Opiskelijat eivät pärjäisi päivääkään ilman omaa yksiötä keskustassa, Netflixiä, Wolti-tilauksia, sähköpotkulautoja, kallista puhelinta, ja papan rahoja!
Jollei tuollainen ole syöttöporsas, niin mikä sitten on?
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Ai. Oma tyttäreni ainakin asuu soluhuoneessa ja käy töissä koulun ohella. Elossa on toistaiseksi.
Niimpä. Taitaa sillä olla myös ne puhelimet ja laitteet ja syökin tietysti muuta kuin iloisen väriseen muoviin pakattuja ulosteita marketin einesvalikoimasta!
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan otin opintolainaa yliopisto-opintoihini yhteensä n.60000 markkaa. Vanhemmat avustivat silloin tällöin vuokranmaksussa. Jotkut kaverit kävivät ulkomailla opintolainalla mutta en minä. Onneksi sain vakituisen työpaikan valmistumisen jälkeen juuri laman päätyttyä 1990-luvulla ja maksettua opintolainan pois. Nykytilanne poikkeaa kyllä siitä ajasta, ettei ole Nokiaa eikä mitään nousukautta näkyvissä, joka toisi työpaikkoja. Tilanne on pysyvästi muuttunut. Pysyviä työpaikkoja ei edes luvata ja kilpailu on kovaa. Aina on ollut vanhempiensa rahoilla opiskelevia ja asuvia. Vanhemmat saattoivat ostaa kämpän lapselleen opiskelupaikkakunnalta, joka myöhemmin asuntojen hintojen noustessa toi mukavan pesämunan. On kuitenkin puppua, että kaikki opiskelijat olisi kultalusikka suussa loisivia.
Tästähän on ihan selkeää näyttöäkin. Lukuvuoden aikana työskentelevien määrä on viime vuosina kokoajan noussut. Olikohan tilanne se, että alle 40% opiskelijoista ei tee lukuvuoden aikana töitä. Tämä häiritsee opiskelua ja harvoin nämä työt ovat alkuunkaan omalta alalta. Helposti myös joutuu tilanteeseen, jossa palkkatuloa ylittää opintotuen sallimar rajat ja sitten on pakko tehdä yhä enemmän töitä kun ei saa opintotukea.
Ap, mulla ei ole mitään noista, ja olen opiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijoilla on kaikkein pienimmät tulot, niitäkö kadehdit?
T: inssiksi valmistunut 2006
Tulot? Nehän opiskelee.
Voi happamia suomalaisia. Opiskella voi monen ikäisenä. Itselläkin ns. omaisuutta ajalta ennen opiskeluja. Mistä tiedät kunkin opiskelijan taustat ja lähtötilanteet?
Pitäisikö jokaisen opiskelijan, elämäntilanteeseen katsomatta, elää pelkillä kaurahiutaleilla ja makaronilla, vain koska sinun mielestäsi opiskelijan elämän tulee olla kurjaa? Harvassa on opiskelijat, joiden opintoja tuetaan. Ja mitä sekään olisi sinulta pois? Opiskelijat elävät reilusti alta köyhyysrajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai. Oma tyttäreni ainakin asuu soluhuoneessa ja käy töissä koulun ohella. Elossa on toistaiseksi.
Niimpä. Taitaa sillä olla myös ne puhelimet ja laitteet ja syökin tietysti muuta kuin iloisen väriseen muoviin pakattuja ulosteita marketin einesvalikoimasta!
Kotiruoka tulee halvemmaksi kuin einesruuat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletko että esim. ilman tietokonetta on mahdollista nykyään edes opintoja suorittaa? Ja onko pakko pilata terveys paskaruualla, silloinko on vasta oikea opiskelija? Että tarpeeksi pitää olla köyhä ja pyydellä anteeksi olemassaoloaan, silloin kelpaa sunlaisille ihmisille.
Mun opintoja ei rahoittanut vanhemmat eikä edes sossu. Haahuilin hanttihommissa peruskoulupohjalla. Siksi opintoni venyivät ja valmistuin vasta päälle parikymppisenä ammattiin. Kaltaiselleni köyhän perheen lapselle oppisopimus olisi ollut paras, mutta minkäs teet kun ei edes vanhainkoditkaan huolineet.
Hassua, itse olen opintojen loppusuoralla ja mulla ei ole ollut kuin nyt viimeisenä vuonna Netflix. Yhden vuoden asuin yksiössä (ei Hesassa) ja en todellakaan keskustassa. Kuljin pyörällä yleensä kun bussiin ei varaa. En koskaan tilannut woltilla tai muulla vastaavalla ruokaa, käyttänyt sähköpotkulautaa ja kännykät ei oo koskaan ollu viimeisintä mallia. Oon tehny töitä opintojen ohella (oli pakko lopettaa välillä että oli aikaa opiskeluunkin) tai opiskellut kesätkin. En oo koskaan pyytänyt isältä ja äidiltä rahaa, vaikka ovat kyllä halunneet auttaa. En juuri osta lihaa koska siihen ei ole varaa. Pavuilla mennään. Oliko muuta? Lisää harhaluuloja opiskelijoista? Meidän elämä kun on niin hirveän ylellistä.
Vierailija kirjoitti:
Hassua, itse olen opintojen loppusuoralla ja mulla ei ole ollut kuin nyt viimeisenä vuonna Netflix. Yhden vuoden asuin yksiössä (ei Hesassa) ja en todellakaan keskustassa. Kuljin pyörällä yleensä kun bussiin ei varaa. En koskaan tilannut woltilla tai muulla vastaavalla ruokaa, käyttänyt sähköpotkulautaa ja kännykät ei oo koskaan ollu viimeisintä mallia. Oon tehny töitä opintojen ohella (oli pakko lopettaa välillä että oli aikaa opiskeluunkin) tai opiskellut kesätkin. En oo koskaan pyytänyt isältä ja äidiltä rahaa, vaikka ovat kyllä halunneet auttaa. En juuri osta lihaa koska siihen ei ole varaa. Pavuilla mennään. Oliko muuta? Lisää harhaluuloja opiskelijoista? Meidän elämä kun on niin hirveän ylellistä.
Pari ekaa kesää itkin kun en saanut mitään töitä, vaikka kaikkea mahdollista hain (siivous, tiskaus, kaupan kassa, nurmikon ajo, hautasmaan haravointi, kahvila yms). Opsikelin ne kesät ja lopulta sain siivoustöitä. Olin niin kiitollinen siitä ja tykkäsinkin siitä hommasta, vaikka raskasta oli pyörittää molempia. Tein sitä tosiaan opsikelun ohellakin jonkin aikaa.
Pärjäisin ilmankin, mutten halua :-) Terveisin, mukavasti elävä amk-opiskelija
Kaikilla on aina kova himo parkua kuinka he juuri ovat poikkeus sääntöön ja 'ei saa yleistää!!!!' :DDd Ja jokainen avaus otetaan tosissaan eikä sarkasmista mitään hajua ihmisillä
Pitkiä päiviä on tehty ja paljon on röissä käyty!