Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö kesätyöntekijälle kuulukaan sairausloma?

Vierailija
10.07.2019 |

Työkaverin nilkka murtui viikko sitten. Työterveydessä sai siihen kevytkipsin ja kainaloonsa sauvat, sairauslomaa ei päivääkään. Ihan tyytyväinen tuo tyttö tuntuu olevan tilanteeseen, vaikka joutuu tulemaan taksilla töihin, kun ei pysty kävelemään kilometrin työmatkaa. Mietin vain, että eikö muka tuosta saa ihan oikeaa sairauslomaa. Palstalla aikankin tunnutaan saikkua pyydettävän vähemmästäkin.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkäri on lääkärintodistuksen kirjoittanut niin lähtökohtaisesti saikkua tietenkin saa. Suurimmassa osassa tilanteista saikku on myös palkallista. Nyt voi olla, että kesätyöntekijä itse haluaa olla töissä, jotta saa sitä kokemusta. 

Itse mursin heti kesätyön alussa vuosia sitten nilkkani ja sain kipsin, mutta onnistuin sumplimaan kyydin toimistotöihin. Sain todella hyvät suosittelut (ei tietenkään vaan tämän takia), mutta jos 1,5 kk kesätöistä olisi kuukauden poissa niin jäisi arvokas työkokemus saamatta. Kenenkään ei tarvitsisi tuossa tilanteessa tietenkään mennä töihin, mutta itse välttämättä halusin.

Vierailija
2/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Kyllä mä oon ainakin kesäjonnena saanu saikkua, ihan kuumeeseen sen 3pvä ja tuliko varpaan oletetusta murtumasta (ei näkynyt röntgenissä mitään, varvasmurtumat ei aina näy ennen uudelleen luutumista) kaksi viikkoa saikkua, en muista ihan varmaksi kun se sattui sopivasti työsuhteen loppuajaksi. Enkä tarvinnut edes keppejä liikkuakseni, työ oli kyllä seisomatyötä ja oli täysmahdottomuus tehdä sitä istuen. Istumatyössä en varmaan olisi saikkua saanut, kun jalka olisi voinut olla levossa koko työpäivän. Saikku oli vissiin kokonaan palkatonta, vai vain ne kolme ekaa päivää, joka sekin oli tuntuva "tappio" opiskelijalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai sairausloma kuuluu myös kesätyöntekijälle. 

Mutta nilkkamurtumasta ei kaikkiin töihin saa sairauslomaa. Esim. omaan työhöni, jota teen istuen. Se, ettei pääse töihin kuin autolla ei ole sairausloman aihe. Jos vamma tai sairaus ei estä työntekoa, ei sairauslomaa voi kirjoittaa.

Voihan myös olla, että tyttö haluaa käydä töissä. Varsinkin nuori työntekijä voi olla hyvin kiitollinen jo kokemuksesta.

Vierailija
4/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin jalan kipsissä olo ei oikeuta sairauslomaan, vaikka olisi vakituinen työntekijä. Työnantaja voi tarjota korvaavaa työtä, jos omaa työtä ei pysty tekemåän.

Vierailija
5/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tilapäinen, niin sairauslomalta ei välttämättä saa edes palkkaa. Meillä laskettiin tyyliin 3 kk keskipalkan mukaan sairausloman palkka tilapäisillä. Jos ei ollut ollut käynyt pahemmin töissä, eipä tullut paljon palkkaa saikultakaan.

Vierailija
6/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyrjäytin nilkkani pahasti ja kävelin kepeillä jonkin aikaa. En saanut saikkua. Olen vakituinen työntekijä, teen toimistotöitä.

Vierailija
7/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kipsi estä työskentelyä kaikissa töissä. Kevyt toimistotyö voi sujua, jos kivuilta kykenee. Fyysisesti raskaampi työ taas voi olla mahdotonta jalka paketissa. Kaikissa työpaikoissa ei ole tarjota mitään korvaavaa työtä.

Vierailija
8/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nilkan murtuminen tarvitse sairaslomaa ellei ole fyysinen työ. Niin kuin moni sanoi niin istumatyötä pystyy tekemään. Tietysti jos kivut ovat sietämättömät niin siinä tapauksessa voi saada saikkuakin.

Ja tietysti se perus, kysyikö työkaverisi saikkua? Sitä ei automaattisesti kirjoiteta ellei ole ihan selvä este työnteolle (oksennustauti yms).

Vierailija
9/9 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietysti työstä. lehdenjakaja tuskin voi tehdä töitä jalka kipsissä. suunnitteluinsinöörin  luulisi voivan.

kannattaa muistaa että kesätyöntekijä on koeajalla koko ajan, kait. Koeajalla työsuhde voidaan päättää

samana päivänä periaatteessa ellei diskriminoi (kuuli että raskaana jne).

80 luvulla kiinteistöhuollossa ollut kesätyöntekijä sai kenkää. syy: tippui katolta, loukkasi selän. ei voinut tehdä töitä. näin silloin perheyrityksissä toimittiin. nykyää n polliisii tutkii työsuojelurikokset onneksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kahdeksan