.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tuo ei ole koeaikaan nähden asiallinen syy purkaa työsuhdetta. Ei koeaikakaan tarkoita sitä, että mistä tahansa syystä saisi purkaa työsuhteen. Parempi palkka ei ole asianmukainen syy, sehän ei liity sillä hetkellä tehtävään työhön mitenkään! Tuosta on ennakkotapauskin oikeudesta.
Käytännössä tuskin joudut siinä ongelmiin.
Ota asia heti maanantaina esille esimiehen kanssa ja kerrot, että lähdet pois. Yritä puhua itsestäsi, että et koe työtä riittävän haastavaksi itselle tms. Älä missään tapauksessa hauku työtä tai työnantajaa.
Jos sinulla on jotain akuuttia kesken, tarjoudu tekemään se loppuun. Todennäköisesti työnantaja antaa sinun lähteä heti, mitä siellä turhaan istumaan.
Tai jos palkaton vapaa ei sinulle käy, sitten lykkäät asian esille ottamista hieman. Lomahan sinulla kertyy nytkin, kolmesta kuukaudesta tulee se viikon verran.
Kuten todettua, kysyin liitosta asiaa ja sain tämän vastauksen: "Työsopimuslaki rajaa päättämisperustetta siten, että se ei saa olla syrjivä eikä epäasiallinen. Työn sisältöön ja mielekkyyteen liittyvä peruste ei ole tällainen, vaan se on täysin sallittu koeaikapurun peruste."
Eli en ole purkamassa parempaan palkkaan vedoten, vaan nimenomaan työn sisältöön ja mielekkyyteen! Eli tämä ei minua arveluta.
Ja tosiaan yksi iso haaste on nyt se, että ei oikein olisi vara pitää palkatonta vapaata pitkää aikaa. Eli tekisin mielelläni työni kuun loppuun asti vanhassa paikassa, mutta pomonhan ei ole tähän mikään pakko suostua. Joskin ajattelisin, että firmalle on siitä ehkä näin kesälomakaudella sen verran hyötyä, että antaa sen mun tehdä.
ketjunaloittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et vain irtisanoudu tavalliseen tapaan? Tiedäthän, että käytännössä määräaikaisestakin voi yleensä irtisanoutua, koska sen on työnantajalle parempi vaihtoehto kuin äkkinäinen työsuhteen purku.
Kun irtisanoudut, olet sen kaksi viikkoa töissä ja sillä selvä. Mikä siinä niin vaikeaa on?
Sitä paitsi työsuhteen koeaikapurku toisen paremman työpaikan vuoksi on laiton. Tästä on joku korkeamman oikeusasteen päätös, koska koeaikapurkamisen pitää liittyä työhön, jossa lopettaa.
Irtisanoutumiseen ei tarvita mitään syytä, ja irtisanoutua voi vaikka ensimmäisenä työpäivänä.
KOEAIKANA VOI IRTISANOUTUA. Tämä on fakta ja jos joku (15) väittää vastaan, esittää todisteeksi sen säädöksen, jossa muuta sanotaan.
Heeei oisin tosi iloinen, jos näyttäisit sen säädöksen – voisi auttaa mua kovastikin!
Toki tässä on tosiaan se, että työnantaja voi silti halutessaan purkaa työsuhteeni koeaikaan vedoten saman tien. Mutta voisin tuota silti ehkä hyödyntää.
Työantajan on aina pyydettäessä annettava syy työsuhteen purkamisella koeaikana, sillä työsuhdetta ei saa purkaa asiattomasta syystä. Syyn asiattomuutta ei voi päätellä, jos ei tiedä syytä!
Eli jos irtisanoutuisit kauniisti ja työnantaja sitten purkaisi saman tien työsuhteesi, olisi hän perusteluidensa kanssa aika heikoilla.
Kahden viikon palkka, oikeasti? Kannattaako sen takia stressata.
Ap yhtä pulaan työnantaja joutuu teit sitten koeaikapurun nyt tai 2 viikon kuluttua koska lähdet joka tapauksessa samantien.
Yllä annettiin kuitenkin jo hyvä ehdotus. Ilmoita lähdöstäsi nyt samantien (olet tullut siihen tulokseen että työ ei olekaan sitä mitä haluat tehdä) mutta anna mahdollisuutena että teet töitä vielä hetken jos se työnantajaa auttaa. Eli ”ymmärrän että näin yhtäkkinen lähtöni voi olla hankalaa, jos haluatte niin voin kyllä vielä tehdä töitä pari viikkoa jos se auttaa edes vähän uuden tekijän löytämisessä, en halua että teille tulee ongelmia”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa että "parempi työ" ei oikeuta koeaikanakaan purkuperusteeksi.
Varsinkaan, kun työntekijän ei tarvitse perustella lähtöään mitenkään.
Laki on vahvasti toista mieltä. Työsopimus on sopimus ja sopimuksen purkamiselle tulee olla syy. Se pitää myös kertoa. Jos syynä on parempipalkkainen työ, niin työnantajalla on oikeus vaatia korvausta sopimuksen purkamisesta. Näin on myös tehty.
Koeaikapurku ei vaadi mitään perusteluja... jos olisin sinä, sanoisin että työ ei vastaa sisällöltään sellaista mitä odotit. Ei tarvitse mainita mitään uudesta paremmasta työstä. Jos haluat lähteä fiksusti, voit kysyä jos työnantaja haluaa sinun jatkavan vielä pari viikkoa... mikään pakko ei toki ole tehdä niin. Yhtä hyvin voit jättää avaimet jne pöydälle ja lähteä päivän päätteeksi... en sitten tiedä miltä se työnantajasta tuntuu jos näin teet. Itse olen saanut potkut koeajalla ja kyllähän se kova paukku oli / on. Uskoisin että työnantajalle paljon helpompi ”sietää pettymys” kun työntekijä lähtee koeajalla kuin työnantajan saada lähtöpassit koeajalla.
Vierailija kirjoitti:
Uudesta työstä ei pidäkään kertoa mitään, vaan antaa joku toinen selitys, vaikka tämä olisi oikea syy.
Vierailija kirjoitti:
Purat työsuhteen koeajalla vedoten siihen että työn sisältö ei ollut sitä mitä sinulle on annettu ymmärtää.
Asiantuntijatyössähän irtisanomisaika voi olla pitkäkin, esim. 2kk.
Mennään kaikin puolin yleisten lakien ja asetusten mukaan... joten koeajalla kun ollaan, niin tosiaan irtisanomisaikaa ei ole, puolin eikä toisin. Eli vaikka itse yrittäisinkin vain irtisanoutua, jolloin irtisanoutumisaika olisi näin lyhyen työsuhteen jälkeen 2 viikkoa, työnantaja voikin sanoa, että puranpa työsuhteen koeaikaan vedoten. Eli joka tapauksessa voin olla maanantaina ilman työtä.
Todista väitteesi esittämällä jotain muuta tietoa kuin nettikeskusteluja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on vahvasti toista mieltä. Työsopimus on sopimus ja sopimuksen purkamiselle tulee olla syy. Se pitää myös kertoa. Jos syynä on parempipalkkainen työ, niin työnantajalla on oikeus vaatia korvausta sopimuksen purkamisesta. Näin on myös tehty.
Ei kuitenkaan saa purkaa työsopimusta epäasiallisesta syystä. Tarvittaessa on pystyttävä todistamaan, että työsuhteen purku ei johtunut esimerkiksi paremman työpaikan saamisesta ( työntekijänä) eikä sairauslomasta (työnantajana). Kummastakin on joku ennakkopäätös.
Työsuhteen purku on aivan eri asia kuin irtisanominen ja koeaikana työsuhteen lopettaminen.
Jos työnantaja purkaa työsuhteen, työntekijän on lähdettävä välittömästi, mitään irtisanomisaikoja ei ole.
No miksi se pomo irtisanoisi sut samana päivänä, kun sen pitää ensin löytää siihen uusi tekijä?
Sinccis
Asetuppa hetkeksi _meidän_ saappaisiin OIKEASTI. Toki, jos se vttuuntuu ja sun työpaikka on sellainen, että sua "tarvitaan" ja "tarvitaan".
Ei hyvänen aika mitä kommentteja. Onko oikeasti työsuhde ja sen päättäminen pelkästään riitelyn aihe, painostusta ja hylkäämistä?
En tiedä, millainen työpaikka kysyjällä nyt on, mutta ihan normaali ihminen saa suunsa auki ja kertoo että tämä työ ei ihan vastaa sitä mitä oli etsimässä.
Kyllä se työn päättyminen on ihan koeajallakin neuvoteltavissa.
Itse jäin määräaikaisesta työttömäksi ja sitä ennen koulutin seuraajani. Työ siis loppui koska se siirrettiin firman pääkonttoriin toiseen maahan.
Jälkikäteen tajusin että esimies oli stressannut tosi paljon miten reagoisin asiaan (siis oli vähän lupailtu jatkoa, mutta huhut kyllä olivat tienneet että toimenkuva lähtee).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuitenkaan saa purkaa työsopimusta epäasiallisesta syystä. Tarvittaessa on pystyttävä todistamaan, että työsuhteen purku ei johtunut esimerkiksi paremman työpaikan saamisesta ( työntekijänä) eikä sairauslomasta (työnantajana). Kummastakin on joku ennakkopäätös.
Syyksi riittää vaikka, että kaljahammasta kolottaa ;)
Sinccis
En mä ole rakastunut mun työntekijöihin. Jos ne haluaa mennä muualle, niin menkööt.
Ei se ole henkilökohtaista, ellei pomo ole täysin kukkupää.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syyksi riittää vaikka, että kaljahammasta kolottaa ;)
Sinccis
Ei kyllä riitä. Työsopimuksen irtisanomisen asiallisuus ja edellistä painavampi toimi työsuheen purkamisen asiallisuus vaaimus koskee ja siten suojaa työsuheen olemassa oloa ja siten sekä työnekijän että työntekijän odotettuja oikeuksia, - Uuuden ja hyvän työnekijän löyäminen ei ole aina helppo ja vaivaton tehtävä. Lisäksi rekrytointi voi viedä sekä aikaa että myös taloudellisia resursseja. Kuka uskaltaa palkata yhtään ketään jos on olettamana, että työnekijällä olisi yksipuolinen oikeus häippästä tysuhteesstä pois ilman mitään asiallista perustetta tai syytä.
Vierailija kirjoitti:
Finlex.fi -> Työsopimuslaki 55/2001. Koeaika 1. luvun 4§, työsuhteen päättämisestä ja irtisanomisesta luvussa 6. Ei halaistua sanaa, että koeajalla ei saisi irtisanoutua. Jos joku sellaista vielä väittää, etsiköön jotain todisteita. Vihje: kyseistä lakia koskeva hallituksen esitys kannattaa lukea.
Työnantajan pitäisi pystyä todistamaan, että koeaikapurku johtui jostakin muusta syystä kuin irtisanoutumisestasi.
Mihin perustuu tämä väärä käsitys , että koeajalla ei olisi mahdollisuutta irtisanoutua? Nyt niitä pykäliä laista, asetuksesta tai työehtosopimuksesta palstalle!
Sekoitetaanko siinä määräaikaisen työsuhteen päättäminen, jossa ei periaatteessa voi irtisanoutua vaan koeaikapurku on ainoa mahdollisuus lopettaa työ ennen määräaikaisen päättymistä?