Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys suomen kielestä: tuleeko tähän pilkku?

Vierailija
10.07.2019 |

Osaisiko joku kertoa, miksi tähän tulee pilkku tai ei tule pilkkua:

Hän on joko unohtanut koko jutun(,) tai sitten hän ei vain halua osallistua.

Esimerkkilause on varmasti huono, mutta en keksi nyt parempaa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon ensimmäiseen lauseeseen ei tule pilkkua. Google-kääntäjän mukaan.

Tämä oli varmaankin vitsivastaus, mutta ei kai kukaan oikeasti kuvittele, että Google-kääntäjään voi luottaa missään käännös- tai oikeakielisyysasiassa?

Vierailija
22/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kielikellosta esimerkki: Jos lähdemme ajoissa, vältämme ruuhkan ja matka sujuu toivottavasti nopeammin. (Yhteinen määrite on koko jos-lause.)

"Jos koira jää kotiin, se on yksinäinen ja minullekin voi tulla ikävä" on siis oikein.

Kyllä, mutta tähän voi soveltaa toistakin järkiohjetta. 

Jos lausepari on lyhyt "Aurinko paistaa ja kukat kukkivat" -tyyppinen ilmaus, pilkkusääntöjen mukaan pilkku pitäisi laittaa ennen ja-sanaa, koska lauseissa ei ole yhteisiä tekijöitä. Ei kuitenkaan kannata pilkuttaa liian virkaintoisesti. "Aurinko paistaa ja vettä sataa" suorastaan näyttää tyhmältä, jos sitä alkaa pilkuttamaan ihan vain siksi, että niin kuuluu tehdä. 

Sen sijaan konjunktiosivulauseet, relatiivisivulauseet ja epäsuorat kysymyslauseet kyllä kannattaa pilkuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan pitäisi osata päätellä edellisistä, mutta en ole varma, pitääkö tähän laittaa pilkku:

Jos koira jää kotiin(,) ja jos kukaan ei käy katsomassa sitä, se järsii taas tuoleja ja minua harmittaa.

AP

Vierailija
24/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan pitäisi osata päätellä edellisistä, mutta en ole varma, pitääkö tähän laittaa pilkku:

Jos koira jää kotiin(,) ja jos kukaan ei käy katsomassa sitä, se järsii taas tuoleja ja minua harmittaa.

AP

Tulee tuo suluissa oleva pilkku, ja muutkin pilkut on ihan oikein.

Vierailija
25/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eivätkö nuo sivulauseet ole rinnasteisia?

AP

Vierailija
26/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras etten kirjoita enää mitään. Olen unohtanut pilkkusäännöt.

- sivusta

Vierailija
27/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP

Pilkkua ei tule! Koska tuossa on tuo ja-sana, se tekee noista kahdesta ekasta lauseesta samanarvoisia = ei pilkkua

Vierailija
28/28 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP

Eivätkö nuo sivulauseet ole rinnasteisia?

AP

Ei siihen tule pilkkua. Tämä on aivan järkyttävän huono palsta ohjeiden kyselyyn, kun ihmiset vastailevat ihan päin honkia. Tässä linkkejä erittäin hyviin pilkutusohjeisiin: 

https://www.kielikello.fi/-/pilkku

https://www.kielikello.fi/-/pilkku-

ja https://www.kielikello.fi/-/pilkkuja-liikaa-vai-liian-vahan-   

Kielikello on siis Kotuksen julkaisu.