Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ranskassa asuvat, onko siellä helppo pitää tällaista ruokavaliota?

Vierailija
11.07.2019 |

En syö ollenkaan leipää, ylipäätään viljatuotteita, punaista lihaa, pastaa, perunaa tai riisiä. En siis tarkoita, että ruokavalio olisi ongelma perheen sisällä, vaan tuttavapiirissä, illanvietoissa ym. Voiko siellä syödä sitten yhtään mitään? Millainen ruokavalio ranskalaisilla on? Aamupalaksi mustaa kahvia ja croissant?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit syödä Ranskassa ja ihan missä vain sellaista ruokaa kuin itse haluat.  Toimitko muissakin asioissa samoin kuin muut tekevät tai ohjeistavat tekemään?

Vierailija
2/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä voit syödä Ranskassa ja ihan missä vain sellaista ruokaa kuin itse haluat.  Toimitko muissakin asioissa samoin kuin muut tekevät tai ohjeistavat tekemään?

Ap näemmä luulee, että Ranskassa syödään vain croissantteja, patonkia ja piffiä :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassakin voi käydä kaupassa ja ostaa sieltä haluamansa tarvikkeet. Illanvietoissa sanot, että syöt pelkkää salaattia ja kanaa.

Vierailija
4/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos kutsuilla sellaista ei ole tarjolla?

Vierailija
5/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko hieman yksinkertaisia, anteeksi kun sanon, mutta.... :D

Puhuin sosiaalisesta elämästä, en siitä, millaista ruokaa itselleen laittaa.

Kyllä se ihan selväksi kävi avausviestissäni.

Ja tuo pelkän salaatin syöminen monen ruokalajin illallispöydässä saattaa olla hieman epäkohteliasta??

AP

Vierailija
6/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niin kuin Suomessakin myös Ranskassa riippuu tuttavasta millaiset tarjoomukset eteensä saa.

Vierailija
7/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa kutsuilla tarjotaan todella paljon ruokaa ja ja ne tilaisuudet on monien ruokalajien illallisia. Ruokalajit tarjotaan peräjälkeen tuoden valmis annos ruokailijan eteen. Erikoisruokavaliolla oleva joutuu kieltämättä hankalaan tilanteeseen.

Vierailija
8/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskassakin voi käydä kaupassa ja ostaa sieltä haluamansa tarvikkeet.

Miten meni niinkuin omasta mielestäsi ap:n kysymykseen vastaaminen?

Vierailija
9/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo pelkän salaatin syöminen monen ruokalajin illallispöydässä saattaa olla hieman epäkohteliasta??

AP

Ei ole helppoa, etkä selviydy olematta epäkohtelias tai joutumatta vaikeisiin tilanteisiin. Et voi muuttaa Ranskaan, jos et pysty tämän kanssa elämään.

Vierailija
10/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Ei ole millään tapaa epäkohteliasta syödä vain sitä, mikä sopii.  Unohda tuollainen asenne.

Vierailija
11/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Informoi ennakkoon, millaisia rajoituksia on. Eikö se ole aivan normaalia toimintaa?

Vierailija
12/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä tuo Suomessakaan helppoa ole muutoin kuin perhepiirissä tai läheisessä kaveripiirissä. Hankala se on mennä puolitutun kahvipöytään, jos ei syö lainkaan viljatuotteita, perunaa, riisiä tai punaista lihaa. Ilmeisesti välttelet tietynlaisia hiilareita, niin ei gluteenittomatkaan tarjoilut passaa. En usko, että Ranskassa on ainakaan yhtään sen helpompaa kuin täälläkään. Kai sitä voi välttää kyläilyjä etäisempien tuttavien luona ja suosia uusien ihmisten tapaamista ravintoloissa, joissa voi itse tilata mitä tykkää ja selitellä vielä valintojaan tulevien kyläilykutsujen varalle.

Vierailija
13/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vaikeaa se on syödä siitä annoksesta itselleen sopivat osat? Itse en edes muista, että koska olisin valmiista annoksesta syönyt ihan kaiken, en sen vuoksi, että mulla olisi NIIN paljoa rajotteita, mutta on jonkin verran, ja toisekseen, en edes jaksa pupeltaa kaikkea, mitä lautasella on, etenkin jos on useampaa annosta.

Vierailija
14/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sosiaalisesti ajatellaan, niin Ranskassa ei olla ehkä niin totuttuja sellaiseen joustamattomaan ruokavammailuun ja erikoisruokavaliorumbaan kuin Suomessa. Kyllä Ranskassakin on tietysti dieettaajia ym., mutta ihmiset ehkä noudattavat noita omia ruokavalioitaan ja vetävät niitä superfood-salaatteja kotonaan tai lounaalla, ei suinkaan ystävien kanssa illanvietossa. Kyllä se voi omituista olla, jos ennen pippaloita emännälle tiedotetaan, että "mä oon sit karppaaja, enkä syö myöskään punaista lihaa!!!!!" Oikeat ruokavaliorajoitteet ja -allergiat ovat tietysti eri juttu. Voihan sitä jättää osan annoksesta aina syömättäkin, mutta kyllä sellaista joustamattomuutta aikuisella ihmisellä voidaan katsoa vähän kieroon. Mutta ei ole pakko välittää siitä, mitä muut ajattelevat.

Vierailija
15/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luojan kiitos ystäväpiirissäni ei ole yhtään ruokavammaista, joka ei syö sitä eikä tätä. On niin helppo pitää juhlia, kun kaikille voi kokata samaa hyvää ruokaa.

Itse jossain välissä harkitsin Heikkilän ruokavalion noudattamista, mutta totesin, että rakastan liiaksi ruokaa, että sellaisille ryhtyisin. Haluan tavata ystäviäni ja käydä ravintoloissa ja syödä sitä, mitä tuodaan tarjolle ilman ronklaamista.

Vierailija
16/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luojan kiitos ystäväpiirissäni ei ole yhtään ruokavammaista, joka ei syö sitä eikä tätä. On niin helppo pitää juhlia, kun kaikille voi kokata samaa hyvää ruokaa.

Itse jossain välissä harkitsin Heikkilän ruokavalion noudattamista, mutta totesin, että rakastan liiaksi ruokaa, että sellaisille ryhtyisin. Haluan tavata ystäviäni ja käydä ravintoloissa ja syödä sitä, mitä tuodaan tarjolle ilman ronklaamista.

Viestistäsi päätellen rakastat kuitenkin syömistä, et välttämättä ruokaa.

Vierailija
17/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskassa ei niinkään paljon kutsuta ihmisiä kotiin syömään. Voidaan tavata vaikka ravintoloissa. Lisäksi aina voi vain jättää syömättä tekemättä asiasta numeroa ja jos joku kysyy niin sanoa vain, että en voi syödä xx, tai xx ei sovi minulle. Yleensä annoksessa on kuitenkin jotain mitä voi syödä.

Vierailija
18/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siellä vegaanismi yleistä? Vegaanihan ei kai voi vain jättää joitain osia annoksesta syömättä....?

Vierailija
19/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap.lla oikeita terveydellisiä rajoitteita syödä noita ruokia? Etkö voisi syödä arjessa oman ruokavaliosi mukaisesti, ja ystäväkutsuilla vaikka nyt sitten sen peruna-/pasta-annoksen, jos sellainen tarjoillaan? Tuskin kuitenkaan ihan päivästä toiseen olet illalliskutsuilla, joten esim. laihduttaminen ei tuollaiseen kaadu.

Vierailija
20/23 |
11.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka leipä on Ranskassa todella tärkeää, on myös hyvin yleistä että naiset jättää sen syömättä. Perunaa, pastaa, riisiä ei syödä likikään siinä määrin kuin täällä.

Mutta se, ettet syö punaista lihaa, voi kyllä tulla ongelmaksi. Kuvittelisin nimittäin että punaista lihaa syömätön ihminen ei ole kovin innoissaan esim. keitosta jossa jokaiselle ruokailijalle on varattu luunpätkä ytimineen -luuydintä pidetään suurena herkkuna, mitä se tietysti onkin ja tuollainen keitto on perinneherkkua. Ranskalaiset myös tykkää sisäelimistä eivätkä syö vain lihaslihaa, joten punaista lihaa välttelevä nauretaan kyllä pihalle. Ainakin jos teet ruokavaliostasi numeron kuten teikäläisillä on Suomessa tapana. Jos taas huomaamatta jätät jotain syömättä, kukaan ei sano mitään.

Ranskassa lapsetkin kasvatetaan kaikkiruokaisiksi joten kaikenlaista ruokavaliotemppuilua katsotaan aika kieroon.

Kannattaa myös ymmärtää että ruoka on se ykköspuheenaihe täällä. Eikä todellakaan mikään "en syö sitä tai tätä, koska minulla on ällitys" -mielessä kuten täällä. Rajoituksista ei puhuta eikä todellakaan laihduttamisesta, vaan kokkaamisesta. Lounaalla puhutaan siitä mitä kukin aikoo laittaa päivälliseksi jne. Siis myös miehet. Ainakin keski-ikäisissä piireissä, nuorilla ranskattarilla voi olla toisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi