Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero edessä ja haluan tehdä lapsen yksin. Epätoivoinen tilanne.

Vierailija
13.07.2019 |

Olen reilusti yli 30-vuotias.

10 vuotta kestänyt parisuhde on tulossa päätökseen. Haluan todella kovasti lapsen, mies ei. Mies sen sijaan voisi hoitaa homman ja siittää minut ennen eri teille lähtemistä, muttei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa. Laki kuitenkin velvoittaa tunnustamaan isyyden, ja ymmärtääkseni isä kaivetaan esiin vaikka kiven alta, äitin estelyistä huolimatta.

Joutuisin siis menemään klinikalle tuhansien, ellei kymmenen tuhansien eurojen hedelmöityshoitoihin, koska mies ei voi siittää minua joutumatta tekemisiin lapsen kanssa (ja maksamaan lapsen elättämisestä).

Olen tosi epätoivoinen enkä tiedä mitä tehdä. Aika käy vähiin, enkä haluaisi käyttää omaisuuttani turhiin hoitoihin, vaan lapsen elättämiseen. Eihän tässä systeemissä ole mitään järkeä?!?!? Mikä ihme avuksi?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ero on fakta, en usko, että mies haluaa jatkaa yhteydenpitoa pelkästään elatusmaksuja maksaen. Sehän on hänen velvollisuutensa, vaikka nyt sanot muuta.

Verkot kannattaa heittää muualle tai maksaa suosiolla hedelmöitysklinikalle.

Vierailija
2/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kukaan lähde sitä isää selvittämään jos äiti tai edes isä ei sitä halua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, että nussit tuntematonta äijää baarireissulla, etkä tiedä sen nimeä tai edes asuinpaikkaa, etkä kunnolla edes muista minkä näköinen se oli. Mitäpä voivat siihen muuta sanoa kuin että jaa.

Vierailija
4/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai isää väkisin kaiveta esille, jos sinä sanot sen olleen joku yhden illan juttu kesken erokriisin (tai mikä johti eroon) etkä itse koskaan vaadi isyyttä selvitettäväksi. Myöskään jälkikäteen "koska lapsen vaan pitää se saada tietää". Tai voithan oikeasti tehdä sen baarireissun tai risteilyreissun tai ulkomaanmatkan ja etsiä sen yhden illan jutun mutta et halua selvittää isyyttä etkä ota iskään koskaan mitään yhteyttä, et edes puhelinnumeroa selvitä. Tautiriski toki tässä on, se voi olla liikaa. Luulisin, että nykyaikana jostain löytyy myös nettisivuja, joissa siittäjän voi pienellä korvauksella ostaa. Tai kysyt jotain hyvää mieskaveria auttamaan. Seksiäkään ei tarvita, jos käyttää perinteistä muumimuki+ ruisku-menetelmää. Yksityinen ihminen voi käydä myös Suomessa tai Venäjällä tai Virossa tai muualla hedelmöityshoidossa. Pelkät luovutussiittiöt eivät hirveän paljon maksa, jos sinä et kerran tarvitse mitään hormonistimulaatioita, munasolukeräyksiä tai alkionsiirtoja. Tämä on tautivapaa ratkaisu ja voi valita, millaisia ominaisuuksia lapselle voi toivoa (ihonväri, silmien väri, pituus... siinä määrin kun niihin siittiöiden perusteella voi vaikuttaa).

Vierailija
5/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin, että isyys selvitetään, halusivat osapuolet sitä tai eivät. Eteenkin, jos on yhtään todennäköistä, että mahdollinen isä olisi tiedossa. Järkyttävää, jos näin on.

Mies ei todellakaan halua olla yhtään missään tekemisissä lapsen kanssa, saati maksaa elatusapua. Mulle puolestaan lapsen kasvattaminen yksin sopii paremmin, kuin hyvin.

Harmittaa tosi paljon, että hedelmälliset vuodet menivät kankkulan kaivoon tässä suhteessa. Ja nyt vielä pitäisi käyttää omaisuus hedelmöityshoitoihin, koska uuden kunnollisen parisuhteen löytyminen ennen "määräaikaa" on mahdotonta.

ap

Vierailija
6/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei isää väkipakolla mistään selvitetä kun äiti vastustaa. Been there, done that. Mutta se vastaus ei sulle kelvannut.

Vierailija
7/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai isää väkisin kaiveta esille, jos sinä sanot sen olleen joku yhden illan juttu kesken erokriisin (tai mikä johti eroon) etkä itse koskaan vaadi isyyttä selvitettäväksi. Myöskään jälkikäteen "koska lapsen vaan pitää se saada tietää". Tai voithan oikeasti tehdä sen baarireissun tai risteilyreissun tai ulkomaanmatkan ja etsiä sen yhden illan jutun mutta et halua selvittää isyyttä etkä ota iskään koskaan mitään yhteyttä, et edes puhelinnumeroa selvitä. Tautiriski toki tässä on, se voi olla liikaa. Luulisin, että nykyaikana jostain löytyy myös nettisivuja, joissa siittäjän voi pienellä korvauksella ostaa. Tai kysyt jotain hyvää mieskaveria auttamaan. Seksiäkään ei tarvita, jos käyttää perinteistä muumimuki+ ruisku-menetelmää. Yksityinen ihminen voi käydä myös Suomessa tai Venäjällä tai Virossa tai muualla hedelmöityshoidossa. Pelkät luovutussiittiöt eivät hirveän paljon maksa, jos sinä et kerran tarvitse mitään hormonistimulaatioita, munasolukeräyksiä tai alkionsiirtoja. Tämä on tautivapaa ratkaisu ja voi valita, millaisia ominaisuuksia lapselle voi toivoa (ihonväri, silmien väri, pituus... siinä määrin kun niihin siittiöiden perusteella voi vaikuttaa).

Ilmeisesti muumimuki-tyylillä tehdään vain yksityisellä? Ja hinnat siten pilvissä, vai meneekö mulla nyt puurot ja vellit sekaisin?

Ap

Vierailija
8/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mistä ihmeestä ne voisi sen selvittää? Jos sinä sanot, että yhden illan juttu etkä tiedä tyypistä mitään. Eihän sitä nyt lähdetä kaupungin miehiä dna-kokeella selvittämään!

Vierailija
9/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muumimukityyli on tosi yksityistä. Se tehdään omassa vessassa. Eli joku sinun sovittu miestuttava saattaa siittiönsä mukiin ja sinä imaiset spermaa mukista tavalliseen ruiskuun ja ruiskutat emättimeen. Hedelmöitys on siinä, jos hyvä tuuri sattuu. Tietysti tähdättävä ovulaation aikoihin, ovulaatiopissatestejä saa apteekista tai netistä tilaamalla.

Vierailija
10/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä, onko lapsen saaminen joku ihmisoikeus. En usko, että lapselle tekee hyvää kasvaa yhden vanhemman perheessä. Ei silloin opi mitään ihmissuhteista ja turvakin on ohut; entä jos sinulle käy jotain? Mielestäni 30v pitäisi vielä tehdä kaikkensa juurikin sen LAPSEN vuoksi, että lapsi saisi perheen.

Vierailija
11/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muumimukityyli on tosi yksityistä. Se tehdään omassa vessassa. Eli joku sinun sovittu miestuttava saattaa siittiönsä mukiin ja sinä imaiset spermaa mukista tavalliseen ruiskuun ja ruiskutat emättimeen. Hedelmöitys on siinä, jos hyvä tuuri sattuu. Tietysti tähdättävä ovulaation aikoihin, ovulaatiopissatestejä saa apteekista tai netistä tilaamalla.

Oma isäni on aina ollut minulle niin tärkeä ja on, että en voi ymmärtää miten voitte tällä tavalla tehdä lapselle, todella julmaa. Mutta minä minä minä ja minun tarve tehdä oma ihminen itselleni? Yököttävää.

Vierailija
12/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma isäni on aina ollut minulle niin tärkeä ja on, että en voi ymmärtää miten voitte tällä tavalla tehdä lapselle, todella julmaa. Mutta minä minä minä ja minun tarve tehdä oma ihminen itselleni? Yököttävää.

Minun isäni on aina ollut mulle tärkeä myös. Tärkein ihminen oikeastaan äitini lisäksi. Isä kuoli aika nuorena. Ei sitä voi koskaan tietää miten tässä elämässä käy. Olen seurannut vuosia kuolemaa lähipiirissäni ja suhdekin meni miten meni. Olisi mukava nähdä joskus elämää, syntymää, nimijäisiä ja häitä ainaisten hautajaisten sijaan. Sinä olet varmaan päässyt nauttimaan mukavista hetkistä, nähnyt, kuinka elämä jatkuu?

Ap

Vierailija
13/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen mitä lämpimimmin mielenterveyalan ammattilaisen kanssa juttelemista. Tuo että haluat väkisin saada juuri tämän miehen lapsen, kertoo jotain itsestäsi. 

Vierailija
14/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättejä jo tarpeeksi. Jätä tekemättä.

Vierailija
15/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä, onko lapsen saaminen joku ihmisoikeus. En usko, että lapselle tekee hyvää kasvaa yhden vanhemman perheessä. Ei silloin opi mitään ihmissuhteista ja turvakin on ohut; entä jos sinulle käy jotain? Mielestäni 30v pitäisi vielä tehdä kaikkensa juurikin sen LAPSEN vuoksi, että lapsi saisi perheen.

Mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä, onko läheisellä aikuisella biologinen suhde lapseen vai ei. Lapsen elämässä voi olla vaikka kuinka monta tärkeää ja turvallista aikuista, vaikkeivät biologisia vanhempia olisikaan.

Olen lähempänä 40v kuin 30v. Mulla on elämä reilassa, parisuhdetta lukuunottamatta. On hyvä työ, säännölliset tulot, korkeakoulututkinto, harrastuksia, ystäviä, läheiset äiti ja veli, maailmankatsomusta ja rakkautta jaettavaksi. En juo, en polta, olen matkustellut maailmaa ja nähnyt monenlaista elämää asuessani kehittyvissä maissa.

Olisinko epäonnistut kasvattaja vain siksi, että tekisin sen yksin? Kummallinen ajattelutapa.

Ap

Vierailija
16/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni on aina ollut mulle tärkeä myös. Tärkein ihminen oikeastaan äitini lisäksi. Isä kuoli aika nuorena. Ei sitä voi koskaan tietää miten tässä elämässä käy. Olen seurannut vuosia kuolemaa lähipiirissäni ja suhdekin meni miten meni. Olisi mukava nähdä joskus elämää, syntymää, nimijäisiä ja häitä ainaisten hautajaisten sijaan. Sinä olet varmaan päässyt nauttimaan mukavista hetkistä, nähnyt, kuinka elämä jatkuu?

Ap

Pitääkö lapsen täyttää sinun tarpeesi vai onko sinun tehtäväsi täyttää lapsen tarpeet? Uskon että olet hyvä äiti, mutta isättömyys ei ole pikkujuttu. Hätkähdän, kun naiset ovat täysin kritiikittömästi aina tehtailemassa itselleen omaa lasta, ihan kuin siinä ei olisi mitään ongelmaa. Ihan kuin nainen olisi oikeutettu lapseen, ja isä on vain siemenen tarjoaja. Kun se tulee ilmi näin mutkattomasti, että tuosta noin vaan siementä rööriin ja saat oman pikkunuken joka sinua palvoo, mitäs lapsen isästä ja tarpeesta vanhempiin... Tuntuu pahalta. Kunpa edes ajattelisitte ja muistuttaisitte toisianne asiasta.

Vierailija
17/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen mitä lämpimimmin mielenterveyalan ammattilaisen kanssa juttelemista. Tuo että haluat väkisin saada juuri tämän miehen lapsen, kertoo jotain itsestäsi. 

Ei tarvitse saada lasta juuri tämän miehen kanssa. Mutta kuvitteletko, että lähes 40v on aikaa etsiskellä uutta sopivaa kumppania, joka vieläpä haluaa perustaa perheen? Jos siihen junaan hyppäisin, saisin heittää hyvästit koko haaveelle.

Ap

Vierailija
18/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen valtiolla ei todellakaan ole varaa palkata yksityisetsivää löytämään isää. Sanot, että juuri erosit ja irrottelit ja olit onnellinen raskaudesta kuitenkin. Jos alat jossain äitiysneuvolassa puhumaan jostakin miehestä voi tulla enemmän painostusta ja ihmettelyä, miksi et halua isää vastuuseen. Eli pidät saman linjan koko ajan.

Vierailija
19/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pitääkö lapsen täyttää sinun tarpeesi vai onko sinun tehtäväsi täyttää lapsen tarpeet? Uskon että olet hyvä äiti, mutta isättömyys ei ole pikkujuttu. Hätkähdän, kun naiset ovat täysin kritiikittömästi aina tehtailemassa itselleen omaa lasta, ihan kuin siinä ei olisi mitään ongelmaa. Ihan kuin nainen olisi oikeutettu lapseen, ja isä on vain siemenen tarjoaja. Kun se tulee ilmi näin mutkattomasti, että tuosta noin vaan siementä rööriin ja saat oman pikkunuken joka sinua palvoo, mitäs lapsen isästä ja tarpeesta vanhempiin... Tuntuu pahalta. Kunpa edes ajattelisitte ja muistuttaisitte toisianne asiasta.

Tässä tilanteessahan mies ei halua mitään muuta, kuin tarjota siemenensä. Hän päätti ilmoittaa näin 10v päätteeksi, ettei tahdo sittenkään tehdä lasta kanssani. Aika sanattomaksi vetää. Olen neuvoton.

Mitä minun pitäisi mielestäsi tehdä tässä tilanteessa?

Ap

Vierailija
20/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien ei toki ole mikään pakko saada lasta. Pitää miettiä, mitä itse lapselle pystyy antamaan eli elatuskyky ja olosuhteet, oma fyysinen ja henkinen terveys, stressinsietokyky, onko mitään tukiverkkoa olemassa. Jos nämä asiat on kunnossa, en itse pidä isän olemassaoloa jonain ehdottomana edellytyksenä. Äitejä jää paljon yksinhuoltajiksi joko avioeron tai leskeytymisen takia joka tapauksessa. Eikä avio-/avoliitossakaan olo tarkoita läheskään aina isän läsnäoloa ja rakkautta. Moni nainen on lähes yksinhuoltaja, vaikka perheessä isä onkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi