Huono gradu
Graduni on huono. Siinä ei tunnu olevan päätä eikä häntää, ulkoasu on ruma (ei oikolukua) ja itse aihe ei kiinnostanut lainkaan. Arvosanaksi gradusta tuli 2/5.
Eniten koko hommassa harmittaa se, että aikaa tekemiselle oli varattu runsaasti, mutta en vain kyennyt nousemaan aamulla aikaisin ja tekemään hyvää työtä. Koko ajan oli sellainen fiilis, että ei tämä tieteenala oikein minua kiinnosta ja pitäisikö jättää leikki kesken. Gradun aihe tuli valmiista poolista eikä alusta alkaenkaan hirveästi kiinnostanut. Joka tapauksessa jossain vaiheessa maisteriopintoja päätin, että teen nyt ainakin graduni loppuun, kun sitä on tullut mähmittyä sen parissa jo niin pitkään. Kaiken epäröinnin ja motivaatiomontun lopputuloksena gradusta tuli kuitenkin oikeasti tosi huono. Palautus tapahtui neljä minuuttia ennen määräaikaa ja alla oli ollut 26 tunnin yhtämittainen zombisessio.
Netissä lukee, että ei sitä gradua kukaan lue. Tärkeämpää on valmistua maisteriksi ja mennä töihin. Myös kaikki ystävät ja muut joilta olen asiaa kysynyt ovat sanoneet, että kannattaa nyt ainakin ne paperit ottaa. Se miltä ittestä taas tuntuu on, että otan paperit alasta joka ei lopulta hirveästi kiinnostanut ja jonka opinnoista en paljoa muista. Gradusuoritus (työn työstäminen) onnistui tosi huonosti ja lopputulos oli sen kaltainen. Ja kuitenkin tämä voi kohdallani jäädä ainoaksi maisterin tutkinnoksi. Sitä ei vaan millään haluis tulla maisteriksi tällä tavalla.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Tiedät kai, miksi sanotaan ihmistä, joka on kirjoittanut huonon gradun?
Kyllä!! Häntä kutsutaan maisteriksi :) Sano mua maisteriksi.
Ei ihan sama asia, mutta tein AMK:ssa huonon opinnäytetyön. En muista edes arvosanaa, mutta oisko ollut 2/5 tai 3/5. Olin sitä tehdessäni jo töissä eikä gradu enää ketään kiinnostanut ja kaikkein vähiten minua itseäni.
Myöhemmin kun olen netistä etsinyt tutkimustuloksia ym. dataa olen törmännyt vastaavanlaisiin tekeleisiin. Näkyy olevan aika yleistä.
Kun meille on palkattu uutta väkeä kukaan ei ole kysellyt numeroita eikä graduja tahi opinnäytetöitä. Saati että alkaisi niitä lukemaan!
Kiitos kaikille viesteistä! Tottahan tuo on, että jonkunlaista sitkeyttä on vissiin vaadittu et gradu valmistui...
Jotenkin ittellä vaan on mindfuck tästä asiasta. Oikein alun perin ei ollut tarkoitus edes tehdä maisterintutkintoa tältä alalta, mutta jotenkin siihen tilanteeseen sitten ajauduin. Opintojen alettua en kehdannut lopettaa, vaikka koko ajan tuntui pahalta. Ehkä haluais vaan unohtaa tän kaks vuotta, mut sit jos valmistuu niin siitä on tutkintonimike ja netissä oleva gradu aina muistuttamassa. Eli siitä, että en uskaltanut lopettaa ja elin semmosessa puolitilassa kaks vuotta.
Oon kyl oppinutkin tässä asioita. Mikäli alottaa jonku tekemisen niin lähtee siihen sit sillä mentaliteetilla et loppuun asti mennää jos ei ny kuu taivaalta tipu tai planeetta kiehahda.
Luin tänään vanhan kandintyöni läpi. Sivuja siinä oli se 20, lähteitä käytetty melko vähän ja nojattu täysin yhen kahen henkilön teorioihin. Mut silti oon siihen tyytyväinen. Palautuksessa ei tullut älytön kiire, ulkoasu oli suurin piirtein kunnossa ja siinä oli kuitenkin joku punainen lanka. Samaa ei voi sanoa tästä gradusta. Otsikonkin vaihdoin täysin eriksi noin tuntia ennen palautusta ja johtopäätösten pohdinnan ja tiivistelmän kirjoitin muutamina viime tunteina kuumeisessa kiireessä. Plagiointia tai semmosta gradussa ei onneksi ole. Siinä olin kyllä tarkka, että kaivoin ne alkuperäiset lähteet aina jostain hyllyjen syövereistä.
Tuleeko sinulla mieleen tilannetta milloin et haluaisi valmistua, vaikka gradu olisi mennyt läpi? Esim. teksti ois plagioitua, tekstiä ois vaan pari sivua tms. Joku raja mitä ei vois hyväksyä, vaikka järjestelmä ois päästänyt gradun läpi?
Hei,
Te huonosta tai vähän paremmastakin gradusta kokemusta omaavat: Onko gradusta mahdollista päästä läpi, mikäli lähteenä on käytetty pääasiassa suomenkielistä, oppikirjojen tapaista kirjallisuutta?
Oma lähtökohtani on tälle projektille on, että tutkinto on muuten ollut valmis jo vuosia sitten, mutta gradu on ollut minulle aina mörkö ja rima turhan korkealla. Nyt olen aloittamassa uudesta aiheesta, josta löytyy kyllä tieteellisiä julkaisujakin mielin määrin, mutta tänään artikkelien kanssa räpeltäessäni totesin, että ei tästä tule hittoakaan. Tiukka aikataulu ei oikein salli haastavampiin lähteisiin syventymistä, kun tuntuu, että työ ei sitten etene toivotussa tahdissa. Teorian tulisi olla kutakuinkin valmis jouluun mennessä, mutta mieluummin aiemminkin, sillä elelen tämän ajan omilla säästöilläni. Siksi helpohko kirjallisuus tuntuu nyt ainoalta järkevältä tavalta saada ylipäätään tekstiä tuotetuksi.
Alana kauppatieteet. Mainittakoon vielä, että olen tekeleeni kanssa käytännössä omillani, kun olen kuulemma ohjausresurssini jo käyttänyt.
Luokaa pliis minuun epätoivoiseen uskoa, että projektini ei ole tuhoontuomittu.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät kai, miksi sanotaan ihmistä, joka on kirjoittanut huonon gradun?
Maisteriksi, jos muutkin opinnot on suoritettu ja valmistuminen haettu onnistuneesti.
Parempi tehdä huono gradu kuin olla tekemättä sitä ollenkaan.
nimimerkillä ei-maisteri
Vierailija kirjoitti:
Parempi tehdä huono gradu kuin olla tekemättä sitä ollenkaan.
nimimerkillä ei-maisteri
Jep, ja nyt olisinkin kiinnostunut, että mitä se huono gradu noin lähtökohtaisesti yleensä vaatii? Esim. lähdekirjallisuuden osalta? Ohjaajaltani en oo tähän saanut kunnon vastauksia, kun ei edes toimi virallisesti kunnon ohjaajanani...
T. Toinen ei-maisteri, joka tuossa ylempänä jo kirjoitteli..
Edelleen on virkoja, joihin on lakisääteinen kelpoisuusvaatimus ylempi korkeakoulututkinto. Vakivirkaa ei voi saada vaikka olisi kaikkien aikojen loistavin gradu , jos puuttuu vaikka virkamieruotsi. Siitä käsite RVM.
Kyllä minua harmittaa, kun ei ketään ole koskaan kiinnostanut minun graduni arvosana kun se on sentään magna.