Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero edessä ja haluan tehdä lapsen yksin. Epätoivoinen tilanne.

Vierailija
13.07.2019 |

Olen reilusti yli 30-vuotias.

10 vuotta kestänyt parisuhde on tulossa päätökseen. Haluan todella kovasti lapsen, mies ei. Mies sen sijaan voisi hoitaa homman ja siittää minut ennen eri teille lähtemistä, muttei halua olla missään tekemisissä lapsen kanssa. Laki kuitenkin velvoittaa tunnustamaan isyyden, ja ymmärtääkseni isä kaivetaan esiin vaikka kiven alta, äitin estelyistä huolimatta.

Joutuisin siis menemään klinikalle tuhansien, ellei kymmenen tuhansien eurojen hedelmöityshoitoihin, koska mies ei voi siittää minua joutumatta tekemisiin lapsen kanssa (ja maksamaan lapsen elättämisestä).

Olen tosi epätoivoinen enkä tiedä mitä tehdä. Aika käy vähiin, enkä haluaisi käyttää omaisuuttani turhiin hoitoihin, vaan lapsen elättämiseen. Eihän tässä systeemissä ole mitään järkeä?!?!? Mikä ihme avuksi?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsopa suoraan jonkun hedelmöitysklinikan hinnastosta, mitä mikäkin toimenpide maksaa. Kaikki toimenpiteet eivät maksa kymmeniä tuhansia, jos tosiaan sulla ei ole hedelmällisyydessä haasteita ja tarvitaan pelkkä inseminaatio saatat selvitä parilla tonnilla. Ota rauhallisesti ja selvitä konkreettisesti vaikka paperille mitkä sun vaihtoehdot on, älä panikoi. Tee myös omat arviosi siitä paljonko olisit valmis investoimaan rahaa tähän lapsihaaveeseen, ja kumpi on tärkeämpää, saada siittiöt ilmaiseksi mutta keplotella sosiaalisten suhteiden hankaluuksissa, vai maksaa jonkin verran siitä, että homma hoidetaan siististi klinikalla.

Vierailija
22/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä, onko lapsen saaminen joku ihmisoikeus. En usko, että lapselle tekee hyvää kasvaa yhden vanhemman perheessä. Ei silloin opi mitään ihmissuhteista ja turvakin on ohut; entä jos sinulle käy jotain? Mielestäni 30v pitäisi vielä tehdä kaikkensa juurikin sen LAPSEN vuoksi, että lapsi saisi perheen.

Mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä, onko läheisellä aikuisella biologinen suhde lapseen vai ei. Lapsen elämässä voi olla vaikka kuinka monta tärkeää ja turvallista aikuista, vaikkeivät biologisia vanhempia olisikaan.

Olen lähempänä 40v kuin 30v. Mulla on elämä reilassa, parisuhdetta lukuunottamatta. On hyvä työ, säännölliset tulot, korkeakoulututkinto, harrastuksia, ystäviä, läheiset äiti ja veli, maailmankatsomusta ja rakkautta jaettavaksi. En juo, en polta, olen matkustellut maailmaa ja nähnyt monenlaista elämää asuessani kehittyvissä maissa.

Olisinko epäonnistut kasvattaja vain siksi, että tekisin sen yksin? Kummallinen ajattelutapa.

Ap

Ei. Kärjistän alkuun ja pehmennän loppuun:

Olet vain diktaattori. Sinä päätät kaiken yksin, lapsi on sinun. On aina tervettä, että lapsen elämää katsotaan useammasta kuin yhdestä näkövinkkelistä. Lisäksi, saako lapsi olla lapsi, vai onko lapsi sinun seuraneitisi? Parisuhteissa ollaan aikuisessa seurassa ja kasvatetaan lasta. Yh:t on aina lastensa kanssa "tiimejä" joka on varmaan yksinäisestä aikuisesta kutkuttavaa, mutta onko lapsesta kiva olla vanhempansa "tiimi" jne. Ei siinä, tämän kaiken voi välttää, mutta se vaatisi sen, ettei ihannoi lähtökohtaisesti koko tilannetta,  ja siltä nämä muumimukiäidit välillä vaikuttaa. Uskon kyllä, ettei tilanne ole mikään kohtalo. Fiksuna ihmisinä asiat voi tehdä paremmin, jos ensin vaan tajuaa, että on vaara tehdä ne huonosti. Yh voi olla parempi äiti ja vanhempi kuin yksikään pari. Tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla vielä monta vuotta aikaa löytää uusi mies.

Tuohon esittämääsi jos lähdette kärsii siinä eniten lapsi.

Vierailija
24/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muumimukityyli on tosi yksityistä. Se tehdään omassa vessassa. Eli joku sinun sovittu miestuttava saattaa siittiönsä mukiin ja sinä imaiset spermaa mukista tavalliseen ruiskuun ja ruiskutat emättimeen. Hedelmöitys on siinä, jos hyvä tuuri sattuu. Tietysti tähdättävä ovulaation aikoihin, ovulaatiopissatestejä saa apteekista tai netistä tilaamalla.

Oma isäni on aina ollut minulle niin tärkeä ja on, että en voi ymmärtää miten voitte tällä tavalla tehdä lapselle, todella julmaa. Mutta minä minä minä ja minun tarve tehdä oma ihminen itselleni? Yököttävää.

Minun isäni on aina ollut mulle tärkeä myös. Tärkein ihminen oikeastaan äitini lisäksi. Isä kuoli aika nuorena. Ei sitä voi koskaan tietää miten tässä elämässä käy. Olen seurannut vuosia kuolemaa lähipiirissäni ja suhdekin meni miten meni. Olisi mukava nähdä joskus elämää, syntymää, nimijäisiä ja häitä ainaisten hautajaisten sijaan. Sinä olet varmaan päässyt nauttimaan mukavista hetkistä, nähnyt, kuinka elämä jatkuu?

Ap

Pitääkö lapsen täyttää sinun tarpeesi vai onko sinun tehtäväsi täyttää lapsen tarpeet? Uskon että olet hyvä äiti, mutta isättömyys ei ole pikkujuttu. Hätkähdän, kun naiset ovat täysin kritiikittömästi aina tehtailemassa itselleen omaa lasta, ihan kuin siinä ei olisi mitään ongelmaa. Ihan kuin nainen olisi oikeutettu lapseen, ja isä on vain siemenen tarjoaja. Kun se tulee ilmi näin mutkattomasti, että tuosta noin vaan siementä rööriin ja saat oman pikkunuken joka sinua palvoo, mitäs lapsen isästä ja tarpeesta vanhempiin... Tuntuu pahalta. Kunpa edes ajattelisitte ja muistuttaisitte toisianne asiasta.

Tässä tilanteessahan mies ei halua mitään muuta, kuin tarjota siemenensä. Hän päätti ilmoittaa näin 10v päätteeksi, ettei tahdo sittenkään tehdä lasta kanssani. Aika sanattomaksi vetää. Olen neuvoton.

Mitä minun pitäisi mielestäsi tehdä tässä tilanteessa?

Ap

Lapsen tarve isään. Olet 30v. Ehdit vielä tutustua mieheen normaalisti, joka haluaa lapsen ja olla mukana sen elämässä. Moni mies haluaisi lapsen.

Se, että mieskään ei tajua lapsen tarvetta isään ei tarkoita, että ajatuksenne on hyvä.

Vierailija
25/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletan, että olet miettinyt tarkkaan, että haluat lapsen. Jos hankut nykyisen kanssa salaten sen kaikilta, joudut elämään valheessa pitkään. Lapsesi varmasti painostaa asiasta. Yhden yön jutuissa on tautiriski, jota ei kannata vähätellä edes suomessa. Tuttava, joka suostuisi tähän, voi olla vaikea löytää, mutta kyllä ihan kotona voit tehdä muumimuki hedelmöityksen yrityksiä eli et tarvitse seksiä. Yksityispuoli maksaa jonkin verran, hinnoissa isoja eroja.

Olen itse aika lailla samassa tilanteessa ja menen yksityiselle. En halua sitä valheen taakkaa, enkä tarvitse elatusapuja. Lisäksi helpompi puhua tästä myös mahdolliselle uudelle kumppanille. Muista myös, että lapseen kuluu paljon rahaa ja jos et saa elatusapuja kannattaa pohtia tarkkaan.

Vierailija
26/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei halua lähteä tuohon, koska ei luota siihen että et yhtäkkiä muuta mieltäsi ja tee hänestä elatusavun maksajaa seuraaviksi ~20 vuodeksi.

En minäkään luottaisi kehenkään niin paljon, kun kuitenkin tilanne on se että laki on heti maksujen vaatimisen puolella. Sitä paitsi et vaikuta kovin tasapainoiselta, joten sinuun en ainakaan luottaisi.

Useimpia lapsia joilta puuttuu toinen vanhempi kyllä harmittaa kyseinen asia ja joillekin siitä jää pysyviä henkisiä vaurioita, joten kyllä nyt kuitenkin jokaisen kannattaa mahdollisuuksien mukaan pyrkiä siihen että lapsella on isä.

Vierailija
27/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin, että isyys selvitetään, halusivat osapuolet sitä tai eivät. Eteenkin, jos on yhtään todennäköistä, että mahdollinen isä olisi tiedossa. Järkyttävää, jos näin on.

Mies ei todellakaan halua olla yhtään missään tekemisissä lapsen kanssa, saati maksaa elatusapua. Mulle puolestaan lapsen kasvattaminen yksin sopii paremmin, kuin hyvin.

Harmittaa tosi paljon, että hedelmälliset vuodet menivät kankkulan kaivoon tässä suhteessa. Ja nyt vielä pitäisi käyttää omaisuus hedelmöityshoitoihin, koska uuden kunnollisen parisuhteen löytyminen ennen "määräaikaa" on mahdotonta.

ap

No ei todellakaan selvitetä. Tiedän pari tuoretta tapausta, jossa äiti vain sanoin tulleensa raskaaksi yhdenillan jutusta ja ei tiedä isää. Ei sitä aleta penkoa millään muotoa.

Vierailija
28/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap sanoo olevansa lähempänä 40 kuin 30. Hedelmällisyys ja riskit lähtevät nousuun 35-vuotiaana. Toki ideaalista olisi löytää uusi kumppani, mutta ymmärrän häntä.

Vierailija
29/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko naimisissa? Se vaikuttaa siihen, kuka katsotaan lapsen isäksi.

Vierailija
30/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei valtio ala selvittämään lapsen isyyttä, jos äiti sanoo, että hän ei tiedä kuka isä on kun tuli raskaaksi jostain yhdenyönjutusta baarin vessassa eikä kysynyt edes sen miehen nimeä. Eikä kukaan mies tule vaatimaan isyyden selvittämistä ja väitä että on isä. Siis jos nainen ei ole tuolloin ollut parisuhteessa. Jos nainen on raskaaksitulon hetkellä ollut avoliitossa (sehän näkyy virallisista paikoista), niin ehkä silloin syntyy olettama että isä olisi se avopuoliso ja hänet testataan. Avioliitossa toki automaattisesti aviomies on isä.

Mutta jos ap:n nykyinen poikkis ei ihan oikeasti koskaan halua olla virallisesti isä, niin hänen ei kyllä kannata antaa siementään ap:lle lasta varten. Vaikka ap lupaisi, että ei koskaan vaadi isyyden selvittämistä. Koska mieli voi muuttua kun lapsi on esim. teini ja lapsi vaatii tietää kuka hänen isä on. 

Vierailija
31/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, minä, minä, muista viis.

Vierailija
32/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi haluisit lapsen miehen kanssa joka toimi noin sua kohtaan? Ja tuskin on lapsen etu syntyä isän puolelta ei toivottuna ja äidin puolelta varmasti isättömänä. Tuntisitko lasta kohtaan katkeruutta isänsä takia? Ettei se laosi nyt kuitenkin olisi keino vielä pitää kiinni miehestä tai jotenkin kostaa hänelle? Eikö kuitenkin kannattaisi yrittää löytää mies joka myös haluaisi lapsen vaikka sulla ikää jo ensisynnyttäjäksi onkin?

Vierailija
33/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan ettet tiedä kuka isä on nii ei sitä kukaan lähe selvitteleen.

Vierailija
34/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin, että isyys selvitetään, halusivat osapuolet sitä tai eivät. Eteenkin, jos on yhtään todennäköistä, että mahdollinen isä olisi tiedossa. Järkyttävää, jos näin on.

Mies ei todellakaan halua olla yhtään missään tekemisissä lapsen kanssa, saati maksaa elatusapua. Mulle puolestaan lapsen kasvattaminen yksin sopii paremmin, kuin hyvin.

Harmittaa tosi paljon, että hedelmälliset vuodet menivät kankkulan kaivoon tässä suhteessa. Ja nyt vielä pitäisi käyttää omaisuus hedelmöityshoitoihin, koska uuden kunnollisen parisuhteen löytyminen ennen "määräaikaa" on mahdotonta.

ap

Ai luit jostain, ja heti uskot? Ei todellakaan kukaan väkipakolla sitä selvitä. Sanot, että se oli joku mustapartainen mies Helsingin rautatieasemalta, jos kyselevät.

Vierailija
35/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulin otsikon perusteella, että ap on mies. Tilanne olisi silloin oikeasti epätoivoinen, jos mies haaveilisi tekevänsä lapsen yksin.

Vierailija
36/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tee lasta yksin. Lapsella on oikeus isään, vähintäänkin tietää kuka isä on. On myös väärin että verovaroin maksetaan sinulle elatusmaksuja lapsesta jonka isän henkilöllisyyden olet salannut.

Vierailija
37/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen mitä lämpimimmin mielenterveyalan ammattilaisen kanssa juttelemista. Tuo että haluat väkisin saada juuri tämän miehen lapsen, kertoo jotain itsestäsi. 

Ei tarvitse saada lasta juuri tämän miehen kanssa. Mutta kuvitteletko, että lähes 40v on aikaa etsiskellä uutta sopivaa kumppania, joka vieläpä haluaa perustaa perheen? Jos siihen junaan hyppäisin, saisin heittää hyvästit koko haaveelle.

Ap

Kyllähän sä lapsen voit saada jonkun muunkin kanssa.

Kyllä. Kita ehdokkaita on, kun vaan haet. Joku kaveri voi anttaaa sulle mahdollisuuden.

Jos tuo exäsi on ehdoton EI, niin. se on varmaan hankalaa sitten jatkossa, kun oikeasti molemmat tiedätte isän? Ja tunnette toisenne niin hyvin, että saatte riidan aikaiseksi.

En tiedä, kinkkinen tilanne.

Kivahan se lapsi olisi siittää jotenkin toisin kuin, että sitä ei halua lainkaan.

Vierailija
38/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene klinikalle, ei se mitään kymmeniä tuhansia maksa jos olet terve ja riittää pelkät luovutetut siittiöt.

Voit myös tehdä niin että pidät väliä hoidoissa ja säästät rahaa, jos se kestää pidempään. Suurimmalla osalla sinun ikäisistäsi tärppää ekalla 3 kerralla jos taustalla ei ole mitään terveydellistä syytä, tarvitsee vain lahjasoluja.

Vierailija
39/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei taida ihan tajuta vastuutaakkaansa. Mikään suullinen sopimus ei ole pätevä, jossa lapsen oikeus isään evätään. Hän ei voi myöhemmin vedota mihinkään "mehän sovittiin"-juttuun. Jos hän nyt sitten sattumalta myöhemmin saisi vielä lisää lapsia ja sen "oikean perheen" tämän lehtolapsen lisäksi, niin ap:n lapsella on ihan yhtäläiset oikeudet esim. perintöön kuin niillä muilla lapsilla. Ja jos mies vaikka voittaa lotossa, niin eiköhän Ap sen isyystestin vaadi. Jos Ap jää työttömäksi, niin eiköhän elatus ala kiinnostaa jne. Mies on kyllä tyhmä, jos muumimukeiluun suostuu.

Vierailija
40/58 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olet ap ymmärtänyt jotain väärin. Koti-inseminaatioita (muumimuki) tehdään Suomessa vain kotona omin neuvoin, tuttavan spermalla, klinikat ei avusta siinä. Klinikka-avusteiset inseminaatiot tehdään klinikan tiloissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän