Terapeuttini kuvittelee, että voisin olla Tinderissä
Valittelin hänelle, että minulla on ongelmia häpeän kanssa, eli itseäni on lapsena haukuttu käytöksestäni vaikka olen ollut ihan tavallisesti, ja mietin, että en ole ikinä saanut vastakaikua, jos olen ihastunut johonkuhun. Mikä pitääkin paikkaansa. Juttelin niitä näitä siitä, että kaipaisin rakkautta, mutta en usko sitä löytäväni. Niin terapeutti (jonka arvasin olevan ihan pihalla häpeätraumojen hoidosta, koska ei sitä minulta edes havainnut), kysyi, että mitä olen tehnyt löytääkseni rakkautta? Sanoin, että olen koittanut tulla omaksi itsekseni. Niin hän jatkoi, että olenko ollut nettideittisivustoilla tai Tinderissä!
Snoin, että en todellakaan. Minä en ole kenenkään panopatja, ja sellaisia naisiahan noista vain lähinnä etsitään. Tai sitten sieltä trttuu lahkeeseen joku onneton tipustautuja, joka "tarvitsee sinua". Niin ikään, ei kiitos.
Olen nyt hieman ymmälläni, että terapeutista rakkautta voi verrata noihin nettipalstoihin.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä edes kunnolla eronnut miehestäsi?! Taidat roikottaa sitä löysässä hirressä siltä varalta, ettei löydy parempaakaan.
En roikota enää ainakaan rakkauden löytämisen varalta. Tosin ei sillä ole lupa muitakaan rakastaa, jos ei mua osannut. On yhteisiä lapsia kuitenkin.
Ap
Mies ei siis saa rakastua toiseen, mutta sinä saisit. Reilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko sä edes kunnolla eronnut miehestäsi?! Taidat roikottaa sitä löysässä hirressä siltä varalta, ettei löydy parempaakaan.
En roikota enää ainakaan rakkauden löytämisen varalta. Tosin ei sillä ole lupa muitakaan rakastaa, jos ei mua osannut. On yhteisiä lapsia kuitenkin.
ApMies ei siis saa rakastua toiseen, mutta sinä saisit. Reilua.
No tämä on minun mielipiteeni. Mitä se sulle kuuluu? Saan mä olla IHAN mitä mieltä MÄ HALUAN. On miehen vastuulla arvostaako mielipidettäni tuossa, vaiko ei. Ja siis ei se muita löydä, vaikka haluaisikin. Itselleen kelpaavia siis. Ja jos löytäisikin, niin tietäisi, että petti sitten minut. Ei osannut rakastaa, mitäs sitten yritti edes.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on minun mielipiteeni. Mitä se sulle kuuluu? Saan mä olla IHAN mitä mieltä MÄ HALUAN. On miehen vastuulla arvostaako mielipidettäni tuossa, vaiko ei. Ja siis ei se muita löydä, vaikka haluaisikin. Itselleen kelpaavia siis. Ja jos löytäisikin, niin tietäisi, että petti sitten minut. Ei osannut rakastaa, mitäs sitten yritti edes.
Ap
Voisit siis lakata jakamasta asioitasi palstalla, jos eivät muut saa tekstejä kommentoida.
Terapeutin mielestä häpeä purkautuu, kun sen tiedostaa tai tunnistaa. Hän ei tajua narsistivanhemman lapseen lyömää häpeää, jos uskoo, että tuo tieto on riittävä apu minulle. Ei todellakaan ole. Tuollainen tieto riittää, jos häpeä syntyy vanhemman avuttomuudesta tai muusta tyhmyydestä. Vanhemman narsismi (narsistinen vihaaminen) aiheuttaa lapselle jotain ihan muuta, kuin suht pinnallista häpeää.
Ap
Haluaa varmaan sinulle uusia traumoja niin pysyy tilipussi isona :D
Jos hän tietäisi, miten korjata häpeän rikkoma persoonani, niin sitten voidaan keskustella siitä Tinderistäkin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ensin kerrot asioistasi palstalla ja sitten tuollanen kommentti :D
Ikävä kyllä luin jostain, että häpeän merkitystä mt-häiriöiden synnyssä ei ole tunnistettu vielä kovin kauaa. TÄYSIN käsittämätöntä. Miten voi olla??? Varmasti pahiten invalidisoiva asia, joka lapseen voidaan salaa asettaa. Totta kai pitäisi osata hoitaa häpeän (toisista tulevan, toisten "antaman") rikkomat asiakkaat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEnsin kerrot asioistasi palstalla ja sitten tuollanen kommentti :D
Mies ei ollut asiani.
Ap
Niin että voi olla, ettei terapeuttini ole opiskellut häpeän parantamista. Voi s**tana että avun hankkiminen on niiiiin vtun vaikeaa tässä maassa. Pitää olla ihan h*tosti massia, että ei jää ilman apua. Ja aikaa.
Ap
Voihan hän silti jossain määrin avuksi olla, en mä sitä sano. Mutta sen ihmisen, joka osaa auttaa ei tulis mennä mutulla, jos asia on hänelle vieras!!
Ap
Esim. närkästyin hänelle hieman kommentista, jonka epäsopivuutta tilanteeseen hän itse ilmeisesti ei ymmärtänyt. Mutta hän ei nakellut niskojaan. Se oli ihan hyvä homma ja kokemus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta sulla on lupa, vaikka et sinäkään miestäsi osannut rakastaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMutta sulla on lupa, vaikka et sinäkään miestäsi osannut rakastaa?
No sikäli, että ilmoitin jo suhteen alkuvaiheessa, että en rakasta häntä. Annoin sille mahdollisuuden, mutta mies loukkasi ja satutti minua eräällä tavalla, eikä toiminut miettien, miten antaisin anteeksi, niin ei sitten saanut anteeksi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMutta sulla on lupa, vaikka et sinäkään miestäsi osannut rakastaa?
No sikäli, että ilmoitin jo suhteen alkuvaiheessa, että en rakasta häntä. Annoin sille mahdollisuuden, mutta mies loukkasi ja satutti minua eräällä tavalla, eikä toiminut miettien, miten antaisin anteeksi, niin ei sitten saanut anteeksi.
Ap
Sen jälkeen siis ilmoitin, että en rakasta häntä. Mutta voin olla yhdessä kuitenkin. Se oli tyhmä vikatikki, tai siis kun en saanut mistään mitään apua. Mutta mies tiesi ajatukseni. Ja on hän muuten ihan kiva ihminen.
Ap
Tuntuisi hieman riskialttiilta mennä toislle terapeutille.... Mistä kukaan voi etukäteen minun tilanteestani "paperilla" tietää, että miten häpeätraumojani työstetään, kun ne on aiheuttanut narsistinen vanhempi? Toisaalta sekin oli minusta positiivista, että terapeutti nostatti minussa ärsyyntymistä. Mutta se tuskin riittää avuksi. Mutta siis äidillenihän en saanut ikinä ärsyyntyä mistään, tai olin heti paha.
Ap
Ja siis mä en pokkuroi enkä kumartele mun terapeuttia. Jos ärsyynnyn, niin se näkyy. Sorit siitä vaan, jos se haittaisi. Tuskin haittaa. Mutta onko siitä mulle mitään tai järkevää apua?
Ap
Mutta ärsyttää silti... Miten suoraan voisin sanoa terapeutille, että hän ei tajua minusta nyt yhtään mitään? Ei häpeätraumaihmiseltä kysytä, oletko Tinderissä.
Ap
Tietenkin ratkaisuja on. Hoitaa se häpeätrauma, josta juuri sitä ennen puhuin hänelle.
Ap