Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko Ruotsissa opiskeleva? Tarvitsisin apua!

Vierailija
12.07.2019 |

Sain koulupaikan Ruotsista, Linköpingistä. Sain kuitenkin huomata asuntotilanteen olevan tosi huono siellä ja varsinkin vuokrayksiöt ovat tosi kiven alla.
Ruotsissa on myös tosi erilainen asuntovuokraussysteemi: monet vanhemmat pistää esim. lapsensa jo nuorena "vuokrausjonoon" ja jokaisesta jonotetusta päivästä saa yhden pisteen. Monella on siis jo monen vuoden edestä pisteitä. Korkeimmat pisteet omaava hakija saa asunnon.
Mulla ei siis ole kuin yksi "köpoäng".
On toki muitakin asumismuotoja, kuten alivuokfalaisuus, ja olen aktiivisesti pistänyt viestiä menemään kaikkialle.

Mietin vain sattuisko täällä olemaan joku suomalainen kuka on myös päässyt joskus opiskelemaan Ruotsiin, jos sattuisi kenties löytymään jotain käytännön vinkkejä. Ne kelpaavat aina :-)

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin 1. kämpän joskus muinoin jostain Ruotsin Suomalaiset-palstalta.Joka paikassa on myös yleensä jotain Suomi-toimintaa tai suomalainen seurakunta.Niiden sivuille ilmoituksia!Voi olla myös joku ihan paperilehti Ruotsin suomalaislla.

Opiskelupaikan sivuilla voi olla joku ilmoituspalsta myös,jossa etsitään kämppiksiä.

Mene vaikka johonkin tilapäiseen aluksi.Paikan päällä on helpompaa sitten!

Vierailija
2/4 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa usein vuokrataan joko 'andra hand', eli alkuperäiseltä vuokralaiselta. Tai sitten ollaan ainakin alkuun alivuokralaisena, näin poikani teki, ja on edelleen. Blocket.se:n tarjonta kannattaa tarkistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse löysin 1. kämpän joskus muinoin jostain Ruotsin Suomalaiset-palstalta.Joka paikassa on myös yleensä jotain Suomi-toimintaa tai suomalainen seurakunta.Niiden sivuille ilmoituksia!Voi olla myös joku ihan paperilehti Ruotsin suomalaislla.

Opiskelupaikan sivuilla voi olla joku ilmoituspalsta myös,jossa etsitään kämppiksiä.

Mene vaikka johonkin tilapäiseen aluksi.Paikan päällä on helpompaa sitten!

Hei, kiitos avuista! Laitoin pyynnöt menemään kaikkiin suomi-ruotsi fb-ryhmiin ja otan ensi maanantaina yhteyttä ruotsi-suomi sanomalehteen. :)

Vierailija
4/4 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa usein vuokrataan joko 'andra hand', eli alkuperäiseltä vuokralaiselta. Tai sitten ollaan ainakin alkuun alivuokralaisena, näin poikani teki, ja on edelleen. Blocket.se:n tarjonta kannattaa tarkistaa.

Kiitos selvennyksistä ja avuista myös sulle! Blocket on tullutkin tutuksi, tosin sieltä ei ole kukaan oikein vastannut vielä takaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yksi