Teinit ja takertuva ylihuolestunut isoäiti
Onko kohtalotovereita? Minulla kaksi teiniä, jotka eivät örvellä tms.
Normaalia irtiottoa kotoa.
Ongelmaksi on muodostunut mummo joka ei halua laskea irti. Täysin hysteerisiä juttuja tyyliin että päiväsaikaan ei saa itse kulkea bussilla. Soittelee ja tekstaa kymmeniä kertoja viikossa, mankuu kylään ja tunkee tänne.
Mitä tehdä? Mistä tällainen käytös?
Kommentit (15)
Kysy siltä mummolta, että miksi on niin huolissaan. Mitä hän pelkää, että voi tapahtua. Sitten rauhoittelet häntä ja kerrot, että ne lehtijutu ovat vain minimaalinen jäävuoren huippu ja 99,99 % nuorista ei tapahdu koskaan mitään pahoja juttuja. Selität, että omat nuorenne ovat vastuullisia ja tunnet heidän ystävänsä ja näiden vanhemmat hyvin ja tiedät, että kaikki ovat tarpeeksi luotettavia, että vaikka jotain hölmöilyjä tulisikin, nuorista pidettäisiin huolta ja asiat tulisivat tietoonne. Ei tuossa muu auta kuin rauhoitella sitä mummoa, että turhaan huolehdi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se nyt ykskaks ole alkanut?
Teinien asiat eivät kuulu tuossa laajuudessa mummolle.
Alkoi kun teinit alkoi irtaantua. Ryöstäytyi käsistä kun mummo joutui sairauslomalle eikä ilmeisesti muuta ajattelekaan. Ja ei, järkipuhe kaikuu kuuroille korville.
Ap
Ärsyttävää. Voisin kuvitella omien vanhempieni toimivan juuri noin. On vaatinut tilanteen, että itse taannuin teiniksi ja paiskoin ovia ja pidin mykkäkoulua. Sen jälkeen ovat nyt pystyneet ymmärtämään paikkansa jo useamman vuoden. Tyhmäähän se oli, mutta enpä olisi uskonut, että yhtäkkiä nelikymppisen ihmisen arkeen ja perheeseen aletaan puuttua ihan miten sattuu. Onneksi toimi.
Vierailija kirjoitti:
Kysy siltä mummolta, että miksi on niin huolissaan. Mitä hän pelkää, että voi tapahtua. Sitten rauhoittelet häntä ja kerrot, että ne lehtijutu ovat vain minimaalinen jäävuoren huippu ja 99,99 % nuorista ei tapahdu koskaan mitään pahoja juttuja. Selität, että omat nuorenne ovat vastuullisia ja tunnet heidän ystävänsä ja näiden vanhemmat hyvin ja tiedät, että kaikki ovat tarpeeksi luotettavia, että vaikka jotain hölmöilyjä tulisikin, nuorista pidettäisiin huolta ja asiat tulisivat tietoonne. Ei tuossa muu auta kuin rauhoitella sitä mummoa, että turhaan huolehdi.
Teeskentelee kuuntelevansa ja seuraavaksi itkee teinille ikävää ja lähettää 8 hölynpölyviestiä.
Oma mummoni yritti roikkua minussa kiinni. En vastannut sen puheluihin, enkä korvaani lotkauttanut itkuille. Sairasta käytöstä. Sinun alkaisin puhua kovaan ääneen laitospaikasta mummon kuullen. Voivottele kuinka harmi on, että mummolla on vainoharhoja, mutta näin vain mieli petti mummolla ennen kuin jalat. Selvität ihan oikeasti minne mummo päätyy ja alat jo pakkailla tavaroitakin. Kun olette kylässä, otat käteesi yksitellen kaikki tavarat, ja pohdit mahtuukohan tämäkään sinne laitoshuoneeseen, aika pieniä ovat ne. Ja huonekaverikin siellä on, kaikkea krääsää ei mukaan saa. Jos nyt edes valokuvat perheestä, vaikka tuskin se mummo niistä jaksaa enää ketään tunnistaa...
Miten teinit itse suhtautuvat mummoonsa?
Onko mummolla masennusta tai muita mielenterveysongelmia? Onko hänellä joku trauma, onko esim. itse menettänyt lapsensa jotenkin poikkeuksellisesti tms.?
Jos teinit ahdistuvat mummon käytöksestä, ääritapauksessa vaihtaisin teinien numerot enkä antaisi niitä mummolle. Lisäksi tekisin selväksi mummolle, miten teillä eletään ja mitkä on teinien rajat ja ja kuka niistä päättää.
Vierailija kirjoitti:
Miten teinit itse suhtautuvat mummoonsa?
Onko mummolla masennusta tai muita mielenterveysongelmia? Onko hänellä joku trauma, onko esim. itse menettänyt lapsensa jotenkin poikkeuksellisesti tms.?
Jos teinit ahdistuvat mummon käytöksestä, ääritapauksessa vaihtaisin teinien numerot enkä antaisi niitä mummolle. Lisäksi tekisin selväksi mummolle, miten teillä eletään ja mitkä on teinien rajat ja ja kuka niistä päättää.
No eivät tod tykkää, ärtyvät ja suuttuvat. Toinen huusi jo suorat sanat, mistä mummo sai päähänsä että teini tarvitsee terapeuttia mt-ongelmiinsa.
Ei näe itsessään yhtikäs mitään vikaa. Minä olen kamala ja hän vain ”auttaa” teinejä. Hän on melankoliaan ja liioitteluun taipuvainen ollut aina mutta tämä on ihan sekopäistä.
Ap
Mun isä taas on ryhtynyt kaveeraamaan toisen teinini kanssa. Kyse on kaksosista, ja isäni leikkii nyt jotain sielujen yhteyttä pojan kanssa. Todella ärsyttävää ja useimmiten myös äärimmäisen syrjivää. Poikani ei edes tajua, että osa tilanteista ja lupauksista koskee vain häntä eikä siskoa ollenkaan, iloitsee vaan siitä mitä milloinkin on luvassa. Ja todellakin alkoi ihan tyhjästä ehkä puolisen vuotta sitten, eikä ihan helpolla laannu.
No vaikuttaa että mummolla on lähtenyt isopyörä heittämään. Oikeasti. Jotain mt-juttua tässä nyt on.
Ei teinien numeroita tarvitse vaihtaa, kyllä varmaan jokaikisessä puhelinmallissa on blokkaustoiminto. Mummolle vaan ilmoitetaan päättäväisesti, että teinien suojelemiseksi hänen numeronsa nyt estetään että turha yrittää olla teineihin suoraan yhteydessä puhelimella. Tästä varmasti seuraa muuta kivaa, mutta tärkeintä on nyt suojella ne lapset mummon käytökseltä ja tappelut mummon kanssa hoitaa sitten se kenen äidistä on kyse.
Laitat teinit sanomaan mummolle että "kumpa mummo löytäisit jotain kivaa tekemistä elämääsi".
Kävin mielestäni hyvän ja rakentavan keskustelun siitä, miten teinit nyt irtaantuu, miten hyvin kaikki menee ja että siksi on luonnollista, että esim eivät mökkeile kuten ennen tai että itsekin näemme heitä harvemmin ja vähemmän. Ja että se tuntuu tietty haikealta, mutta ei voi motään.
Mummo nyökytteli ja ymmärsi ja selitti että tietenkin, että samahan se oli jo veljeni pojankin kanssa ja että kyllä hän käsittää.
Tämän jälkeen hän tilasi kirpputorin hakemaan sohvansa pois, koska kukaan ei enää kuitenkaan tule yökylään ja hän sen sohvan hankki kun veljenpoika oli pieni ja nyt sohva ja hän on ihan tarpeettomia.
Ja alkoi se viestiterrori teineille. Ja sanottakoon että nää mun teinit on siellä ollut kerran yökylässä koko aikana, joten en tajua siksikään. Ja se veljenpoikakin on 30.
HUOH.
Ap
Eikö teinit voi hoitaa itse omia välejään mummoon? Ovat kuitenkin jo vastuussa käytöksestään molemmin puolin (myös mummo käytöksestään, jos teinejä ei kiinnosta). Ei kai teinien vanhemmat voi päättää ja ohjailla, kenen (sukulaisen) kanssa ovat tekemisissä tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teinit voi hoitaa itse omia välejään mummoon? Ovat kuitenkin jo vastuussa käytöksestään molemmin puolin (myös mummo käytöksestään, jos teinejä ei kiinnosta). Ei kai teinien vanhemmat voi päättää ja ohjailla, kenen (sukulaisen) kanssa ovat tekemisissä tai ei.
Jos teinejä lähestyy ihminen jolla vanhempi epäilee mt-ongelmia niin kyllä se vanhemmalle kuuluu.
Ei kai se nyt ykskaks ole alkanut?
Teinien asiat eivät kuulu tuossa laajuudessa mummolle.