Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen miettinyt tätä -60% "ilta-ale" alkuvouhotuksesta lähtien, että OLENKO AINOA JOKA MUISTAA

Vierailija
11.07.2019 |

Kun vielä ei-niin-monta-vuotta sitten (max. 9vuotta) vanhaksi menevät tuotteet olivat -50% kellon ajasta riippumatta?

Vanhenevista tuotteista olivat kiinnostuneet lähinnä pienituloiset eläkeläiset ( ja varmasti monet "ale" tuotteet menivätkin heti aamusta eläkeläisten ollessa liikkenteessä).

Harmitti vietävästi viimeistenkin kauppojen siirtyessä -30%.

Nyt harmittaa se, että päivätyössä käyvät tarkanmarkan-vartijat päivystävät vanhusten nukkumaanmenoaikana lisätyökseen kaupoissa -60% tuotteita.

Ja se, että lähikaupassa myydään monesti kuppasia (jopa syömäkelvottomia) rehuja ja hedelmiä täyteen hintaan ja samaan aikaan niitä kuppahedelmiä lahjoitetaan yrityksille mehutarpeiksi kuluttajalle sairaan kalliiseen jätemehuun.

Ja nyt kun vauhtiin päästiin vaikka ei tämäkään enää aiheeseen liity, niin myös alati kasvavat, voittoa tavoittelevat hävikkiruokaa kuluttajille eteenpäin myyvät firmat, jotka myyvät pahimmillaan 2015-proteiinipatukoita - 10% ja päiväystä jäljellä olevia tuotteita n. 50% kallimmalla.

Ruokahävikkiä ei toki tarvita. Välillä vain haiskahtaa siltä, että "roskakin" alkaa olemaan "tiedostavien" ja "hyvätuloisten" luxustuote ja ennen kaikkea hyvä bisnes. Ja siinä tapahtumaketjussa on monta epäilyttävää (ei ainoastaan "epäilyttävän hyvää") liikkuvaa osaa.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan ihan vakavaraisia ja ostetaan aletuotteita usein. Saatetaan ihan kaupassa päättää, et tänään syödäänkin tätä kun on alennuksessa.

Enkä koe tästä mitään häpeää. Ihan vaan järkevää rahankäyttöä se on.

Vierailija
42/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran Prisman kassahenkilö antoi vain 30% alennuksen, vaikka oli viimeinen aukiolotunti. Huomasin kuitista ja piti mennä infoon hakemaan korjaus.

Juuri eilen satuin asioimaan Prismassa klo 21 aikaan, niin nyt siellä kuulutettiin aletunnista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikissa kaupoissa ole ollut koskaan -50%. Ja Cittarilla on vieläkin jotkut joskus -50% ja joskus vaan -30% ja siellä ei ole tuplausta illalla vain S-ryhmän kaupoissa ja Minimanissa on. Muistaakseni HalpaHallissakin on vain -30%. Lidlistä en muista miten on, kun käyn siellä niin harvoin, siellä on huono valikoima, samat hinnat kuin Prismassa tai kalliimmat.

Vierailija
44/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran Prisman kassahenkilö antoi vain 30% alennuksen, vaikka oli viimeinen aukiolotunti. Huomasin kuitista ja piti mennä infoon hakemaan korjaus.

Juuri eilen satuin asioimaan Prismassa klo 21 aikaan, niin nyt siellä kuulutettiin aletunnista.

Kyllä täällä on kuulutettu aina. Ja kerran mulle kävi niin että kello tuli kesken ostostapahtuman 21, niin kassa hoksasi että ai niin, nuo pitääkin muuttaa nyt -60%.

Vierailija
45/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osa EU-maista esitti keväällä toiveen, että Euroopan komissio harkitsisi parasta ennen -päivämäärän poistamista pitkäikäisiltä tuotteilta, sillä niiden käytön arvellaan lisäävän ruokahävikkiä.

Päiväyksen ylittäneet tuotteet jätetään usein myymättä

Elintarvikevirasto Evira vahvistaa, että kaupat saavat myydä parasta ennen -päivättyjä tuotteita vielä pakkaukseen merkityn päivämäärän jälkeen. Käytännössä suuri osa kaupoista ei näitä tuotteita kuitenkaan myy.

S-ryhmän päivittäistavarakaupan ryhmäpäällikön Sari Ristaniemen mukaan ketjun periaate on, ettei parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä tuotteita myydä. Päiväyksen ylittäneitä tuotteita jää kauppoihin Ristaniemen mukaan vähemmän, sillä ne pyritään myymään alennuksella juuri nnen päiväyksen umpeutumista.

Keskon tiedottaja Otto Heinonen ei osaa sanoa, myydäänkö joissain K-kaupoissa parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä elintarvikkeita.

Elintarviketeollisuuden toimijat saavat itse määritellä, mitä päiväysmerkintää tuotteissaan käyttävät. Eviran ylitarkastajan Pirjo Korpelan mukaan viimeistä käyttöpäivää käytetään valitettavan paljon myös sellaisissa tuotteissa, joissa parasta ennen -päiväys riittäisi.

Elintarvikeliiton toimialapäällikön Elisa Piesalan mukaan tällaisia tuotteita on hyvin vähän. Hän muistuttaa, että vastuu tuotteen laadusta on aina valmistajalla.

– Viimeinen käyttöpäivä on sekä valmistajan että kuluttajan kannalta selkeä ja turvallinen."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000788137.html

Ei taida kaupassa monesti lukea tarjouserien kohdalla että kyse on säilykkeestä/ketsupista/kastikkeesta jne. jonka päivämäärä on juuri umpeutumassa, kannattaa tsekata jos on asiasta huolissaan. Minä ostan usein hävikkiruokaa, kunhan se on kunnon alennuksessa.

Vierailija
46/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, aloituksesi on ihan asiasta.

Siinä on kuitenkin kohtia, jotka eivät voi pitää paikkaansa. "2015 vanhenevat proteiinipatukat -10%". Lain mukaan elintarvikkeita ei saa myydä päiväyksen mentyä ollenkaan, ei edes alennuksella.

Ja miksi ihmeessä joku ostaisi kohta vanhenevia tuotteita +50% ylihintaan?!

Näytä se lainkohta, jossa kielletään myymästä parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä tuotteita. Proteiinipatukoissa on juurikin parasta ennen, eikä viimeinen käyttöpäivä.

Vierailija
47/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija<strong> kirjoitti:

Ennen en ostanut laputettuja tuotteita, koska ajattelin, että minulla on varaa ostaa täydellä hinnalla. Nyt kun koitan elää alle 250€ kuukaudessa, olen alkanut ostamaan noita tuotteita ja olen niistä kiitollinen. Saan pidettyä ruokakulut aisoissa ja kai se on jonkinlainen ekotekokin, kun eivät mene hävikkiin.

Olet vain tuhlannut rahaasi. Minä ostan aina alennettuja tuotteita, jos ne ovat muutenkin ostoslistalla ja menee käyttöön samantien. Vastaavasti en osta tuotteita sen takia että ne ovat alennuksessa, valitsen tuotteeni tarpeen mukaan ja silloinkin edullisin aina ensin, jos se tarpeeseen sopii. Minä olen reilusti hyvätuloinen, joten varaa ostaa "täydellä hinnalla" on. Mikä edes on täysi hinta? Tämän kaltaiset ihmiset kutsun mielelläni asiakkaikseni. Täysi hinta on se hinta minkä kukakin kehtaa siitä pyytää.

Vierailija
48/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kaupat saavat myydä parasta ennen -päiväyksen ylittäneitä. 

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/1074299098/Parasta+ennen+merkittya+sa…

Ilmeisesti on vieläkin ihmisiä jotka eivät ymmärrä noiden kahden päiväysmerkinnän eroa. Jossain vaiheessa muistelen että eu:ssa olisi puuhattu jopa parasta ennen -merkinnän poistamista ainakin osalta tuotteista.

Ymmärrän kyllä itse noiden eron, sitä en tiennyt saako "normikaupat" "parasta ennen" tuotteita myydä, koska ainakaan itse käyttämäni kaupat eivät näitä käytännössä koskaan myy.

En ole mikään vakioasiakas koskaan ollut, mutta reilu pari vuotta sitten opiskelijana kävin pari kertaa ruokajonossa ja silloin ainakin osa "parasta ennen"

(ei siis viim. Käyttöpäivä) tuotteista oli luokiteltu "omavastuu" tuotteiksi. En tiedä miksi ja mitä logiikkaa eri tahot noissa noudattavat.

Tietyt samana päivänä tai sen jälkeen parasta ennen-päiväyksen ohittaneet tuotteet jättäisin joka tapauksessa ostamatta esim. Hiilihapotetut juomat, sekä sipsit, pullat, leivät tai muut tietyt leipomotuotteet, jotka saattavat olla tai olla olematta homeessa/kuivia/todella kovia/muuten eltaantuneen makuisia.

Saattaa olla, että tämä on yksi syistä miksi kaupat eivät käytännössä myy vanhoja parasta ennen-tuotteita. En sitten tiedä miten hävikkikaupat toimivat, sitoutuuko asiakas päiväystuotteen ostaessaan ottamaan riskin siitä, että tuote ei ole enää ostaessa syötävän makuinen vai onko hävikkikauppa velvollinen korvaamaan tuotteet?

Vierailija
49/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä päin on ainakin todella vaikeaa edes löytää niitä aletuotteita. Iltaisin ei yleensä ole enää tavaraa jäljellä siihen 60 prosentin aleen. Kaikki myydään jo aikaisemmin 50 prosentilla. Joskus aamuisin ja päivisin saattaa vielä jonkun tuotteen saada, mutta näiden vuoksi ei kannata kaupassa käyntiään ajoittaa. Olin joskus aamullakin ja  mitään ei löytynyt. Käyn melkein pelkästään S-marketissa. Ja täällä K-kaupoissa ei ole koskaan kuin 30 prosentin alennus käytössä. 

Vierailija
50/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti on vieläkin ihmisiä jotka eivät ymmärrä noiden kahden päiväysmerkinnän eroa. Jossain vaiheessa muistelen että eu:ssa olisi puuhattu jopa parasta ennen -merkinnän poistamista ainakin osalta tuotteista.

Ymmärrän kyllä itse noiden eron, sitä en tiennyt saako "normikaupat" "parasta ennen" tuotteita myydä, koska ainakaan itse käyttämäni kaupat eivät näitä käytännössä koskaan myy.

En ole mikään vakioasiakas koskaan ollut, mutta reilu pari vuotta sitten opiskelijana kävin pari kertaa ruokajonossa ja silloin ainakin osa "parasta ennen"

(ei siis viim. Käyttöpäivä) tuotteista oli luokiteltu "omavastuu" tuotteiksi. En tiedä miksi ja mitä logiikkaa eri tahot noissa noudattavat.

Tietyt samana päivänä tai sen jälkeen parasta ennen-päiväyksen ohittaneet tuotteet jättäisin joka tapauksessa ostamatta esim. Hiilihapotetut juomat, sekä sipsit, pullat, leivät tai muut tietyt leipomotuotteet, jotka saattavat olla tai olla olematta homeessa/kuivia/todella kovia/muuten eltaantuneen makuisia.

Saattaa olla, että tämä on yksi syistä miksi kaupat eivät käytännössä myy vanhoja parasta ennen-tuotteita. En sitten tiedä miten hävikkikaupat toimivat, sitoutuuko asiakas päiväystuotteen ostaessaan ottamaan riskin siitä, että tuote ei ole enää ostaessa syötävän makuinen vai onko hävikkikauppa velvollinen korvaamaan tuotteet?

Mutta silti vahvalla MUTULLA julistat että ihan lakikin kieltää.

Vierailija
51/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muistan että ennen oli prismassa -50% tarrat, muuttuivat jossain vaiheessa -30%. Joissain k-marketeissa edelleen -50%.

En silti ymmärrä keskustelun ideaa ja tarkoitusta? Siis miksei saisi hamstrata tuotteita jos haluaa? Mitä väliä mikä ale% tarrassa on ollut joskus 10v sitten?

Alkuperäinen idea oli se, että eivätkö nykyään "ilta-alessa" kuin eläkeläiset muinoin rohmuavat muista aikaa kun päiväystuotteista sai vielä hyvän alennuksen kellon ajasta riippumatta?

Siitä se siirtyi sivuraiteille yleiseen pohdintaan hävikkiruoasta.

Esim. Miten huonossa kunnossa ovat hedelmät ja vihannekset, jotka lahjoitetaan yritykselle mehun valmistukseen? Monet kaupoista myyvät surutta esim. Puoliksi homeessa olevia viinirypäleitä, mädäntyneitä kaaleja jne ja moni niitäkin ostaa täyteen hintaan. Ja miten elintarviketurvallisuus toteutuu ja miten sitä valvotaan näiden hävikkimehujen tapauksessa?

(On tosin pakko myöntää, etten tiedä mitään myöskään ns. Normaalien mehujen valmistusprosessista ja käytettävistä raaka-aineista).

Ja että mikä on todellinen hyöty ja kenelle tästä ruokahävikki-markkinoinnista?

Vierailija
52/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta silti vahvalla MUTULLA julistat että ihan lakikin kieltää.

Missä olen niin väittänyt? Vai sekoitatko nyt johonkin toiseen kommentoijaan?

Vierailija
53/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lidlistä ostin eilen hyviä ranskalaisia ja italialaisia juustoja -30 % ja ovat ennestäänkin halvempia kuin jossain prismassa. Eikä niissä ollut edes päiväys lähellä. 

Tiedän aika hyvin hinnat ja haen prismasta, cittarista ja lidlistä edullisimmat, mutta mitään rainbow yms. roskaa en osta, pirkka on kyllä useimmiten ihan ok. Tietyt tuotteet ostan suoraan tuottajilta, esim. luomu-mansikat. Leipä on pakko leipoa itse, koska kauppojen leivät on niin hirveän pahoja. En ymmärrä miten niin surkeita känttyjä kukaan ostaa? Miten niin huonoja osataan edes tehdä? Ehkä jostain kauppahallista saa hyvää? En tiedä, kun meillä ei sellaista ylellisyyttä ole. 

Vierailija
54/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ilta-ale tuotteita haluaa, pitää olla vähintään puoli tuntia ennen sen ostoajan alkua kaupassa haalimassa niitä ostoskoriinsa ja heti rynnätä hakemaan ne ja sitten palloilla siellä se aika kunnes voit mennä kassalle ostamaan ne.

Ammattilaiset menee jo tuntia ennen sitä aikaa. Eli jos alkaa klo 20 niin olet haalimassa ne jo klo 19 ostoskoriisi, sitten kun se aika alkaa klo 20 niin menet kassalle. Olen huomannut, että siellä todella on näitä "ammattilaisia" ja he tulevat kassalle parinkymmenen punalaputetun tuotteen kanssa. Myöhässä olleet jää nuolemaan sitten näppejään.

Näissä pitäisi olla joku rajoitus, että max 5 per asiakas tms.

Se on juuri näin. Ei tuolla kehtaa enää työssäkävijänä käydä tuohon aikaan, kun pitäisi mennä niin aikaisin ja ne samat oikeasti köyhän näköiset ihmiset hamstraavat joka ilta niitä tuotteita. Tuossa kauppias menee mielestäni vähän ojasta allikkoon, kun on selvästi syntynyt ryhmä (todennäköisesti kaupan asiakkaita muutenkin), jotka ostavat pelkkää -60%. Tuskin tuolla alella jää kauppiaalle edes katetta. Ei sillä että s- tai k-ryhmää säälisin. 

Kyllä sillä katetta paremmin jää, kun tuotteesta tulee rahaa sen sijaan, että se jouduttaisiin heittämään vanhentuneena pois.

Vierailija
55/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö K-kaupoissa ole edelleen tuo -50%?

En muista S-ryhmän kaupoissa olleen -50%-tuotteita, mutta ehkä muistan väärin.

K-kaupoissa on -30% ollut jo vuosia. Mitään tupla-aleja ei ole vieläkään (ainakaan niissä mitä tiedän).

Meidän Citymarketissa 50%

Vierailija
56/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö K-kaupoissa ole edelleen tuo -50%?

En muista S-ryhmän kaupoissa olleen -50%-tuotteita, mutta ehkä muistan väärin.

K-kaupoissa on -30% ollut jo vuosia. Mitään tupla-aleja ei ole vieläkään (ainakaan niissä mitä tiedän).

Meidän Citymarketissa 50%

Kauppiaana voisit toki alentaa enemmänkin sekä toki mainostaa, missä puljusi sijaitsee.

Vierailija
57/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä on kuitenkin kohtia, jotka eivät voi pitää paikkaansa. "2015 vanhenevat proteiinipatukat -10%". Lain mukaan elintarvikkeita ei saa myydä päiväyksen mentyä ollenkaan, ei edes alennuksella.

Olen miettinyt myös elintarviketurvallisuutta vanhojen eliintarvikkeiden kohdalla. Käsittääkseni normaalit kaupat eivät saa myydä vanhoja tuotteita? Tai ainakaan eivät niitä myy.

Muistelen myös, että ainakin joskus on ollut niin, että vanhoja tuotteita ei saisi myöskään lahjoittaa esim. Ruokajonoihin, mutta tämä on saattanut muuttua.

Hävikkiruokaa myyvät eivät myy ainoastaan vanhoja kuivatuotteita (jotka pysyvät kai ihan syömäkelpoisina, vaikka maku saattaakin olla kärsinyt) vaan myös esim. Vanhoja majoonesipohjaisia kastikkeita.

Ja eihän se hävikkituotteidenkaan myyminen ole ilmaista vaan mm. Logistiikka ja varastointi maksaa. Siksi on ihan ymmärrettävää, että vanhatkin tuotteet saattavat joskua maksaa himpun verran enemmän kuin normikaupoissa.

Uskoakseni tuotteita ostavat ne, jotka uskovat saavansa niitä edullisemmin, mutta myös ne jotka kokevat, että kysessä on sen lisäksi eettinen valinta. Ruoka päätyy roskiksen sijaan käyttöön.

Mutta vähentääkö vanhan ruoan myyminen todellisuudessa ruokahävikkiä? Ostetaanko sitä oikeasti tarpeeseen vai "ylimääräisenä" kun "halvalla saadaan", mutta ennen kaikkea vaikuttaako hävikkiruoan myyminen miten paljon siihen alkuperäiseen ongelmaan eli ruoan ylituotantoon?

Ohiksena vaan että olen myös ihmetellyt että miksi vielä joku aika sitten ei saanut myydä mitään päiväysvanhaa ja nyt sitten sillä saa tehdä bisnestä. Muuttuiko joku laki?

Vierailija
58/65 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt myös elintarviketurvallisuutta vanhojen eliintarvikkeiden kohdalla. Käsittääkseni normaalit kaupat eivät saa myydä vanhoja tuotteita? Tai ainakaan eivät niitä myy.

Muistelen myös, että ainakin joskus on ollut niin, että vanhoja tuotteita ei saisi myöskään lahjoittaa esim. Ruokajonoihin, mutta tämä on saattanut muuttua.

Hävikkiruokaa myyvät eivät myy ainoastaan vanhoja kuivatuotteita (jotka pysyvät kai ihan syömäkelpoisina, vaikka maku saattaakin olla kärsinyt) vaan myös esim. Vanhoja majoonesipohjaisia kastikkeita.

Ja eihän se hävikkituotteidenkaan myyminen ole ilmaista vaan mm. Logistiikka ja varastointi maksaa. Siksi on ihan ymmärrettävää, että vanhatkin tuotteet saattavat joskua maksaa himpun verran enemmän kuin normikaupoissa.

Uskoakseni tuotteita ostavat ne, jotka uskovat saavansa niitä edullisemmin, mutta myös ne jotka kokevat, että kysessä on sen lisäksi eettinen valinta. Ruoka päätyy roskiksen sijaan käyttöön.

Mutta vähentääkö vanhan ruoan myyminen todellisuudessa ruokahävikkiä? Ostetaanko sitä oikeasti tarpeeseen vai "ylimääräisenä" kun "halvalla saadaan", mutta ennen kaikkea vaikuttaako hävikkiruoan myyminen miten paljon siihen alkuperäiseen ongelmaan eli ruoan ylituotantoon?

Ohiksena vaan että olen myös ihmetellyt että miksi vielä joku aika sitten ei saanut myydä mitään päiväysvanhaa ja nyt sitten sillä saa tehdä bisnestä. Muuttuiko joku laki?

Ei. Parasta ennen päiväyksen ohittanutta ruokaa on saanut aina myydä. Jostain syystä yksikään suomalainen ruokakauppa ei sitä kuitenkaan suostu myymään. Kai he pelkäävät että maine menee. Muissa EU-maissa olen kyllä huomannut että niitä myydään. Olen nähnyt hyllyjä, joihin on kerätty kaupan kaikki päiväysvanhat tuotteet, ja siellä on myyty esim. ketsuppeja, kastikkeita, mehutölkkejä ja kuivaruokaa jopa 75 % alennuksella. 

Vierailija
59/65 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän päiväysvanhaa edelleenkään saa myydä. Kyse on siitä, että myyntiajan loppua lähestyviä tuotteita myydään tietyllä prosenttialennuksella.

Vierailija
60/65 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Parasta ennen päiväyksen ohittanutta ruokaa on saanut aina myydä. Jostain syystä yksikään suomalainen ruokakauppa ei sitä kuitenkaan suostu myymään. Kai he pelkäävät että maine menee. Muissa EU-maissa olen kyllä huomannut että niitä myydään. Olen nähnyt hyllyjä, joihin on kerätty kaupan kaikki päiväysvanhat tuotteet, ja siellä on myyty esim. ketsuppeja, kastikkeita, mehutölkkejä ja kuivaruokaa jopa 75 % alennuksella. 

Kauppa ei varmaan jaksa niitä vinkujia jotka tulevat sitten sen parasta ennen -päiväyksen ylittäneen tuotteen kanssa takaisin kauppaan kun luulevat ettei sitä olisi saanut myydä, vaikka olisivat sen alennuskorista poimineet ja olisi iso kyltti vieressä että huomioi päiväys.

Täällä ne myydään juuri ennen umpeutumista, esim. papuja olen ostanut jotain 40 snt/tölkki, nytkin on paikallisessa kaupassa jotain keksilajitelmaa eurolla, näyttää tässä kuussa päiväys menevän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan