Olen miettinyt tätä -60% "ilta-ale" alkuvouhotuksesta lähtien, että OLENKO AINOA JOKA MUISTAA
Kun vielä ei-niin-monta-vuotta sitten (max. 9vuotta) vanhaksi menevät tuotteet olivat -50% kellon ajasta riippumatta?
Vanhenevista tuotteista olivat kiinnostuneet lähinnä pienituloiset eläkeläiset ( ja varmasti monet "ale" tuotteet menivätkin heti aamusta eläkeläisten ollessa liikkenteessä).
Harmitti vietävästi viimeistenkin kauppojen siirtyessä -30%.
Nyt harmittaa se, että päivätyössä käyvät tarkanmarkan-vartijat päivystävät vanhusten nukkumaanmenoaikana lisätyökseen kaupoissa -60% tuotteita.
Ja se, että lähikaupassa myydään monesti kuppasia (jopa syömäkelvottomia) rehuja ja hedelmiä täyteen hintaan ja samaan aikaan niitä kuppahedelmiä lahjoitetaan yrityksille mehutarpeiksi kuluttajalle sairaan kalliiseen jätemehuun.
Ja nyt kun vauhtiin päästiin vaikka ei tämäkään enää aiheeseen liity, niin myös alati kasvavat, voittoa tavoittelevat hävikkiruokaa kuluttajille eteenpäin myyvät firmat, jotka myyvät pahimmillaan 2015-proteiinipatukoita - 10% ja päiväystä jäljellä olevia tuotteita n. 50% kallimmalla.
Ruokahävikkiä ei toki tarvita. Välillä vain haiskahtaa siltä, että "roskakin" alkaa olemaan "tiedostavien" ja "hyvätuloisten" luxustuote ja ennen kaikkea hyvä bisnes. Ja siinä tapahtumaketjussa on monta epäilyttävää (ei ainoastaan "epäilyttävän hyvää") liikkuvaa osaa.
Kommentit (65)
Eikö K-kaupoissa ole edelleen tuo -50%?
En muista S-ryhmän kaupoissa olleen -50%-tuotteita, mutta ehkä muistan väärin.
Vierailija kirjoitti:
K-kaupoissa on -30% ollut jo vuosia. Mitään tupla-aleja ei ole vieläkään (ainakaan niissä mitä tiedän).
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästäkin kannattaa märistä ja mielensä pahoittaa. Voi jeesus.
En pahoittanut, mutta otsikossa olevaa kysymystä olen miettinyt tai siis sitä, että eikö kukaan oikeasti muista? Vaikka ei tuosta ole aikaakaan juuri mitään.
Mitä ruokahävikkiin tulee, niin siinä on mielestäni paljon pohdittavia kysymyksiä.
Jos käsitit tämän ainoastaan niin, että hävikkiruoka pitäisi jakaa eläkeläisille/vähävaraisille/tai itselleni tms. Niin se ei suinkaan ollut pointti tai ainoa eettinen tai muunlainen kysymys.
Mä kyllä olen ihan tähän päivään asti nähnyt k-puolella -50 prossan aleja kellonajasta riippumatta. Tosin nykyään vain pikkukaupoissa.
Pohdin samaa: ennen tuotteet laputettiin aamulla ja aamuvirkut mummot kävi ne ostamassa. Nyt lapputuotteet tulee myyntiin illalla, jolloin mummot on jo kotona nukkumassa, mutta vasta alkuillasta heräilevät elämäntapatyöttömät kansoittavat kauppoja halvan ruuan toivossa.
Meidän lähi Salessa on kyllä -50% tarrat jo ennen kuin kello on 20. Eikä niitä kyttää työssäkäyvät. Opiskelijat ja eläkeläiset näyttää enimmäkseen niitä ostavan.
Miksei niitä saisi ostaa ihan samaan hintaan työssäkäyvätkin? Mitä te sen työssäkäyvän tilanteestakin tiedätte, ehkä siellä on kotona viisi lasta ja työtön puoliso?
En uskalla käydä kaupassa niin myöhään enää. Viimeksi meluava tiedät kyllä mikä joukkio säikäytti kotimatkalla. Opiskelijalle tulisi alennukset tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyllä olen ihan tähän päivään asti nähnyt k-puolella -50 prossan aleja kellonajasta riippumatta. Tosin nykyään vain pikkukaupoissa.
Varmaan riippuu K-kaupoissa kauppiaasta. Itse en ole nähnyt vuosiin edes pienissä kaupoissa. Joissakin isommissa marketeissa on satunnaisesti saattanut olla joitakin poituvia kestoelintarvikkeita yli 50% alennuksessa.
Jos ilta-ale tuotteita haluaa, pitää olla vähintään puoli tuntia ennen sen ostoajan alkua kaupassa haalimassa niitä ostoskoriinsa ja heti rynnätä hakemaan ne ja sitten palloilla siellä se aika kunnes voit mennä kassalle ostamaan ne.
Ammattilaiset menee jo tuntia ennen sitä aikaa. Eli jos alkaa klo 20 niin olet haalimassa ne jo klo 19 ostoskoriisi, sitten kun se aika alkaa klo 20 niin menet kassalle. Olen huomannut, että siellä todella on näitä "ammattilaisia" ja he tulevat kassalle parinkymmenen punalaputetun tuotteen kanssa. Myöhässä olleet jää nuolemaan sitten näppejään.
Näissä pitäisi olla joku rajoitus, että max 5 per asiakas tms.
Vierailija kirjoitti:
Miksei niitä saisi ostaa ihan samaan hintaan työssäkäyvätkin? Mitä te sen työssäkäyvän tilanteestakin tiedätte, ehkä siellä on kotona viisi lasta ja työtön puoliso?
Tietysti saa. Ei se ollut pointti. Kukin saa ostaa mitä tarvitsee ja mun puolestani vaikka sellaistakin mitä ei tarvitse.
Olen vain miettinyt, että sen verran ihmiset ovat ainakin vielä toistaiseksi olleet (ainakin oman asuinpaikkani lähikaupoissa, muualla mahdollisesti rauhallisempaa ) "ilta-alesta", että kauppassa ollaan jo hyvissä ajoin tyhjentämässä hyllyjä ennen kello: 20:00.
Miten tämän muotoilisi..
Nerokkaana myyntikikkana mainostettiin ilta-alea ruokahävikin pienentämiseksi ja kuluttajan hyväksi. Aikaraja laitettiin luonnollisesti kahteen tuntiin illasta, jolloin elintarvike on parhaimmillaan "käyttökelvoton" kahden tunnin päästä.
Aikaraja on ainakin täällä vielä toistaiseksi saanut ihmiset rohmuamaan alennettuja tuotteita ja varmaankin kaikkea muuta vielä siinä sivussa.
Kaupan taloudellinen hävikki vähiää, mutta väheneekö ruokahävikki vai päätyykö kahden tunnin paineessa ostetuista vanhoista tuotteista hyväosa joka tapauksessa roskiin?
Ja oliko hävikki suurempi silloin kun tuotteet alennettiin - 50% siitä hetkestä kun niiden myynti-ikä alkoi käydä vähiin?
On ihan ymmärrettävää, että kaupat eivät tee hyväntekeväisyyttä vaan tavoitteena on maksimoida voitot. Sikäli 2h kestävä "alennusmyynti" on nerokas, erityisesti koska sillä on osattu iskeä lähes jokaiseen suomalaiseen, myös niihin tiedostaviin ja niihin (harvoihin) jotka eivät olisi ennen koskeneet alennettuihin elintarvikkeisiin.
Jotenkin vain häiritsee ihmisten lyhyt muisti ja jonkinlainen varaukseton asenne esim. Se kun vakavissaan puhutaan "alesta".
en ymmärrä koko aloituksen pointtia. kaupoissa joissa käyn , on aletuotteita jo päivällä.
aikoinaan alennettiin koska alennettiin, vain ilta-alennus on uusi ilmiö.
kenelle nämä tuotteet pitäisi myydä? opiskelijoille ja eläkeläisille?
kauppa ei voi eriarvoistaa asiakkaitaan , ja alennusten laputtamiseen ei vaikuta aloittajan tai muidenkaan mielipiteet, vaan kyseisen kaupan kaikki muut toiminnot, nillittävistä asiakkaista ja kassalle jätetyistä tuotteista ja kuormien purkamisesta alkaen.
mikä on aloittajan oma ratkaisu asiaan? aletuotteet myydään vain eläkeläisille aamulla?
mikä tämä purkaus edes on?
yksikään kauppa ei halua turhaa hävikkiä, se on faktaa.
muistan kun punaiset laput olivat 50 prosentilla alennettuja. olisiko tämän ilta-alen tarkoitus yrittää tasata asiakaskäyntejä koko aukioloajalle. ainakin pienillä paikkakunnilla viimeiset tunnit on kovin hiljaisia.
Ymmärtäisin AP:n yhden pointin olevan siinäkin, että vähemmästäkin kismittää, miten ennen lähestulkoon kaikki aletuotteet olivat -50%, kunnes yhtäkkiä aivan mielivaltaisesti tippuivat vain -30%:iin.
Ja nyt, kun nämä ”uudet ja mahtavat ilta-alet” ovat tulleet, niin tuotteita saa pienen hetken -60% hinnalla — lähes samalla summalla, millä niitä sai ennen ympäri vuorokauden.
Vierailija kirjoitti:
en ymmärrä koko aloituksen pointtia. kaupoissa joissa käyn , on aletuotteita jo päivällä.
aikoinaan alennettiin koska alennettiin, vain ilta-alennus on uusi ilmiö.
kenelle nämä tuotteet pitäisi myydä? opiskelijoille ja eläkeläisille?
kauppa ei voi eriarvoistaa asiakkaitaan , ja alennusten laputtamiseen ei vaikuta aloittajan tai muidenkaan mielipiteet, vaan kyseisen kaupan kaikki muut toiminnot, nillittävistä asiakkaista ja kassalle jätetyistä tuotteista ja kuormien purkamisesta alkaen.
mikä on aloittajan oma ratkaisu asiaan? aletuotteet myydään vain eläkeläisille aamulla?
mikä tämä purkaus edes on?
yksikään kauppa ei halua turhaa hävikkiä, se on faktaa.
Eivät tietenkään halua. Kauppojen toiminta ei ihmetytä vaan ihmisten sekoaminen aiheesta, joka kuten sanoit on ollut aina. Viimevuosina tosin vähän pienemmillä alennuksilla. Ruokahävikki ei kai tarkoita kuitenkaan sitä, miten paljon kaupoilta jää myymättä vaan sitä miten paljon sitä ruokaa menee hukkaan, eli jää käyttämättä.
Itse muistan -70% viimeisen päivän tuotteet 90-luvulta.
Vierailija kirjoitti:
muistan kun punaiset laput olivat 50 prosentilla alennettuja. olisiko tämän ilta-alen tarkoitus yrittää tasata asiakaskäyntejä koko aukioloajalle. ainakin pienillä paikkakunnilla viimeiset tunnit on kovin hiljaisia.
En tiedä miten nerokkaita ovat tosiasiassa olleet, mutta muutama muukin syy kävi mielessä.
Tuotteet myydään vasta aivan viimeminuuteilla hyvällä alella, niin voidaan varmistaa, että saadaan siitä paras mahd. Hinta.
Toisaalta kun aikaa on vain kaksi tuntia ihmisillä tulee tarve rohmuta.
Vierailija kirjoitti:
Minä muistan S-marketista 50% alennukset, koska kohtasin joskus silloisen työkaverini alelaarilla ja keskustelimme asiasta. Hän kertoi ostavansa ale-eineksiä kotona asuvalle aikuiselle pojalleen, joka oli kova syömään. Vuosi oli 2007 tai 2008, koska olimme samassa työpaikassa vain sen ajan.
K-kaupoissa saattaa olla 30% tai 50% alennuksia ja joskus suurempiakin, koska kauppias saa itse päättää millä hinnalla haluaa vanhenevista tuotteista eroon.
Meillä on S-kaupassa aina -50, K:ssa -30.
Kyllä tästäkin kannattaa märistä ja mielensä pahoittaa. Voi jeesus.