Arvostatko ihmistä, jonka tiedät pettäneen puolisoaan tai olleen toinen nainen/mies?
Miksi pettäjiä ja toisia naisia/miehiä puolustellaan ja petetty puoliso ja lapset jäävät yksin tuskansa kanssa?
Kommentit (29)
En arvosta. Jokainen täysjärkinen ihminen kykenee eroamaan ilman pettämisen aiheuttamaa tuskaa, vaikka suhteessa olisi mikä pielessä. Pettää ei tarvitse kenenkään. En myöskään arvosta ihmistä, joka tietoisesti on varatun kanssa. Tällainen ihminen on ihan yhtä selkärangaton vätys kuin pettäjäkin.
En pätkän vertaa. Jos on ihan pakko härvätä vieraiden piIIujen tai kuIIien kanssa, niin silloin voi jättää sen oman kumppaninsa ja alkaa ihan vapaasti harrastamaan kyseistä toimintaa. Ja jos on pakko olla yhdessä jonkun kulissin yms. vuoksi niin silloin varmaan voi sopia avoimesta "suhteesta" jolloin ei edes ole kyse pettämisestä. Sitä en tuomitse jos on toinen nainen tai mies tietämättään.
Terveisin Naispelko26
Vierailija kirjoitti:
Nuorempana ei muuttanut arvostusta mihinkään suuntaan (ehkä ~25 asti). Vaikka pahalta tuntui uhrin puolesta. Mutta nyt kun ikää on tullut lisää niin en todellakaan arvosta.
-M38
Heh, hassua. Minä taas olin nuorena hyvin jyrkkä ja mustavalkoinen, sekä tuomitseva. Vanhemmiten olen alkanut ymmärtää elämän monimutkaisuutta enkä enää tuomitse ihmisiä kovin erilaisissa tilanteissa ja eri syistä sekä eri tavoin tapahtuneista yksittäisistä teoista. Joskus pettäminen on pienin paha kaikessa.
Puolisoaan pettänyttä en todellakaan arvosta eikä sellaisen voi ikinä luottaa, mutta toinen nainen/mies on silmissäni ihan normi-ihminen. Edellyttäen siis, että on itse (ollut) vapaa ihminen.
Arvostan henkilöitä, jotka oppivat virheistään, kasvavat ihmisinä, eivätkä enää toista ainakaan samoja pöljyyksiään.
En arvosta tuollaista toimintaa, mutta ihminen on kokonaisuus, ja puolisonsa pettäjä voi muuten olla ihan hyvä tyyppi. Kaiken lisäksi toisten tekemiset kiinnostavat minua niin vähän, että tuskin edes tiedän, onko joku pettänyt jotakuta toista.
En arvosta, toki tilanteet ei ole aina täysin mustavalkoisia. Mutta yleisesti ottaen en, ja huomaan että mielipiteet jakautuu. Yllätyn aina uudelleen miten monen mielestä pettäminen on ihan ok.
Vierailija kirjoitti:
En arvosta, toki tilanteet ei ole aina täysin mustavalkoisia. Mutta yleisesti ottaen en, ja huomaan että mielipiteet jakautuu. Yllätyn aina uudelleen miten monen mielestä pettäminen on ihan ok.
Harvan mielestä varmastikaan pettäminen on täysin ok kaikissa tilanteissa tai juuri missään. Mutta jos ei katso mustavalkoisesti, niin se on usein sellainen teko, jolle löytyy paljon syitä ja selityksiä, eikä pettäjä ole aina edes tarinan varsinainen pahis.
Parisuhderiita voi olla tällainen:
- tyhmä sika!
- tyhmä lehmä!
Lehmäksi haukkuminen on tietenkin rumaa, mutta jos se on vastine siaksi haukkumiseen, joka on ihan yhtä rumaa, sen voi tavallaan ymmärtää reaktiona, vaikka ei se siitä teekään sallittua.
Vastaavasti pettäminen voi olla seurausta vaikkapa pitkäaikaisesta tunnepuolen laiminlyönnistä, henkisestä väkivallasta tai seksinpuutteesta, jolloin tekona se on inhimillisesti katsoen ymmärrettävissä, kuten lehmäksi haukkuminenkin.
En kysele ihmisiltä heidän seksi tavoistaan tai vaikka pettämisistä, joten minulla ei ole mitään hajua tällaisista asioista. Niinpä en mieti ihmisten arvostusta sen kautta, vaan ihan muista asioista se arvostus tulee, jos on tullakseen. Ihmettelen ap:n kaltaisia kyyliä, joilla on olevinaan varaa arvostella ihmisiä yleensäkään. Viaton heittäköön taas ensimmäisen kiven...
Ja ei, en ole pettäjä tai petetty, vaan ihan tavallinen ihminen, joka ei ole sairaalloisen kiinnostunut muiden ihmisten elämästä, jota ei kiinnosta jeesustella muiden tekemisiä ja joka elää omaa elämäänsä. Perheeni on minulle tärkein ja se riittää pitkälle.