Maitoallergisten vauvojen äidit. Miten ootte toimineet korvikekokeilun ja imetyksen kanssa?
Meillä puolivuotiaalle on nyt aloitettu Almiron Pepti ja on pari päivää saanut sitä muutaman desin. Oon imettänyt vielä, koska aattelin, että olis hyvä lopettaa vähitellen. Mutta miten te muut ootte toimineet?
Lisäksi meillä on lapsella pelkkiä allergiasta pelkkiä iho-oireita ja vaikka olen ollut jo pitempään maidottomalla, munattomalla dietillä ja poistanut itseltäni myös yleisesti allergisoivat ruokaa-aineet, niin iho ei ole ollut täysin kunnossa. Tosin ei se ole ollut kovin pahakaan, mutta on kuitenkin todennäköistä, että on vielä jollekin syömälleni ruoka-aineelle allerginen. Nyt kuitenkin muutaman almiropäivän jälkeen ihossa on taas enemmän punertavuutta. Nyt en sitten tiedä johtuuko korvikkeesta vai jostain mitä olen syönyt. Kuinkahan kauan tota korviketta kannattaa kokeilla? Ja millaisista iho-oireista kannttais olla huolissaan? Ja millä pidän imetystä yllä kun samalla pitäis kuitekin lisätä tota korvikemäärää päivässä? Tuskin kuitenkaan uskallan täysin imetystä lopettaa, jos tää korvike ei lapselle sovikkaan.
Kertokaa miten ootte toimineet?
Kommentit (2)
Merkkaan omat syömiset ja vauvan korvikemäärät sekä päivän päätteeksi vauvalla esiintyneet oireet.
Hankalaa tosin on löytää niitä aiheuttajia kun oireet saattaa tulla pitkälläkin viiveellä.
vähitellen, sillä sopivaa korviketta jouduttiin etsimään. Pumppailin paljon (sähköpumppu), sillä sai pidettyä maidontuotantoa paremmin yllä. Maitomäärää saa ylensä kasvatettua imettämällä jos korvike ei sovikaan.
Omalle lapselleni sopi vain yksi korvike, joten oli sillä hilkulla etten joutunut jatkamaan rankkaa imetysdieettiä. Se olisikin jatkunut lähes pari vuotta. Hyvä että korvike löytyi.
Oireiden tulkinta on aluksi vaikeaa. Nyrkkisääntönä voisi sanoa, että kokeilua on hyvä jatkaa kunnes on varma, että korvike/ruoka aiheuttaa oireita. Jos tilanne jatkuu epäselvänä, voit jättää korvikkeen hetkeksi pois ja aloittaa taas uudelleen. Monilla allergikoilla oireilu tulee tauon jälkeen selvemmin esille.
Kuulostaa siltä, että ruokavaliossa(si) (en muista oliko kiinteät aloitettu) on jotain lapselle sopimatonta. Hyvä tapa päästä oireita aiheuttavan ruuan jäljille on pitää ruokapäiväkirjaa, johon merkataan omat ja lapsen syömiset ja ilmaantumeet oireet.