Pika-apu vainoharhaisuuteen?
Olen ollut koko päivän todella vainoharhainen, jokaisesta rapsahduksesta pomppaan ikkunaan katsomaan, ettei kai kukaan tullut pihaan.
Taustalla tällä on sellaista, että olen katkaissut välit toiseen vanhempaani (toinen on kuollut) hänen alkoholisminsa ja aiemman väkivaltaisuutensa takia. Hän oli väkivaltainen minua ja myös miestäni kohtaan, kun tämä suojeli minua. En ole ollut missään tekemisissä vuosikausiin hänen kanssaan ja asun aika kaukana hänestä.
Kuitenkin n.3 vuotta sitten hän ilmestyi varoittamatta silloisen asuntoni pihaan ja pyrki sisään väkisin ja pääsikin. Minulle ei sattunut mitään pahempaa, koska ehdin soittaa hätänumeroon ja naapurini toimivat nopeasti kun huomasivat tilanteen, sain kuitenkin muutaman kerran nyrkistä. Olen yrittänyt hakea lähestymiskieltoa, mutten ole saanut sitä, koska todisteet eivät riitä.
Minulla on tietojen luovutuskielto (en saa turvakieltoa, olen yrittänyt hakea) ja poste restante, joten osoitettani ei pitäisi saada mistään.
Kuitenkin, mieheni kävi töidensä takia tänään eräässä tapahtumassa ja tämä vanhempani oli siellä. Hänellä ei ole mitään asiaa tuolle suunnalle, hän ei ole ikinä siellä käynyt, eikä asu lähelläkään paikkaa, joten tottakai mielessä kävi, että oli vain siksi siellä, että sai tietää mieheni käyvän siellä vuosittain.
Siitä saakka olen pelännyt, että hän seuraisi miestäni kotiin (mieheni sanoi ettei kukaan seurannut häntä, hän varmisti asian ja tarkisti autonkin jos siihen olisi laitettu jotakin, koska pyysin) ja löytäisi minut taas. Pelkään koko ajan, että hän ilmestyy pihaan, enkä voi rauhoittua. Jatkuvasti pomppaan ikkunassa ja säikähdän jokaista ääntä.
Olen koko päivän mielessäni miettinyt mitä teen, jos hän tulee pihaan. Olen miettinyt valmiiksi pakoreitin, minne menen, mihin soitan jne. Minulla ei ole kotona muuta itseni puolustukseen kuin vanha pesäpallomaila, mutta pelkään että halvaannun pelosta jos hän tulee. Lisäksi hän on vaarallinen ja hullu, en ihmettelisi vaikka olisi hankkinut jotain kättä pidempää, jos päättäisi tulla, jos siis tietää missä asun.
Mitä voin tehdä, että rauhoittuisin?
Kommentit (42)
Pärjäätkö nyt yön yli ?
Voithan toki soittaa 112 niin ensihoitajat käy antamassa Sinulle jotain kriisiapua.
Olen yrittänyt hakea turvakieltoa, mutten ole saanut sitä. Jos joku oikeasti "huvikseen" saa sen, niin kyllä suututtaa, kun oikeasti sitä tarvitsevat eivät saa. Varsinkin, kun minä olen kokenut väkivaltaa ihan konkreettisesti.
Yöstä tulee varmasti rikkonainen, mutta menen hotelliin yöksi. Silti en varmaan saa nukuttua. Hätäkeskuksen asia tämä ei nyt mielestäni ole, koska pelkkä vainoharhaisuuteni ja pelkoni ei uhkaa henkeäni. Seuraavat viikot varmasti tulevat olemaan rankkoja.
Ap
No pitäähän Sinun omassa kodissasi saada nukkua yösi.
Tilaa taksi ja mene akuuttiin ja kerro oireistasi.
Pääset varmaan jonkinlaiseen seurantaan tarkkailu osastolle.
Älä ystävä hyvä kärsi, vaan hae apua itsellesi.
Miksi hän haluaisi juuri sinulle pahaa, vaikka olisi muutakin parempaa tekemistä.
Mihin minä osastoseurantaa tarvitsen?
En tiedä miksi haluaa minulle pahaa, mutta on niin monesti käynyt minuun käsiksi, että selkeästi haluaa. Niin sitä luulisi, että olisi parempaa tekemistä.
Ap
Kuten joku jo mainitsi edellä: laadi itsellesi edes jonkinlainen turvasuunnitelma. Vaikka sitten se että nukut se pesäpallomaila ja hiuslakkapurkki sänkysi alla. Opettele käyttämään niitä tehokkaasti koska: Jos sinulla on edes joku ajatus mitä teet kun hullu vanhempasi pyrkii sisään pystyt toimimaan tilanteessa ainakin jollain lailla. Toisin sanoen: Älä ole vanhempasi uhri enää vaan ota se asenne että puolustat itseäsi tuli mitä tuli. Tsemppiä - sinä pystyt tähän kyllä!
Psykologia suosittelen, noista pakkomielteistä pitää päästä yli, täytyy ymmärtää, että ihminen voi muuttua, joskus sattumalta voi osua samaan aikaan samaan paikkaan, ei heti pitäisi saada paniikkia tilanteesta, et edes ole itse ollut paikalla, jos noin monta vuotta olet saanut olla täysin rauhassa, niin eiköhän tuo riittä kertomaan, että hän ei sinua aio satuttaa.
Olet pilkkaaja ap: Pilkkaajan vallassa, kaarmeen vallassa. Milta sydamesi nayttaa kun katsot sita??
Voin kyllla kertoa, mita sille pitaa tehda. En kylla tieda kuinka ehdin joka paikkaan. Ja kuinka paljon tanne itaa kirjoitella.
Onko sinulla vielä yhteyksiä näihin itsepuolustuslajien harrastajiin? Voisitko pyytää valmentajaa, jotain poliisituttua tmv teille käymään läpi kotinne varustuksen ja läpikäymään oman puolustuksesi kannalta tärkeitä asioita? Sellaista tyyppiä, johon luotat ja joka uskoo että uhka on todellinen.
Parit itsepuolustustreenit tutun valmentajan kanssa eteisessä (tokihan tiedät että pako on paras puolustus) tai muun nohevan turvallisuusalan tyypin huomiot kodista olisivat käytännönläheinen lähestymistapa.
Liikunta auttaa ahdistukseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt hakea turvakieltoa, mutten ole saanut sitä. Jos joku oikeasti "huvikseen" saa sen, niin kyllä suututtaa, kun oikeasti sitä tarvitsevat eivät saa. Varsinkin, kun minä olen kokenut väkivaltaa ihan konkreettisesti.
Ei ole huvikseen hakeneet vaan stalkkaavien ihmisten takia. Mitään väkivallan uhkaa ei ole taustalla, eikä kaikkien kohdalla enää kovin aktiivista stalkkaustakaan. Ovat vaan halunneet, ettei heidän stalkkaajansa saa mitään tietoja. Edelleenkään en usko hetkeäkään, että sinulta se kiellettäisiin noilla perusteilla.
ap. oliko aloituksesi omaa mielikuvitustasi ?
Jos niin oli
niin en viitsi edes sanoa
ketipinor kirjoitti:
Neuroleptit.
Mistä alapukut? Nythän haettiin nopeaa ratkaisua vainoharhaisuuteen.
Onhan noi pitemmän päälle aivoille myrkyllisiä ja muutenkin epäsuositeltavia nappeja, mutta on niillä varmaan silti paikkansa akuuttien psykoottisten häiriöiden hoidossa?
Kuulostaa posttraumaattiselta stressiltä. Sitä kutsutaan myös pommikauhuksi. Normaali reaktio tuossa tilanteessa.
Minulla on valmiiksi mietittynä kyllä, mitä teen jos hän tänne tulee. Pelkään silti että jäädyn siinä tilanteessa. Toivon, että niin ei käy jos tilanne oikeasti tulee eteen.
Miten joku voi ajattella, ettei hän halua minulle pahaa? Viimeksi kun sai osoitteeni selville, hän pahoinpiteli minut? Ties mitä olisi käynyt, ellen olisi ehtinyt soittaa hätänumeroon ja naapurit eivät olisi auttaneet minua.
Olen jonkin verran tekemisissä vielä vanhan valmentajani kanssa ja pariin harrastajaan. Voisin kyllä pyytää vanhaa valmentajaa käymään, hän varmaan kyllä voisi tulla käymään tai ainakin auttaa asiassa.
Olen hakenut turvakieltoa ja en sitä ole saanut, kuten en lähestymiskieltoakaan. Uskot siihen sitten tai et, en ole sitä saanut.
Ap
33: Yritinkin kyllä miettiä tähän hätään auttavia keinoja, jotta saisin itseni rauhoitettua. Lääkkeiden saamiseen menee oma aikansa, enkä niitä kyllä haluakaan.
34: Terapeutti epäili myös tätä minulla ja niin olen itsekin "kyökki diagnosoinut".
Ap
Meditointi. Se on ainoa keino joka opettaa sinun pysymään todellisuudessa.
Tosi asiat eivät sinua pelota vaan se tarina joka päässäsi lähtee kulkemaan ja johon uskot. Se on ongelmasi. Joten By ron Ka tie on kirjoittanut monta hyvää kirjaa joiden avulla pääset eteen päin. (Kohta tämä ketju poistetaan tuon nimen vuoksi)
Vainoharhaisuuteen auttaa tosiasioiden katsominen. Tietenkin kannattaa varautua, se on eri asia, mutta onko uhka todellinen, onko joku pihalla, ja täytyykö soittaa poliisit.
Ja aistitkin voi valehdella. Voit haistaa jotain mitä ei olekkaan olemassa jne jne.
Voit aloittaa kaiken uudestaan, alusta muualla ettei kukaan tiedä uutta osoitettasi, silloin se helpottaa viimeistään.
Miten joku edes voi ajatella, ettei ap.n uhka ole todellinen, jos jo kerran aiemmin etsinyt ap.n käsiinsä ja pahoinpidellyt tämän?
Meditointi. Mene kurssille tai opiskele yksin.
en saa turvakieltoa, olen yrittänyt hakea
Tätä on vaikea uskoa, koska turvakiellon hakeminen on lähinnä läpihuutojuttu. Tunnen ihmisiä, jotka on sen saaneet, vaikka heitä kohtaan ei olekaan mitään konkreettista väkivallan uhkaa.