Alkoholisti ratkennut ja juonut jo viikon putkeen yksin kotona. Mitä voi tehdä!?
Todella surkeaa katsella kun toinen on niin avuton ja kärsii juomisestaan.
Yksi tuntemistani ihmisistä kiltein ja herkin ja hänen luonaan nyt hetkellisesi asun.
Olen tiennyt ongelmasta mutta on pystynyt hyvin olemaan raittiina kun on käynyt katkolla ja ottanut asianmukaiset lääkkeet.
On selvästi nauttinut elämästään ja tilanne on vaikuttanut ihan normaalilta kunnes yhtäkkiä ratkesi kun olin poissa asunnosta joitakin päiviä.
Ei suostu menemään katkolle koska se ahdistaa ja kaikki ahdistaa. Oksentelee ja makaa sängyssä, voivottelee elämää ja ryyppää salaa. Hänen viinansa on kaadettu pois ja rahat on käyttänyt, pankkikortit kuitenkin viety.
Itse ollessani töissä juo kotona (en tiedä mistä saa) ja on sammunut kun tulen takaisin. Sitten heräilee ja oksentelee. Pyytää minua poistumaan jos yritän puhua.
Ihan kamala tilanne ja toivon pelkästään hyvää hänelle.
Toivoisin vain loppuvan mutta en tiedä kuinka voisin auttaa? Sukulaiset tietävät kyllä.
Kukaan ei oikein tiedä mitä tulisi tehdä, tämä on tietysti kaikille lähipiirissä raskasta.
Tuntuu kurjalta ollu samassa asunnossa aivan tietämättömänä ja avuttomana mitä tulisi tehdä. En voi vain katsella vierestä ja odottaa, että haluaa raitistua. Vai?
On kyllä sekalaistet tunteet tilanteesta.
Kommentit (35)
Mutta se on selvä nyt, etten puutu hänen juomiseen. En siis todellakaan aio ostaa alkoholia tai muuten anna rahaa.
Käyn kaupassa vain ostamassa elintarvikkeet. Lisäksi teen ruokaa yms, jotta muistaa syödä ja saa nukutuksi.
Muuten olen vaisu ja kärsivällinen, täytyy hänen kärsiä juomisesta tarpeeksi kunnes haluaa lopettaa. Ei kai muu auta..
Tilanne tuo kyllä ikävät tunteet pintaan ja olen aika hämilläni. Tilanne on vakavampi kun olisin pari päivää sitten uskonut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Auttaminen tekee vain itselle pahaa, mutta ei "paranna" eikä pelasta alkoholistia. Itselle tulee voimaton ja hätääntynyt olo, ilman että siitä on kenellekään mitään hyötyä. Erityisesti alkoholistien lapsen pitäisi jo tunnistaa tuon kaiken lohduton hyödyttömyys.
On kuin pelastaisi hukkuvaa, tämä vain takertuu pelastajaan ja molemmat hukkuu.
Ero tämän ja omien vanhempien välillä on se, että tämä ihminen raitistuu taas. Omat vanhempani eivät koskaan enkä ole siihen tilaisuutta saanut. Ja uskoni täysin menettänyt.
Tiedän kyllä avuttomuuden ja vaikeuden mutta jos minulla on tässä jotain mahdollisuuksia niin tietysti yritän.
Ap
Huokaus. Mikä saa sinut uskomaan, että tuohon kuntoon päässyt juoppo vielä raitistuisi. Jos hän suostuu lähtemään Minnesota-hoitoon, ehkä. Sinun tekemisillä ei siinä ole mitään merkitystä, valitettavasti.
Joo ne juo kyyneleet silmissä, oksentaa ja juo taas, oksentaa vatsahappoja ja juo minkä pystyy ja oksentaa, ulostaa alleen. ja säälsääl. Lopeta hyysääminen ja hylkää se nyt sinne. Se kuule kummasti kerää itseensä kun yleisö häviää. Ei se tuota surkeusesitystä pidä yksinään.
On nyt pakko kirjoittaa. Tää on ihan tuskaa.
Ensimmäistä kertaa myös tuo alkoholisti kavereitaan asuntoon.
Mun on pakko lähteä, tosin ei ole paikkaa minne. Täytyy miettiä mutta tilanne sen kun vaan pahenee.
Tulee ihan lapsuudenkoti mieleen. Kun mitään ei voi tehdä ja aamulla töihinkin pitäisi lähteä.
Täytyy vaan olla kylmä ja yrittää tämän asian olla vaikuttamatta liikaa elämääni koska en taida oikeasti pystyä nyt mitenkään auttamaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun on pakko lähteä, tosin ei ole paikkaa minne. Täytyy miettiä mutta tilanne sen kun vaan pahenee.
Tulee ihan lapsuudenkoti mieleen. Kun mitään ei voi tehdä ja aamulla töihinkin pitäisi lähteä.
Täytyy vaan olla kylmä ja yrittää tämän asian olla vaikuttamatta liikaa elämääni koska en taida oikeasti pystyä nyt mitenkään auttamaan.
Ap
Pidähän huoli itsestäsi että sulle ei satu mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuossa asiassa alkoholistit on samanlaisia: kun alkoholista on kyse, heihin ei voi luottaa yhtään, ja he eivät välitä pätkääkään sinun hyvinvoinnista, vain että saavat juotavaa.
Siellä sinä huolehdit ja tuskailit, ja yritit auttaa ja hoitaa häntä. Mitä hän tekee kiitokseksi, tuo juopporemmin kotiin josta sinun pitäisi päästä töihisi.
Todellakin sinun pitää olla kylmä, eli hoitaa oma turvallisuus ja selviytyminen nyt ykkösenä. Alkoholisteja kun ne eivät kiinnosta, eivät kiinnostaneet vanhempia eikä nyt tätä läheistä.
Muista tämä kun taas tulee anteeksipyyntöä ja raittiuslupaukisia krapulakatumuksessa.
Pitäisin kunnon kahden viikon ryyppäjäiset. Alko tyhjäksi ja bileet pystyyn.
Viina auttaa kaikkiin vaivoihin.
28 on oikeassa, alkoholisti ei tippaakaan välitä. Kyllä se on sinun hätäsi ja kärsimyksen huomannut, mutta välittääkö niin ei ja mites kummasti se nyt yhtäkkiä juopporemmiään kestää, eikös se juuri ollut ihan kuoleman kielissä siellä? Niinpä. Alkkis on AINA valehtelija. Ne on narsisteja kaikki, ne on ensiksi narsisteja ja vasta toiseksi alkoholisteja ja kaikki on esitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehoitan rukoilemaan kyseisen ihmisen puolesta, eipä tuossa paljoa muuta voi tehdä...
Olen rukoillut.
Hän oikeasti tarvitsee apua ja on uskovainen.
Todella sydämellinen ihminen.
Ap
Jos hän on uskossa, niin mitäs jos rukoilisitte yhdessä?
Lähden kotiin, toiseen kaupunkiin ja otin töistä vapaata. Ei pystynyt olemaan.
AP
Vierailija kirjoitti:
Hänellä on joku henkinen syy miksi juo. Kaikilla alkoholisteilla on.
Joku alemmuudentunne. Siihen pitäisi päästä kiinni. Viinan kittaaminen suojelee häntä kohtaamasta jotain, jota hän ei kykene itsessään käsittelemään.
Alkoholistit ovat riippuvaisia juomisesta, siis fyysinen riippuvuus, ei siinä mitään henkisiä syitä tarvita.
Auttaminen tekee vain itselle pahaa, mutta ei "paranna" eikä pelasta alkoholistia. Itselle tulee voimaton ja hätääntynyt olo, ilman että siitä on kenellekään mitään hyötyä. Erityisesti alkoholistien lapsen pitäisi jo tunnistaa tuon kaiken lohduton hyödyttömyys.
On kuin pelastaisi hukkuvaa, tämä vain takertuu pelastajaan ja molemmat hukkuu.