Lihavien vanhempien LIIIHAVAT lapset! Ylipaino periytyy tapoina.
Olen seurannut kuinka tuttavaperheessä vanhempien ylipaino on hyvää vauhtia periytymässä lapsille tapoina ja tottumuksina. Se on todella surullista katseltavaa.
Ylipainonsa takia vanhemmat välttelevät liikkumista. Siksi lapsia ei pienenä viety ulos vaan he leikkivät ahtaassa kerrostaloasunnossa. Ruokaostoksetkin he tilaavat kotiin ja pitsaakin aika usein. Vain mies käy töissä, äiti lojuu kotona.
Kun vanhemmat napostelevat, lapsetkin ovat koko ajan kerjäämässä ja ovat tottuneet jatkuvaan karkin ja sipsin syömiseen. Heillä on karkkipäivä joka päivä.
Varsinaista ruokaa heillä syödään usein. Vanhemmat häpeilevät jättiannoksiaan ja siksi he latovat lapsillekin ihan kauhean määrän ruokaa lautasille. Tai sitten he oikeuttavat omia jättiannoksiaan sillä, että se on suhteessa lasten annoksiin. Lapsille kyllä maistuu, koska ruoka on tyyliin nakkeja ja valmislasagnea ja pitsaa. Päälle tietysti limukkaa, koska muuten perheen äidille ainakin iskee päänsärky.
Nyt isompana lihavat lapset eivät tahdo tulla ulos, vaan haluavat kaverin aina sisälle pelaamaan. Koulussa eivät tahdo osallistua liikuntaan, koska ovat niin kömpelöitä.
Lihavuus periytyy opittuina tapoina ja tottumuksina. Piste. Onhan se ikävää, että vanhemmat saavat omalla toiminnallaan tuhota lastensa terveyden ja liikuntakyvyn kenenkään siihen puuttumatta.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan tapaan voi ajatella mielisairauksien olevan perinnöllisiä ja opittuja. Lihavuus sinänsä ei ole ongelma, koska lihavat tuottavat yhteiskunnalle, mutta kun joka toinen nainen on mielisairas ja joka kolmas mies, alkaa se jo voikuttamaan hyvinvointiin. He kun eivät maksa veroja ja ovat nuoresta lähtien yhteiskunnan loisina.
No johan oli yleistys, mun mielisairaudesta huolimatta, olen tähän yhteiskuntaan kyllä veroja maksanut 25-vuotta ja joka kk näyttää 550€ verottajalle menevän 🤔
Ei ole yleistys vaan fakta. Työkyvyttömyyseläkkeiden syistä suurin osa liittyy mielenterveyteen https://findikaattori.fi/fi/76
"Työkyvyttömyyden aiheuttaneen sairauden suurimmat ryhmät olivat mielenterveyden häiriöt (43 %), tuki- ja liikuntaelinten sairaudet (25 %), hermoston sairaudet (9 %) ja verenkiertoelinten sairaudet (6 %). Mielenterveyden häiriöiden osuus on ollut suurin vuodesta 2000 lähtien."
Lihavuutta työkyvyttömyyden syynä ei edes mainita.
Pysytäänkö aiheessa? Perusta oma ketju otsikolla "Mielenterveysongelmien vaikutus työkykyyn".
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaan tapaan voi ajatella mielisairauksien olevan perinnöllisiä ja opittuja. Lihavuus sinänsä ei ole ongelma, koska lihavat tuottavat yhteiskunnalle, mutta kun joka toinen nainen on mielisairas ja joka kolmas mies, alkaa se jo voikuttamaan hyvinvointiin. He kun eivät maksa veroja ja ovat nuoresta lähtien yhteiskunnan loisina.
No johan oli yleistys, mun mielisairaudesta huolimatta, olen tähän yhteiskuntaan kyllä veroja maksanut 25-vuotta ja joka kk näyttää 550€ verottajalle menevän 🤔
Ei ole yleistys vaan fakta. Työkyvyttömyyseläkkeiden syistä suurin osa liittyy mielenterveyteen https://findikaattori.fi/fi/76
"Työkyvyttömyyden aiheuttaneen sairauden suurimmat ryhmät olivat mielenterveyden häiriöt (43 %), tuki- ja liikuntaelinten sairaudet (25 %), hermoston sairaudet (9 %) ja verenkiertoelinten sairaudet (6 %). Mielenterveyden häiriöiden osuus on ollut suurin vuodesta 2000 lähtien."
Ja sä ajattelit sitten viisaana ettei työkyvyttömyyseläkkeestä makseta veroja?
Toki se mulle kävis paremmin kuin hyvin ettei siitä veroja menisi mut ihan samalla tavoin mä siitä veroni makselen, kuin silloin kuin vielä työelämässä olin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain perheissä se ehkä meneekin noin. Mutta enemmän näkyy niitä, joissa vanhempi/vanhemmat on ylipainoisia ja lapset ihan normaalipainoisia. Yleensä ylipainoiset kyllä tietää, miten kuuluu syödä ja lapsiaankin niin syöttävät. Mutta omalla kohdalla sitä itsekuria ei vain ole syödä siten.
Kaikista lihavien lapsista ei tule lihavia, mutta voiko olla niinpäin että laihoilla vanhemmilla olisi lihavia lapsia? Eli jos lapsi on lihava, eikö yleensä vanhemmatkin ole.
Voi olla esim. hormonaalinen syy minkä vuoksi muuten laihassa perheessä, vanhemmat ja muut lapset, on yksi ylipainoinen lapsi. Eletään samaa elämää ja syödään samaa ruokaa. Ja silti yksi lapsista on kuin eri puusta. Tutkitaan ja yritetään selvittää "mikä meni vikaan" (tämä esimerkki Ruotsissa jossa kuulemma sairaalloinen ylipaino voi jopa olla osatekijä huostaanottopäätöksessä).
En lähtisi yleistämään ja leimaamaan ketään en vanhempia enkä lapsia. Jokainen meistä on rakentunut omalla tavallaan.
Aina olisi hyvä jos ihmiset eläisivät terveellisesti itsensä ja muidenkin vuoksi. Esimerkki on paras opastus, ja se sama pätee siihen että neuroottisesti esim. ulkonäköön tai syömisiin suhtautuvien lapset oppivat sen mallin kotoaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se mulle kävis paremmin kuin hyvin ettei siitä veroja menisi mut ihan samalla tavoin mä siitä veroni makselen, kuin silloin kuin vielä työelämässä olin
Kyse on tuottavuudesta. On typerää leimata lihavia, koska he tuottavat yhteiskunnalle rahaa. Eli jos jonkun lapsia pitäisi katsoa, niin mielenterveysongelmaisten lapsia. Lihavien lapset ja niiden syömiset on yhteiskunnan kannalta mitätön juttu. Tuottavuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se mulle kävis paremmin kuin hyvin ettei siitä veroja menisi mut ihan samalla tavoin mä siitä veroni makselen, kuin silloin kuin vielä työelämässä olinKyse on tuottavuudesta. On typerää leimata lihavia, koska he tuottavat yhteiskunnalle rahaa. Eli jos jonkun lapsia pitäisi katsoa, niin mielenterveysongelmaisten lapsia. Lihavien lapset ja niiden syömiset on yhteiskunnan kannalta mitätön juttu. Tuottavuus ratkaisee.
Jos haluat keskustella jostain muusta kuin otsikon aiheesta, aloita oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Meillä minä olen lihava.
Mitä kuvittelet tuon tarkoittavan?? MEILLÄ MINÄ, MEILLÄ MIES. Opetelkaa sitä hemmetin suomen kieltä. "MINÄ OLEN LIHAVA." "MINUN MIEHENI ON LIHAVA."
Opettele itse. Meillä = monikko, minä = yksikkö. Nyt puhutaan monikossa, koska puhutaan perheestä. Meillä minä olen lihava = meidän perheessä vain minä olen lihava. Minä olen lihava = muut perheestä voi olla lihavia tai sitten ei.
Esitetäänpä hypoteesejä alkuperäiseen tekstiin:
Ylipainonsa takia vanhemmat välttelevät liikkumista. Siksi lapsia ei pienenä viety ulos vaan he leikkivät ahtaassa kerrostaloasunnossa. Ruokaostoksetkin he tilaavat kotiin ja pitsaakin aika usein. Vain mies käy töissä, äiti lojuu kotona.
"Kun vanhemmat napostelevat, lapsetkin ovat koko ajan kerjäämässä ja ovat tottuneet jatkuvaan karkin ja sipsin syömiseen. Heillä on karkkipäivä joka päivä."
- Mistä tämä oppi on tullut vanhemmille? Mikä on televisiomainonnan ja yhteiskunnan esimerkin osuus käyttäytymisessä? Käytöksemme tulee kuitenkin aina muilta opittuna, hyvin harvoin sisäsyntyisesti.
- Mikäli lapsi ei tule kylläiseksi ruoasta, tai karkista, mitä lapsen biokemiassa on vialla? Mikä biokemian, kuten kylläisyyssignaalit, on vioittanut?
"Varsinaista ruokaa heillä syödään usein. Vanhemmat häpeilevät jättiannoksiaan ja siksi he latovat lapsillekin ihan kauhean määrän ruokaa lautasille. Tai sitten he oikeuttavat omia jättiannoksiaan sillä, että se on suhteessa lasten annoksiin. Lapsille kyllä maistuu, koska ruoka on tyyliin nakkeja ja valmislasagnea ja pitsaa. Päälle tietysti limukkaa, koska muuten perheen äidille ainakin iskee päänsärky."
- Katso edellä.
"Nyt isompana lihavat lapset eivät tahdo tulla ulos, vaan haluavat kaverin aina sisälle pelaamaan. Koulussa eivät tahdo osallistua liikuntaan, koska ovat niin kömpelöitä."
- Eli stigmatisointi aiheuttaa häpeää ja ahdistusta. Kömpelyys voi taas johtaa lihavuuteen, eli jos olet kova urheilija, voit loukata itsesi ja sinusta tulee lihava. Onko silloin lihavuuden syy liikunta?
"Lihavuus periytyy opittuina tapoina ja tottumuksina. Piste. Onhan se ikävää, että vanhemmat saavat omalla toiminnallaan tuhota lastensa terveyden ja liikuntakyvyn kenenkään siihen puuttumatta."
- Mikäli tämä olisi tosi, niin miksi samaan aikaan kun yleinen koulutustaso ja lihavuuden stigmatisointi on lisääntynyt, on lihavuuskin lisääntynyt? Onko suomalainen koulujärjestelmä niin huono, että täällä opetetaan lihomaan? Suurin osa lapsista syö kuitenkin lähes puolet ravinnosta suurkeittiöissä, jotka noudattavat ravitsemussuosituksia.