Jos suomalaiset näyttäisi intiaaneilta, niin saataisiinko olla ylpeitä?
Kohtaako suomalaiset ultimaattista rasismia ihonvärinsä perusteella? Viidensadan vuoden sisään meidän kansalta on riistetty meidän oma uskonto, meitä on orjuutettu ja kielletty puhumasta omaa kieltämme, meidän maita on ryövätty ja meitä on nyljetty elävältä, kaupunkeja tuhottu, jouduimme taistelemaan oman maamme itsellemme ja maksoimme itsenäisyydestämme niin ihmishengillä kuin sotakorvauksillakin. Kaikesta on selvitty, säilytimme oman kielemme ja kulttuurimme, repaleisena, mutta kuitenkin. Pienen kansan menestystarina sorretusta hyvinvointivaltioksi. Me on itse rakennettu tämä maa ilman muita orjia kuin me itse, ei ole tehty valloitusretkiä tai ryöstöretkiä. Miksi siis tämän historian perusteella emme saa olla ylpeitä? Jos olisimme toisen värisiä, niin saataisiinko sillon olla? Kenellä on oikeus nimittää meitä rasisteiksi? Saisiko nimitellä jos oltaisiin ulkonäöllisesti esim. amerikanintiaanin tai mongolialaisen näköisiä? Tänne on helppo muiden tulla arvostelemaan tietämättä mitään historiastamme. Eikö meitä ole alistettu jo tarpeeksi? Ei me olla historiamme perusteella valkoisia länsimaalaisia, eikä meitä tule sellaisiksi leimata. Meidän maata ei ole muiden verellä rakennettu, vaan ollaan rakennettu kaikki itse omalla verellä, me viisi miljoonaa suomalaista!