Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä työtä suosittelisit minulle?

Vierailija
11.07.2019 |

Tilanne on se, että suurin osa hereilläoloajastani menee miettiessäni miten voisin elättää itseni samalla mielenterveyteni säilyttäen.

Lähinnä koko ajatus palkollisena olemisesta on suoraan sanottuna kammoksuttava. Tuntuu kuin elämäni ei olisi minun käsissäni. En tahdo, että osallistumiseni kiinnostaviin tapahtumiin on työnantajani käsissä, puhumattakaan siitä, missä, miten, kenen kanssa ja miten pukeutuen vietän 40h viikossa. Saati, että ne vähätkin lomat joita olen ansainnut, saan pidettyä työnantajan määräämänä ajankohtana. Tällainen "sätkyukkona" toimiminen on niin luontoni vastaista, kuin voi olla. Minulle on lisäksi mielenterveydellisestikin todella haastavaa olla lukuisten ihmisten kanssa tiiviissä kanssakäymisessä kahdeksan tuntia päivässä, viidesti viikossa.

En todellakaan koe olevani mikään uniikki lumihiutale näiden ajatusten kanssa, mutta tiedän myös että on mahdollista saada leipä pöytään tehden töitä elämistä varten, eikä elävänsä töitä varten. Nyt vain tahtoisinkin ottaa selvää, miten tämä olisi minun kohdallani mahdollista.

Koulutusta minulla ei ole. Yläasteaikani oli niin traumatisoivaa, ettei se oikein kannustanut jatkamaan opiskeluja ja myöhemmin aikuiselämässä se ei ole ollut taloudellisesti mahdollista. Ja vaikka olisi ollutkin, niin suurin dilemma sen suhteen on se, etten tiedä mitä opiskelisin. En koe paloa mitään tiettyä alaa kohtaan, enkä ole lainkaan uraorientoitunut.

Saisinkohan täältä idean mihin tästä eteenpäin?

Tässä hieman speksejä:

- Olen ratkaisukeskeinen (hieman ironista tosin tämän keskustelunaloitukseni huomioon ottaen)
- Olen to-del-la järjestelmällinen
- Tykkään tehdä käsilläni ja pidän siitä että näen työnjälkeni konkreettisesti...
- ...mutta olen myös ns. "diginatiivi" ja ehkä kaikkein mieluiten tekisinkin työni tietotekniikkaa ja sen suomia mahdollisuuksia hyödyntäen
- Olen luova. Kirjoittaminen on toinen tapani hengittää.
- Minulla on esteettistä silmää
- Olen idearikas, joka näkyy ilmeisesti kaikessa muussa paitsi elinkeinoani keksiessä
- Olen parhaimmillani kun saan työskennellä itsekseni minulle sopivana ajankohtana
- Moraalini on, sanotaanko joustava/ei-tuomitseva, eli otan vastaan myös hieman erikoisempiakin ehdotuksia mikäli vain pysytään lain sallimissa rajoissa
- Yrittäjyys/freelancerina toimiminen ei ole ongelma, päinvastoin (ja huom. tiedostan yrittäjyyden realiteetit, mutta menetettyä vapaa-aikaa tmv. en näe niin pahana koska tällöin kaikki on vain kotiin päin)

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä jotain osaamistasi ja lähde yrittäjäksi.

Arvelisin, että netistä löytyisi kirjoituksia ja blogeja, joista saisit kuvausta yrittämisestä.

Vierailija
2/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehitä jotain osaamistasi ja lähde yrittäjäksi.

Arvelisin, että netistä löytyisi kirjoituksia ja blogeja, joista saisit kuvausta yrittämisestä.

Näin tekisin ilomielin, mutta se olennaisin, eli yritysidea puuttuu.

Tulen yrittäjäperheestä, joten tosiaan yrittäjyysasiat on tuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavalla sinua siis haittaa se, että joku muu määrää työajat? Onko ongelmana vuorotyö, jossa työtä voi olla koska tahansa ja sen tietää ehkä vasta myöhään? Vai se, että työaika on joka päivä samaan aikaan? Vai ylipäätään ajatus siitä, että joku muu määrää ajankohdan?

On nimittäin olemassa hyvin erilaisia työaikoja. Työt joissa on liukuva työaika, ovat tosin usein sellaisia, jotka vaativat tietyn koulutuksen. Siivoustöissä saattaa olla sellaisia, joita voi tehdä oman aikataulunsa mukaan, mutta yleensä kuitenkin tietyissä rajoissa, esim. porrassiivous päiväsaikaan. Muuten kyllä sellaisista töistä, jotka eivät vaadi tiettyä koulutusta, löytyy monenlaista hyvin ennakoitavasta ja säännöllisestä aikataulusta vuoro kerrallaan päätettäviin keikkatöihin. Ja säännöllisenä löytyy myös ilta- ja yötöitä, jos aamu ei ole sinun juttusi.

Mutta yrittäjänäkin monesti joutuu sitoutumaan aikatauluihin ja tapaamaan ihmisiä.

Vierailija
4/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala tekemään mobiilipelejä. Mitään mahtavia koodaustaitoja et tarvitse jos käytät jotain sopivaa pelimoottoria.

Vierailija
5/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi joku rakennus- tai remonttialan koulutus ja ryhdy remonttiurakoitsijaksi. Aina kaivataan laatoittajia, parketin asentajia tai tapetoitsijoita ja maalareita. Siitä sitten vaan  yritystä käyntiin. Ajan saatossa voit ehkä täydentää koulutusta tai käyttää muuten luovuutta, jota sinulla omasta mielestäsi on, ja edetä sisustussuunnittelijaksi. Esimerkiksi.

Tosin tuo ratkaisukeskeinen ja luova kuulostavat aloituksen perusteella vähän epärealistisilta käsityksiltä...

Vierailija
6/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
7/7 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hanki itsellesi joku rakennus- tai remonttialan koulutus ja ryhdy remonttiurakoitsijaksi. Aina kaivataan laatoittajia, parketin asentajia tai tapetoitsijoita ja maalareita. Siitä sitten vaan  yritystä käyntiin. Ajan saatossa voit ehkä täydentää koulutusta tai käyttää muuten luovuutta, jota sinulla omasta mielestäsi on, ja edetä sisustussuunnittelijaksi. Esimerkiksi.

Tosin tuo ratkaisukeskeinen ja luova kuulostavat aloituksen perusteella vähän epärealistisilta käsityksiltä...

Nääh. Olet vain kateellinen siitä, että joku on monipuolisesti lahjakas ja uskaltaa sanoa sen ääneen. Koetapa itse keksiä lonkalta hyvä bisnesidea, joka kannattaa eikä ole taloudellinen itsemurha. Ei se niin helppoa ole, yhtälössä on monta muuttujaa, jotka tulee ymmärtää ja osata ennakoida täydellisesti. Usein on myös niin, että juuri sellainen kapea-alainen osaaminen, jolle olisi markkinoilla suurta kysyntää, puuttuukin itseltä esim. koodaamistaito tai sosiaalinen vaikuttaminen ja trendeillä ratsastaminen. -Eri kuin Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi