Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennenvanhaan lapset eivät palaneet auringossa

Vierailija
10.07.2019 |

Ruskettuivat ja saivat hyvät D-vitamiinit talveksi

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me liikuimme koko ajan. Uitiin,käveltiin ja pyöräiltiin. Rusketuttiin tasaisesti,enkä muista palaneeni. Nykyään kai maataan tai istutaan kännykät kädessä,ainakin meidän leikkipuistossa näkee kuinka lapset istuvat keinuissa tai muissa laitteissa ja räpläävät luurejaan. Helpostihan siinä palaa.

Tietoisku: Aurinko polttaa myös liikkuvia ihmisiä, ei pelkästään paikoillaan olevia.

Vierailija
42/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloinkahan oli tämän "ennenvanhaan"? Itse vietin kyllä ison osan lapsuuteni kesistä joko suojaavissa vaatteissa tai sitten vaihtoehtoisesti punaisena ja vesikelloilla.

Vastaan ap:n puolesta. Minun lapsuuteni oli 50- ja 60-luvuilla. Silloin me pennut olimme koko kesän ulkona enkä muista että olisimme juurikaan palaneet auringossa. Varmaan koska totuimme siihen vähitellen keväästä alkaen. Aurinkovoiteita ei oltu tuolloin vielä keksitty eikä niihin olisi ollut varaakaan.

Niin, et siis vain muista. UV -säteitä oli kyllä jo silloinkin olemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan kaikki lapset eivät asuneet pk-seudulla. Ei Sotkamossa niin herkästi palanut...

Kyllä minä vaan paloin Sotkamossakin.

Vierailija
44/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä se otsonikato aiheuttaa.

Vierailija
45/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me liikuimme koko ajan. Uitiin,käveltiin ja pyöräiltiin. Rusketuttiin tasaisesti,enkä muista palaneeni. Nykyään kai maataan tai istutaan kännykät kädessä,ainakin meidän leikkipuistossa näkee kuinka lapset istuvat keinuissa tai muissa laitteissa ja räpläävät luurejaan. Helpostihan siinä palaa.

Ensimmäisen kerran taisin kärähtää lapsena heinänteossa. Toisen kerran musitan palaneeni pahasti lentopalloturnauksessa, jossa pelit pelattiin ulkona. Ei sillon ollut älykännyköitä. Syntynyt -84.

Vierailija
46/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä paloivat. Muistan repineeni kuoriutuvaa nahkaa olkapäistä ja käsivarsista.

Tosin ihosyöpä ei edes vaadi varsinaista palamista. Ihon saama UV-säteilyn määrä koko elinaikana on se riskitekijä. Lapsena iho on ohut, joten säteilyä pääsee silloin läpi enemmän kuin aikuisena.

Vierailija
47/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla mukulana oltiin ulkona kesällä päivät pitkät. Käytiin rannalla, veneiltiin, leikittiin kavereiden kanssa pihalla. En muista palaneeni koskaan.

Vierailija
48/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei palettu auringossa ei. Samalla logiikalla ei ollut myöskään keliakiaa eikä muita allergioita.

Vierailija
49/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä paloin joka kesä. Samoin muistaa tehneensä mun äiti jo 60-luvulla.

Vierailija
50/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän ihotyypistäkin, että palaako vai ei. Jotkut palavat herkemmin kuin toiset. Itse paloin lapsena joka jumalan kesä, usein niin pahasti, että vaatteet sattuivat. 

Vierailija
51/51 |
10.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-70-luvuilla paloin lähes joka kesä. Äidillä oli sellainen käsitys, että pitää ruskettua koska se on terveellistä. Niinhän oikein käski olemaan auringossa. Muistan olleeni ihan rakkulainen. Nyt tuo hermostuttaa, koska olen vaalea enkä juuri rusketu. Toivottavasti ei ihosyöpä iske lapsuuden vuoksi.